Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Sv: Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Sa tankte mig en trad i ungifar samma still som huskurstraden, men som handlar om konstiga, galna i vissa fall korekta pastaenden av vet, hovslagare och annat kunnigt folk.

Var vetrinar (bor i kina jag kan inte valja) skulle undersoka en halt hast och sager hasten har sa konstig farg. Har han alltid haft den fargen? Vi svarar, joo han ar klippt och har alltid haft samma farg. Vet sager: " ibland nar hastar blir halta sa byter de farg, fargen i haremmen blir konstig"

:banana: klockrent

Så om man inte har så bra betyg men vill utbilda sig "högt" ska man med andra ord utbilda sig i Kina:devil:

apropå människor som kan säga tokiga saker, var hos en brud förut som fick för sig att hennes hästar inte kunde gå med någon annan ras, än av den ras som de själva var.
Hennes hästar (rasen) var lite för fina för t.ex. halvblod. Ändå gick de redan med en häst av en annan ras.

Hatar rasism oavsett om det är i människorvärlden eller hästvärlden,

Men, till viss del kan det vara sant. Jag hade en gång en häst som nästan kröp ur skinnet när han fick syn på en travande travare (snabb trav) eller en töltande islänning. Han tyckte att de betedde sig VÄLDIGT konstigt, och vägrade gå i närheten av dem. En riktig fåntratt var han (men stentuff annars, totalt orädd för allt annat):D

KL
:rofl: roligaste tråden på länge, jag skrattar så jag dör...:rofl:

appropå att hästar kan vara rädda för skimmlar etc. Idag var min häst LIVRÄDD för en skimmel.. till saken hör att han är skimmel själv. Undrar hur han reagerar när han ser sig själv? :rofl:

Pratade med ägaren till en godkänd hingst (numera exporterad), och den hästen tålde inte skimmlar. Han var inte rädd för dem, men blev fly förbannad på dem. Han hade tydligen mer eller mindre saboterat en hästbuss :crazy: när han lastades tillsammans med Cardento vid ett tillfälle, och visade även klart och tydligt på tävlingsplatser att han inte var alltför förtjust i dessa ljusa hästar...
Stackars hingst, han skulle bara veta vem som är morfar till hans dotter...:D

Pratade med ägaren till en godkänd hingst (numera exporterad), och den hästen tålde inte skimmlar. Han var inte rädd för dem, men blev fly förbannad på dem.

Vi har haft en likadan. En fux som bokstavligen talat hatade andra fuxar.
Han fick tok-spel på sådana.

AM

Isisar är faktiskt svåra att besiktiga, det brukar oftast bli ngn slags grisepass. Aldrig sett ngn ren tölt vid bes.
PL

Då kanske man ska se upp, det finns oftast orsaker till att en islandshäst inte travar utan ryttare och man bör nog kolla vad det är.
I enstaka fall kan hästen inget annat än grisepass, men då beror det oftast på att den är så stel att inget annat existerar, så även det är en form av fysisk blockering.

Frånsett det sagt av en veterinär, dock inte av dig PL.;)

När ett sto fick diagnosen spatt och hästägaren frågade veterinären vad hon skulle duga till då. Veterinären svarade då, låt henne få ett föl för då läker åkomman ut.:crazy:
Varken roligt eller smart, den veterinären har nog inte läst listan för avelsdefekter.:eek:

Vid ett annat tillfälle vara jag också med en annan häst på klinik, just denna häst travade inte. Det var helt sonika så att hästen slutade att trava och började grisepassa, den var också tydligt halt på ett framben.
Väl inne på kliniken visade den just inget annat än grisepass utan ryttare, i ett ridprov klarade den traven bra i ena varvet dock inte i det andra. Vid böjprov märkbart halt på ett framben, men detta kunde inte veterinären se pga hästen inte travade.

Resultat blev som följer, veterinären kunde inte se om hästen hade ont. För att utesluta smärta rekommenderade han finadyne under 10 dagar, om hästen började trava då får man anse att hästen har ont nu.:confused::crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter
  • Mata småfåglarna