Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte man ska ge sig ut på en häst om man inte har kontroll på den i vanliga situationer... Att något plötsligt dyker upp bakifrån och swishar förbi är ju faktiskt jättevanligt..
Jag som har en fot i vardera läger förstår de olika åsikterna!
Mina travare har alltid tålt att man passerar dom i ett högre tempo. Ibland friskar de självklart i men det ligger på mig som kusk att reglera min häst!
Hur skulle det se ut om man tex. på en skogsslinga där det tränas travhästar skulle få sakta av till skritt varenda gång någon skrittar eller lunktravar sin häst längst med samma slinga?
Varför klarar travare oftast av att bli passerade när inte andra hästar gör det?
(ställer frågan mest till mig själv för jag tycker att den är intressant!)
Så man får nog läsa av situationen vid varje tillfälle!
Givetvis skulle jag aldrig trava förbi någon som jag ser har problem med sin ängsliga häst!
Hänsyn är A och O och det gäller från "båda" sidor!
Nej, för jag har ingen lust att ta ansvar över andras ouppfostrade hästar.
Jag är också uppvuxen i båda lägren... och tycker att det är skillnad om du kör på banan som är gjord för trav eller om du är ute på en slinga som tillhör alla. .
Och som sagt...alla hästar måste miljötränas.
Hur känner du dig om du är ute och kör på en skogsslinga med en ettåring för första gången och en gallopör gör ett snabbjobb precis förbi dig?
/ lavinia, som blivit omgalopperad av galoppörer när jag var ute och tömkörde.. Däremot brukar de flesta travarna sakta av, men det kanske beror på att deras hästar tycker min vita är så läskig??
Våran slinga tillhör oss..den ligger på travsidan. Rakbanan som ligger på ridhästsidan har vi speciella tider som vi får vara på. Annars inte. Det är dock aldrig någon av ridhästfolket som sagt något om jag är där o skrittar med mitt ekipage.
Jag ger mig inte ut med en ettåring där jag kan möta någon som galopperar.
En allmän skogsväg.
Visst underlättar det att kunna åka ut på berörda väg och träna (förslagsvis med en bekant som har en sådan häst som ens egen är rädd för), men har man en nervös häst och vet att det tränar mycket travhästar under en viss tid på dagen, tycker jag bara det är korkat att börja med att under just den tiden bege sig ut ensam.