galopp förbi andra hästar ?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Jag saktar alltid av till skritt vid möte eller omkörning av häst, bil, cykel eller människor.

Tycker att det tillhör allmänt hyfs och säkerhetstänkande faktiskt.

En strand är ju inte precis en liten stig i skogen så jag hade nog inte saktat ner om jag ridit galopphästarna faktiskt.

Däremot är i alla fall jag väldigt uppmärksam som ryttare när jag rider så jag tvivlar på att jag hade "missat" att dom kommer i full galopp och när jag upptäckt dom skulle jag stannat min häst, vänt på honom (om dom kom bakifrån) och låtit han titta på när dom galopperade förbi.

Detta gör jag även med bilar, mopeder, cyklister som kommer bakifrån.....

Jag tycker inte man ska ge sig ut på en häst om man inte har kontroll på den i vanliga situationer... Att något plötsligt dyker upp bakifrån och swishar förbi är ju faktiskt jättevanligt..

Jag tycker inte man ska ge sig ut på en häst om man inte har kontroll på den i vanliga situationer... Att något plötsligt dyker upp bakifrån och swishar förbi är ju faktiskt jättevanligt..

Det tycker jag är lite att hårddra det. Man måste ju "miljöträna" hästen också. Ingen häst är trafiksäker och defenitivt inte en unghäst som kanske bara har varit ute själv med ryttaren/kusken ett par gånger innan.
Att gallopera i full fart förbi ett främmande ekipage speciellt om de inte varnar heller tycker jag är oansvarigt. Att sakta ner tempot till en långsamare trav, även om man kör, hör till god ton.
Man kan också som ryttare eller kusk visa med armen upp och ner att det är en grön häst och att man vill att de ska ta det lite lugnt när de kommer förbi.
När jag har trafiktränat mina ungdjur har jag tom en lapp på ryggen ibland, på de mest osäkra hästarna. Låter kanske töntigt men är faktiskt effektivt.

Jag håller absolut med , för mig är det en självklarhet att man saktar av när man får möte , vare sig det är andra hästar , människor eller en bil.
Det är ju större risk att en olycka händer om det är högre hastigheter.

Jag tycker att man ska sakta ned i god tid, men om det är brett så anser jag inte att man måste sakta av. Det räcker med att samla, och vara uppmärksam på de andra hästarnas reaktion.

Min personliga åsikt är att man ska utgå från att ALLA andra hästar är galna. Man måste kunna känna sig trygg ute på en häst som inte är kolugn, och kunna lite på att andra männsikor visar hänsyn. Om en häst är het ute, blir den inte lugnare av att inte få gå ut. Men naturligtvis bör man inte rida ut på en farlig häst, den bör tränas först. Men det är ägarens beslut, och jag vet få hästar under 8 år som inte skulle reagera på att en häst sprang förbi, och inte vilja följa med/bli orolig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blev för några veckor sedan omkörd i 180 km/h av en islänning. Hästen jag red blev väldigt stressad o ville inget mer än att springa efter. Dock skulle hästen ta det lugnt, fick inte trava eller galoppera. Jag blev skitirriterad, hästen kunde skadat sig om den stuckit iväg. Jag fick hoppa av o leda hästen hem. :cool:

Tycker också att det hör till "god ton" att man saktar ner när man möter andra ryttare, fotgängare, bilar osv. Visst tycker man att folk ska ha koll på sina djur men det har man inte alltid eftersom djur är djur och även dagsform och annat kan spela in. Saktar man inte ner och något händer skulle jag inte vilja ha det på mitt samvete - oavsett vem som inte kunde hålla reda på vad. Olyckor kan ändå hända men visst försöker man göra allt för att förebygga det. Eftersom vi gärna utnyttjar det här med allemansrätten så gäller det att respektera den och "uppföra" oss med vanligt sunt förnuft.

Känns så egotrippat att bara tänka på sig själv. Verkar som
samhället idag är mycket "sköt dig själv och skit i andra". Vart har tanken på hänsyn tagit vägen?

Jag saktar alltid av hur som helst, vem jag än möter.
När jag var mindre (drygt 9 år) så var jag och en kompis ute och red låneponnyn, travade förbi en tjej vars häst fick spader och hon flög av. Sen dess fick jag mig en ordentlig läxa. Om andra travar förbi mig brukar jag verkligen säga ifrån. Lyssnar de inte tar jag upp fingret. Anser att alla exipage, så som bilar man möter som andra hästar faktiskt ska visa hänsyn.

Det handlar inte om att ens häst klarar det eller inte, de är flockdjur och en häst som inte är van kan lätt reagera på detta. Alltså handlar det som sunt förnuft! Tror inte en van hästryttare som är ute på en promend gillar att en annan ryttare kommer travande förbi med sin häst. Jag gör det iallafall inte, det är brist på respekt enligt min åsikt!

KL på den jag läste senast..

Jag tycker man kan gå någon sorts medelväg :p Visst kan man (och bör, tycker jag) skrämselträna sin häst och bör ha en "viss" koll på den när man rider ut (så mycket koll det går att ha på ett levande djur), men jag tycker ändå att andra parten också ska visa hänsyn!
Många hästar är inte rädda för vagnar men andra är vettskrämda. Det kan man inte veta om man inte känner ekipaget.

Med eller utan vagn, jag tycker man tar det lugnt när man rider förbi andra hästar om det inte gäller t.ex distanstävling som mahlmt sa, då kan man kanske vänta sig att de andra är vana för då är det just tävling med allt vad det innebär för förberedelser. Oavsett om de är i en hage, på ridbana eller på en skogsväg. Även om min egen häst fullständigt skiter i vilket så tar jag det lugnt, vad vet jag om den andra hästen även om den verkar lugn just då?

Men som sagt, det är ju så, finns massor av hästar som är helt okej med omkörningar och diverse, travhästar, distanshästar mfl. Därför borde det gå att träna andra också. Men jag kan inte tvinga någon och jag vet inte vad andras hästar är vana vid, därför får jag ta det säkra före det osäkra.

Senast ändrad av en moderator:

Jag som har en fot i vardera läger förstår de olika åsikterna!
Mina travare har alltid tålt att man passerar dom i ett högre tempo. Ibland friskar de självklart i men det ligger på mig som kusk att reglera min häst!

Hur skulle det se ut om man tex. på en skogsslinga där det tränas travhästar skulle få sakta av till skritt varenda gång någon skrittar eller lunktravar sin häst längst med samma slinga?
Varför klarar travare oftast av att bli passerade när inte andra hästar gör det?
(ställer frågan mest till mig själv för jag tycker att den är intressant!)

Så man får nog läsa av situationen vid varje tillfälle!
Givetvis skulle jag aldrig trava förbi någon som jag ser har problem med sin ängsliga häst!

Hänsyn är A och O och det gäller från "båda" sidor!

Jag håller med dig!

Ja, jag har ju också en fot i varje läger. Uppfödd ridskoleryttare o på senare år övergått till trav.

Är jag på banan så kör jag! Jag varken kan eller ska sakta av för att det är någon ryttare där. Kan man inte hålla koll på sin häst så har man inget där o göra. Banan är 'min' mark.

Kör jag på slingan så ropar jag 'hej', just för att hästen (ryttarens häst) skall förstå att jag inte är farlig. I regel försvinner ryttaren i upp i skogen eller någon annan stans..på eget bevåg. Hästar som stutsar förstår jag inte varför man inte rider frammåt på...istället för o försöka ta tag o tro man kan reda upp det. Slingan är liksom banan 'min' mark. O samma regel gäller lite där som banan, har man inte koll har man inget där o göra.

Jag tror att många ryttare skulle ha nytta av att besöka travvärlden ett tag. Jag tror också många hästar skulle ha nytta av att bli miljötränade kring en travekipage. Många gånger får jag intrycket av att ryttaren är den som inte vill.

Jag är också uppvuxen i båda lägren... och tycker att det är skillnad om du kör på banan som är gjord för trav eller om du är ute på en slinga som tillhör alla. .
Och som sagt...alla hästar måste miljötränas.
Hur känner du dig om du är ute och kör på en skogsslinga med en ettåring för första gången och en gallopör gör ett snabbjobb precis förbi dig?

Nej, för jag har ingen lust att ta ansvar över andras ouppfostrade hästar.

Men.. Den dagen då det visar sej att du dragit förbi någon och den faktiskt åkt av och skadat sej pga dej? Vems ansvar blir det då?? Även om du anser att du är skuldfri, tror jag inte den som dimper i backen för att hästen blivit skrämd tycker likadant. Och om man nu måste dela vägar, kan man inte visa lite hänsyn, alla kanske inte vill rida på volten varje dag?

/ lavinia, som blivit omgalopperad av galoppörer när jag var ute och tömkörde.. Däremot brukar de flesta travarna sakta av, men det kanske beror på att deras hästar tycker min vita är så läskig??

Jag har åkt i backen och skadat mig 2 ggr pga. att min häst blivit skrämd/stissig av mötande eller passerande ekipage i högre tempo, och som jag ser det kan jag inte skylla det på någon annan än mig själv. Det var jag som vid tidpunkten borde ha vant min häst vid att bli omsprungen även på egen hand, inte ryttarna/kuskarna som måste göra avbrott i sin träning för att jag hade en dåligt uppfostrad häst.

Så ser jag på saken.

Senast ändrad:

Jag är också uppvuxen i båda lägren... och tycker att det är skillnad om du kör på banan som är gjord för trav eller om du är ute på en slinga som tillhör alla. .
Och som sagt...alla hästar måste miljötränas.
Hur känner du dig om du är ute och kör på en skogsslinga med en ettåring för första gången och en gallopör gör ett snabbjobb precis förbi dig?

Våran slinga tillhör oss..den ligger på travsidan. Rakbanan som ligger på ridhästsidan har vi speciella tider som vi får vara på. Annars inte. Det är dock aldrig någon av ridhästfolket som sagt något om jag är där o skrittar med mitt ekipage.

Jag ger mig inte ut med en ettåring där jag kan möta någon som galopperar.

/ lavinia, som blivit omgalopperad av galoppörer när jag var ute och tömkörde.. Däremot brukar de flesta travarna sakta av, men det kanske beror på att deras hästar tycker min vita är så läskig??

Vit häst ÄR läskig! Det är väldigt vanligt att travarna reagerar på en skimmel.

Avser du nu detta på en slinga för alla eller på bana?:) Man kan ju inte "fostra" sin häst enbart hemma man måste ju komma ut med den...

En allmän skogsväg.
Visst underlättar det att kunna åka ut på berörda väg och träna (förslagsvis med en bekant som har en sådan häst som ens egen är rädd för), men har man en nervös häst och vet att det tränar mycket travhästar under en viss tid på dagen, tycker jag bara det är korkat att börja med att under just den tiden bege sig ut ensam.

Våran slinga tillhör oss..den ligger på travsidan. Rakbanan som ligger på ridhästsidan har vi speciella tider som vi får vara på. Annars inte. Det är dock aldrig någon av ridhästfolket som sagt något om jag är där o skrittar med mitt ekipage.

Jag ger mig inte ut med en ettåring där jag kan möta någon som galopperar.

Nej men dagen kanske kommer när du måste. Åldern är ju egentligen onödig allt handlar om hästen är van vid det eller inte.
Sen i ditt fall så är det ju annorlunda...jag menar som om man rider ut i skogen och där kommer en massa i full fart.

En allmän skogsväg.
Visst underlättar det att kunna åka ut på berörda väg och träna (förslagsvis med en bekant som har en sådan häst som ens egen är rädd för), men har man en nervös häst och vet att det tränar mycket travhästar under en viss tid på dagen, tycker jag bara det är korkat att börja med att under just den tiden bege sig ut ensam.

Ja det tycker jag med men sen samtidigt så är det ju allmän väg och då får man kanske vissa lite hänsyn.:) Alla har inte bekanta som kör eller annan möjlighet att kunna träna sina hästar för sådant..

Fast i de fallen tycker nog jag att man kan leta på någon som har en körhäst, eller vad det nu är, och fråga snällt om man kanske kunde få ta sällskap så att hästen vänjer sig vid exempelvis körekipage.
Åtminstone när man vet att man är ute på vägar där det finns massvis med travekipage, det är ju inget ovanligt som man kanske kan stöta på en gång per år.

Detsamma gäller f.ö invänjning vid trafik, jag tror inte det finns någon med en lastbilsrädd häst som tycker det bästa sättet att lösa det på är att ge sig ut efter närmsta riksväg.

Hänsyn för mig är att ta ansvar över sin egen häst. Sedan behöver man inte dundra förbi folk i skengalopp eller trav i ett tempo som är upploppet till Prix d'Amerique, men jag tycker det är löjligt att man inte ens ska kunna få köra/rida förbi i en kontrollerad form av trav eller galopp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama