Galna/jobbiga hästar!

E

elinxelin

Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag :confused:
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det allra första du ska göra är att kontrollera att all utrustning är som den ska....och att hästen inte har ont nånstans....

Sen skulle jag prata med den som ridit hästen innan om denna person har något förslag....

Efter det skulle ja låta någon titta på dej när du rider, rid aldrig en sån häst själv....

Är det bara bråk så får du helt enkelt vara tuffare än hästen....Kan också vara så att du stället för höga krav på hästen och den inte förstår....svårt att veta exakt vad du skulle göra utan att veta mer exakt vad hästen/hästarna gör och vad dom har gjort innan i livet och så....

//Domino
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Välkommen till klubben ;) :D
Jag lyckas bara finna dessa hästar :angel:

Håller med ovan - kontrollera att allt sitter som det bör, därefter kan du börja kräva.
Vissa hästar behöver arbeta mer psykiskt (vilket inte alltid behöver innebära ridning eller hårdpass) för att få tänka och jobba på riktigt.
Sysselsätt hästen HELA tiden. Även om hästen går lugnt tänk inte "Äsch då kan jag slappna av ett tag" , man måste hela tiden vara med, skänkla och få igång hästen så att ni traskar på hurtigt, gör skänkelvikning, volter, halter, öka tempona i samtliga gångerter. Stegrar sig hästen - styr åt något håll och skänkla fram precis innan hästen landar.
Vägrar hästen gå och fryser fast hovarna, styr hästen sicksack framåt eller vänd om och backa !
Om hästen backar i rasande fart släppt tyglarna helt (nu menar jag inte helt..) och skänkla bara, funka in detta så låt bli att ens nudda med skänklarna, funkar inte detta heller, vän om hästen och backa åt andra hållet, stannar hästen upp så ber du denne backa igen innan du på nytt rider framåt, då har du visat att Du ville backa och sen säger du stopp när du vill.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det första du måste göra är ju att ta reda på varför hästarna uppför sig som de gör. Har de ont? Är de ordentligt inridna? Har något traumatiskt hänt dem? Ger du rätt signaler? Passar utrustningen? Hur har hästen behandlats tidigare?

Hästar beter sig sällan illa utan anledning. Givetvis finns det dem som har fått ledarskapet över "sin" människa, men dessa måste även de handskas med på rätt sätt - bråka vinner man sällan något på!

Mitt förslag - börja om från början. Behandla dem som helgröna unghästar. Gör om allt från grunden.

Lycka till!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ja, i början brukar det gå bra att bara gå rätt fram på långa tyglar, men sedan när man ska börja gå på lite kortare tyglar i en volt börjar hon, hoppar och stutsar med benen. gör hopp med bara frambenen osv. Ibland kan även stegring komma. Just nu har jag börjat träna på att bara leda och en sitter på hästen. Men direkt när man släpper brukar hon börja. (inte annars). Om man tar till spöt blir hon iretterad och forstätter bara. Vet inte vad jag ska göra riktigt! :smirk:
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag :confused:

Galna/jobbiga hästar?

Missförstådda djur tycker jag är en bättre benämning, enligt din beskrivning...

Förslag finns det massor, men det är så individuellt.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag :confused:


Oftas framstår dessa hästar med sk lynnesfel vilket är helt fel i många fall. Håller med dom andra svaren. Kolla igenom både häst och utrustning Nogrannt innan du ställer krav på hästen. Oftas har dessa beteende en föklaring. Forska i hästens bakgrund, kolla tänder, sadel osv.
Min häst var helt omöjlig att rida/samla och det enda jag fick höra av min tränare var att hästen var "dum" i huvudet.. tills vi upptäckte att hon verkligen hade ont. Jag har gått igenom hela hästen allt från tänder, sadel, et, massör och vet och nu är hon betydligt behagligare att båda hantera och rida.. Dock har vi fortfarande låång väg kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Måste bara påpeka att en "galen" häst är väldigt sällsynt.
Naturligtvis så finns det säkert hästar som är "galna", precis som det finns människor som inte är riktigt friska i huvudet, men generellt så är det missförstådda och osäkra hästar som anses vara galna.

Men jag förstår vad du menar i den här tråden.
Det första jag tänker på när jag träffar en häst som anses vara besvärlig är blandannat;
- Smärta
- Osäkerhet
- Rädsla

En häst har alltid en anledning till sitt betendee, alltid!
Funkar inte ridningen - börja om från början, backa tillbaka ett eller ett par steg och red ut problemen.
Långsiktigt så ska förhållandet häst - människa fungera, och för att det ska fungera så måste man bygga upp en trygg relation.
En häst som beter sig mycket illa, har ibland inte respekt för sin ledare och är därav inte trygg hos ledaren - i detta fallet människan.

Något tips hur du ska rida en sådan här har jag inte, då det är individuellt för varje häst vad som fungerar och inte.

/ Loriey
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Som andra skriver så kolla hästen grundligt, utrustningen...
INNAN du rider!

Och helst INNAN du använder spöet nästa gång, det är en fördel att ha hästen kontrollerad så det inte är av smärta hästen hoppar och skuttar... :(

Hur är hästen att hantera från marken?
Vem har ledarskapet? Du eller hästen?
Hur vill du ta över ledarskapet...??
Skall det vara förtjänat eller "taget"...
Du vet man kan ha två sorters ledarskap...
Man kan göra en jämförelse.
Rektorn kallar på dig, du följer efter...men inte med glädje.
Din kompis kallar och du följer med villigt.
Förstår du vart jag vill komma?
Förtjäna ledarskapet, förtjäna hästens vänskap...
och visa hänsyn!!

Lycka till...
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Tja, brukar vara bäst att göra minst möjligt. Ta reda på varför hästen beter sig som den gör (förmodligen är det osäkerhet och rädsla) och låt bil att käfta och masa på den. Sitt still och var bestämd men utan att lägga press på den. Var hästens klippa så kommer den våga lita på dig (och sig själv) så småningom.
Men det är inget som är gjort på 1-2-3...
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jag tror inte att hästar är galna eller jobbiga av naturen (kanske finns extremt få fall).
Det första jag skulle misstänka är att den har ont någonstans.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ett tips.. finns det inga som helst fysiska besvär på hästen så som dom andra här säger, börja om från början. Då är det säkert ledarskapet som sviktar. Plocka bort all utrustning och jobba mkt från marken, tömkör, lek lekar osv, lycka till.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Som andra skriver så kolla hästen grundligt, utrustningen...
INNAN du rider!

Och helst INNAN du använder spöet nästa gång, det är en fördel att ha hästen kontrollerad så det inte är av smärta hästen hoppar och skuttar... :(

Hur är hästen att hantera från marken?
Go och snäll att pyssla med. lika bråkig om inte mer när man longerar. Har aldirg tömkört. Men annars väligt goa egenskapar :love:

Vem har ledarskapet? Du eller hästen?
Jag har väll det mesta, förutom ridning då hon vill sin egen vilja. Men försöker göra så mycket som går för att jag ska få det så mkt som möjligt, och vi ska båda ha det säkert.


Kan också säga att hästen är imp från holland!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det första jag tänker på är att hästen har ont någonstans. Har du bett en massör eller ET kolla henne?
Att hon är import från Holland hör nog inte till saken :confused: däremot kan ju ston vara lite speciella men med mest positiva egenskaper tycker jag :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag :confused:

Skjut den, och leta reda på bättre djur. Sånna som är roliga att hålla på med. Att ödsla pengar, energi tid på idioter är förkastligt och inte direkt utvecklande. Läskigt att höra men likafullt sant.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Skjut den, och leta reda på bättre djur. Sånna som är roliga att hålla på med. Att ödsla pengar, energi tid på idioter är förkastligt och inte direkt utvecklande. Läskigt att höra men likafullt sant.

Herregud:confused:

Asså allvarligt talat, jag bli riktigt förbannad när jag läser ditt onödiga inlägg. Vad får dig att ens tycka så? Skjuter du ihjäl alla varelser du inte förstår dig på eller vadå?
 
Senast ändrad:
Sv: Galna/jobbiga hästar!

*kl*

Som jag skrev, läskigt att höra, men likväl sant.

Har man gått igenom häst och utrustning noggrant och på så vis uteslutit att beteendet är en direkt följd av illa anpassad utrustning/smärta, vilket jag förutsätter att man gjort, vad återstår då? Okej om man har tillräckligt med pengar för att hålla en knäppis vid liv bara för att man är för blödig för att våga ta ett beslut som i längden skulle gynna båda.

Om jag som ryttare vill kunna utvecklas, så är det bättre att skaffa en ny arbetskamrat, en häst som trivs med livet och vill arbeta. Istället för att dag efter dag vara arg och ledsen för att hästen jag har inte vill vara med.

Livet som ryttare är alldeles för kort för att slösa bort tid på hästar som inte är vad vi ville ha.
Jag ser då en större njutning i att jobba/lufsa/fika tillsammans i harmoni.
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp