galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

*Knapplån*

Kan Violator och Underbar ge sig nu, eller ska jag bli tvungen att låsa tråden och ge dem varsitt rött kort till?

Innebär "att ge sig" att jag öht. inte får fortsätta diskussionen i tråden, för att "alla inte har samma åsikt om saker och ting"?

Kör fort/tempo gör man på rakbana/i backe samt på bana, men vanlig motions/konditionsträning görs ju i regel i skogen. Behövs absolut inga anlagda slingor för det, även om det underlagsmässigt säkert underlättar.

ok,då är jag med. trodde alla höll till på bana bara för att jag inte träffat på någon ute:D

Det är nog ingen ide att du och jag diskussioterar det i alla fall, tycker för olika.

Det har jag inga invändningar emot.
Jag undrade mer hur det låg till med ett deltagande i tråden i allmänhet.

Nej då, både du och Underbar får gärna diskutera i tråden. Men jag tror inte det är så lämpligt att ni diskuterar med varandra längre, då ni är helt överens om att ni har helt olika syn på saken. :rofl:

Mvh

IngelaH
moderator

Då är jag med!
Ja, men vi är ju åtminstone överens om någonting. :D

Ja, *halleluja* :bow: eller nåt...

Kan ni inte gå o lägga er nu? Jag funderar nämligen på det. Jag har TANDVÄRK och då är jag inte trevlig... :devil:

/IH

Nej, uppenbarligen gör du ju inte det.
Om vägen är bred nog skyndar jag mig hellre förbi än såsar vidare så att den rädda hästen tvingas se oss på ännu närmare håll. Har ryttaren noll koll saktar jag däremot ner, men det beror snarare på att jag inte vill ha en löshäst i 150 på/efter mig.
Jag tycker fortfarande ansvaret ligger hos den som sitter på hästen.

Va snabb din häst är. :cool:

*kl*

Jag tror mkt handlar om hur man är lärd.

Ridbiten lär sig på ett sätt, trav på ett helt annat. Iaf är det min erfarenhet.

*Knapplån*

Nu låser jag snart denna tråd, pga flera användares språkmissbruk. Jag har suttit en längre stund och raderat inlägg efter inlägg och det känns ganska FÅNIGT.

Jag anser att det är flera användare, som borde fundera på hur deras föräldrar har fostrat dem.

Mvh

IngelaH
moderator

som inte vill träffa ett travarekipage i högre tempo än skritt, lika lite som jag vill träffa ett ridekipage i högre tempo än skritt. Det handlar om sunt förnuft. Det är BÄGGE sidors ansvar att se till att inget händer, vid möte.

Jag håller helt med.

Så länge gångarten är kontrollerad så ser jag inget problen att passera, det är alltid den långsamma som skall "hålla undan" för den som travar och galopperar i ridhuset...

Det är väl ändå rätt stor skillnad på "inhägnat område/ridhus" och "hela världen som ridhus"?

Det tyckte jag var en dålig jämförelse, att den långsamma ska hålla undan för den som travar och galopperar i ridhus. Nu handlade den här tråden inte om ridbana och ridhus, för där är det precis som du säger. Men ute i skog och mark, är det hänsyn och sunt förnuft som gäller.

*kl*

Jag tror mkt handlar om hur man är lärd.

Ridbiten lär sig på ett sätt, trav på ett helt annat. Iaf är det min erfarenhet.

Jag som har en fot i vardera läger förstår de olika åsikterna!
Mina travare har alltid tålt att man passerar dom i ett högre tempo. Ibland friskar de självklart i men det ligger på mig som kusk att reglera min häst!

Hur skulle det se ut om man tex. på en skogsslinga där det tränas travhästar skulle få sakta av till skritt varenda gång någon skrittar eller lunktravar sin häst längst med samma slinga?
Varför klarar travare oftast av att bli passerade när inte andra hästar gör det?
(ställer frågan mest till mig själv för jag tycker att den är intressant!)

Å andra sidan har jag med blivit skitarg när jag har varit ute med någon av mina andra hästar och det tex. har kommit ett gäng töltande islänningar som får min häst att krypa ur skinnet och dessa ryttare inte saktar ner!
Studsande har jag känt för att springa ikapp och lägga fälleben på dom allihopa!!:p

Så man får nog läsa av situationen vid varje tillfälle!
Givetvis skulle jag aldrig trava förbi någon som jag ser har problem med sin ängsliga häst!

Hänsyn är A och O och det gäller från "båda" sidor!

Jag känner utöver proffstränare ingen som har tillgång till en egen slinga. Alla har inte den lyxen.

Och jag känner många privatryttare med egen häst, som faktiskt sällan/aldrig har tillgång till ridbana och ridhus. Däribland jag. Alla har inte den lyxen... =)

Så därför, måste rid- och travfolk, kunna samsas i skog och mark på lika villkor.

Om jag kör i raskare fart (dvs. inte fullt ös medvetslös) på en någorlunda bred väg och får möte saktar jag aldrig ner till skritt, någon koll får folk faktiskt ha på sina hästar. Samma sak gäller för att passera ekipage, i 95% av fallen handlar det om seglortar som inte ens kan rida åt sidan eller göra halt och då kommer man ju aldrig förbi.

Skulle man behöva sakta ner till skritt så fort man fick möte här skulle det inte bli någon träning gjord öht.

Jaha, så det är såhär ni (en del) travägare tänker! Har alltid undrat vad f*n dom tänker då de far förbi en i full kareta. Bakifrån, vid möte, ja allt! Man undrar om de någonsin tänker att det finns vagnrädda hästar. Min häst blir galen vid möte av travhästar.. studsar och blir allmänt galen, och det är inte så konstigt med tanke på hur många som skrämt honom. Och han är annars väluppfostrad, lydig och lugn! Men det är inte kosntigt att han blivit rädd då det kommer frustande travhästar i nästan snabbjobb, med svansen rakt upp, varningsfrustar och vagnen slår och låter illa där bakom. Men sedan finns det hästar, som till och med slänger av sin ryttare eller skenar efter. Och även om man annars har stor koll på sin häst så kan man faktiskt inte rå för att de är flyktdjur.

Även om hästen är superlydig så kan jag lova att mer än hälften blir spacade vid möt av en häst i full fart. Har ni ens någon tanke på att ni kan möte en till exempel, unghäst som nyligt börjats ridas ute? Jag tycker det är otroligt respektlöst! Det ska råda sunt förnuft och inte låta över ansvaret på ryttaren. Man börjar faktiskt fundera om de ens kan sakta av sina hästar.... :angel: Eller tycker ni att ni själva sitter så säkert i eran sulky att ni skiter i andras problem som sitter på en häst som håller på att krypa ur sitt skinn..

Och nej, jag har INGET emot travare, jag är uppväxta med dom.

Senast ändrad av en moderator:

Igår när några från mitt stall var ute på stranden å skrittade så kom de två galopörer som dundrade förbi dem. Jag blev faktiskt ganska irriterad när jag hörde det, för inte kommer man väll i full galopp förbi andra hästar. Personligen tycker jag att de kunde saktat ner något, de hade ju ingen aning om hur de andra hästarna skulle reagera. Dessutom så var det en b-ponny och storhäst som de sprang förbi, och storhästen reste sig och började stimma. Men jag kan iallafall tycka att det är lite dålig stil, gör man så?

Vad anser ni? Hur gör ni när ni är ute å galopperar?

Självklart ska man sakta av.

KL
Jag som distansryttare förstår inte varför man på ridbanor kan rida i alla gångarter samtidigt på banan men i skogen är det bara skritt som gäller så fort man ser någon.
Övar man bara på detta så lär sig inte hästarna något annat.
På tävling skulle det vara omöjligt att göra något vettigt om man hela tiden måste sakta av till skritt vid omkörning eller möte. Respekt ska man alltid visa ex genom att ropa " kommer om på vänster " eller liknande.
Öva med kompisar så era hästar vänjer sig vid att möta och bli omkörda av andra.
// Linda

jag blir skitsur om man galopperar förbi mig i fullfart när man är ute, man kan väl åtminstone sakta av till trav eller kort galopp....

häromdan var jag i ridhuset och red dressyr utan stigbyglar på ena halvan och tre storhästar hoppade studs på andra sidan. Och mitt i en jobbig skänkelvikning så kommer alla tre storhästarna i full galopp, bock och bus på "min" sida av ridhuset och blåser förbi mig, ponnyn min blev helt tokig och började självklart bocka och dra (för å komma undan också) :crazy: då vart jag faktiskt lite sur, dom kunde väl busa och bralla på "deras" sida av ridhuset....:crazy: men men, tur att man inte har en helgalen ponny för då hade jag nog tuggat damm ;)

visst, man ska väl kunna kontollera sin häst men många är inte så lugna och speciellt inte i skogen.... och man bör åtminstone sakta ner (kanske inte sakta av men åtminstone sakta ner) och "varna" :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama