Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kör fort/tempo gör man på rakbana/i backe samt på bana, men vanlig motions/konditionsträning görs ju i regel i skogen. Behövs absolut inga anlagda slingor för det, även om det underlagsmässigt säkert underlättar.
Nej, uppenbarligen gör du ju inte det.
Om vägen är bred nog skyndar jag mig hellre förbi än såsar vidare så att den rädda hästen tvingas se oss på ännu närmare håll. Har ryttaren noll koll saktar jag däremot ner, men det beror snarare på att jag inte vill ha en löshäst i 150 på/efter mig.
Jag tycker fortfarande ansvaret ligger hos den som sitter på hästen.
Va snabb din häst är.
Jag håller helt med.
Så länge gångarten är kontrollerad så ser jag inget problen att passera, det är alltid den långsamma som skall "hålla undan" för den som travar och galopperar i ridhuset...
*kl*
Jag tror mkt handlar om hur man är lärd.
Ridbiten lär sig på ett sätt, trav på ett helt annat. Iaf är det min erfarenhet.
Jag känner utöver proffstränare ingen som har tillgång till en egen slinga. Alla har inte den lyxen.
Om jag kör i raskare fart (dvs. inte fullt ös medvetslös) på en någorlunda bred väg och får möte saktar jag aldrig ner till skritt, någon koll får folk faktiskt ha på sina hästar. Samma sak gäller för att passera ekipage, i 95% av fallen handlar det om seglortar som inte ens kan rida åt sidan eller göra halt och då kommer man ju aldrig förbi.
Skulle man behöva sakta ner till skritt så fort man fick möte här skulle det inte bli någon träning gjord öht.
Igår när några från mitt stall var ute på stranden å skrittade så kom de två galopörer som dundrade förbi dem. Jag blev faktiskt ganska irriterad när jag hörde det, för inte kommer man väll i full galopp förbi andra hästar. Personligen tycker jag att de kunde saktat ner något, de hade ju ingen aning om hur de andra hästarna skulle reagera. Dessutom så var det en b-ponny och storhäst som de sprang förbi, och storhästen reste sig och började stimma. Men jag kan iallafall tycka att det är lite dålig stil, gör man så?
Vad anser ni? Hur gör ni när ni är ute å galopperar?