gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

sommarvind

Trådstartare
Det är nu dags för mig att förbreda kontrakt inför min tiks kommande valpar. Det jag undrar är man kan ju skriva ut kontrakt från nätet, då undrar ja om alla kontrakt är giltliga? Sen vill ja att de tydligt skall framgå i kontraktet att ja skall ha återköps rätt på valpen om den av någon anledning ej skulle kunna stanna kvar hos sin nya ägare. Även om ja kanske inte har någon möjlighet att köpa tillbaks hunden just då så vill ja ändå ha pejling på vart den hamnar. Hur formulerar man det på bästa sätt?

Sv: gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Är det renrasiga valpar? Isåfall tycker jag att du ska använda dig av SKKs färdiga köpeavtal. Du kan säkert använda det i vilket fall som helst.

Ja hur du bäst formulera din klausul om återköpsrätt finns det många trådar om här..

Men i helskotta att jag personligen skulle skriva på ett sådant avtal där ägaren förbehåller sig rätten att bestämma vart min hund ska hamna även om jag köpt hunden för den normala summan och står som ägare..

men ja bestämmer väll inte vart den skall hamna? Jag vill bara vara säker på att bli tillfrågad först.

Ja precis och då bestämmer du ju att du själv ska ha rätten att få köpa tillbaka hunden, eller har jag missförstått?

Finns ingen sådan klausul på Skk-avtal :)

Jag vet! Mitt svar var ett allmänt svar om köpekontrakt, istället för att försöka knåpa ihop nåt eget som sen förmodligen ändå inte håller juridiskt. :)

Jag vill bara vara säker på att bli tillfrågad först.

Du kan nog bara ha det som ett allmänt önskemål och hoppas att valpköparna kontaktar dig. Såvitt jag vet kan man inte ställa några krav. Bara önskemål. Och sen är det upp till dem vad de gör eller inte gör med sin egendom.

Klarar man inte av den biten så ska man nog inte föda upp och sälja valpar. :cool:

Det du kanske kan göra är att försöka hålla kontakten då och då med dina valpköpare, även om det är blandrashundar. Då kanske de, av ren vänlighet, slår en signal ifall de behöver omplacera.

på sätt och vis, jag som seriös hundägare vill ha möjligheten att få lov att köpa tillbaks hunden om dom av någon anledning inte kan ha kvar den. Jag vill ha koll helt enkelt.

det finns ett avtal på blandis.se Hur vet man om de håller juridiskt?

På Skk:s avtal finns det en ruta du kan kryssa i om att du som uppfödare ska köpa tillbaka hunden OM du blir tillfrågad..

Men längre än så sträcker det sig inte.

Har svårt att se att du är mer seriös än någon annan uppfödare och jag som köpare vill ha fri rätt att omplacera min hund till vem jag vill ....

Eller ska du sälja dessa valpar till reducerat pris ?

jag har aldrig påstått att jag är mer seriös än någon annan uppfödare. Och varför i hela fridens namn skulle ja sälja valparna till reducerat pris?

nä, men du kanske har koll på vilka kontrakt som gäller?

Det enda kontrakt jag vet är juridiskt gångbart är SKKs. Du ska kanske ta och mejla någon på den där Blandis-sidan och kolla ifall det är ett "äkta" kontrakt eller bara nåt hopkok? Eftersom jag inte sysslar med blandisförökning (ursäkta, men jag kan bara inte förmå mig till att kalla det för avel :o ) så har jag ingen aning om vad det finns för köpekontrakt! :)

Därför att du inte tänker ge dina valpköpare fulla äganderätten ( anser jag ) att ta 100% egna beslut när det gäller omplacering och jag tycker att det är sådana omständigheter som kan reducera ett pris..

Annars förstår jag inte att någon kan skriva på ett sådant avtal faktiskt..

jo jag får kika lite där och se om jag kan tänkas hitta någon som vet:) Varför ursäktar du dig för? Gör inte det;) det är upp till var och en:bow:

okej då vet vi, men nej här skall inte reduceras nåt pris.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 154
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 523
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V