Gallopera fort med senskydd?

Lunketuss

Trådstartare
Ska man inte gallopera med häst som har senskydd på benen? Dottern var i går ute och red en skogstur och dom galloperade på dom sträckorna där det passade, släppte på så det gick ganska fort bitvis (2 fullblod:grin:). När dom kom hem till stallet var det en som sa att man INTE ska gallopera för mycket när man har senskydd på, kan vara skadligt för senorna. Det är nåt som vi aldrig hört förr, vi rider alltid med senskydd när vi rider ut i skogen eller hoppar. Gallopsträckorna blir ju aldrig jätte långa utan det är ju skogsstigar där det funkar att gallopera, inte km efter km. Är det om man rider väldigt långt i gallopp som det inte är bra eller ska vi inte alls ha senskydden på när dom rider ut, för dom galloppar ju alltid nån bit?

Sv: Gallopera fort med senskydd?

Ingen aning om det kan vara skadligt att galoppera väldigt länge med senskydd (vilket jag inte tror), men ett normalt ridpass är knappast farligt i alla fall. Då skulle man ju inte kunna ha det när man hoppar heller. Dessutom skyddar det ju ändå benen om hästen t.ex. med bakbenen sparkar en sten på frambenet.

Alla hopphästar har ju senskydd och det kan gå rätt fort. Klart att man kan galoppera med senskydd på!

Självklart kan man galoppera med senskydd! Skydden är dock främst avsedda att skydda senan mot islag.
Vill man skydda mot belastning bör man istället linda. Kanske var det det som personen menade?

Inga lindor i världen skyddar mot belastning! Det är en grov missuppfattning, och särskilt inte i galopp.

Gunhild: Nej alla galopphästar har inte alls senskydd var har du fått det ifrån?

Jag tycker det mest riskabla i detta fall är två ungar på två fullblod som "släpper iväg" hästarna på skogsstigar, men kanske var det inte fullt så illa, hoppas jag
Där finns risk för skador vid snedtramp i ev gropar mm. Inga skydd hjälper mot det.

Varför frågade de inte vad personen menade?

Hopphästar skrev hon väl. Och med "alla" så tror jag hon menar "många".

Ingen fara, man har ju dom för att skydda mot slag, vilket risken ökar för i galopp...
En aspekt kanske är att det blir varmt under dem? Har fått lära mej att direkt efter hårda träningar ska benskydd och dy.l. fort av för att senan ska börja kylas av. (om de ev. skulle ha blivit överansträngda) Men alltså att inte använda skydd för att man ska galoppera... nja.

Klart man kan galoppera mycket med senskydd. De ska skydda senorna vid hårdare ridning. Finns väl knappt någon fälttävlansryttare som inte har senskydd på ute i terrängen. (där de galopperar mycket, länge och ibland i tuff terräng) Folk får för sig så mycket konstigt. Senskador kommer av felaktig träning. (överansträngning) inte av senskydd.

Klart man kan galoppera mycket med senskydd. De ska skydda senorna vid hårdare ridning. Finns väl knappt någon fälttävlansryttare som inte har senskydd på ute i terrängen. (där de galopperar mycket, länge och ibland i tuff terräng) Folk får för sig så mycket konstigt. Senskador kommer av felaktig träning. (överansträngning) inte av senskydd.

Tror faktiskt ingen ft-ryttare har senskydd på , utan dom har väl terrängskydd :D

Galoppfolket lindar gärna för att skydda senorna....det anses ge stadga vid det kraftiga genomtrampet som blir i de farterna.

Man kan även få senskador av "yttre våld" och därför används senskydd. För att skydda mot just slag,spark,hinderbommar eller vad det nu kan vara.

Vem har skrivit att det var två ungar:grin: Min dotter är 2 barnsmor och 24år men hon är min dotter i alla fall:D Är ingen som galloppar hej villt på nån skogsstig, dom släpper inte på om dom inte har fri sikt och att det passar sig, stället som dom släppte på kallar dom "galloppstigen" perfekt sikt, dotter är väääldigt förskiktig och ansvarsfull, inte nå fullt ös medvetslös där inte.

Jag tycker det mest riskabla i detta fall är två ungar på två fullblod som "släpper iväg" hästarna på skogsstigar,

Och jag tycker det låter urmysigt! Speciellt att ha två så fina hästar att de vågar släppa iväg dem. Till råga på allt kanske de är så mysiga just för att de får galoppera i god fart ibland.

Låter oändligt mycket tryggare än att skritta ur på en stressad, rädd, häst som bara vill rusa hem igen hela tiden (vilket dyker upp i många trådar utan kommentarer om säkerhet, bara att kämpa på liksom :p).

Justja senskydden. Hästarna jag rider verkar ha klarat sig utmärkt under många års galopp med senskydd 16 o 18 år gamla. De har för att skydda mot slag. Varför man har senskydd när man bara rider i allmänhet på en frisk häst har jag ingen aning om. Inser att jag måste kolla utrustningsforumet av ren nyfikenhet.

Senast ändrad:

jag undrar om personen som uttalat sig har läst en artikel som publicerades för ngt drygt år sen, om en löphäst som fått benskydden fastspända för hårt på benen, och när den löpte stasade benen så att senorna inte fick plats utan benen "sprängdes". :cool: Typiskt folk att snappa upp ngn historia och göra ngn sorts generell sanning ang. det.

på ett senskydd som är normalt och korrekt påsatt ligger ju senan ifred under skyddet, det är ju inga skydd som i regel smiter åt hårt runt senan och därför förstår jag ö.h.t inte varför galopp jobb på ngt sätt skulle vara farligt. det faller på sin egen orimlighet det argument ni fått.

HOPP hästar skrev jag ;) och de allra flesta har det, det är ju skydd gjorda för att hoppas med....

vill bara förtydliga att jag inte menade att de får senskador av senskydd :P Om du tänkte på det jag skrev. Jag menade att OM de blivit överansträngda eller skadat sig är det viktigt av att få av skydd som håller värmen på ett skadat ben ;) Inte direkt någon anledning till att inte använda senskydd, spekularade bara i varför någon fått för sig att man inte ska använda senskydd om man ska galoppera mkt.

ja jag förstår att du blev undrande inför ett sånt påstående. Jag menar att de som sagt detta helt har missuppfattat det hela.

Enda gången senskydd är "farliga" är om man drar åt dom för hårt, precis som med benlindor. Jag har tränat både trav och galopp hästar och har då alltid haft senskydd på. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka