gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Sv: gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Är det inte så att alla avtal gäller, om båda parter har skrivit under.
Sedan är det ju en annan sak om det blir stämning...
Fast varför skulle det bli det?
Prata med dina valpköpare!
Gå igenom kontraktet noga, förklara vad varje punkt betyder, skriver dom då på så har de ju liksom godkänt det och det är ju bara vid ev. tvist det går till domstol
Och hur ofta gör man det?
De flesta uppfödare/valpköpare brukar ju trots allt göra upp i godo.

Vill du vara 100% säker på att valpen kommer tillbaks till dig om det strular och du inte litar på din valpköpare.
Så finns det så vitt jag vet bara ett sätt att deläga!
Fast du måste ju så klart sälja för halva priset och noga skriva in vem som betalar vad.
Alternativ lämna ut på foder.

Jo, grundregeln är att avtal gäller så länge de inte har skrivits under under hot. När det gäller avtal mellan uppfödare och icke-uppfödare kan man inte heller avtala bort Konsumentköplagen.

Om ägaren anser att du inte är god nog att ta hand om katten ifråga..

Ägaren ger skäl, skulle du acceptera detta eller bråka?

Om ägaren anser att du inte är god nog att ta hand om katten ifråga..

Ägaren ger skäl, skulle du acceptera detta eller bråka?

Det beror helt på vad för skäl som anges. De människor som köpt katt av mig än så länge har en liknande syn på katthållning som jag har (något som mer eller mindre är en förutsättning för att en "affär" ska bli av) så det känns rätt så långsökt att någon av dem helt plötsligt inte skulle anse att jag är god nog för den katt jag sålt dem.

Som sagt, det värsta jag skulle kunna göra är att berätta för de uppfödare jag känner att personen ifråga inte följer de avtal som skrivits under. Dra det till rätten skulle jag knappast göra såvida jag inte är övertygad om att kattens hälsa och/eller liv kommer stå på spel i det alternativa hemmet.

finns de någon som kan ge ett rakt svar på vilka kontrakt som gäller förutom skks? Kan ja Ta vilket kontrakt från nätet som hellst?
Vad svårt det här var...

Man kan skriva vad som helst i ett kontrakt. Om köpare och säljare skriver under det är man överens. Sen står det vissa villkor i köplagen, avtalslagen resp. konsumentköplagen (vilken som är tillämpbar) som gör att avtalet kan hävas.

SKKs kontrakt är ju bara en mall, ett (bra) förslag som man kan använda men man är ju fri att skriva vad som helst.

Fast det kan ju komma upp saker allt eftersom, saker som gör att den nya ägaren inte anser dig som lämplig längre..

Tänker inte gå in på det ämnet här.

Jag som skk-ansluten uppfödare står för deras regler och värderingar. Uppenbarligen har andra uppfödare inom vissa raser inte samma värderingar vilket får stå för dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 154
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 523
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V