galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Visst kan man göra det, där är vi rörande överrens men det jag egentligen menar är att man vet ju aldrig vem den främmande hästen är. Det kan ju vara en nyinflyttad människa som inte har kunnat träna det, då problemet aldrig har uppstått på andra stället. Människan vet inte att det är ett problem alltså. Och om man bara fortsätter på utan att bry sig så kanske man skapar ett problem som dessutom kan påverka en själv i längden. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och kanske sakta ner farten lite och visa hänsyn.:) Jag menar inte att man måste sakta ner till skritt men kanske dämpa farten. Tycker lite att båda parter borde respektera varandra,.

Jag är väldigt dålig på att förklara speciellt skriftligt.:crazy:

Jag tycker det är arrogant och otrevligt att inte sakta ner till skritt eller långsam trav när man passerar någon bakifrån. Har man så himla bråttom kan man iaf ropa och fråga om det är okej att passera i högre fart. Jag har en häst som kan bli extremt bråkig och stark om någon bränner förbi i full fart, och vet många andra som blir det också. Även om jag försöker miljöträna min häst så mycket som möjligt och träna honom på att andra hästar passerar riskerar de som kommer i full galopp att jaga upp min häst så mycket att de riskerar både min och hästens hälsa. Så nej, jag tycker inte det är okej att göra så. Tycker det tillhör det grundläggande att sakta ner när man passerar någon, speciellt bakifrån.
Framifrån tycker jag det är lite skillnad, där hinner jag se ekipaget som kommer på ett annat sätt (då är det inte lika obehagligt) plus att min häst inte får samma tävlingsinstinkt. Men tycker fortfarande att man ska sakta ner till åtminstonde lugn trav.

Det är väl ändå rätt stor skillnad på "inhägnat område/ridhus" och "hela världen som ridhus"?

Det tyckte jag var en dålig jämförelse, att den långsamma ska hålla undan för den som travar och galopperar i ridhus. Nu handlade den här tråden inte om ridbana och ridhus, för där är det precis som du säger. Men ute i skog och mark, är det hänsyn och sunt förnuft som gäller.

Om jag rider uppe på stranden i skritt o ser att träningsekipage kommer i galopp, då vänder jag upp så min häst ser o håller undan så dem kan passera.

Inte kräver jag att dom skall bromsa ner till SKRITT... då lever man på fel planet! :devil:

kl

När jag möter någon när jag är ute och rider saktar jag för det mesta av till skritt, beroende på hur häst/ryttare 'uppför sej' (hispig häst= skrittar och ropar så häst/ryttare vet att jag är där, kolugn häst= ropar och frågar om det är okej att trava). Men om det är något från det egna stallet eller någon jag känner så brukar jag ropa och fråga om det går bra att jag travar/galopperar förbi. Då är ju ryttaren beredd i alla fall.

När vi möter små söta tanter med smö söta hundar saktar hästen av automatiskt, det går inte att ta sej om dem i annan gångart är skritt :p

Vit häst ÄR läskig! Det är väldigt vanligt att travarna reagerar på en skimmel.

Det var ju det jag menade!!
Har faktiskt hört det från flera travekipage i skogen, så jag brukar försöka flytta på mej, så jag slipper skrämma dom stackars hästarna..

Det lustiga är att just denna travgård har en skimmel som inte är det minsta läskig (har dom berättat).

/ Lavinia

Har också varit med om att det kom ett par ponnyungar (ja, jag är ponnyunge själv men myyyyyycket bättre uppfostrad;)) galloperandes i full gallop förbi mig på en smal väg där det kunde komma bilar.
En annan gång saktade de av men så fort de kom bakom rumpan på min häst drog de iväg i gallop igen... :mad:

Fast i de fallen tycker nog jag att man kan leta på någon som har en körhäst, eller vad det nu är, och fråga snällt om man kanske kunde få ta sällskap så att hästen vänjer sig vid exempelvis körekipage.
Åtminstone när man vet att man är ute på vägar där det finns massvis med travekipage, det är ju inget ovanligt som man kanske kan stöta på en gång per år.

Detsamma gäller f.ö invänjning vid trafik, jag tror inte det finns någon med en lastbilsrädd häst som tycker det bästa sättet att lösa det på är att ge sig ut efter närmsta riksväg.

Hänsyn för mig är att ta ansvar över sin egen häst. Sedan behöver man inte dundra förbi folk i skengalopp eller trav i ett tempo som är upploppet till Prix d'Amerique, men jag tycker det är löjligt att man inte ens ska kunna få köra/rida förbi i en kontrollerad form av trav eller galopp.

Hur gör du vid hagar?

Nu finns det inga hagar efter mina rid/körvägar, men jag brukade inte sakta ner till skritt.

Jag tkr att det är som vett och etikett att man bör sakta ner.
Jag hade absolut saktat ner och satt jag på den skrittande hästen och någon bränner förbi i full fart så hade jag inte blivit speciellt glad.

Jag tycker inte heller om att vara ute efter trafikerade vägar, trots att min häst skiter i allt vad motorer är, men jag känner inte att jag kan kräva att en bilförare saktar ner överdrivet mycket eller stannar. Som jag ser det är det ändå de som BORDE ha företräde.Att bilarna sedan inte behöver braka förbi i 100 km/h är förstås en annan sak.

Varför det? För att bilen går fortare?
Då jag kör bil och stöter på hästar ser jag det som mitt förbannade ansvar att sakta in och hålla avstånd.

För att man befinner sig på en bilväg.
Jag kör själv inte bil men skulle som förare tycka det vore fruktansvärt irriterande med hästekipage som tycker sig äga hela vägen.

Varför skulle de tro sig äga vägen?

Det får du fråga dem om. Tycker det finns gott om ryttare som anser sig komma i absolut första hand när de är efter en trafikerad väg.

För att man befinner sig på en bilväg.
Jag kör själv inte bil men skulle som förare tycka det vore fruktansvärt irriterande med hästekipage som tycker sig äga hela vägen.

Jag tycker att man som bilförare måste sakta in, men hästekipagen ska inte heller störa trafiken genom att "äga" vägen. Det är ju ändå ekipaget som skadas värst om någon bilförare anser att det är okej att köra i hastigheten som står på vägskylten oavsett om det finns hinder/faror i vägen.

ska jag miljöträna en häst så utstätter jag den för verkligheten men ser till att jag själv är i säkerhet. Dvs, jag kanske inte sitter på hästens rygg.

Miljöträna med hästar, bilar och sånt kan man dessutom göra hemma också.

Jo, men det är ungefär så jag menar.
Med "sakta ner överdrivet mycket" syftar jag på de ekipage som kräver att bilarna sniglar förbi i max 20, helst kör åt sidan och stannar, för att de ska kunna passera helt riskfritt med sina hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur