Galna/jobbiga hästar!

Sv: Galna/jobbiga hästar!

Herregud:confused:

Asså allvarligt talat, jag bli riktigt förbannad när jag läser ditt onödiga inlägg. Vad får dig att ens tycka så? Skjuter du ihjäl alla varelser du inte förstår dig på eller vadå?

Nej, jag väljer häst omsorgsfullt istället så att jag inte behöver sätta mig, eller hästen, i den situationen. En häst som passar mig i den sorts ridning/hantering som jag har utbildning för.

Men som jag skrev, allt beror på vad som utlöst beteendet. Men det förutsätter jag att man bildat sig en uppfattning om, via grundliga undersökningar av häst och utrustning.

Många gånger klänger människan fast vid djur som de inte har kunskap att hantera; för sin egen skull, utan att tänka på djuret.
En slags martyrlik princip, istället för att säga..."det här klarar inte jag". Då tänker man inte på hästen utan på sig själv. Då vill man bevisa något för någon, på bekostnad av hästen.

Är det rätt?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

*kl*

Som jag skrev, läskigt att höra, men likväl sant.

Har man gått igenom häst och utrustning noggrant och på så vis uteslutit att beteendet är en direkt följd av illa anpassad utrustning/smärta, vilket jag förutsätter att man gjort, vad återstår då? Okej om man har tillräckligt med pengar för att hålla en knäppis vid liv bara för att man är för blödig för att våga ta ett beslut som i längden skulle gynna båda.

Om jag som ryttare vill kunna utvecklas, så är det bättre att skaffa en ny arbetskamrat, en häst som trivs med livet och vill arbeta. Istället för att dag efter dag vara arg och ledsen för att hästen jag har inte vill vara med.

Livet som ryttare är alldeles för kort för att slösa bort tid på hästar som inte är vad vi ville ha.
Jag ser då en större njutning i att jobba/lufsa/fika tillsammans i harmoni.



Det du skrev tycker jag är helt fel!
Jag har fått många sådana hästar på tillridning. De har krånglat och krånglat! I början när jag fick den första hästen att rida på för skojjs skulle grät jag för att den inte ville lyssna och göra de lättaste saker. Men sedan kom jag på en massa andra sätt för att få en häst att lyssna och göra det man vill. OM man bara vet vad hästen tycker om att göra mest utav allt så kan man lägga in det i arbetet. Det var efter den här hästen jag fick börja rida fler hästar som folk hade problem med.
En av hästarna jag red hatade att gå på volter i paddocken. Men brydde sig inte om vad den gjorde uta i skogen. Jag ställde mig på en mjuk vändblan och började longera den där och berömde den för att den gått på volt. Sedan gjorde jag det i paddocken. Då gick det. Jag brukar avsluta så fort en jobbig häst har gjort minsta lilla man begärt om så att den inte tycker det är evigt tjatigt. Och det finns många andra sätt att arbeta hästar som inte vill på.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jag skulle vilja ge dig några tänkvärda tips utan att orka ge mig in i diskussionen här innan.
Jobba med ledarksapet. T.ex. När du är på marken, tänk på att du ska flytta hästen och den ska inte flytta på dig. Bjud in den på ditt område om du vill ha den där, den får inte klampa in där. Tänk på om morsan skulle kliva in i ditt rum när du var 13 och hade besök. Markera tydligt. Jobba med att hästen ska se dig som en naturlig ledare.

Nästa steg är att du behöver vara tydlig i vad du kräver och vad du menar när du jobbar med hästen.

Dina krav behöver också vara rimliga. Fundera på vad du kan kräva av hästen i olika situationer. Har du visat att du är en pålitlig ledare, varit tydlig i dina "instruktioner"? Om inte då får du ställa rimliga krav utefter det.

Och något av det viktigaste. Du ska vara tydlig, rimlig och ICKE brutal!
Det kräver att man funderar över lite vad det innebär för just mig. Men det hjälpte mig oerhört mycket med min "galna" häst! För jag förstår precis vad du menar med galen! Jag skulle kunna skriva mycket mer, men jag vet inte om just du som skrev tråden läser det här. Lycka till!
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ärligt talat...tycker du att det är kul att hantera/träna sådana hästar?

Det är en ganska viktig fråga att ställa sig, med tanke på att du faktiskt utsätter dig själv för väldigt stora risker.

...fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.

Utvecklande? Nej, inte för ryttaren som bara måste bråka med hästen, men inte heller för hästen som bara måste kämpa emot.

Att lägga ner ett seriöst arbete på dylika hästar kräver en stor kunskap och sjukt mycket tid. Har du det?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag :confused:


Är alla de galna och jobbiga hästarna, lika galna och jobbiga när alla andra, som också rider dem, sitter på?

Om inte alla de galna och jobbiga hästarna är lika galna och jobbiga med andra ryttare, är det hos sig själv man måste hitta felet. Där har jag nämligen själv varit när det gäller min EGNA häst.

Titta noga på häst och ryttare, när någon annan rider. Om hästarna är mindre galna och jobbiga då, är det dags att be om hjälp av instruktör, eller rent utav bara en kompis som står på marken med goda råd och tips. Det kan räcka.

Lycka till.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ursprungligen postat av YeahRight
Skjut den, och leta reda på bättre djur. Sånna som är roliga att hålla på med. Att ödsla pengar, energi tid på idioter är förkastligt och inte direkt utvecklande. Läskigt att höra men likafullt sant.

Ja ja skulle då aldrig sälja en häst till dej....

//Domino
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det vore just ett snyggt samhälle vi skulle leva i om alla människor resonerade som du, fast ang. människor, och gick runt och sköt folk i huvudet bara för att de inte passade in i "beteendemönstret".

Hade vi börjat avliva alla hästar som inte är "bra" så hade vi snart inte haft några hästar kvar. Varför inte kämpa på så gott det går, och om det verkligen inte går, sälja vidare till en person som kanske passar just den hästen bättre?
 
Senast ändrad:
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det vore just ett snyggt samhälle vi skulle leva i om alla människor resonerade som du, fast ang. människor, och gick runt och sköt folk i huvudet bara för att de inte passade in i "beteendemönstret".

Hade vi börjat avliva alla hästar som inte är "bra" så hade vi snart inte haft några hästar kvar. Varför inte kämpa på så gott det går, och om det verkligen inte går, sälja vidare till en person som kanske passar just den hästen bättre?

Det vore väl också ett snyggt samhälle om alla tänkte som dig. Nej, den här hästen går inte jag säljer den till person nummer 2. Person nummer två, Nej den här hästen går inte, jag säljer den till person nummer 3.... och så vidare.

När jag hittade min dam, så fick jag höra hennes historia. Säljaren köpte henne när hon var 10 år. Det tog henne två år, att få hästen trygg i all skötsel och promenadridning. Detta gjorde att hon började forska i tidigare ägandeskap. Men hon gav upp sökandet, när hon på de tio år hästen levat hade hittat 10 namngivna ägare och ändå inte forskat klart.

Hästar ÄR inga vandringspokaler. Man måste ta sitt ansvar när man köper en häst, man är intresserad av, veterinär, hovslagare, massörer, equiterapeuter, tränare hästkompisar, tillridare och vad man nu kan ta till hjälp. Kommer man inte tillrätta med problemet, då kanske man måste inse att det ändå är hästen som har något medfött fel, eller på annat sätt inte fungerar och då är det bättre att låta den bli sällskapshäst, eller ta bort den, än att fortsätta skicka runt den i vandringspokalcirkus.

Det har tagit mig fyra år, att få damen att bli någorlunda trygg med mig. Men vi kan än idag inte rida ut alla vägar, jag skulle vilja ensamma efter FEM år. Men i all stallhantering, markträning och dressyrarbete inom fyra väggar eller staket är hon kanon och likadant om jag dresserar själv på en stubbåker. Det som kan stressa och hetsa upp är om hästkompisarna är i närheten och jobbar. Då vill hon givetvis gå dit.

Nu tror jag inte att varken du, Yeah right och alla andra menar det de skriver exakt ordagrant, som man gärna läser. Utan man måste försöka sila, det som sägs och skrivs och tänka hur man själv uttrycker sig, både i tal och skrift. Men pratar, skriver ofta först och tänker sen. Och då ser det, låter det mycket tuffare än det är tänkt att sägas, skrivas.
 
Senast ändrad:
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Tålamod, tålamod, tålamod. Vet du något om vad hästen varit med om tidigare? Den kan ha massor i bagaget som gör att den protesterar vilt. Även om utrustningen passar utmärkt nu och hästen inte har ont så kan den ha smärtminnen sedan tidigare som gör att den uppför sig som den gör.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

min pålle stegrade när jag köpte honom... så fort man skulle kräva nåt av honom (då menar jag typ en volt) så stegrade han... jag började med att kolla honom givetvis, han var väldig ranghög o var van att kunna styra o ställa som han ville då han skrämt många potentiella köpare... jag hade nog också skickat tillbaka honom om det inte varit för de att vi inte hade nån prövotid :crazy:

sedan var det bara att börja om från början... man mamma ledde oss i longerlina i 3 månader... sen var hon med på banan 3månader... sen böjade det fungera lite smått... det hängde nog kvar ganska många år att när det blev extra jobbig så kunde han hota att stegra lite men idag finns ingen tendes till stegring kvar... han e from som ett lamm o jag kan sätta upp vem som hellst på honom om jag skulle vilja...

Tänk om jag lämnat tillbaka honom, vilken underbar häst jag missat då :crazy:

så ha tålamod o ta saker o ting från början...
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ja ja skulle då aldrig sälja en häst till dej....

//Domino


Men det behöver du inte heller, jag är så nöjd med dem som jag redan har. ;)

Men OM du sålde mig en häst till mig som jag inte kan hantera ( jag kan ju ljuga för dig om mina kunskaper och snacka bort dig) och det visade sig att hästen inte har det bra hos mig; jag stressar den, tar inte hand om den på ett gott sätt, jag ställer för höga krav, och bråkar alltid med den eftersom vi inte förstår varann. Ponera också att du inte kan köpa den tillbaka.

Till slut börjar den bete sig på ett sätt som är rent farligt, och dit räknar jag stegringar, hugg, slag, oförmåga att kontrollera sin kropp när den jagar upp sig mm mm.

Vad är då bättre, sälja den till nån liten tjej/kille som inte har kunskap om vad för slags häst jag säljer (jag kan ju plegga den och sälja billigt med tillhörande snyfthistoria!) eller skjuta den så att den inte behöver göra någon annan illa/vandra runt?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det vore just ett snyggt samhälle vi skulle leva i om alla människor resonerade som du, fast ang. människor, och gick runt och sköt folk i huvudet bara för att de inte passade in i "beteendemönstret".

Hade vi börjat avliva alla hästar som inte är "bra" så hade vi snart inte haft några hästar kvar. Varför inte kämpa på så gott det går, och om det verkligen inte går, sälja vidare till en person som kanske passar just den hästen bättre?

Varför avla på skräp och kämpa sig blodig för att kunna sitta på deras ryggar och vara livrädd, när det finns så många hästar som är bra?

Vad gäller människor så är det något som du själv tänker på eftersom du nämner det.
Men inom vårt släkte så skulle jag gott kunna tänka mig att vissa skulle ha varit tvångssteriliserade, tänker då främst på pedofiler och andra med sjuka tankar.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

nu menade jag inte att man ska sälja sin häst om man tkr att den inte går som man vill, men om man känner att det här GÅR verkligen inte, och man inte har tid/lust/ork att kämpa vidare med den hästen, så kan man väl lika gärna försöka få den såld till någon som verkligen är beredd på att satsa på den, istället för att skjuta den?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

okej, det var en dum liknelse, men jag tkr att det är dumt att skjuta en häst för att den krånglar, det är många bra hästar som blir problemhästar p.g.a. dålig hantering/ridning. Har de en bra kvalitét i grunden, men det är vi människor som har sabbat den, då borde vi väl ge den en ärlig chans iaf, istället för att skjuta den och hitta en bättre?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ja, men hur många finns det då som har tillräckligt med kunskaper som vill köpa en nitlott?

Som ett exempel: Ett styck hetsigt varmblod (må blixten slå ner och grilla mig på direkten ;))som inte är avlad för den ridning vi vill ägna oss åt. Den kommer direkt från banan där den gjort sitt, och många gånger varit jätteduktig! Den kan inget om dressyr, den protesterar hejvilt och börjar bete sig farligt för sin ryttare/ägare. Hur många duktiga tillridare orkar/vill då ta sig an en sån?

Ärligt?

Och hur många ägare vill spendera en mindre förmögenhet på den expertis som hästen verkligen behöver?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Min medryttarhäst var likadan för några veckor sen. Hon reste sig och kastade sig i diket och höll på. Då bytte vi bett på henne till ett milt gummibett och första gången jag red med gummibette så var alla problem borta! Säger inte att det är lösningen till hästen du rider men anledningen till att hästar bråkar är ofta att dom har ont eller obehag eller nått.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

:confused:

Var det till mig eller lånade du bara min knapp?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Du får skylla dig själv när du utrycker dig så korkat, för det lät som om du menade att alla hästar som inte gör som du vill är IDIOTER. Skjut den dumma idiot hästen som bara vill jävlas med dig och inte gör allt du vill och köp en ny bara... istället för att ta tag i problemet.... så uppfattade jag det.

Förklara dig bättre nästa gång så slipper du missförstånd.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Tålamod, tålamod, tålamod. Vet du något om vad hästen varit med om tidigare? Den kan ha massor i bagaget som gör att den protesterar vilt. Även om utrustningen passar utmärkt nu och hästen inte har ont så kan den ha smärtminnen sedan tidigare som gör att den uppför sig som den gör.

tyvär så vet jag inget om hästen innan, det är det som är problemet. :smirk: Eftersom hon är imp från holland. Vet vi ingeting om henne...
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp