Galna/jobbiga hästar!

Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det är det som gör mig så ledsen o förbannad!! Att det finns så många stackars hästar som har en ägare som inte kan tillräckligt om hästar och deras beteende. Då är det inte så konstigt att det blir problemhästar. Har man inte tillräckligt med kunskap så tycker jag man ska hålla sig till ridskolan eller att ha hästen i ett stall där det finns folk som kan häst. Är man okunnig o har problem med hästen då är det banne mig ens skyldighet,tycker jag, att se till att man skaffar hjälp i tid innan det blir en som du tycker man ska skjuta. Har det redan gått så långt, får man se till att stackarn hamnar hos någon som kan lösa problemet. Det finns folk som jobbar med det.

Men hur många vill inse att deras kunskaper inte räcker till? Under mina 30 år som hästägare/ryttare så har jag inte träffat många som vågar säga att _den här hästen klarar jag inte av att hantera!_. De flesta vill till varje pris, för att inte verka odugliga i andras ögon, klara av att lösa problemet själv.

Otaliga är de ekipage jag sett där hästen styr och ställer, och beter sig väldigt farligt och respektlöst. Det enda man önskar är att de skulle våga be om hjälp, men Nää!

Och då anser jag att man håller kvar vid hästen för sin egen skull utan att tänka på djuret! Och då kan man lika gärna skjuta den, eller söva - det tar bara lite längre tid innan hästen dör.
Den blir inte olyckligare av det. Det är människan som tycker att det är hemskt.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Så här skriver TS

Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag


men sedan när man ska börja gå på lite kortare tyglar i en volt börjar hon, hoppar och stutsar med benen. gör hopp med bara frambenen osv. Ibland kan även stegring komma.

Go och snäll att pyssla med. lika bråkig om inte mer när man longerar.

Även när andra rider också..!

Ja! ett exempel är idag när jag skulle schasa iväg henne lite idag. Då jag skulle ta in en annan häst. Hon försöktes nästan sparkas. Då har man ju knappas nått självförtoende till människor. Om man vill sparkas när man knappt gjort något. eller?

Om detta ämne hade handlat om en hund istället, som bits, attackerar och visar på dåligt lynne... Hade den fått leva då? Med risk för att skada någon allvarligt?

Knappast. Så vad är skillnaden med en häst?

Många människor lever i en sorts fantasivärld där alla djuren ska leva i harmoni, vara lyckliga, och i hästars fall piaffera runt och gnägga glatt så fort man kommer till den. Så är tyvärr inte verkligheten, och kommer aldrig att bli.

Alla djur går inte att rädda.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Heja Yeah-Right! Att du orkar ta upp striden tycker jag är jättebra!
Jag tycker att du har helt rätt! Till vilken nytta håller man fast vid en individ som är farlig för sin omgivning????

Ja det är synd om hästar som har blivit illa behandlade och därför har förlorat sitt förtroende för människor men kanske är det så att det är bäst för dessa individer att sluta sina dagar?? Hur länge anser ni att man kan dra ut på deras lidande i sina försök att få dem att må bra? 1 år, 2 år eller var går gränsen?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Kanske ska börja avliva alla icke funktionella människor också då....

Blir så trött på alla som före sråkar snabbaste visset att bli av med ett problem....

Såna bordde aldrig någonsin köpa eller ta i ett djur
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Antar att du aldrig i ditt liv jobbat med såkallade problem hästar.. Det har jag och är trött på sånt kvalificerat skitsnack om att det aldrig går att få dom att må bra..

För tro mig du kan få dom att måbra och få ut dom till folk och fungera som fullt normala fall..

Sen finns det inte problem hästar utan problem ägare till dessa djur sätt djurägar förbub på dom vet jag..
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Så här svarade jag förra gången jämförelsen med människor kom på tal:

Vad gäller människor så är det något som du själv tänker på eftersom du nämner det.
Men inom vårt släkte så skulle jag gott kunna tänka mig att vissa skulle ha varit tvångssteriliserade, tänker då främst på pedofiler och andra med sjuka tankar.

och det står jag fortfarande fast vid.

Jag i min tur blir väldigt trött av att se att folk, som kallar sig hästmänniskor, som inte vågar ta ett tufft beslut när det är befogat.
För att de själva inte vill må dåligt.

Egoism, kallar jag det.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Tufft beslut är det inte utan det är faktiskt den lätta vägen, har bara träffat en häst en ända häst som inte har gått att fixa. Han var så skadad när vi skulle hämta honom att det blev nödslakt på gården..

I övrigt har jag jobbat med vad du nog inte skulle vilja ta i och de är i dag vanliga svensson hästar...
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Om den hästen var så dålig att det blev nödslakt hemma, så är det ju synd. Men det är mej veterligen inget vi diskuterar? Jag pratar om hästar vars taskiga lynne är en direkt fara för andra, både människor och hästar.

Vad du har jobbat med för hästar har jag ju heller inget att säga om, däremot så vet jag vad jag har gjort.

Och ja, jag har varit som de flesta i den här tråden, tidigare har jag arbetat röven av mig i hopp om att rädda de där hästarna som ingen annan vill ha, kan hantera. Nu har jag dock vuxit till mig och insett att mitt liv som hästägare och ryttare är alldeles för kort för att lägga tid på hästar som inte vill vara med.

Och tänk om det inte avlades på kreti och pleti, vad gäller lynne. Då skulle ju fler hästar vara bra. Men som det är nu så vill ju var och varannan ha ett litet gulleföl efter sin surmärr, och har inte vett nog att välja en lugn och stabil hingst, för att om möjligt väga upp stoets brister. Visst, resultatet kan bli bra, men vad är oddsen?
En liten passus bara...

Men nog kan jag beundra de som vill kasta bort värdefull tid på hopplösa fall. På så sätt finns det ju fler bra hästar att välja på för mig.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

*kl*

"Tyvärr" tycker jag att YeahRight har väldigt många poänger. En häst som farit illa ska inte behöva åka runt som vandringspokal, många gånger är det bättre att de får sluta sina dagar än fortsätta åka runt och må dåligt. En häst som folk inte klarar av riskerar att fara väldigt illa och även skada andra, är det verkligen värt det för hästens skull? Alla hästar har rätt till bra behandling och ett gott hem, men för många är det svårt att hitta och vad är det som säger att om jag inte klarar av hästen och säljer den att köparen klarar av den? Det är ingen som köper en problemhäst dyrt och att sälja en häst billigt är att inbjuda fifflare och glada amatörer att köpa den.

Jag har själv haft en sån häst och träffat på flera felhanterade, men hur många orkar, kan och har råd att rätta till långt gångna problem? En billig problemhäst som köps av någon med större hjärta än plånbok lär knappast åka iväg till en dyr tränare som får ordning på hästen. Det kostar att anlita bra hjälp om man själv inte räcker till.

Ett annat problem som många kanske inte tänker på är att om man får ordning på en häst som har mycket i bagaget så har man vunnit dess hjärta och förtroende, men det finns ingen garanti att det fungerar för någon annan! Att göra sig av med en sån häst är att svika den enligt mig, om man inte kan lämna den till någon som man vet är bra och som tar hand om den på bästa sätt. För hästen är det bättre en sån gång att slippa flyttas igen och lämna den som den litar på annat än genom en avlivning.

En häst som har det svårt blir inte bättre av att ständigt åka till nya platser och hanteras/felhanteras av nya och okända människor. Den behöver fasta rutiner som ger trygghet, människor som hanterar den likadant och inte byts ut eftersom. Det tar tid att få den att lite på någon igen, kanske flera år, kanske aldrig. För en sån häst är det bästa att få sluta sitt lidande istället för att vara en utmaning för ytterligare en ny som sen ger upp och sviker. Den som hela tiden blir sviken litar till slut aldrig mer på någon. :(
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

ja det du skriver direkt till mig antar jag att du förstår att jag läser? skit samma vem som läst vad, jag tycker fortfarande du uttryckte dig förjävla dumt i ditt första inlägg!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Läst några trådar. Det jag mest reagerar på är att du arbetar med sådana men tar till spö, ska du verkligen arbeta med sådana? Du kallar de galna och monster. Du verkar ju inte ha kunskap till det. Att kalla hästar monster är inte att respektera en häst (tycker jag). Det kan finnas många anledningar till att den mår dåligt, och jag skulle aldrig arbeta med sådana om jag går ut och kallar de galna eller monster.

Vissa kan säkert ha en annorlunda personlighet, men om man inte klarar av det och inte fattar att hästen inte funkar som "de andra" ska man sälja/lämna bort den alt ta bort den. Jag har mött många hästar som blivit klassade som "problem"hästar och när inget har återstått att göra, enl ägarna, har de tagit bort de. DÅ såg det att hästarna ofta hade ont i ryggarna. Eller andra saker. Hemmablinda och oansvarsfulla.

Hästen föds inte till att vara elak, den är ett oskrivet blad, tills vi kommer och ska sätta in den i ett fack oavsett vad hästen tycker.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Om detta ämne hade handlat om en hund istället, som bits, attackerar och visar på dåligt lynne... Hade den fått leva då? Med risk för att skada någon allvarligt?

Knappast. Så vad är skillnaden med en häst?

Har du någonsin funderat på varför en häst/hund(som du nu jämför med) betér sig på det här viset? Oftast till 99 % står det en människa bakom som till en början tror att det här fixar jag men som sen helt tappar kontrollen och därmed blir situationen omöjlig att hantera. Oftast beror det inte på ett lynnesfel hos djuret.
Lämnar du däremot bort djuret till någon som är van och kunnig så kan faktiskt problemet lösa sig med lite tid. Så istället för att skjuta en häst och ge upp varför inte ge den en chans? Du kallar det egoism.. jag tycker det är lika egoistiskt att att ta död på problemet...
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Om ni så gärna vill diskutera att slakta hästar eller inte, kan ni väll ta det personligt. Jag tycker inte direkt det är kul, och inte därför jag skapade tråden.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Om ni så gärna vill diskutera att slakta hästar eller inte, kan ni väll ta det personligt. Jag tycker inte direkt det är kul, och inte därför jag skapade tråden.

Nä jag vet det.. och du fick faktiskt några råd och tips även från mig. Var bara tvungen att svara på det där andra tråkiga, sorry!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Hej!

Jag äger en häst som var misskött innan. Han stog i en hage för sig själv i 12 år från 6månaders ålder utan att människor hanterade honom mer än korta perioder när de tyckte det vr roligt vilket innebär inget dem sista åren där. Vi hade våra hästar ihop med den hästen en sommar för vi tyckte den behövde lite sällskap. Iallafall denna hästen kunde man inte komma i närheten av innan den blev rädd för en och anföll.

Men jag löste det genom att mata honom på andra sidan staketet så han kunde känns sig trygg och rörde honom inte förrän han accepterade det. Det dröjde inte länge innan han kom till mig i hagen och gnäggade när jag kom och försökte få mig att ta honom idtället för den hästen jag hade då. Jag började iallafall sköta honom för jag tyckte synd om honom. Anpassade hela tiden träningen till honom då han ofta blev osäker ( vet att ägaren var ganska rejält hårdhänt mot honom). EFter någon månad red jag in honom. Men i vissa situationer betedde han sig konstigt tyckte jag sprang baklänges när vi skulle rida hem... Och då menar jag sprang...

Kom fram till det senare när jag tänkte efter att han ville inte hem till sin ägare. Hade aldrig några problem på ditvägen då var han en jätte lycklig kille. Han stegrade sig också ibland men det var när han blev osäker och då ville han springa iväg och då höll jag honom naturligtvis. Efter ett tag köpte jag honom av den gamla ägaren och han fick flytta hem till mig. DÅ kunde jag rida mer regelbundet då min gamla häst gav jag till mamma då hennes hade avlivats ( hon ville ha honom så jag kunde ta Lukas).

Han blev lugnare för allt tiden gick, men ridningen för blev lite jobbig när jag red, men så kom jag på något varje gång han backade eller stegrade sig var när jag kortade tyglarna hade jag dem ytterst på tygeländan reagerade han inte. Kramade jag tygeln då så stannade han och lydde. Om han ändå var orolig släppte man bara allt man gjorde för stunden gav eftr på tygeln och klappade honom och vips var han lugn.

För i varje sitution han trodde han gjorde fel så blev han osäker för han ville alltid göra rätt. Men jag kom fram till att jag skulle prova hackamore för att se om han var extremt känslig i munnen ( hade kollat munnen innan) när jag bytte till det så fick jag en m,ycket lugnare och trevligare och avslappnad häst. Sedan kunde man korta tyglarna och visst han kunde konstra ibland men han gjorde det inte mer än andra hästar.

Det jag har lärt mig av honom är lite kärlek ihop med att man försöker sätta sig in hästens sits och tänker efter är det viktigaste man kan göra för hästen.

Denna häst som var folkilsk innan och ingen precis ville vara närheten blev världens gosigaste och gladaste lilla ponny, han gick dessutom inte att hantera är idag hos en fodervärd och blir helt hanterad av en liten 6åring och han har ändå bara blivit hanterad i 3 år nu.:love: Och han lyder och är hur snäll som helst och ridningen fungerar hur bra som helst. Det kan ta tid innan de fungerar bra men alltin brukar gå att lösa det tar bara mer eller mindre tid.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Har du någonsin funderat på varför en häst/hund(som du nu jämför med) betér sig på det här viset? Oftast till 99 % står det en människa bakom som till en början tror att det här fixar jag men som sen helt tappar kontrollen och därmed blir situationen omöjlig att hantera. Oftast beror det inte på ett lynnesfel hos djuret.
Lämnar du däremot bort djuret till någon som är van och kunnig så kan faktiskt problemet lösa sig med lite tid. Så istället för att skjuta en häst och ge upp varför inte ge den en chans? Du kallar det egoism.. jag tycker det är lika egoistiskt att att ta död på problemet...


Under mina 30 år som hästägare så har jag som du förstår tänkt på det.

Så, hur många chanser tycker du då att en häst ska få? Ska den bli såld max 1 gång eller 3 eller 10?
Hur många år får det ta innan den är hanterbar och därmed inte farlig för sin omgivning?
Hur ska du som förste ägare ha kontroll på hur det går för hästen när du väl har sålt den?
Varför ska man lägga över problemet till någon annan som kanske bara är välsmord i mun och säger sig klara hästen?
Varför inte _våga_ ta ett svårt beslut?
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp