Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Sv: Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Den här då: En av mina inackorderingar hade ett sto som skulle föla. Hon var väldigt orolig och ville vara helt säker på att hon verkligen hade allt hemma som skulle kunna tänkas behövas. Jag rådde henne bl.a. att köpa hem glidmedel - stor flaska. Jag tror att ni redan nu anar vad som sedan utspelade sig på Apoteket... In kliver en ung tjej och säger:
"Jag vill köpa glidmedel".
Kassören hjälper henne ta fram en liten diskret tub för humanbruk. Tjejen granskar tuben och säger:
"Nej, den här räcker inte, jag måste ha en MYCKET större".
Kassören svarar att den finns i flerförpackning.
Tjejen måttar med händerna upp hur stor en flaska för veterinärt bruk är och säger:
"Alltså, jag behöver en så HÄR stor!"
Precis därefter inser hon att kassören tror att hon ska använda den själv. Hon blir högröd i ansiktet och kvider fram att det är till hästen. Då föll poletten ner hos kassören.

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag var på hältutredning med min häst för knappt ett år sedan. Hältan visade sig bara på volt och hästen var helt ren på böjprov.
"Låt bli att rida på volt och rid rakt fram istället, eftersom hästen klarar det." var veterinärens ordination. :crazy:

"Låt bli att rida på volt och rid rakt fram istället, eftersom hästen klarar det." var veterinärens ordination. :crazy:

Ungefär det svaret fick jag också när jag var inne med häst för ungefär samma problem!
Vi har kanske varit på samma klinik ....

Inte sagt av veterinär eller hovslagare, men bra ändå:

Vi hade varit och visat hästar på premiering för första gången och funderade lite över kritiken de fått. Det mesta var solklart, men "inskeningar" visste jag inte riktigt vad det var då (1989. Nu vet jag). Och i min häst hade enligt domaren "bra inskeningar". Så jag frågade hon vi arrenderade sommarbetet av. Hon hade ju varit på flera premieringar och borde veta.

Jag: Vet du vad inskeningar är?
Hon: Ja, de sitter här! Det ska de INTE ha!
:rofl:

apropå människor som kan säga tokiga saker, var hos en brud förut som fick för sig att hennes hästar inte kunde gå med någon annan ras, än av den ras som de själva var.
Hennes hästar (rasen) var lite för fina för t.ex. halvblod. Ändå gick de redan med en häst av en annan ras.

Hatar rasism oavsett om det är i människorvärlden eller hästvärlden,

Off Topic, men det där är rätt intressant. Jag har försökt några gånger att släppa in hästar av annan ras i "min" flock, men det går inte. Även om inte jag är rasist så är tydligen hästarna det! Antar att mina hästar är så lika varandra och så vana att bara se andra små runda gula med vit man att de inte klarar av "kulturkrockar" ... Ett sto vi hade fick vi åka iväg med till vet. för ultraljud. Vet. födde upp connemaror, och vårt sto trodde tydligen att de där skimlarna som strosade runt i hagen var jättestora vargar som smög omkring mellan träden ... Jätterädd blev hon i alla fall. :rofl:

Jag har inte hört så mycket dumt från veterinärer, däremot från sk islandsfolk.
Ex Mitt i vintern rakade grannen sin islänning och släppte ut henne igen på lösdriften. Jag frågade; alltså fryser den inte nu? Svar Nä, vet du det är en islandshäst. Hrm...om norrlänningen kommer till skåne kan han ta av sig jackan då och säga jag fryser inte för jag är norrlänning.
Annat ex från samma person. Jag påpekade att hennes hästs bett var helt rostigt och kanske behövde bytas. Nej, du vet islänningar tycker om rostiga bett. Ja, vad ska man säga???

Ex Mitt i vintern rakade grannen sin islänning och släppte ut henne igen på lösdriften. Jag frågade; alltså fryser den inte nu? Svar Nä, vet du det är en islandshäst. Hrm...om norrlänningen kommer till skåne kan han ta av sig jackan då och säga jag fryser inte för jag är norrlänning.
Annat ex från samma person. Jag påpekade att hennes hästs bett var helt rostigt och kanske behövde bytas. Nej, du vet islänningar tycker om rostiga bett. Ja, vad ska man säga???

Blev hästen helrakad eller bara spårklippt?
Visserligen dumt att hänvisa till rasen, men jag skulle nog svarat dig (förutsatt att den var spårklippt) att nej, den har päls, den klarar sig fint.
Och rostiga bett... är det inte så att de sk sötjärnsbetten är till just för att rosta? Det är väl inte bara islandsfolk som använder dessa?
Men igen, fånigt att hänvisa till att det just var en islänning...

/"islandsfolk"

Jag tror faktiskt hästar har lite "raskänsla" ibland....att de kan söka sig till andra av samma ras. Men det är inte grundat på någon vetenskaplig studie:p

Däremot att de kan bli chockade av hästar med andra färger, tex skimlar kan väcka bestörtning om hästen inte sett sån förrut, liksom skäckar..... OCh ni skulle sett ett av mina fullblods min när det dök upp en shettisskäck, mkt liten och mycket söt, med barn på ryggen:rofl::rofl:

När vår b-ponny mötte ett 4-årigt halvblod i skogen höll halvblodet på att DÖ:eek: hade aldrig sett en ponny förr (vanlig mörkbrun ponny, ej skäck:rofl: )

Min häst vägrade kategoriskt att gå förbi en hage med en shettisskäck där han bodde förut. Han kstade sig åt andra hållet och skulle springa hem varje gång han såg den...jättefarlig!

*kl*

Annan vet. konstaterade urinsten på bekants hbl sto (hon hade haft det innan) , detta innebar att hon skulle bli tvungen att ta bort stoet. Hon gick dock med föl så medan hon avvaktade undersökte en ny veterinär stoet. Denne insåg snabbt att "stenarna" var avföring och stoet var fullt friskt!

Det är möjligen inte Helens sto Symfoni?

Inte sagt av veterinär eller hovslagare, men bra ändå:

Vi hade varit och visat hästar på premiering för första gången och funderade lite över kritiken de fått. Det mesta var solklart, men "inskeningar" visste jag inte riktigt vad det var då (1989. Nu vet jag). Och i min häst hade enligt domaren "bra inskeningar". Så jag frågade hon vi arrenderade sommarbetet av. Hon hade ju varit på flera premieringar och borde veta.

Jag: Vet du vad inskeningar är?
Hon: Ja, de sitter här! Det ska de INTE ha!
:rofl:

ursäkat om jag e helkorkad, men jag fattade inte poängen... vad ÄR inskeningar???:confused::confused:

ursäkat om jag e helkorkad, men jag fattade inte poängen... vad ÄR inskeningar???:confused::confused:

Det ska uttryckas i singular. Inskening är hur övergången mellan benpipan och leden ser ut. T ex kan en häst vara korrekt inskend i hasen, eller inkorrekt inskenad. (Eller i knäna eller..)

Förenklat så inskening = benställ. En kohasig häst t ex är inkorrekt inskenad i hasen.

Sen talar man inte bara om korrekt och inkorrekt, utan stark och svag inskening med.

Men inskeningar (den böjningen har jag aldrig hört dock) är alltså något ALLA hästar har, annars har de inga ben *s* Och det går inte att säga 'det sitter här' och bara peka på etts tälle.

Tänker på en gång då vet var här för att vaccinera mina hästar. Två fjordhingstar allt annat än feta... snarare gränsfall smala. MEN fjordingar har ju som bekannt breda halsar o då sa han åt mig att banta hästarna... :eek:

Det sade någon id-ot i mitt stall också.
Inte skulle jag vilja ha ett glas snö om jag var törstig:crazy:

Tror faktiskt att mina hästar äter snö...liksom mina barn. Men de får givetvis vatten ändå, som hålls isfritt. Både hästar o barn alltså;)

Apropå glidmedel, en granne har skadat armen o använder det till nånting enligt ordination. Jag tror hon hade en hantverkare hemma som behövde ngt att smörja med o hon undrade om det gick bra med glidmedel, tuben stod ju där. Hmmm, men det behövs en del tror jag att svaret blev. -Det går ändå en tub i veckan, svarade hon då! :D

Tror faktiskt att mina hästar äter snö...liksom mina barn. Men de får givetvis vatten ändå, som hålls isfritt. Både hästar o barn alltså;)

Jag vet att min äter snö, han blandar det med höt om det ligger på backen. Nu äter dom ur foderlådor så jag vet inte om han äter bara snö.

snarare tvärtom då. Ridhästar ska ju tex vara vaccinerade mot A2, det behöver ju inte travhästar vara. Större smittorisk för ridhästarna i så fall.

Apropå glidmedel, en granne har skadat armen o använder det till nånting enligt ordination. Jag tror hon hade en hantverkare hemma som behövde ngt att smörja med o hon undrade om det gick bra med glidmedel, tuben stod ju där. Hmmm, men det behövs en del tror jag att svaret blev. -Det går ändå en tub i veckan, svarade hon då! :D

:rofl::rofl::rofl:

Sa tankte mig en trad i ungifar samma still som huskurstraden, men som handlar om konstiga, galna i vissa fall korekta pastaenden av vet, hovslagare och annat kunnigt folk.

Var vetrinar (bor i kina jag kan inte valja) skulle undersoka en halt hast och sager hasten har sa konstig farg. Har han alltid haft den fargen? Vi svarar, joo han ar klippt och har alltid haft samma farg. Vet sager: " ibland nar hastar blir halta sa byter de farg, fargen i haremmen blir konstig"

:banana: klockrent
Detta hände min kompis. Hon hade en ponny som var gammal. Runt 19-20 år. Deras ettåriga hIngst hade tagit sig in till stona. Emma blir då lite orolig och ringer till veterinären och rådfrågar hur vida stoet kan vara dräktigt eller inte. Hon fick till svar att: Ett sto i hennes ålder tillåter inte att en hingst yngre än hon själv betäcker henne!!:rofl: Stört lätt att hinna en welsh hIngst på 22 år och uppåt OM man nu hade viljat betäcka stoet.

Att hästar tycker om rostiga bett är ingen nyhet. Ofta har man det på unghästar. Våran ena bara älskar sitt rostiga bett.

Måste bara tacka för en rolig tråd!!!! Härligt få ett gott skratt nu på morgonen.
:bump::bump:

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka