Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Sv: Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Hörde - vad jag trodde var en skröna - om en djurskyddsinspektör.

Hon var ute för att kolla en hästgård och de började med stall och foderutrymmen. Inget att klaga på. Så går de ut i hagen. Hästarna var i gott hull och såg välmående ut så hon var nöjd även här. Tills de kom ända fram till hästarna... Hon stirrade på hovarna och utbrast upprört -Vad har ni gjort!? Hästägaren blev lite osäker på vad hon syftade på och såg mest ut som ett frågetecken. -Jamen hovarna, vad är det på hovarna!? -Öh, menar du sömmarna? undrade den fortfarande förvirrade och nu lite nervösa hästägaren.
Det gjorde hon tydligen och han förtydligade att hästarna var skodda. -Jamen man kan ju inte spika fast skorna begriper du väl!

När jag själv hade en inspektör ute när jag sökt tillstånd för hästverksamhet så drog jag ovanstående för henne och sa med ett leende något i stil med att det är ju inte konstigt att man blir lite nervös för att ni ska komma när man hör sådana skrönor. Då skruvade hon lite på sig och sa att det faktiskt inte var någon skröna men den tjejen jobbade inte kvar längre...
Hon avslutade sitt besök med att säga (nästan lite förvånat tyckte jag) -Jag hittar faktiskt ingenting att anmärka på. Ja, det skulle vara att en del av hästarna är i lite överhull då. Hästen hon pekade på var dräktig i 8:e månaden :-).

snarare tvärtom då. Ridhästar ska ju tex vara vaccinerade mot A2, det behöver ju inte travhästar vara. Större smittorisk för ridhästarna i så fall.

Precis, men jag tror att personen syftade på nån väldigt farlig nästintill okänd sjukdom...:eek:
Men precis som du säger så är det ridhästarna som riskeras mest av att vara nära travbana.
För när A2 går så är det på travbanor och ibland möjligtvis ridskolor.

Skulle hältutreda en valack (länge sen och hästen är borta) på atg-klinik. Vet.kollar, känner lite och frågar sen hur gammal hästen är ...15 år, svarade jag...Aha, men då ska han ju gå i pension:idea:...Eh, inte riktigt, sa jag, och oavsett ska han inte gå och ha ont utan ska utredas:cool:...men, intresset för utredning var lågt så jag bytte klinik och fick hästen utredd enligt önskemål.

Två allvetande gubbar på auktion uttryckte sig om en saluhäst med glasögon (alltså blå ögon pga utbredda vita tecken): nä den där är inget att ha - du vet såna lever inte så länge!

:rofl::rofl::rofl:

ursäkat om jag e helkorkad, men jag fattade inte poängen... vad ÄR inskeningar???:confused::confused:

Det finns inga dumma frågor! Och du är såklart inte korkad. Jag tyckte att det var klart att eftersom min häst hade "bra inskeningar" så kunde det ju knappast vara något som "de inte ska ha".

Hur som helst är detta ett uttryck som kan användas på flera sätt. En häst som är parallellförskjuten kan även sägas vara "ej korrekt inskenad", eftersom skenan då inte "går in i "framknät" (carpus) på ett korrekt sätt.

Starkt inskenad är hästen om skenbenet är brett där det "går in i" hasen eller carpus. Svagt inskenad är den alltså om skenbenet smalnar av där det går in i leden. Kallas ibland även "knipt under has" respektive "knipt under knät".

Det förekommer både "inskeningar" (135 träffar på google), "inskening" (39 träffar på google) och "inskenad" (408 träffar på google).

Hoppas att du förstår poängen nu! :)

Jag tror faktiskt hästar har lite "raskänsla" ibland....att de kan söka sig till andra av samma ras. Men det är inte grundat på någon vetenskaplig studie:p

Däremot att de kan bli chockade av hästar med andra färger, tex skimlar kan väcka bestörtning om hästen inte sett sån förrut, liksom skäckar..... OCh ni skulle sett ett av mina fullblods min när det dök upp en shettisskäck, mkt liten och mycket söt, med barn på ryggen:rofl::rofl:

När vår b-ponny mötte ett 4-årigt halvblod i skogen höll halvblodet på att DÖ:eek: hade aldrig sett en ponny förr (vanlig mörkbrun ponny, ej skäck:rofl: )

min förra arab var dörädd för min kompis islänning när hon såg honom i sin vinter"skrud" :rofl::rofl:

det var första gången som de träffades

Det där med olika raser, så jag har faktiskt mer än en gång i större flockar (15 individer eller mer) studerat och konstaterat att 'lika dras till lika' i ganska hög utsträckning. Kallblod till kallblod, araber till araber etc. Naturligtvis inte strikt, men sett det så många gånger nu att jag undrar om det inte är mer än bara slumpen.

Samma hästar har dock utmärkt väl gått med och varit lika bundis med hästar av andra raser föra och efter, men när så att säga valet funnits tycks de ha dragits till representant för sin egen ras?

Och ang islänningar, första gången K såg en islänning som kom töltandes i löpargången på kliniken, så när de möttes blev hon så rädd att hon slängde sig in i väggen för att komma undan. Andra gången hon mötte en islänning var ungstoet som var här på inridningen. K blev omedelbart hopplöst, hjälplöst FÖRÄLSKAD *s* Så det tycks mer handla om individ än ras i just det fallet.

Mina barn fick hem en kolsvart shettis. När vi skulle släppa ut henne i vår stoflock så drog mina andra ston. Till saken hör att dessa ston normalt sett är väldigt sansade. De hade aldrig sett något så läskigt i hela sitt liv :rofl::rofl::rofl:

Hur som helst är detta ett uttryck som kan användas på flera sätt. En häst som är parallellförskjuten kan även sägas vara "ej korrekt inskenad", eftersom skenan då inte "går in i "framknät" (carpus) på ett korrekt sätt.

Detta stämmer inte riktigt. Hos en parallellförskjuten häst är framknät (carpus) "vridet", medan en felaktigt inskenad häst har ett rakt carpus men benen över och under inte sitter mitt för varandra.
Svårt att förklara när man inte kan rita men det är alltså två skilda "defekter". Hoppas du inte tar illa upp för att jag rättar...:o

Hörde - vad jag trodde var en skröna - om en djurskyddsinspektör.

Hon var ute för att kolla en hästgård och de började med stall och foderutrymmen. Inget att klaga på. Så går de ut i hagen. Hästarna var i gott hull och såg välmående ut så hon var nöjd även här. Tills de kom ända fram till hästarna... Hon stirrade på hovarna och utbrast upprört -Vad har ni gjort!? Hästägaren blev lite osäker på vad hon syftade på och såg mest ut som ett frågetecken. -Jamen hovarna, vad är det på hovarna!? -Öh, menar du sömmarna? undrade den fortfarande förvirrade och nu lite nervösa hästägaren.
Det gjorde hon tydligen och han förtydligade att hästarna var skodda. -Jamen man kan ju inte spika fast skorna begriper du väl!

När jag själv hade en inspektör ute när jag sökt tillstånd för hästverksamhet så drog jag ovanstående för henne och sa med ett leende något i stil med att det är ju inte konstigt att man blir lite nervös för att ni ska komma när man hör sådana skrönor. Då skruvade hon lite på sig och sa att det faktiskt inte var någon skröna men den tjejen jobbade inte kvar längre...
Hon avslutade sitt besök med att säga (nästan lite förvånat tyckte jag) -Jag hittar faktiskt ingenting att anmärka på. Ja, det skulle vara att en del av hästarna är i lite överhull då. Hästen hon pekade på var dräktig i 8:e månaden :-).

Haha gud va pinsamt det måste vart för djurskyddsinspektören efter det, när hon fick sparken. haha helt otroligt att åsnna människor existerar

Och ang islänningar, första gången K såg en islänning som kom töltandes i löpargången på kliniken, så när de möttes blev hon så rädd att hon slängde sig in i väggen för att komma undan. Andra gången hon mötte en islänning var ungstoet som var här på inridningen. K blev omedelbart hopplöst, hjälplöst FÖRÄLSKAD *s* Så det tycks mer handla om individ än ras i just det fallet.
Det är inte så konstigt att "3-gångare" som inte träffat islänningar innan reagerar när de töltar, ljudet påminner om en häst som är uppskrämmd över något & många "3-gpångare" tror att islänningen signalerar fara.

Det är inte så konstigt att "3-gångare" som inte träffat islänningar innan reagerar när de töltar, ljudet påminner om en häst som är uppskrämmd över något & många "3-gpångare" tror att islänningen signalerar fara.

Nej precis, jag tror också (därför jag skrev töltade och inte sprang) det var just tölten som fick henne att reagera så starkt. För ponnyer, både små och stora, lurviga och olurviga hade hon ju mött innan. Men aldrig sett/hört någon som töltat (eller om den (gris)passade då, jag vet faktiskt inte, inte kunnig nog att avgöra, men den travade i vart fall inte)

Isisar är faktiskt svåra att besiktiga, det brukar oftast bli ngn slags grisepass. Aldrig sett ngn ren tölt vid bes.
PL

Då var det säkert grisepass, jag kan som sagt inte nog för att skilja de åt sådär, men det var definitivt inte trav :devil:

Isisar är faktiskt svåra att besiktiga, det brukar oftast bli ngn slags grisepass. Aldrig sett ngn ren tölt vid bes.
Tölt är det väl inte man ska visa vid besiktning utan trav?

En kompis fick inte starta sin islandskorsning i hoppning för veterinären bedömde honom som halt för han grisepassade :) Vi försökte förklara att det var en islandskorsning & dessa hade lite annorlunda gångarter, men icke, dte var bara att lasta in i transporten & åka hem igen. Detta hände i början på 80-talet å dte var inte heller vanligt med islänningar här uppe då.

Fast det P-L menar är ju att det är svårt att besiktiga isiar just för att det är sällan de travar på besiktning, eller ens töltar, utan det gärna blir grisepass?

Jag har försökt googla men hittar det inte:( Kan du hjälpa mig?

Har nu flera ggr senaste tre veckorna fått en känsla att killen vill kissa när vi är ute och rider men det kommer inget han går undan från stigen men det blir liksom inget av det...............
Tänkte direkt på sten.
Vad tror ni?

Fatima

Skimmlar och shettisar ÄR livsfarliga, vet ni inte det?!?!? :rofl: Red en quarter förr som inte hade några problem med att valla får men kom det en shettis flydde hon i panik!

Rostiga bett tycker de flesta hästar om. Dom smakar sött och gott.

Nu till tråden... En kompis häst hade fått ett djupt sår på halsen/bogen. Ca sju cm djupt. distriktsveterinär sa åt henne att spola med vattenslangen i vilket hon oxå gjorde, tyvärr.:crazy: Såklart med en hemsk infektion som följd. Detta var mitt i sommaren och ni kan ju tänka er vad mycket "gott" det måste finnas i en trädgårdsslang... :eek:

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna