gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Sv: gäller alla kontrakt eller är de bara vissa? Klausul?

Okej :) Jag säger bara vad jag tycker ( fast det kanske är fel svar ? )

Kan du förklara för mig varför valpköparen ska skriva på ett sådant avtal för ?

Om du tänker utifrån köparens perspektiv ?

ja de är ju en bra egenskap:) men va du tycker om den aveln är inget som jag tar personligt;)

nej du har rätt att tycka som du vill. Det är mest ja som har fördelar med den klausulen.

mest du ?

Vad har valpköparen för fördelar av ett sådant kontrakt?

Jag ser bara nackdelar ?

jo de är mest jag som har fördelar med ett sådant kontrakt. Köparen blir ju på så sätt begränsad, Men det är bara att acceptera eller helt enkelt skita i att köpa någon valp av mig;) Om du ursäktar så är ja inte så intresserad av att behöva redovisa varför och varför hela tiden utan jag vill ha ett hyfsat snabbt svar på vilka kontrakt som gäller:)

Men du har ju fått samma hjälp i den andra tråden du startade om klausuler.

Men det är bara att acceptera eller helt enkelt skita i att köpa någon valp av mig;) Om du ursäktar så är ja inte så intresserad av att behöva redovisa varför och varför hela tiden utan jag vill ha ett hyfsat snabbt svar på vilka kontrakt som gäller:)

Men det måste du ju när spekulanterna hör av sig och du berättar om klausulen i ditt köpekontrakt! Om du inte har någon väldigt bra och vettig förklaring/argument så lär du får väldigt svårt att hitta bra och vettiga valpköpare. :angel:

Blandrasvalpar finns det hundra på ett dussin av. Det är helt klart köparens marknad där.

ja fast inte vilka kontrakt som gäller va? Eller har ja missat nåt?

Men köp Skks avtal, så är du ju garanterad att det håller juridiskt!

Haha det vet jag däremot inte...

Men jo det borde väl inte vara några problem...

Köpa? Jag mejlade bara och bad dem skicka hem ett ex till mig och det kom fram en vecka senare. Fast jag är iofs medlem, fast det skrev jag inte i mitt mejl. :confused:

Men köp Skks avtal, så är du ju garanterad att det håller juridiskt!
Vaddå håller juridiskt?

Man kan skriva i princip vad som helst i ett avtal som håller juridiskt så länge det inte är oskäligt. Om det skulle komma till domstol tittar man på vad som står i köplagen (mellan privatpersoner) eller konsumentköplagen vid köp mellan näringsidkare (t tex reggad kennel) och privatperson.

Det är frivilligt att skriva på ett avtal och det man skriver på måste man läsa igenom noga så man förstår vad man skriver på. Om det inte är oskäligt kan man inte häva ett påskrivet avtal.

En hund är en vara precis som en bil eller vad som helst som kan köpas och säljas, privat eller från firma. SKK har ingen större beslutsrätt än någon annan.

Ja hur du bäst formulera din klausul om återköpsrätt finns det många trådar om här..

Men i helskotta att jag personligen skulle skriva på ett sådant avtal där ägaren förbehåller sig rätten att bestämma vart min hund ska hamna även om jag köpt hunden för den normala summan och står som ägare..

Fast så blir det ju inte. Mina avtal, när jag säljer katter, innehåller alltid en klausul om förköpsrätt. Det innebär dock inte att ägaren måste sälja till mig. De kan sätta ett pris jag inte är villig att betala så blir de av med mig.

För min del handlar den klausulen främst om att ägarna öht. ska höra av sig om omplacering blir aktuell. Det är alltid trevligt att veta vart de djur man fött upp hamnar. Inte en enda köpare har vägrat skriva under trots den klausulen. De har tyckt att "alla" mina villkor/klausuler är självklara saker.

En sådan liknande klausul finns på skk's avtal, men är ju inte på något vis tvingande för valpköparen att sälja till uppfödaren eller att denne ens behöver upplysa uppfödaren om att hunden ska säljas.

Den är till för att om valpköparen vill att just uppfödaren ska köpa tillbaka hunden, så är uppfödaren tvingad (och kan inte vägra/neka) till det, enligt avtalet om den rutan är ikryssad.

Iofs så regleras ju då köpesumman av skk's rekommendationer och det är ju inte tal om fullt pris..

En sådan liknande klausul finns på skk's avtal, men är ju inte på något vis tvingande för valpköparen att sälja till uppfödaren eller att denne ens behöver upplysa uppfödaren om att hunden ska säljas.

Den är till för att om valpköparen vill att just uppfödaren ska köpa tillbaka hunden, så är uppfödaren tvingad (och kan inte vägra/neka) till det, enligt avtalet om den rutan är ikryssad.

Iofs så regleras ju då köpesumman av skk's rekommendationer och det är ju inte tal om fullt pris..

Det är ju också ett sätt att skriva avtal. I mina avtal är ingen tvingad att varken köpa tillbaks eller sälja tillbaks katten. ;) Det enda tvingande är att ägaren ska erbjuda uppfödaren möjligheten (och jag köper givetvis tillbaks en katt om det är akut oavsett om jag vill ha katten eller inte).

Köparen är inte tvingad att sälja tillbaka valpen, men om köparen åberopar den klausulen, så måste uppfödaren köpa tillbaka hunden om det är ikryssat ja i rutan.
Som sagt regleras priset också av klausulen och valpköparen kan då inte ta vilket pris som helst, utan får ta vad det blir sas.

Beroende på hur gammal hunden är, så kan det ju bli frågan om bara några 100-lappar också...

Rätt eller fel uttalar jag mig inte om, men jag använder mig inte av den :cool:

Tvivlar dock på att speciellt många valpköpare bums vill att uppfödaren ska ta tillbaka hunden och verkligen utnyttjar den klausulen..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 154
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 523
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V