Galliga knän, vad göra?

pinky

Trådstartare
Min häst (5 år...) har alltid varit generellt gallig i bakkotorna, ibland i framkotorna och ibland (mer sällan än i framkotorna) även i haserna.

Allt detta upptäcker jag ju själv och kan följa till vardags, men just knäna är jag verkligen pinsamt urkass på. Jag vet var knäna sitter, men inte så mycket mer, typ... :o:o:o

Nu har jag dock fått hjälp att "klämma lite" på henne av en tjej som är betydligt bättre på detta med leder än vad jag är, och enligt henne så är hon väldigt gallig även i knäna, vilket HON tyckte var lite oroväckande. :crazy:

Jag har tjatat om övriga gallor i flera år hos olika veterinärer och annat kunnigt folk, men alla säger att det inte är något att oroa sig över, så länge de är liksidiga och så länge hon inte är halt. Ingen kan heller säga vad de beror på, så där är jag lätt frustrerad. En 3-4-5-årig häst som redan är gallig i lederna, var ska det sluta, liksom...

Min fråga är alltså, är det allvarligare med galliga knän än de "vanliga" kotledsgallorna som ju många hästar har? Någon som har erfarenhet?

Sv: Galliga knän, vad göra?

Generellt gallig så här på hösten brukar inte tyda på något annat än reaktion på installning och foderomställning, ew halwwisset gräs i hagen. Är gallorna mjuka och liksidiga och hästen fö werkar må bra skulle jag inte oroa mig. Wisar den någon rörelsestörning? Annars ligg lågt och awwakta lite!

Sv: Galliga knän, vad göra?

Grejen är att hon har ju haft en skada, i det ena bakbenet (läs HÄR)i somras, men det har ordnat upp sig och hon visar inget nu.

Har inte varit inne på ÅB, men funderar på om det kanske ska göras ändå mest för att få dessa gallor inspekterade?

Det som talar MOT att knäledsgallorna har med den skadan att göra är väl just hennes generella gallighet, och att hon har lika gallor i båda knäna. Eller?

Men gallor i knäna ska alltså inte nödvändigtvis vara värre än gallor i kotlederna?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 518
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 227
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar