Galna/jobbiga hästar!

Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det var fan det dumaste jag läst på länge!!!!! Min gammel häst var en sån som du anser att man ska skuta. Farlig att hantera för personer som inte förstår sig på hästar. Men bakom allt elakt hittade jag en mycket olycklig häst, som inte litade på människor. Nu är han den snällaste man kan tänka sig. Följer mig som en hund, ett stort halvblod
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Ärligt talat...tycker du att det är kul att hantera/träna sådana hästar?

Det är en ganska viktig fråga att ställa sig, med tanke på att du faktiskt utsätter dig själv för väldigt stora risker.



Utvecklande? Nej, inte för ryttaren som bara måste bråka med hästen, men inte heller för hästen som bara måste kämpa emot.

Att lägga ner ett seriöst arbete på dylika hästar kräver en stor kunskap och sjukt mycket tid. Har du det?


Jag tycker att det är kul! Jag lär mig massor om olika hästar om hur de fungerar och hur man kan närma sig hästar i deras inre om man kan säga så. För att få en häst att lyssna så ska man både vara ledare och vän till hästen. Men det kan vara mkt svårt. Många vet inte var man ska sätta gränserna som ledare. Vissa kan det utav ren naturbegåvning. Jag har fått träna fram det.

Jag vet precis vilka risker som finns och hur man på bästa sätt undviker dem men utan att sluta hantera hästen. Har man bara fått pröva sig fram tills hästen säger emot så vet man var man ska börja. Gå från steg 1 och vidare. Man kanske inte kommer mer än 3 steg vidare. Men det är en stor skillnad! Vissa hästar kan man komma 100steg vidare med. Det beror alltid på hur man handskas med hästen och hur den utvecklas.

Jag har inte sjukt mkt tid men jag har tid för att jobba med sådana hästar.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Nej, men man borde iaf försöka hitta ett hem till den, där den kan göra ngt vettigt och trivas, och det behöver väl inte nödvändigtvis innefatta ridning eller ngn annan träning på högre nivå. Det finns många amatörkuskar som faktiskt kan ha kul och kanske lära sig ngt av en sån häst. Hästen kan ju faktiskt trivas alldeles utmärkt, även om den i forts. kanske bara får lufsa runt på skogsvägar.

Däremot säger jag inte att man ska försöka omskola en gammal travare som aldrig haft en sadel på ryggen och förvänta sig att den ska gå svåra dressyrklasser.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Skjut den, och leta reda på bättre djur. Sånna som är roliga att hålla på med. Att ödsla pengar, energi tid på idioter är förkastligt och inte direkt utvecklande. Läskigt att höra men likafullt sant.

Oj, fick verkligen en klump i magen när jag läste ditt svar.... Men alla måste ju få ha sin åsikt. Jag håller absolut INTE med, men om du tycker det så får det stå för dig. Jag tycker bara att man kan lära sin häst ssååååå mycket med tid och vilja. Håller själv på med ett vbl som bockar men jag anser att har jag lärt honom så mkt annat så nog f*n ska jag lära honom att sluta bocka också, tid och tålamod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galna/jobbiga hästar!

jag tror att hästen blivit illa händetagen i sitt förra hem, och behöver mer självförtroende till människor. I hagen visar hon inte alls någon hänsyn när man ska hämta henne osv. Så jag får nog börja med att få upp självförtoenden. Gå promenader osv. Eller vad tykcer ni?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det tycker jag du gör helt rätt i! Jag kan tipsa dig om att inte tolerera de små dumheterna de gör som att buffa på dig och sånt. För det är oftast det först de börjar med när de testar och ser i fall du säger ifrån. Bygg upp en bra relation till din häst och visa att du är en stdig ledare som hästen kan lite på coh vara trygg med. Så den vet att du aldrig skulle bilja göra den nåt dumt och så. På så sätt kan hästen även känna den tryggheten när du sitter på dens rygg och troligen själv är stabilare inom dig. Jag menar inte att du ionte är stabil nu.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det tycker jag du gör helt rätt i! Jag kan tipsa dig om att inte tolerera de små dumheterna de gör som att buffa på dig och sånt. För det är oftast det först de börjar med när de testar och ser i fall du säger ifrån. Bygg upp en bra relation till din häst och visa att du är en stdig ledare som hästen kan lite på coh vara trygg med. Så den vet att du aldrig skulle bilja göra den nåt dumt och så. På så sätt kan hästen även känna den tryggheten när du sitter på dens rygg och troligen själv är stabilare inom dig. Jag menar inte att du ionte är stabil nu.

Ja! ett exempel är idag när jag skulle schasa iväg henne lite idag. Då jag skulle ta in en annan häst. Hon försöktes nästan sparkas. Då har man ju knappas nått självförtoende till människor. Om man vill sparkas när man knappt gjort något. eller?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jag kan tänka mig att hon gillar uppmärksamhet och är van vid att få det ganska ofta och inte vill att man ska behandla henne så. Men om du tränar henne på det sättet att du aldrig låter henne ens röra vid dig förrän du har gått fram till henne så att hon lär sig att du inte vill ha henne på dig hela tiden eller för nära dig. För om hon skulle bli rädd och råka resa sig när hon står för nära dig så är det inte kul ( Har varit nära på att hända mig).Kommer hon inpå dig utan att du vill tryck då bort henne och gå en bit ifrån. Stannar hon kvar utan att gå efter dig så går du fram och berömmer henne. Och nåt viktigt! Prata hela tiden med hästen. Iavsett du rider eller ska hämta den i hagen eller så.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Jättebra! Jag är verkligen glad för din skull! Verkligen!

Men ibland måste man kanske våga ställa sig själv den frågan, om man har en häst som är direkt farlig för sig själv och sin omgivning.

Hur många hästar tror du att det finns som har ägare som inte har kunskap/tid/pengar att utveckla och få ordning på dess oacceptabla beteende?

Till slut kommer det att hända en riktigt otäck olycka där den människan kanske dör, blir skadad för livet eller blir så rädd att h*n slutar att umgås med hästar.

Hur mycket jag än älskar hästar, så går människan i första hand.

Och med tanke på att så många hästmänniskor inte har kunskaper nog, så är det bättre att i såna fall ta bort hästen, eller sälja den (men då vet man aldrig vad som händer med den sen...) och satsa på något bra.

Dumt eller inte... ?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Nej, men man borde iaf försöka hitta ett hem till den, där den kan göra ngt vettigt och trivas, och det behöver väl inte nödvändigtvis innefatta ridning eller ngn annan träning på högre nivå. Det finns många amatörkuskar som faktiskt kan ha kul och kanske lära sig ngt av en sån häst. Hästen kan ju faktiskt trivas alldeles utmärkt, även om den i forts. kanske bara får lufsa runt på skogsvägar.

Däremot säger jag inte att man ska försöka omskola en gammal travare som aldrig haft en sadel på ryggen och förvänta sig att den ska gå svåra dressyrklasser.

Jo, givetvis. Bara den klarar det. Men är det en häst som alltid bråkar, hoppar, sparkar vid ridning och hantering så måste den gå via en som har kunskaper att få ordning på den. Först då kanske den vill lufsa runt, vilket är ett alldeles ypperligt sätt att förhålla sig till sin häst.

Men klarar den inte av att umgås med människor utan att uppföra sig illa, så tycker jag att det är ett alternativ att låta den sluta sina dagar, hur hårt det än kan låta.

Människans säkerhet ska _alltid_gå i första hand.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Oj, fick verkligen en klump i magen när jag läste ditt svar.... Men alla måste ju få ha sin åsikt. Jag håller absolut INTE med, men om du tycker det så får det stå för dig. Jag tycker bara att man kan lära sin häst ssååååå mycket med tid och vilja. Håller själv på med ett vbl som bockar men jag anser att har jag lärt honom så mkt annat så nog f*n ska jag lära honom att sluta bocka också, tid och tålamod.

Nej, du behöver absolut inte hålla med mig. Men jag håller med dig, i att man kan lära hästar jättemycket. Under förutsättning att de vill. Vill de inte, av andra anledningar än smärta och illa anpassad utrustning som jag skrivit tidigare, tycker jag att man ska ta sig en seriös funderare.
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Om jag läst hela tråden eller inte spelar ingen som helst roll....jag läste ditt förstainlägg och svarade på det..vad du skrivit sen bryr jag mig inte om. Det var det första inlägget som var korkat och knäppt formulerat..thats it...
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Du får skylla dig själv när du utrycker dig så korkat, för det lät som om du menade att alla hästar som inte gör som du vill är IDIOTER. Skjut den dumma idiot hästen som bara vill jävlas med dig och inte gör allt du vill och köp en ny bara... istället för att ta tag i problemet.... så uppfattade jag det.

Förklara dig bättre nästa gång så slipper du missförstånd.

Om du bara läst första inlägget av mig, hur kan du då svara så här?
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det finns faktiskt hästar som är jobbiga av naturen, som inte har ett ända problem, dessa problem som ryttarna får kan bero på att hästar i dag är hårt prestations avlade för ett ända mål tävling..

Men man ska ändå alltid utgå från att det kan vara något av allt som alla ovan har skrivit.

Hästar har precis som vi människor och andra djur olika personlighet, en del snälla godmoddiga anadr mindre godmodiga..

Du som människa måste kunna hitta ett symbios med din häst innan saker funkar..
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Sen kassta pisken, den gör föga nytta på en häst faktiskt..

Använd röst och kroppsspårk..
 
Sv: Galna/jobbiga hästar!

Det är det som gör mig så ledsen o förbannad!! Att det finns så många stackars hästar som har en ägare som inte kan tillräckligt om hästar och deras beteende. Då är det inte så konstigt att det blir problemhästar. Har man inte tillräckligt med kunskap så tycker jag man ska hålla sig till ridskolan eller att ha hästen i ett stall där det finns folk som kan häst. Är man okunnig o har problem med hästen då är det banne mig ens skyldighet,tycker jag, att se till att man skaffar hjälp i tid innan det blir en som du tycker man ska skjuta. Har det redan gått så långt, får man se till att stackarn hamnar hos någon som kan lösa problemet. Det finns folk som jobbar med det.
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp