galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Det flesta hästar blir völ lite mer taggade när det är jobb på gång? Det blir iaf min.

Hur menar du nu?

Startpompe skev ju att denne tyckte man skulle sakta av vid hage. Om vi skulle göra det så skulle vi inte kunna köra jobbet på rakbanan.

Rakbanan har hagar på båda sidor om sig. Hästarna som är i hagen bryr sig föga. Någon kan skutta till, andra vinklar knappt örat.

Samma hästar möter man på slingan eller banan. Där är det skitskraja av någon anledning. Frågan är ju då om det är ryttaren det är 'fel' på?

Hur menar du nu?

Startpompe skev ju att denne tyckte man skulle sakta av vid hage. Om vi skulle göra det så skulle vi inte kunna köra jobbet på rakbanan.

Rakbanan har hagar på båda sidor om sig. Hästarna som är i hagen bryr sig föga. Någon kan skutta till, andra vinklar knappt örat.

Samma hästar möter man på slingan eller banan. Där är det skitskraja av någon anledning. Frågan är ju då om det är ryttaren det är 'fel' på?

Jag menar att hästar oftast är mer på tårna när de arbetas dvs rids, körs osv. När du möter dom på slingan arbetar de, går de i hagarna runt om här de mest gräs i huvudet.

Säger inte att det är hela sanningen, men det kan vara en förklaring...

* KL*

Tycker det är enkelt - klart man saktar ner. Som någon skrev - är det barn som rider borde det vara en självklarhet.

Visst ska hästen klara att bli omriden - men hur kul är det när man sitter på en konvalecent som inte bör bralla?
Dessutom finns det gott om mindre erfarna ryttare som rider i skog o mark. Ska inte dessa få rida förrän de har 100% kontroll på hästen (och ja, jag antar att svaret blir att man inte borde lämnat ridskolan förrän man kan hantera sin häst - men jag tror att vi alla vet att det faktiskt finns många osäkra ekipage). Att miljöträna unghästen hemma är såklart viktigt - men någon gång måste det väl ändå vara första gången man lämnar stallplanen? Och kanske det inte är så kul att bli omsprungen just den gången? Kanske ryttaren rider för första gången sedan h*n bröt handleden och därför rider i ett lugnt tempo?

Tycker det finns mängder med skäl till att sakta ner - särskilt när man möter okända ekipage. Känner man både häst o ryttare man möter är ju läget lite annorlunda.

Bra skrivet, jag håller med till 100%
Jag brukar även sakta ner vid hagar.. :)

men varför i hela friden skulle jag ha nåt ansvar över dig och din häst??????? jag har ju inget med er att göra överhuvudtaget, nu får du nog förklara dig!:mad:

gör jag?? för att jag inte saktar ner när hästen inte reagerar?! nej jag tycker då rakt inte det, för vad kan hända om hästen inte reagerar?? möjligtvis om du svimmar av skräck o trillar av... men a... då har nog du rätt stora problem... eller så är du sjuk på något sätt...

jag utsätter ingen för fara.

Problemet är att du inte bergsäkert vet att hästen inte kommer att reagera och om den gör det så är det försent.

då kan den lika gärna reagera när jag skrittar förbi. sen vet jag inte hur bra koll du har på dina hästar, men om jag rider samlat så kan jag iaf stanna inom 1 meter.

och självklart måste man kolla så att hästen framför verkligen ser en, så det inte blir en överaskning, i värsta fall får man ropa, men jag gillar inte det så jag har märkt att en del hästar reagerar mer på det än när man rider om.

föresten varför spelar det nån roll om jag känner att det är mitt ansvar?

lagen säger faktisk att när man rider så är hastighetsbegränsningen att man ska ha kontroll på "fordonet", väldigt svävande, men kontroll är kontroll, och har man inte det kanske man borde rida med sällskap, tömköra, gå ut o gå med hästen till en början för att vänja den.

om det är en konvalecent så brukar det synnas på långt håll, eftersom hästen har en helt annat blick och utstrålingen är helt annorlunda... men även där tycker jag man kan börja tömköra och och gå med den.

så har jag gjort med mina, och min 3åring som är körd ca 8 ggr körde jag idag när det kom en hemglassbil bakom, den körde 15 meter och tutade sin melodi 3-4 ggr, min dam reagerade inte nåt, då har man gjort ett bra förarbete!

sen kan det ju vara en nyinköpt häst osv men jag hävdar ändå att det synns på hästen om den ska reagera, är det en smal väg så är det samlad trav, möjligtvis mkt mkt samlad galopp tills man är 10 meter ifrån...

gör jag?? för att jag inte saktar ner när hästen inte reagerar?! nej jag tycker då rakt inte det, för vad kan hända om hästen inte reagerar?? möjligtvis om du svimmar av skräck o trillar av... men a... då har nog du rätt stora problem... eller så är du sjuk på något sätt...

jag utsätter ingen för fara.

Men det är inte säkert att hästen reagerar långt innan, min pålla reagerar oftast när man kommer jämsides eller väldigt nära.
Om hästen reagerar så är det ju lite försent som någon innan skrev.

om man har en sån häst så får man väl hålla lite koll om hästen blir helt galen, och då kan man faktiskt skrika till eller vad som helst.

Målet för alla ryttare är säkert att få sin häst så lydig och trygg att den inte ska behöva hetsa upp sig för typ förbigalopperande ekipage men vägen dit kan vara väldigt lång.

Men egentligen tycker inte jag det spelar nån roll för det är en oerhört stor risk man tar som "förbiforsande" för konsekvenserna kan bli katastrofala.

Jag skulle i alla fall bli helt förstörd om jag och min häst hade skrämts så pass att en olycka inträffade. Det är det jag menar med ansvar. Du har möjlighet att minimera risken men gör det inte.

jag samlar ju hästen, ellerhur? om jag inte brydde mig skulle jag kunna hålla denhastigeten som det är på vägen, ellerhur?

men fortfarande kan aldrig din häst bli mitt ansvar, det är ditt ansvar att i så fall hålla lite koll så att du kan skrika till eller vad som helst

när jag menar samlat så kan jag oxå förtydliga med att min häst kan med all säkerhet galoppera lika långsamt som du skrittar, så forsaförbi handlar det inte om.

KL

Jag tycker gott man kan skritta eller möjligtvis väldigt långsam trav. Tycker det lite har med respekt och förståelse att göra. Hästar är hästar och de är flyktdjur. De kan reagera på ett stt man inte räknat med. Då är det bättre att ha minimerat riskerna. Jag ahde tyckt det var hemskt om någon hade skadat sig bara för att jag inte orkar sakta ner...

Varför kan inte alla bara hjälpa varandra lite grann. Tycker det är skrämmande hur många som bara tänker på sig själva.

om man har en sån häst så får man väl hålla lite koll om hästen blir helt galen, och då kan man faktiskt skrika till eller vad som helst.

Jag har aldrig sagt att min pålla blir helt galen! Det blir hon inte, men hon har bara bott hos oss i några månader och det finns fortfarande kmt nytt. Om man vill galoppera förbi en främmande häst och ryttare kan man ju inte veta om det är en unghäst, nyinflyttad, lugn läromästare eller inte.
Nu har jag tur som bor i ett område där folk respekterar varandra och både kör och rider lugnt och är väl medvetna om riskerna.

Igår när några från mitt stall var ute på stranden å skrittade så kom de två galopörer som dundrade förbi dem. Jag blev faktiskt ganska irriterad när jag hörde det, för inte kommer man väll i full galopp förbi andra hästar. Personligen tycker jag att de kunde saktat ner något, de hade ju ingen aning om hur de andra hästarna skulle reagera. Dessutom så var det en b-ponny och storhäst som de sprang förbi, och storhästen reste sig och började stimma. Men jag kan iallafall tycka att det är lite dålig stil, gör man så?

Vad anser ni? Hur gör ni när ni är ute å galopperar?

Okej.. Jag tycker man ska sakta ner. Men blir inte sur på dem som inte gör det om de har högre hastighet förbi mej.

Man ska ha kontroll på sin egen häst.. Det ska inte spela någon roll vad andra gör.. Dock så respekteratr jag att alla inte klarar det så jag skrittar eller travar försiktigt förbi andra.

men då vet du ju om att du kanske inte har 100% koll och självklart måste du då hålla lite koll, ellerhur? rider jag på en osäker häst så får jag göra detsamma.

det är väldigt sällan jag galopperar förbi, även om det händer, framförallt när jag tävlar så händer det ju typ helatiden...

det bästa vore ju om man kom överens med alla i närheten om en dag då man hjälpte varann o tränade detta, man rider om lungt för att sedan öka osv...

*kl*

Jag skulle aldrig "halshugga" någon som kom i för hög fart förbi mig. Jag har råkat ut för det några gånger...vid ett tillfälle blev en bakomvarande häst rädd för en moped och kom farande som ett jehu. Precis när den hästen var bakom mig vände jag min häst så vi kom att gå mot den som stuckit. Visst, min steppade en del men då hon tappade blickkontakten fort lugnade hon ner sig. Det gick för övrigt bra med den som stuckit...

Vid ett annat tillfälle red jag ut med ett gäng och hästen jag red hade jag aldrig ridit tidigare. Vi kom fram till en sandbana och frågan ställdes om vi skulle galoppera. Ja, tyckte alla...vi var 5 ryttare. I min värld galopperar man lugn och städat när man är flera men i det gänget var jag ensam om den åsikten så 4 ryttare drar iväg i full fart!!! Det ville inte jag så jag begärde lugn och samlad galopp av den hästen jag red...och visst, det var en del jämfota hopp i början men sen fattade han och höll sig i skaplig fart och form...jag halshögg inte någon då heller...

För ett par år sedan hade jag en inridningshäst här. Ett 5-årigt halvblod med hög energinivå. Vid en uteritt närmade vi oss en skarp sväng på vägen och där kom ett gäng ponnies farande i full karriär. Jag stoppade hästen jag red på och så stod vi och såg när dom försvann...den hästen hade aldrig tidigare mött andra hästar ute och visst blev han steppig men det var bara att lugna honom och få honom att förstå att det var den naturligaste sak i världen...och han lugnade sig efter några minuter. Skulle jag halshugga någon för detta??? Nope, finns inte i min värld! Däremot ser jag det som ett ypperligt tillfälle att jobba igenom detta med hästen när det sker.

Vet inte hur många gånger jag råkat ut för att travhästar kommit ångande...även det ett ypperligt tillfälle att lära hästen att det är en helt naturlig sak och inget att hetsa upp sig för. Skulle se ut det, om min häst for i taket under en Pleasuretävling bara för att en annan rider om...

Jag ansvarar för mig och min häst, helt enkelt. Jag får deala med vad som sker i omvärlden och lära min häst att hålla koncentrationen på det jag gör.:cool:

Senast ändrad:

Okej.. Jag tycker man ska sakta ner. Men blir inte sur på dem som inte gör det om de har högre hastighet förbi mej.

Man ska ha kontroll på sin egen häst.. Det ska inte spela någon roll vad andra gör.. Dock så respekteratr jag att alla inte klarar det så jag skrittar eller travar försiktigt förbi andra.

Och det har man alltid på en unghäst, eller en konvalecent?
Kontroll alltså. Eller måste man ha en stor skylt som indikerar att 'jag rider unghäst/konvlecent/är en usel ryttare/feg ryttare/etc'
*kl*
Hallå vilken planet kommer vissa från? Hyfs, respekt, omtanke om andra? Nej då, vissa är ju sååå duktiga och de har ju minsann total kontroll på sina hästar oavsett vad som dundrar förbi. Och om hästern reagerar när en annan häst galopperar förbi är man en usel ryttare som inte har kontroll över sin häst? Skyll dig själv!

Då är nog de flesta jag känner ganska usla, eller ynkliga fegisar, för detta är något som många skulle tycka vara väldigt obehagligt.

sa du inte att det var galoppörer??

om man rider ett snabbjobb på en galopphäst existerar det inte i ens arbets uppgift att sakta ned, för det första ger du hästen fel aktiga instruktioner och det kan ge men för den fortsätta karriären. Dessutom är det oansvarigt att rida där om man vet att det finns galopp hästar som tränas där om man inte kan hantera sin häst när hästarna dundrar förbi.

När det kommer till krita har vi galopp ryttare betalt för det vi gör och förväntas att utbilda hästen till att prestera max och hur ska vi kunna göra vårat arbete om vi måste stanna varje gång någon annan har problem, lär er att hantera era hästar eller rid inte just där!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur