galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

jag har inte läst hela tråden.

men jag vill bara påpeka tex på distanstävlingar så är det ett måste att hästen klarar av att både galoppera förbi och bli omgalopperad.

personligen saktar jag bara ner om jag ser att hästen börjar titta bakåt och blir orolig, för min tanke är: hur gör de på ridbanan? saktar de ner varenda gång de möter en häst? blir nog inte mkt mer än skritt i så fall...

framförallt blir jag irriterad på de som skäller ut en för att man travar/galopperar lungt förbi deras hagar, det har jag ingen förståelse för överhuvudtaget!

ber nån mig sakta ner gör jag självklart det, men jag skrittar inte om jag ska förbi nån, den enkla anledningen till det är att min häst skrittar ganska långsamt ( han är liksom 155 och de övriga är 165-180 ) så det är ju ganska naturligt... jag brukar då välja "western trav" för att kommaförbi.

ska jag miljöträna en häst så utstätter jag den för verkligheten men ser till att jag själv är i säkerhet. Dvs, jag kanske inte sitter på hästens rygg.

Miljöträna med hästar, bilar och sånt kan man dessutom göra hemma också.

Visst absolut men dagen kommer då du måste sitta upp och då kan det i hästens värld bli en annan sak och te sig helt annorlunda..... Allt har en första gång...

Violator - mm, det håller jag med om. Då kan man nästan kallas för trafikhinder och bör kanske inte vara på några större vägar innan hästen är såpass säker för bilar att den inte "dansar" i onödan... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Om jag kör i raskare fart (dvs. inte fullt ös medvetslös) på en någorlunda bred väg och får möte saktar jag aldrig ner till skritt, någon koll får folk faktiskt ha på sina hästar. Samma sak gäller för att passera ekipage, i 95% av fallen handlar det om seglortar som inte ens kan rida åt sidan eller göra halt och då kommer man ju aldrig förbi.

Skulle man behöva sakta ner till skritt så fort man fick möte här skulle det inte bli någon träning gjord öht.

Jag håller med dej faktiskt:bow:

Om det är en smal väg där den man går förbi måste gå av vägen, då tycker jag man ska sakta av och inte bara tränga sej förbi. Vilket inte alla travare tar hänsyn till:angel:, en del dundrar förbi i 180 och på ett sätt tycker jag att det är ändå min sak att ha koll på hästen jag sitter på, faktiskt. JAG saktar ner på den vägen, av hänsyn, för att det är smalt, men jag tycekr det är ändå mitt problem om min häst inte klarar att andra går förbi.

Men om det är en bred yta, som en sandstrand tex så ser jag ingen anledning att sakta av för att man ser en häst. Eller jag kan inte förvänta att andra gör det. Jag måste även där ha koll.

Där vi tränar i sanden (galopphästar o ft-hästar också) är det brett och där får man god plats så jag skulle inte förvänta att en annan häst som kommer ner samtidigt skrittar förbi varje gång vi möts:cool:

Själv skulle jag tycka det var irriterande att få tex intervallträning störd av detta.

Det var ju galopphästar i träning som ts mötte och en strand är väl bred nog så alla får plats?

Jag skulle gärna vilja ha en strand att rida på:love:

Ja, jag förstår inte hur folk med trafikrädda hästar (gärna unga hästar utan sällskap :crazy:) som ger sig ut efter trafikerade vägar tänker. Eller varför inte göra som på min gamla ridskola: Rida tre i bredd under uteritter, så att bilarna tvingas stanna. Det perfekta sättet att få hästaggressiva bilister att lugna ner sig. :cool:

Jamen precis. Om man befinner sig efter en så pass bred väg eller yta så att fler ekipage utan några som helst problem kan passera varandra, varför skritta? Har aldrig gjorts i något av de stall jag hållt till i, gäller såväl ridhästar som travare.

Att folk inte saktar ner när det är så trångt att det knappt ryms ett ekipage är ju bara trist, finns gott om sådana idioter. Men sedan har vi ju hästarna som får spel av att tvingas kliva av vägen medan ett annat ekipage passerar i så lite som skritt, och jag förstår inte att man inte tränar bort det istället för att ursäkta det med "h*n är lite knepig".

Det där med distanshästar har jag också tänkt på. Varför påstår många att det är en omöjlighet att lära en häst att vara säker vid möten och omridningar i högre tempo, medan det är vardagsmat för de flesta trav- och distansekipage och även, åtminstone vad jag märkt, westernryttare?

det är nog helt enkelt ryttarna det är "fel" på...

de tänker liksom inte att hästen klarar det, de tänker bara HJÄLP hästen kommer få panik, och självklart får hästen panik då oxå... det kan ju vem som helst räkna ut...

och dessutom så rider ju de flesta "distansare" på galna hispiga, nervösa araber... fördommar? nähe :smirk:

mina hästar reagerar inte, den enklaste förklaringen till det är att jag inte reagerar...

3 åringen jag har reagerar inte heller... lyfter på huvudet och tittar bara :D

Det där med distanshästar har jag också tänkt på. Varför påstår många att det är en omöjlighet att lära en häst att vara säker vid möten och omridningar i högre tempo, medan det är vardagsmat för de flesta trav- och distansekipage och även, åtminstone vad jag märkt, westernryttare?

I mina ögon har det att göra med dåligt miljötränade hästar och hispiga ryttare :angel:

Ja, det är ju samma med våra "hispiga, stressade och tokheta" travare.
Märkligt nog tycker jag man ser flest av den sorten när de kallas ridtravare. *duckar* :angel:

Jag är helt inne på ditt spår, är man själv en trygg ryttare med en häst som är miljötränad och litar på en till 100%, då händer inget. Det är bara att titta på främst westernekipagen här i krokarna, ryttarna sitter och skrattar och pratar och hästarna skrittar avspänt på långa tyglar medan timmerbilar och hästar kör förbi ett par meter bort.

I mina ögon har det att göra med dåligt miljötränade hästar och hispiga ryttare :angel:

Du är inte ensam. :angel:

det är nog helt enkelt ryttarna det är "fel" på...

de tänker liksom inte att hästen klarar det, de tänker bara HJÄLP hästen kommer få panik, och självklart får hästen panik då oxå... det kan ju vem som helst räkna ut...

och dessutom så rider ju de flesta "distansare" på galna hispiga, nervösa araber... fördommar? nähe :smirk:

Precis:bow: Det är där det sitter. Man kan få hästar rädda för mycket om man bara själv jagar upp sej tillräckligt :angel:

Javisst, och då ska du vara uppmärksam som ryttare på små signaler från hästen och på din omgivning, var lugn men ligga ett steg före hästen.

Skulle jag känt mig osäker på hästen vid ett sådant tillfälle som ts skriver om så skulle jag hoppat av min häst.
Jag förutsätter att jag upptäckt galoppörerna innan mötet.

En bra tråd för nu inser jag hur bra vi har det.
Här där jag bor :) så samsas alla ekipage, travare, western och skogsmullar. Har blivit förbi galopperad 1 gång (vilket jag inte skulle göra själv) men min dotter som red 500m bakom mig (maken ledde henne) sakta ryttarna in inför:banana:. Det är respekt för mig, de såg att det var ett barn och anpassade situationen därefter. Man behöver inte bete sig på samma sätt för alla. MIn häst klarar jag av utan problem medan min dotter inte har samma styrka och kunskap som jag. Så man bör läsa av situationen ibland är det inga bekymmer att dundra på och ibland är det, då bör man visa respekt åt båda håll.

Våran granne har travare och kör mycket samma vägar som jag rider. Ibörjan fråga han om han skulle sakta in men jag sa att han skulle köra på. Nu går jag av vägen om han kommer (han jobbar och jag nöjesrider när jag är i skogen) vi får inte plats att mötas. Är han inte uppe i fart än brukar vi samsas en bit och diskutera lite vardagligt innan han fräser på.

Ibland är det nyttigt att få inse att saker är bra ofta så uppmärksammar man ju det som är dåligt.

Måste säga att min häst kickar av mig om någon rider förbi i för högt tempo, betyder det att jag då inte ska rida ut?
Och vart annars kan jag göra honom mer van? Det är absolut inte samma sak på ridbana eller i ridhus.

I mitt stall får vi ryttare rida på en travslinga i skogen. Ibland kommer det travare och då är det bestämt så att de ropar och hojtar i fall de ser någon framför och då får ryttarekipaget vända sig mot travarna och flytta sig samtidigt som de som kör saktar ner en aning.
Det fungerar super bra, men det skulle inte gå om travarna blåste förbi i 180 utan att förvarna. Då hade det blivit en platt ridponny...

Min häst skulle få et riktigt damryck typ :P Han är fd gallopör.
jar skulle bli sur så in i o skrika efter de!

vad har det med saken att göra?

travarna klarar ju uppenbarligen att man rideförbi, varför skulle inte galoppörer göra det då?

kan ju bara säga då att ganska många distanshästar har gått på galoppbanan först, så onekligen klarar ju araberna det fast de har gått på galoppen!

för låter det som att du bara använder en ursäkt för din hästs beteende, det är bättre att göra nåt åt det, även om det kan ta tid.

sen tror jag att de flesta saktar av om de ser på hästen att den blir stressad, men vi säger att hästen har blivit rädd för nåt och springer för sitt liv? då hjälper det knappast att skrika, tyvärr, man kunde ju önska att det gjorde det ;)

jag skulle vilja säga att jo det är visst samma sak, vad är skillnaden? jo att du känner dig tryggare när du har staket runt dig, det är alltså du som gör skillnaden och inte hästen.

jag skulle vilja säga att jo det är visst samma sak, vad är skillnaden? jo att du känner dig tryggare när du har staket runt dig, det är alltså du som gör skillnaden och inte hästen.

Nu är det ju inte jättevanligt att träna travhästar och galoppörer i ridhus:angel:

galoppörer vet jag flera som är i ridhus, inte varje dag men vilken häst är det?

sen kan du ju svara till rätt inlägg, i det inlägget står inget om travare o galoppörer.

frågan är fortfarande, vad är skillnaden, för hästen? jag ser ingen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama