Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Sv: Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

:QUOTE=Nickis;9122498]Det är inte så konstigt att "3-gångare" som inte träffat islänningar innan reagerar när de töltar, ljudet påminner om en häst som är uppskrämmd över något & många "3-gpångare" tror att islänningen signalerar fara.[/QUOTE]

Jag skrämde sk*ten ur ett nordis-sto med tölten. Dom vägrade rida med mig sen:rofl:

Jag har försökt googla men hittar det inte:( Kan du hjälpa mig?

Har nu flera ggr senaste tre veckorna fått en känsla att killen vill kissa när vi är ute och rider men det kommer inget han går undan från stigen men det blir liksom inget av det...............
Tänkte direkt på sten.
Vad tror ni?

Fatima

Precis så gör min pålle ibland. Men nu är det bättre, har "stenen" kommit ut då?

Efter hästen fått ett allergi anfall och behövde sprutas med kortison. Där säger veterinären att denna häst troligtvis inte kommer bli ridbar och knappast skulle kunna stå i ett stall mer. Jag blev helt förkrossad. Min älskade lilla polle, då var planerna att pensionera henne.... MEN:

Tog upp en ny veterinär några veckor sedan som lyssnade igenom lungorna. Inga fel på denna häst hon är ju kärnfrisk. Berättade även för veterinären om förgångdes veterinärs uttalande och han blev väldigt arg och sa att det var ren bullskit. Mer välmånde häste hade han inte sett på länge.

Det var 3 år sedan detta hände och min häst är helt frisk och har aldrig haft några problem med detta mer. Står i stall, tränas och har tävlningskondition året om.

:crazy:

Skara åker jag aldrig till igen!

Var där för ett antal år sedan med häst som var halt, Vi VISSTE att något var fel, det KÄNDES! Blev rekommenderade att åka till klinik efter att den lokala veterinären hade pryvat med antiinflammatoriskt, men utan klinik, röntgen mm så kunde han inte göra så mkt ansåg han själv.
Får höra av vet på skara att hästen är istadig, dum och behöver tuktas av en "riktig hästkarl"... Skrämmande... För två veckor senare är hon på Helsingborgskliniken och får konstaterat kotledsinflammation bägge bak, 4 grader på ena och 4,5 på andra.

Och så har jag vart med om att en vet till varje pris skulle ge lubnande innan tandraspning trots att jag specifikt bad om att prova först utan. Hästen är 19 - 19 år gammal, vill inte droga om det inte behövs. Snäll, inte stökig eller stressad häst. Tog 12 timmar innan jag vågade åka hem från stallet för att hästen återhämtade sig såpass sakta.

En annan vet kom i sandaler och skulle göra böjprov på en unghäst. Handskar vid böjprov är ju normalt - men tunna latexhandskar modell doktor??
Samma vet ansåg att jag skulle lyfta hästens framben på samma sida som han ville böja bakbenet så att den skulle slyta hoppa runt och stå still. Där någonstans bad jag min vän om ursäkt, men jag kunde inte vara kvar och hjälpa till längre - jag hade vridit nacken av vet inom några minuter i så fall...

Vidare har en veterinär i området släppt igenom en häst UA vid besiktning utförd av köparen. Läskigt med tanke på att min pappa som är väldigt ointresserad och dessutom inte har ridit på flera år såg bara efter ett par sekunder på en hemmavideo att hästen var halt... alt kraftig rörelsestörning. Ena frambenet tog ca 30 cm kortare steg än det andra... Men det är väl UA??

En annan vet kom i sandaler och skulle göra böjprov på en unghäst. Handskar vid böjprov är ju normalt - men tunna latexhandskar modell doktor??
Samma vet ansåg att jag skulle lyfta hästens framben på samma sida som han ville böja bakbenet så att den skulle slyta hoppa runt och stå still. Ena frambenet tog ca 30 cm kortare steg än det andra... Men det är väl UA??

Vad är det för fel med detta? Det är ofta jag ber hästägaren lyfta på ett ben för att hästen ska lugna sig ch sluta studsa runt. Fungerar på de flesta hästar. Hur ska an annars göra?
Och att hästen kortar ett steg måste absolut inte innebära att den är halt! Jag har sett hästar på tävlingsbana som haft nästan en halvmeter kortare steg(oftast på bakbenen) men inte varit halta och dessutom vunnit!

KL
Tja, vet en som köpte ett halvblod, hade egen gård och inga inackorderingar och för att pålle inte skulle vara själv så inköptes även en kompis -shettis. Men dessa halvblodet var jätterädd för denna lilla pryl och kom inte över den rädslan och eftersom ägaren älskade båda så inköptes an till shettis som kompis till den första shettisen och en halvblodskompis till halvblod nr1...Vägrade dela hagar osv... (så det blev 4 hästar istället för 1... ojoj, den som ändå hade haft obegränsat med pengar...)
Ett fullblod jag hade på foder avskydde shettisar i alla dess former och färger, var livrädd så länge han var för långt bort från dom, kom han tillräckligt nära så anföll han dom:crazy:, bara välja annan väg om det skulle stå någon i en hage vi skulle rida förbi... tyvärr shettistätt område då, hade lite svårt med att hitta vägar att rida!

Det var även ute en djusskyddsinspektör i ett stall jag var tillfälligt "nöd"inackorderad på, visste att det var allt för låg takhöjd till min häst, höjd för en D-ponny max. (min häst kunde lätt slå huvudet i taket, men nöden hade ingen lag, stod inte där länge) Inspektören mätte och så i stallet och konstaterade mycket riktigt att takhöjden var väldigt låg, liten D-ponny där max alltså. Gick sedan ut och tittade på hästarna i hagarna, pratade lite med dom och sa sedan att min häst (hblsto, 1.63 i mkh) var en söt liten ponny och det skulle inte vara nåt problem med höjderna i stallet :cool: Stallägaren höll på att tappa hakan...

//Victoria

Men försöka lyfta frambenet på samma sida som bakbenet ska böjas på är det väl inte många som skulle klara av, kallar jag styrka i så fall...! men frambenet på motsatt sida kan jag gärna gå med på!

Nå, men det är VIKTIGT att raka bort pälsen...

Varför då undrar jag? I de fall mina chippats, och det har varierat så en del har varit på klinik och andra av id-märkare i stallet, så har det i vissa fall vara klippts (med sax) bort lite, mest för att få ett märke var det ska sitta, i vissa fall rakats och i andra fall inte gjorts ett dugg.

Så jag undrar som sagt av nyfikenhet varför det är viktigt att raka bort pälsen vid chipmärkning? (Vid frysmärkning kan jag förstå)

Det här sa vår vet till mig på Juldagen för 4 år sedan. Jag hade stallet och gick runt och fixade lite. Han skulle vaccinera våra hästar innan nyår och fick för sig att komma förbi då. "Har du gått ner i vikt eller? nja sa jag jag vet inte det kanske jag har. Nä då är det något annat, du väntar inte barn? Nä sa jag det gör jag inte. Nähä för du vet när en kvinna är vackrare än man någonsin sett henne förr då är hon gravid, men hur kan man se på en ko att hon är detsamma? en ko är ju varken vackrare eller fulare än när man såg henne sist. Såg väl ut något som liknar:eek: Sen vandra han vidare till nästa häst. han är ganska kul vår vet.

Men försöka lyfta frambenet på samma sida som bakbenet ska böjas på är det väl inte många som skulle klara av, kallar jag styrka i så fall...! men frambenet på motsatt sida kan jag gärna gå med på!

:angel::angel:

Det här sa vår vet till mig på Juldagen för 4 år sedan. Jag hade stallet och gick runt och fixade lite. Han skulle vaccinera våra hästar innan nyår och fick för sig att komma förbi då. "Har du gått ner i vikt eller? nja sa jag jag vet inte det kanske jag har. Nä då är det något annat, du väntar inte barn? Nä sa jag det gör jag inte. Nähä för du vet när en kvinna är vackrare än man någonsin sett henne förr då är hon gravid, men hur kan man se på en ko att hon är detsamma? en ko är ju varken vackrare eller fulare än när man såg henne sist. Såg väl ut något som liknar:eek: Sen vandra han vidare till nästa häst. han är ganska kul vår vet.

Luktade han glögg? ;) Måste ha tullat lite väl hårt på julglöggen tycker jag det låter som ;P

Fast onekligen ganska kul ja =)

KL
:rofl: roligaste tråden på länge, jag skrattar så jag dör...:rofl:

appropå att hästar kan vara rädda för skimmlar etc. Idag var min häst LIVRÄDD för en skimmel.. till saken hör att han är skimmel själv. Undrar hur han reagerar när han ser sig själv? :rofl:

Lyfta ett ben ja, men att jag skulle lyfta höger fram så att han kunde göra böjprov på höger bak samtidigt. Jag har aldrig sett en häst kunna stå stadigt med bara vänster benpar i marken... Spec inte under böjprov...

Möjligt att hästen inte är halt, men inte fasen kan man skriva UA, det är ju en anmärkningsvärd skillnad i rörelsedchemat, dvs en rörelsestörning.

Lyfta ett ben ja, men att jag skulle lyfta höger fram så att han kunde göra böjprov på höger bak samtidigt. Jag har aldrig sett en häst kunna stå stadigt med bara vänster benpar i marken... Spec inte under böjprov...
.

Ibland läser jag snabbare än jag tänker...

*kl*
Stod i ett inackorderingsstall för ett par år sedan och var där för att släppa ut en morgon. Ett litet nordissto kunde då helt plötsligt inte gå. Jag fick dit ägaren som ringde vet (från det där stoooora stället här, med studenter). Ett helt gäng kommer ut, hästen går på alla ben men stapplar omkring. Min första tanke var korsförlamning. Vad gör vet? Jo, konstaterar KOLIK och sätter igång med att slanga häststackaren som har så ont att hon knappt kan stå. Inte f*n hjälpte det...
Efter x antal vändor med denna vet och andra under flera dagar kom de fram till att hästen har akut fång. Så då vet ni, en häst som inte har speciellt hög temp och knappt kan gå, den har kolik...

Samma häst skulle senare skos (utan fångbeslag av någon anledning). Den hovslagaren tittar på hovarna när hästen står på gången och säger "Hon har hovbensrotation". Jag höll på att sätta i halsen och fick bita mig i tungen för att inte fråga hur hon hade fått röntgensyn...

KL
inte för att det är så roligt men, i mina öron låter det konstigt eftersom vi använt detta sätt på en häst vars ena hov gick sönder så att den inte gick att sko. Då plastade vår dåvarande hovslagare den och vips så satt skon där och det gick hur bra som helst att rida.

Har nu mött en hovslagare som sa nått i stil med: Visst kan man plasta, men det är ingen ide för det hjälper inget alls och ramlar bara av.

Visst kanske han kan ha rätt, men utifrån den erfarenhet man har själv så lät det ju himla dumt!

vi hade ut vet. till farmors islaänning på 20+ som ätit MÄNGDER med liljekonvlajer då han stod i fånghage o fick helt plötsligt efter 1½ månad tråkigt o käkade dem, o mådde så dåligt så han hade svårt att stå o gå rakt! + plus så det klingade högt!
vi rignde vet. som sa -"FÅNG!" så fort hon fick se hästen, o sedan så kikade hon på hovarna (som då var fångverkad utav legitimerad o godkänd hovvårdare) o sa -"inte konstigt han har fång så som hovarna ser ut!"
tyckte vi var välidigt oroande då vi inte fick nån behandling för förgiftningen...!
men han klarade sig fint o nu har det bytts till annan vet.:smirk:

Ingen sten som jag har sett men det är ju det som är frågan. Ska be vet att titta.

Vet du om han åker ut till stall?

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare