Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Sv: Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Jo. En dag var min hästs knä stort som en fotboll och hon kunde naturligtvis inte gå ordentligt. Var svulen upp till armbågen. Dessutom hade hon feber och hade jätteont.

Ringde jourveterinären som kom efter 6 timmar och konstaterar hovböld, försöker dra av skon, lyckas inte och börjar karva mitt i sulan. Jag hade aldrig sett en häst med hovböld innan så jag litar på veterinären. Stallägaren anar oråd och går in och ringer hovis, veterinären smiter iväg under tiden och hovis kommer. Hon är fly förbannad på veterinären. Det visar sig att om hon hade fortsatt karva i sulan hade jag behövt gipsa hoven. Och det var naturligtvis inte hovböld.

Ringer aldrig ut henne till min häst igen iaf.

Sedan sa en annan veterinär, som varit pensionerad sedan länge men fortfarande hjälper till ibland, att ju mindre hästen är desto smartare är den, shettisar är värst, men min ligger inte långt efter :D

Algar som pippar hastar :rofl: underbart det ar ju bara for skojigt.

Nu nar jag vat ute i stallet kom jag pa en till sagd av samma vet. Fast den hara ar faktiskt korrekt i det pastandet att det loser problemet.

Vi pratade om problem med hastar som at sin badd och att de kunde fa kolik. Hara i kina anvander dom sig av ris skall till badd och jag fragade lite ovetande om hastarna at utav det.

Och han svarade,, naa det gor dom inte men dom kan ata av kutterspanen och om de gor det sa ar det bara att satta pa munkorg sa som inte kan ata.

:crazy:

Jag hade bytt badd istallet. Mycket hastvanligare allternativ.

Vi hade en liten situation på apoteket nu i sommar. Sambon skulle ha Noviform (Ögonsalva) men vi hittade ingen i hyllan så han frågade i en tom kassa.

Han sa klart & tydligt att han skulle ha till hästen - Berättade att ögonen rinner, flugorna är på han, att flyveil inte hjälper ett dugg - Och att nu hade han tänkt behandla med salva samt skaffa en flughuva!

Hon tittade konstigt på sambon och frågade "Har han feber - Hur gammal är han"

Sambon svara "Nej ingen feber och det är en 3-åring!" Han betalade salvan - Då sa hon "Blir han inte bättre får du ta honom till vårdcentralen!

Nu blev jag så full i skratt att jag var tvungen att gå undan - Sambon märkte ingenting utan stog fundersam kvar & kliade sig i håret!

Hon trodde att han pratade om ett 3-årigt barn - Hon undra nog vad sambon var för förälder som lät flugorna vara i ögonen, hade flyveil & flughuva på sitt barn. //Linda

Sa tankte mig en trad i ungifar samma still som huskurstraden, men som handlar om konstiga, galna i vissa fall korekta pastaenden av vet, hovslagare och annat kunnigt folk.

Var vetrinar (bor i kina jag kan inte valja) skulle undersoka en halt hast och sager hasten har sa konstig farg. Har han alltid haft den fargen? Vi svarar, joo han ar klippt och har alltid haft samma farg. Vet sager: " ibland nar hastar blir halta sa byter de farg, fargen i haremmen blir konstig"

:banana: klockrent

Men det är kanske inte så dumt som du tror, en häst som inte mår bra ändras ofta i pälsen.......blir gråare och mattare utan glans.

Vi hade en liten situation på apoteket nu i sommar. Sambon skulle ha Noviform (Ögonsalva) men vi hittade ingen i hyllan så han frågade i en tom kassa.

Han sa klart & tydligt att han skulle ha till hästen - Berättade att ögonen rinner, flugorna är på han, att flyveil inte hjälper ett dugg - Och att nu hade han tänkt behandla med salva samt skaffa en flughuva!

Sambon svara "Nej ingen feber och det är en 3-åring!" Han betalade salvan - Då sa hon "Blir han inte bättre får du ta honom till vårdcentralen!

Nu blev jag så full i skratt att jag var tvungen att gå undan - Sambon märkte ingenting utan stog fundersam kvar & kliade sig i håret!

Hon trodde att han pratade om ett 3-årigt barn - Hon undra nog vad sambon var för förälder som lät flugorna vara i ögonen, hade flyveil & flughuva på sitt barn. //Linda

Den här då: En av mina inackorderingar hade ett sto som skulle föla. Hon var väldigt orolig och ville vara helt säker på att hon verkligen hade allt hemma som skulle kunna tänkas behövas. Jag rådde henne bl.a. att köpa hem glidmedel - stor flaska. Jag tror att ni redan nu anar vad som sedan utspelade sig på Apoteket... In kliver en ung tjej och säger:
"Jag vill köpa glidmedel".
Kassören hjälper henne ta fram en liten diskret tub för humanbruk. Tjejen granskar tuben och säger:
"Nej, den här räcker inte, jag måste ha en MYCKET större".
Kassören svarar att den finns i flerförpackning.
Tjejen måttar med händerna upp hur stor en flaska för veterinärt bruk är och säger:
"Alltså, jag behöver en så HÄR stor!"
Precis därefter inser hon att kassören tror att hon ska använda den själv. Hon blir högröd i ansiktet och kvider fram att det är till hästen. Då föll poletten ner hos kassören.

HAHAHAHAHA Stackars barn o komma till dagis med FLUGHUVA!!!!HAHAHAHAHA Jag dööör...:D

Jag hade en hovslagare en gång som var absolut stensäker på att fölen satt ihop i kastanjerna när de föddes, både på bak och framben. Och sedan liksom gick det sönder och särade på sig när fölen kom ut. :crazy: Han blev nästan arg när jag envisades med att det inte var så.

Läskigt med tanke på att han fött upp travhästar. :smirk:

Sen har jag haft en vet. som påstod att min häst var helt ren och fin och inte hade ett problem, sedan tog jag honom till klinik och det konstaterades hälta i olika grader på 3 ben. Okunnighet finns det överallt.

För några år sedan hade jag ut en vet till ett av mina dräktiga ston då hon hade kraftiga flytningar.
Han kikade lite över boxen och bad mig lyfta upp svansen, han kikade lite närmare (men han stod fortfarande utanför boxen) och konstaterade att antingen så var flytningarna helt normala eller så var det något som var fel :devil:
Sedan lämnade han mig där med hästen och en räkning. :eek:

Jag har insett att begreppet uppfödare kan innebära olika saker. För mig innebär det att man ansvarar för den dagliga skötseln av stoet och fölet och står för alla de beslut som måste fattas i och med detta. Men jag har många nära vänner som kallar sig uppfödare för att de ringer till hingstägaren och bokar plats för sitt sto på våren, åker på en semesterresa och hälsar på sitt sto och lämnar en påse morätter på sommaren, betalar stallräkningar varje månad och sedan får ett telefonsamtal om att fölet är fött någon gång på våren året därpå...

*kl*
Hade en häst som haft ett lättare fånganfall. Ringde efter behandling upp vet. för att fråga om igångsättning m.m. Killen som svarade frågade första vad fång var???:crazy: Sen började han läsa innantill från något papper han hade liggandes.

Tillslut föreslog jag själv en igångsättning jag trodde skulle fungera och han höll försiktigt med...hm...Har hört att han fått sparken nu dock.

Annan vet. rekommenderade mer eller mindre avlivning av mitt sto. Hon hade fått kolik och vet. var övertygad om att hon måste buköppnas. Vi valde att köra henne till strömsholm där dom konstaterade förstoppningskolik och hon fick komma tillbaka hem fullt frisk tre dagar senare.

Annan vet. skulle id märka syrrans föl. Gav inget lugnande och rakade inte...i efterhand har vi fått höra att det är lika med livsfara...

samma station på alla ovanstående...använder inte dom så ofta mer...

Annan vet. konstaterade urinsten på bekants hbl sto (hon hade haft det innan) , detta innebar att hon skulle bli tvungen att ta bort stoet. Hon gick dock med föl så medan hon avvaktade undersökte en ny veterinär stoet. Denne insåg snabbt att "stenarna" var avföring och stoet var fullt friskt!

Den här är lite smårolig;

Detta hände för ett antal år sedan när jag hade mitt dräktiga sto uppstallat hos en kompis som också hade ett dräktigt sto. En liten miljövårdsinspektör kom ut för att kontrollera stallet och även titta på hur hästarna såg ut att må. Båda stona hade då ca 1 månad kvar till fölning, så de hade rejäla fölmagar. Inspektören tittar på stona och säger: "Ja, de ser ju bra ut i hullet ...." Vi hade inte hjärta att tala om för honom att de var högdräktiga.

Samma inspektör (tror jag det var) tyckte att stallgången var något för smal. Han föreslog därför att vi skulle införa enkelriktad trafik i stallgången - ut genom ena dörren och in genom andra :D

apropå människor som kan säga tokiga saker, var hos en brud förut som fick för sig att hennes hästar inte kunde gå med någon annan ras, än av den ras som de själva var.
Hennes hästar (rasen) var lite för fina för t.ex. halvblod. Ändå gick de redan med en häst av en annan ras.

Hatar rasism oavsett om det är i människorvärlden eller hästvärlden,

Ja, det har du rätt i. I detta fall handlade det dock om en människa som faktiskt var med hela tiden, uppfödning i liten skala utan anställda.

Den här är lite smårolig;

Detta hände för ett antal år sedan när jag hade mitt dräktiga sto uppstallat hos en kompis som också hade ett dräktigt sto. En liten miljövårdsinspektör kom ut för att kontrollera stallet och även titta på hur hästarna såg ut att må. Båda stona hade då ca 1 månad kvar till fölning, så de hade rejäla fölmagar. Inspektören tittar på stona och säger: "Ja, de ser ju bra ut i hullet ...." Vi hade inte hjärta att tala om för honom att de var högdräktiga.

Samma inspektör (tror jag det var) tyckte att stallgången var något för smal. Han föreslog därför att vi skulle införa enkelriktad trafik i stallgången - ut genom ena dörren och in genom andra :D

:rofl: haha! det är var ett av det roligaste jag läst!

PetimeterAlex är i farten.. Men en häst KAN INTE idissla.. Så du/vet menar nog något annat..

Men idissla säger man ju om folk oxå, o jag tror ingen menar att man faktiskt tuggar om maginnehållet, utan det har blivit en benämning på att man skaver/gnisslar tänder

Annan vet. skulle id märka syrrans föl. Gav inget lugnande och rakade inte...i efterhand har vi fått höra att det är lika med livsfara...

Varför skulle det vara förenat med livsfara? Eller var det frysmärkning? För annars med chip så man ger inte lugnande normalt?

*kl*

Annan vet. rekommenderade mer eller mindre avlivning av mitt sto. Hon hade fått kolik och vet. var övertygad om att hon måste buköppnas. Vi valde att köra henne till strömsholm där dom konstaterade förstoppningskolik och hon fick komma tillbaka hem fullt frisk tre dagar senare.!

Exakt detta hände min mammas häst för ca 2 år sedan. Vet stod bara o glodde o sa att det finns inget att göra, han gjorde verkligen ingenting(mer än att föreslå avlivning, möjligtvis buköppning)! Jag vart förbannad, bad honom fara och ringde Strömsholm. Vi åkte på en gång, på Strömsholm konstaterades förstoppningskolik och vi hämtade hem "tanten" 4 dagar senare, fullt frisk och det har aldrig vart nåt problem efter det. ALDRIG, ALDRIG mer nån jä*la distriktsveterinär, ringer o frågar Skara i första hand, Strömsholm i andra (beroende på hur pass akut det är, har närmare t Strömsholm)

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka