Sv: Galna/jobbiga hästar!
Hej!
Jag äger en häst som var misskött innan. Han stog i en hage för sig själv i 12 år från 6månaders ålder utan att människor hanterade honom mer än korta perioder när de tyckte det vr roligt vilket innebär inget dem sista åren där. Vi hade våra hästar ihop med den hästen en sommar för vi tyckte den behövde lite sällskap. Iallafall denna hästen kunde man inte komma i närheten av innan den blev rädd för en och anföll.
Men jag löste det genom att mata honom på andra sidan staketet så han kunde känns sig trygg och rörde honom inte förrän han accepterade det. Det dröjde inte länge innan han kom till mig i hagen och gnäggade när jag kom och försökte få mig att ta honom idtället för den hästen jag hade då. Jag började iallafall sköta honom för jag tyckte synd om honom. Anpassade hela tiden träningen till honom då han ofta blev osäker ( vet att ägaren var ganska rejält hårdhänt mot honom). EFter någon månad red jag in honom. Men i vissa situationer betedde han sig konstigt tyckte jag sprang baklänges när vi skulle rida hem... Och då menar jag sprang...
Kom fram till det senare när jag tänkte efter att han ville inte hem till sin ägare. Hade aldrig några problem på ditvägen då var han en jätte lycklig kille. Han stegrade sig också ibland men det var när han blev osäker och då ville han springa iväg och då höll jag honom naturligtvis. Efter ett tag köpte jag honom av den gamla ägaren och han fick flytta hem till mig. DÅ kunde jag rida mer regelbundet då min gamla häst gav jag till mamma då hennes hade avlivats ( hon ville ha honom så jag kunde ta Lukas).
Han blev lugnare för allt tiden gick, men ridningen för blev lite jobbig när jag red, men så kom jag på något varje gång han backade eller stegrade sig var när jag kortade tyglarna hade jag dem ytterst på tygeländan reagerade han inte. Kramade jag tygeln då så stannade han och lydde. Om han ändå var orolig släppte man bara allt man gjorde för stunden gav eftr på tygeln och klappade honom och vips var han lugn.
För i varje sitution han trodde han gjorde fel så blev han osäker för han ville alltid göra rätt. Men jag kom fram till att jag skulle prova hackamore för att se om han var extremt känslig i munnen ( hade kollat munnen innan) när jag bytte till det så fick jag en m,ycket lugnare och trevligare och avslappnad häst. Sedan kunde man korta tyglarna och visst han kunde konstra ibland men han gjorde det inte mer än andra hästar.
Det jag har lärt mig av honom är lite kärlek ihop med att man försöker sätta sig in hästens sits och tänker efter är det viktigaste man kan göra för hästen.
Denna häst som var folkilsk innan och ingen precis ville vara närheten blev världens gosigaste och gladaste lilla ponny, han gick dessutom inte att hantera är idag hos en fodervärd och blir helt hanterad av en liten 6åring och han har ändå bara blivit hanterad i 3 år nu.

Och han lyder och är hur snäll som helst och ridningen fungerar hur bra som helst. Det kan ta tid innan de fungerar bra men alltin brukar gå att lösa det tar bara mer eller mindre tid.