Galna/jobbiga hästar!

Sv: Galna/jobbiga hästar!

Om ni så gärna vill diskutera att slakta hästar eller inte, kan ni väll ta det personligt. Jag tycker inte direkt det är kul, och inte därför jag skapade tråden.

Jag ber så mycket om ursäkt!

Men rider/hanterar du en häst som är så pass svår som du beskriver, utan att veta på råd hur du ska göra med den, så tycker jag -för din egen säkerhets skull- att du ska leta dig en annan häst.

Nu har jag ju ingen aning om hur gammal du är, men hade du varit mitt barn så hade jag _förbjudit_ dig att rida en sån häst.

Slakt är faktiskt att alternativ, även om det kan vara jobbigt att höra.
Men jag hoppas att det löser sig för er bådas skull.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Sorry, är ny här så har inte lärt mig hur det funkar riktigt än, svaret var menat till den som skapade tråden.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Satt på en sådan häst en gång. Ägaren kunde inte förstå varför den helt plötsligt var så ovillig och inte ville gå framåt när hon skulle rida markarbete. Problemet var att den hade träningsverk :idea: ..
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jag har träffat många knepiga hästar med människo problem, där det är människan som är bekymmret och inte hästen, MENAR INTE att du som startat tråden är din hästs bekymmer utan att man behöver inte slackta alla som inte är maskiner!!!!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

kan ju vara så att hästen i fråga inte går ihop med ryttaren oxå.
Då är sälja ett bättre alternativ än att slakta.

Vi har haft 2 såna "galna" hästar på ridklubben nu (privathästar).
dom har rest sej , backat o blvit slagna osv..

båda är idag slaktade pga skelettförändringar i ryggen :(
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jo, men som jag sagt tidigare, det är inte så himla lätt att hitta nån som vill ta sig an/köpa en sån häst. Jag tror i alla fall att det är få som köper en dyr häst som beter sig så som TS beskriver. Är det en billig häst så tenderar det att vara mer orutinerade spekulanter.

Självklart kan de ju ha ont, och då är ju deras beteende försvarbart och förklarligt. Men det måste man ju ha uteslutit. I alla fall ha _försökt_ komma underfund med.

Det som skrämmer mig är att unga, gröna flickor (oftast) börjar hantera/rida en sån häst. Var finns föräldrarnas ansvar? Var finns de som är mer utildade som säger att -det här är inte du mogen till än?

Jag skulle må jättedåligt om jag hade nån tjej/kille i min närhet som blev skadad av en svårhanterad häst, och jag inget hade sagt/gjort för att förhindra det.

Ingen häst är värt ett liv eller en livslång skada. Inte i mina ögon.
!!Nu pratar jag inte om alla olyckor som kan hända vem som helst, utan de som är direkt relaterat till dessa farliga hästar!!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jo, men som jag sagt tidigare, det är inte så himla lätt att hitta nån som vill ta sig an/köpa en sån häst. Jag tror i alla fall att det är få som köper en dyr häst som beter sig så som TS beskriver. Är det en billig häst så tenderar det att vara mer orutinerade spekulanter.

Självklart kan de ju ha ont, och då är ju deras beteende försvarbart och förklarligt. Men det måste man ju ha uteslutit. I alla fall ha _försökt_ komma underfund med.

Det som skrämmer mig är att unga, gröna flickor (oftast) börjar hantera/rida en sån häst. Var finns föräldrarnas ansvar? Var finns de som är mer utildade som säger att -det här är inte du mogen till än?

Jag skulle må jättedåligt om jag hade nån tjej/kille i min närhet som blev skadad av en svårhanterad häst, och jag inget hade sagt/gjort för att förhindra det.

Ingen häst är värt ett liv eller en livslång skada. Inte i mina ögon.
!!Nu pratar jag inte om alla olyckor som kan hända vem som helst, utan de som är direkt relaterat till dessa farliga hästar!!

Jo, alla farliga hästar ska inte räddas, men en del är bara missförstådda. Fick själv en het oinriden travare då jag var 12år, och jag har lärt mej massor, han har skenat, backat, stegrat. Men jag har alldrig gjort illa mej, där emot har jag lärt mej hur man ska arbeta dom för att slippa komma i otäcka situationer.:smirk:
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jättebra! Jag är verkligen glad för din skull! Verkligen!

Men ibland måste man kanske våga ställa sig själv den frågan, om man har en häst som är direkt farlig för sig själv och sin omgivning.

Hur många hästar tror du att det finns som har ägare som inte har kunskap/tid/pengar att utveckla och få ordning på dess oacceptabla beteende?

Till slut kommer det att hända en riktigt otäck olycka där den människan kanske dör, blir skadad för livet eller blir så rädd att h*n slutar att umgås med hästar.

Hur mycket jag än älskar hästar, så går människan i första hand.

Och med tanke på att så många hästmänniskor inte har kunskaper nog, så är det bättre att i såna fall ta bort hästen, eller sälja den (men då vet man aldrig vad som händer med den sen...) och satsa på något bra.

Dumt eller inte... ?

Helt riktigt!:bow:
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jo, men som jag sagt tidigare, det är inte så himla lätt att hitta nån som vill ta sig an/köpa en sån häst. Jag tror i alla fall att det är få som köper en dyr häst som beter sig så som TS beskriver. Är det en billig häst så tenderar det att vara mer orutinerade spekulanter.

Självklart kan de ju ha ont, och då är ju deras beteende försvarbart och förklarligt. Men det måste man ju ha uteslutit. I alla fall ha _försökt_ komma underfund med.

Det som skrämmer mig är att unga, gröna flickor (oftast) börjar hantera/rida en sån häst. Var finns föräldrarnas ansvar? Var finns de som är mer utildade som säger att -det här är inte du mogen till än?

Jag skulle må jättedåligt om jag hade nån tjej/kille i min närhet som blev skadad av en svårhanterad häst, och jag inget hade sagt/gjort för att förhindra det.

Ingen häst är värt ett liv eller en livslång skada. Inte i mina ögon.
!!Nu pratar jag inte om alla olyckor som kan hända vem som helst, utan de som är direkt relaterat till dessa farliga hästar!!

Helt riktigt:bow:
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp