gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Sv: gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Frågan är om den skrivningen håller i en rättslig prövning.

Varför skulle det inte göra det? En klausul om förköpsrätt säger ju enbart att ägaren måste fråga uppfödaren om han/hon vill köpa tillbaka hunden. På vilket sätt skulle det inskränka på äganderätten eller bryta mot Konsumentköplagen?

Därför att man som köpare kanske inte vill sälja till uppfödaren, utan hellre till grannen som man känner eller jobbarkompisen.

Jag skulle aldrig köpa en hund/häst/katt, där jag inte själv får bestämma vad som ska hända med den om jag inte kan ha kvar den.

Vänder jag mig till uppfödaren är det för att jag finner det lämpligt, inte för att uppfödaren har det som krav.

Det blir ju annars som att sälja en bil, med förbehållet att den inte får köras norr om Sveg. Om så sker ska den lämnas tillbaka till säljaren.

Säg att uppfödaren skulle stämma valpköparen för kontraktsbrott om köparen inte frågat uppf. innan köp. sålt hunden till någon annan. Det är jag inte säker på håller.

Därför att man som köpare kanske inte vill sälja till uppfödaren, utan hellre till grannen som man känner eller jobbarkompisen.

Jag skulle aldrig köpa en hund/häst/katt, där jag inte själv får bestämma vad som ska hända med den om jag inte kan ha kvar den.

Vänder jag mig till uppfödaren är det för att jag finner det lämpligt, inte för att uppfödaren har det som krav.

Det blir ju annars som att sälja en bil, med förbehållet att den inte får köras norr om Sveg. Om så sker ska den lämnas tillbaka till säljaren.

Om det bär så emot att sälja tillbaka djuret till uppfödaren sätter man ett pris uppfödaren inte är villig att betala (om man nu har skrivit på ett sådan kontrakt). Problem solved. :smirk: Ingalunda detsamma som att säga vart du får köra med en bil eller inte.

Säg att uppfödaren skulle stämma valpköparen för kontraktsbrott om köparen inte frågat uppf. innan köp. sålt hunden till någon annan. Det är jag inte säker på håller.

Men vad är det som skulle anses vara oskäligt med en förköpsklausul? Den tvingar inte ägaren att göra någonting annat än att erbjuda uppfödaren att köpa tillbaka djuret. Jag tror faktiskt inte att det skulle anses vara oskäligt.

Oskäligt anser jag att det blir när säljaren har rätten att köpa tillbaka till ett fast pris. Avtalsrätten är dock fri utom där konsumentköplagen gäller.
PL

Om det bär så emot att sälja tillbaka djuret till uppfödaren sätter man ett pris uppfödaren inte är villig att betala (om man nu har skrivit på ett sådan kontrakt). Problem solved. :smirk: Ingalunda detsamma som att säga vart du får köra med en bil eller inte.

Fast på hundar regleras det av skk's rekommendationer = ju äldre hunden är ju lägre pris behöver uppfödaren betala för återköpet.

Jag skulle personligen inte köpa en hund/katt där det finns som tvång att säljaren har/måste erbjudas förköpsrätt och hur som haver, så håller det inte juridiskt.

Såld vara är såld vara..

Eller, jo, det håller om det samtidigt också är inskrivit att konsekvensen av att köparen säljer varan till någon annan än säljaren, är att köparen då åläggs att betala säljaren vite på x antal kronor.

Utan det tillägget är en sådan "tvingande" klausul helt verkningslös..

Oskäligt anser jag att det blir när säljaren har rätten att köpa tillbaka till ett fast pris. Avtalsrätten är dock fri utom där konsumentköplagen gäller.
PL

Precis och det är därför jag inte skriver in någon köpesumma utan helt enkelt bara skriver att jag har förköpsrätt. Priset sätter givetvis ägaren själv.

Fast på hundar regleras det av skk's rekommendationer = ju äldre hunden är ju lägre pris behöver uppfödaren betala för återköpet.

Förutsatt att man är medlem i SKK såklart. ;)

Fast om du har förköpsrätt och ägaren inte vill sälja till dig, så menar du att denne kan sätta ett högt pris och "tvinga" dig att tacka Nej..

Men hur blir det då om ägaren hittar en bra köpare och säljer djuret till ett lägre pris än vad h*n givit dig?

Blir det rättsliga följder, får h*n betala bötessumman ni skrivit med i köpekontraktet eller händer ingenting?

så du menar att alla köpekontrakt gäller juridiskt så ja slipper fundera mer på de då?

finns de någon som kan ge ett rakt svar på vilka kontrakt som gäller förutom skks? Kan ja Ta vilket kontrakt från nätet som hellst?

Fast om du har förköpsrätt och ägaren inte vill sälja till dig, så menar du att denne kan sätta ett högt pris och "tvinga" dig att tacka Nej..

Men hur blir det då om ägaren hittar en bra köpare och säljer djuret till ett lägre pris än vad h*n givit dig?

Blir det rättsliga följder, får h*n betala bötessumman ni skrivit med i köpekontraktet eller händer ingenting?

Ja, ägaren kan sätta ett så högt pris att jag inte vill köpa katten. Om ägaren bestämmer sig för att sälja katten till någon annan, billigare, i nästa andetag händer inte mer än att jag kommer fråga varför för om
ägaren ett annat hem redo är det högst osannolikt att jag kommer bråka med ägaren.

Det värsta jag kan tänkas göra är att berätta för andra uppfödare att personen inte är ärlig.

Än så länge är det ingen som har ansett att det är något konstigt med förköpsrätt och i de fall omplacering har varit aktuellt har jag alltid kontaktats och fått möjlighet att ta tillbaka katten (något jag bara behövt göra en gång).

Är det inte så att alla avtal gäller, om båda parter har skrivit under.
Sedan är det ju en annan sak om det blir stämning...
Fast varför skulle det bli det?
Prata med dina valpköpare!
Gå igenom kontraktet noga, förklara vad varje punkt betyder, skriver dom då på så har de ju liksom godkänt det och det är ju bara vid ev. tvist det går till domstol
Och hur ofta gör man det?
De flesta uppfödare/valpköpare brukar ju trots allt göra upp i godo.

Vill du vara 100% säker på att valpen kommer tillbaks till dig om det strular och du inte litar på din valpköpare.
Så finns det så vitt jag vet bara ett sätt att deläga!
Fast du måste ju så klart sälja för halva priset och noga skriva in vem som betalar vad.
Alternativ lämna ut på foder.

Vilket seriösa uppfödare givetvis är.

SHK räknas inte eller är oseriösa? Uppfödare som är medlemmar i Jack Russel Terrier Club of Sweden är inte heller seriösa?

Jag vet att det inte finns lika många alternativ på hundsidan som det gör på kattsidan, men är det verkligen så enkelt att alla som inte är medlemmar i SKK är oseriösa? Det finns i sådana fall ett gäng oseriösa JRT-uppfödare i Sverige. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 154
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 523
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V