galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Haha, "rasa förbi"? Jag tror du och jag har vitt skilda uppfattningar om vad som går fort och inte.
Jag tänker inte börja skritta för att någon har dålig koll på sina häst. Min häst är livrädd för skimlar, men det innebär inte att skimmelryttarna är tvingade att ta det lugnt förbi oss.

Får du gärna tycka att det är.

Jag kör också, och har träffat på många hästar som har varit rädda för min vagn ska jag bara galoppera förbi dom då eller ? För att jag tycker dom ska ha bättre koll på sina hästar. Elakt.

Nej, uppenbarligen gör du ju inte det.
Om vägen är bred nog skyndar jag mig hellre förbi än såsar vidare så att den rädda hästen tvingas se oss på ännu närmare håll. Har ryttaren noll koll saktar jag däremot ner, men det beror snarare på att jag inte vill ha en löshäst i 150 på/efter mig.
Jag tycker fortfarande ansvaret ligger hos den som sitter på hästen.

Om du ser att hästen blir väldigt rädd då ? Stannar du då med eller ?
Det skulle inte vara roligt att möta en sån som dig om du kör bil, för många tänker ju som dig.
Jag tycker att ansvaret ligger på dig med.

Jag stannar aldrig om det finns utrymme att passera.
Sakta ner till skritt gör jag för min egen säkerhets skull, som sagt, om jag ser att ryttaren inte har någon som helst koll.

Ja, och jag förstår till stor del många av de bilförarna.
Det finns alldeles för många korkade ryttare som ger sig ut efter trafikerade vägar trots att de vet att deras hästar ställer sig på tvären vid första möte med en bil som kör fortare än 20 km/h. Deras problem som tyvärr även blir till bilistens.

Har man inte full kontroll över sin häst och vägrar ta konsekvenserna om det händer något ger man sig inte ut bland andra ekipage. Gör man ändå det är eventuella olyckor till följd av ens okontrollerbara häst helt på ens eget ansvar.
Så lätt är det i min värld.

Senast ändrad:

inte konstigt att folk har dålig uppfatning av travfolk! :mad: vet du hur många ridhästar som är livrädda för vagnekipage?? fullständig idioti och fruktansvärt ansvarslöst att rasa förbi!

till ts; givetvis ska man alltid sakta ner till skritt oavsett omständigheter!

men det är sådana de är.... j*t kul att dela "träningsskog" med travare när man själv red runt på stissig galoppör... fick inte ens chansen att hoppa in i skogen, å även fast man skrek på dem att sakta av så gjorde de inte det...

Fy vilket sätt!
Jag tycker att det tillhör normal hyffs och fason att man saktar av till skritt när man möter andra ute på ridtur.
Man vet ju inte hur de mötande hästarna reagerar.

Själv saktar jag alltid av till skritt vad jag än möter på vägen, häst och ryttare, gående människor eller bil...

Tycker du har ett dåligt sätt, hoppas du ändrar dig men det lär la inte hända.

Nej, för jag har ingen lust att ta ansvar över andras ouppfostrade hästar.

Om jag kör i raskare fart (dvs. inte fullt ös medvetslös) på en någorlunda bred väg och får möte saktar jag aldrig ner till skritt, någon koll får folk faktiskt ha på sina hästar. Samma sak gäller för att passera ekipage, i 95% av fallen handlar det om seglortar som inte ens kan rida åt sidan eller göra halt och då kommer man ju aldrig förbi.

Skulle man behöva sakta ner till skritt så fort man fick möte här skulle det inte bli någon träning gjord öht.

Trodde man travtränade sina hästar på travslingor? det gör dom jag känner till.

Handlar ju inte om det. om vi skulle mötas i skogen å du skulle ropa på håll "kan jag köra förbi??", så skulle jag snabbt styra av vägen å vända min häst lite mot din så den såg, sen skulle allt gå perfekt, men att bara bränna förbi är ju FARLIGT.

Du som håller på med hästar borde veta att de kan kasta sig rätt ut i vägen eller göra u-sväng... vad gör du då? om den fastnar i selen/vagnen på din häst?

Sen om min blir "tokig" för att din häst "lämnar oss", DET är mitt problem... men själva passeringen sköter man snyggare!

Jag känner utöver proffstränare ingen som har tillgång till en egen slinga. Alla har inte den lyxen.

Ja, och jag förstår till stor del många av de bilförarna.
Det finns alldeles för många korkade ryttare som ger sig ut efter trafikerade vägar trots att de vet att deras hästar ställer sig på tvären vid första möte med en bil som kör fortare än 20 km/h. Deras problem som tyvärr även blir till bilistens.

Men det är ju inte de hästarna som det är farligast med. Jag känner mig nervös när jag är ute med min trafiksäkra häst och det kommer en bil i snabb fart. Tänk om hästen blir rädd för något vid sidan av vägen, och då hoppar ut i vägen (hon vet ju att bilar inte är farliga, och flyr mot dem).

Om det kommer en häst som aldrig sett en vagn innan, klart den kan bli rädd även om den är uppfosrtad ! Hästar är hästar ! Man kan inte vara 100% säker på hur dom tänker.

Visst, är vägen så pass smal att det krävs kan man väl alltid ropa, men folk har en förmåga att vara så inne i sitt att de varken hör eller ser förrän man är uppe i röven på dem.

Det är ju det jag säger. Om det är så smalt har jag för min egen säkerhets skull inget annat val än att sakta ner.

Jag tycker inte heller om att vara ute efter trafikerade vägar, trots att min häst skiter i allt vad motorer är, men jag känner inte att jag kan kräva att en bilförare saktar ner överdrivet mycket eller stannar. Som jag ser det är det ändå de som BORDE ha företräde.

Att bilarna sedan inte behöver braka förbi i 100 km/h är förstås en annan sak.

Tack, jag jobbar på det.
Och ja, får jag möte med en okontrollerbar häst skiter jag faktiskt i dennes ryttare. Det är inte mitt problem. Detsamma om min blir skrämd, börjar tvära och studsa - varför ska jag förvänta mig att en mötande ryttare gör det till sitt problem?

Om det kommer en häst som aldrig sett en vagn innan, klart den kan bli rädd även om den är uppfosrtad ! Hästar är hästar ! Man kan inte vara 100% säker på hur dom tänker.

Jag förväntar mig att man tränar sin häst inför sådant man löper stor risk att möta under sin tur. Ryttare/körekipage, bilar, fotgängare/cyklister och dylikt hör enligt mig till den kategorin.
Jag ger mig inte ut efter en väg kantad av beteshagar för kor med en häst som jag vet blir skogstokig vid blotta åsynen, då får jag ju skylla mig själv om det händer något.

Senast ändrad:

Jag känner utöver proffstränare ingen som har tillgång till en egen slinga. Alla har inte den lyxen.

Här finns det massa travslingor i var och varannat travstall,de som ingen har hemma på gården åker till de gårdar som har (inga proffstränare)

Visste inte att det hörde till lyx utan jag trodde folk som travtränar sina hästar gjorde det på bana/slinga.

Här finns det massa travslingor i var och varannat travstall,de som ingen har hemma på gården åker till de gårdar som har (inga proffstränare)

Visste inte att det hörde till lyx utan jag trodde folk som travtränar sina hästar gjorde det på bana/slinga.

Kör fort/tempo gör man på rakbana/i backe samt på bana, men vanlig motions/konditionsträning görs ju i regel i skogen. Behövs absolut inga anlagda slingor för det, även om det underlagsmässigt säkert underlättar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama