Galen vid hundmöten. Hjälp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare iresha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 6 821
I

iresha

Hej. Jag har en jack russell hane på tre år.
För övrigt funkar han jättebra, men har ett stort problem som jag inte kan reda ut själv.
Det är så här - har hänt några gånger att löst springande hundar har kommit och hoppat på min hund. Vilket har lett till bråk.
Så nu är han jätteosäker vid hundmöten. Reser ragg, skäller som en galning och ska bara fram och är väldigt aggressiv. Får dra honom förbi andra hunden. Får ingen som helst kontakt med honom, funkar inte med varken godis eller pipleksak. Helt fokuserad på andra hunden. Och inte slutar han skälla heller efter mötet, utan fortstätter konstant skälla minst 20 meter efter mötet, drar samtidigt mot den andra fast jag är på väg åt andra hållet.

Det är endast vid hundmöten han inte gör som jag säger, så min "ledarskapsroll" är det nog inget fel på. Tränar mycket lydnad för övrigt, sökövningar i skog. Endast hundmöten som ej funkar.

Har testat alla möjliga varianter - distrahera med godis/leksak, sagt bestämt Nej - frammåt. Vart tyst och inte sagt något, passerat med kort koppel. INGET FUNKAR!

Ska tilllägga att denna ras är fruktansvärt envis! Så ni därute, framförallt med Terriers vad ska man göra? Har funderat på kemisk kastrering, funkar det? Någon som vet? ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA !:confused:

Sv: Galen vid hundmöten. Hjälp!

Kastrering är något som många verkar tro löser alla hundens problem. Kan väl tillägga att även kastrerade hanar kan bete sig så här vid hundmöten.

Jag hade arrangerat ett hundmöte, ring någon bekant som har en hund som inte har någon relation med din. Så går du som vanligt och möter denna person med hund, så fort din hund ens spänner sig (dvs innan utfallet) så drar du snabbt fram en flaska med vatten (tvålflaska Bliw, Milda margarin på flaska tex) och sprutar ett rejält sprut i huvudet, samtidigt som ett rejält "Nej". Så fort han bryter sitt spännande beröm hunden. "Bra duktig". Detta brukar iallafall fungera på de flesta hundar.

Hur nära en annan hund kan han vara utan att bli helt blockerad? Är det 100 meter skulle jag börja där med mycket distrahering och beröm när det går bra och sakta men säkert kunna minska avståndet till den andra hunden allt eftersom tryggheten kommer.

Du måste träna på hundmöten. Även om du säger att det bara är vid möten så måste jag ändå fråga, hur är han vid andra störningar?

Kan du tex ha honom lös i skogen när ni möter tex en hare utan att hunden drar iväg?

Vilken metod man använder får ju hunden bestämma, vattensprut eller inte, jag tycker huvudsaken att man hittar något som funkar. Kontakta brukshundsklubben på din ort, där borde du kunna hitta lämplig övningskandidater, och även få hjälp.

Eftersom han är rädd så hade jag inte tränat annat än med positiv förstärkning.

Ha hans favoritgodis redo, så fort ni ser en annan hund så säg något som får hans uppmärksamhet, ex ett "bra" med mycket positiv känsla i. Mata sedan med favoritgodiset, krävs det gåslever så må så ske. Även om han inte tittar upp på dig så ge honom godis. Skulle han morra så ge honom godis ändå. Du belönar inte att han är rädd utan att han har fått syn på en hund.

Vik sedan av från vägen/stigen eller vänd om så att han slipper mötet och allt obehag, för denna gång. Korta avståndet från det att du vänder och går bort från den mötande hunden efter några möten så att han lär sig att komma närmare, men fortfarande inte så nära att han känner att han måste försvara sig och göra utfall.
Istället för att korta avståndet när det går bra så tar man i början bort hunden som är obehaglig innan din hund börjar med sina attacker. Detta strider mot den "gamla skolan" där man så fort något går bra ska gå närmare obehaget, men detta funkar väldigt mycket bättre.
Detta för att man vill skapa en trygghet istället för att han varje gång ska få sina panikångestattacker när han möter hund.

Jag tränar såhär med min hund och han blev mycket bättre väldigt fort då han nu har en positiv föreställning av hundmöten. Innan var det "fan, där kommer en hund och jag får obehag som nej, kopplet späns" etc. Nu tänker han "Va kul att det kommer en hund, nu får jag massor med godis".
Han har med träningens hjälp lärt sig att skapa en skön känsla i magen :D

Hade jag bott närmare Örebro så hade jag gärna ställt upp som figurant med min hund då han alltid är väldigt stabil och lugn med hundar som är mindre än han själv.

Alla tränar vi på olika sätt. Jag skiter faktiskt i om min hund är rädd, stressad, arg eller odräglig. Man får inte bete sig hur som helst.

Visst , jag kan köpa din poäng. Men ändå, de får faktiskt inte bete sig hur som helst iaf. Min hund är tex skitglad i folk, inte fasen får han springa fram till folk, även fast han bara är glad. Jag menar att det spelar ingen roll om min hund är uppstressad, glad eller arg, han FÅr inte bete sig hur som helst iaf.

Ha hans favoritgodis redo, så fort ni ser en annan hund så säg något som får hans uppmärksamhet, ex ett "bra" med mycket positiv känsla i. Mata sedan med favoritgodiset, krävs det gåslever så må så ske. Även om han inte tittar upp på dig så ge honom godis. Skulle han morra så ge honom godis ändå. Du belönar inte att han är rädd utan att han har fått syn på en hund.

Jag förstår till viss del hur du tänker, och det visade sig ha önskad effekt på din hund. Men samtidigt är det ju ett lotteri. Nu gick det ju bra för din del, och hunden började förknippa hundmöten med något positivt. Men det hade ju lika gärna kunnat gå åt andra hållet, att hunden tänkte "jävlar va bra, matte belönade mig för att jag skrämde den andra hunden" du kunde alltså lika gärna förstärkt beteendeet. Om man bara vill träna med positiv belöning så köer jag det, men i så fall tyckerjag; ignorera felbeteende och belöna bra beteende, exempelvis kontaksökande. Men belöna inte när hunden gör fel.

Jag tänkte precis som du innan jag träffade Patricia McConnell som är väldigt stor inom hundvärlden, hon har väldiga erfarenheter inom just detta område och har tränat X antal hundägare och hundar på detta sätt. MEN det gäller vid rädsla.

Hon tog ett exempel för att förklara varför hunden inte skulle reagera som du beskrev:
Om du sitter och äter din favoritglass och en inbrottstjuv tar sig in, blir du räddare nästa gång du blir rånad för att du åt din favoritglass?

Jag använder mig inte av detta när han morrar på andra hundar för att öka avståndet eller blir grinig på hanar av olika anledningar. Jag vänder och tar honom därifrån istället och sätter honom på avstånd utan att säga något, men när det gäller just rädsla så vill jag skapa lugn hos honom. Hundens känsla för mötande hundar blir inte bättre av att man får skäll av personen man ska lita på.

Jag är glad att du ifrågasatte på det sätt du gjorde.

Helt rätta. Vi har alla olika erfarenheter och utbildning mm.
Men jag tycker aldrig att en rädd eller osäker hund ska skällas på eller korrigeras, framför allt inte av den människa som ska föra hunden och vinna dess tillit och förtroende.

Vill du att hunden slutar med ett beteende men att problemet finns kvar? Dvs rädslan och stressen inom hunden? Är det då inte bättre att träna bort problemen?

Som jag skrev till Aliide, är det bästa inte att ta bort problemet än bara beteendet?

Jag hade haft svårt att straffa eller tillrättavisa även ett så positivt beteende som att vara glad i människor. Jag hade hellre gett den andra alternativ eller lärt hunden att utföra ett annat beteende eller kommando innan den skulle fram och hälsa. Exempelvis att den ska sitta så fort den ser en människa (lös) så att du har kontroll och kan ge ett kommando som betyder att hunden nu får springa fram och hälsa.

Men det är så jag hade gjort.

Ett tips är:

att köpa ett längre koppel (tec flexkoppel). Så fort han börjar skälla, dra och slita mot andra hundar, SPRING själv åt andra hållet! Snabbt och ropa och skratta, få hans uppmärksamhet på just DIG, just DÅ. I hunduppfostran FÅR man bete sig knasigt.. :d Få honom att tänka : "OJ, matte är roligare, matte springer och busar, bäst jag hänger på!"

Jack Russell hundar, speciellt hanar, är mer envisa än tikar och har ibland (verkar det som) ingen aning om deras storlek, de kan ge sig på vad som helst, så tuffa är de.
Jag har själv en Jack Russell tik på 5 månader, så inte är jag nån expert på uppfostran, men jag vet att "springa ifrån och ropa"- metoden fungerar utmärkt på min valp! T.ex När hon är "upptagen" med annat, som att nosa och undersöka, och inte lyssnar på mig, brukar jag skrika glatt, sjunga vad som helst och sen springa därifrån så gruset sprätter, sitta och gömma mig bakom en bil / buske / vad som helst. Väntar på att hon ska söka efter MIG, inte jag som ska hålla koll på HENNE. HON ska HELA tiden kolla var JAG finns.

Testa i alla fall, du har ju inget att förlora.

Lycka till!n :D

Vill du att hunden slutar med ett beteende men att problemet finns kvar? Dvs rädslan och stressen inom hunden? Är det då inte bättre att träna bort problemen?

Å andra sidan säger ju inget att man måste sluta med träningen bara för att de vrålande utfallen försvinner. Tvärtom blir det ju enklare att belöna, leka, ta kontakt om hunden inte hänger som Cujo längst ut i snöret.

Ett tips är:

att köpa ett längre koppel (tec flexkoppel). Så fort han börjar skälla, dra och slita mot andra hundar, SPRING själv åt andra hållet! Snabbt och ropa och skratta, få hans uppmärksamhet på just DIG, just DÅ. I hunduppfostran FÅR man bete sig knasigt.. :d Få honom att tänka : "OJ, matte är roligare, matte springer och busar, bäst jag hänger på!"

D

Möjligen tror jag du skulle kunna påverka hunden med denna metod, men inte för att du är rolig, uta för att hundens stöd försvinner. Om hunden gör utfall och du försvinner har du kanske lyckats visa att "Du står ensam i det här." Så vet jag folk som fått stopp på utfall. Hunden var inte alls särskilt tuff när den stod ensam kvar.

Möjligen tror jag du skulle kunna påverka hunden med denna metod, men inte för att du är rolig, uta för att hundens stöd försvinner. Om hunden gör utfall och du försvinner har du kanske lyckats visa att "Du står ensam i det här." Så vet jag folk som fått stopp på utfall. Hunden var inte alls särskilt tuff när den stod ensam kvar.

Skit skillnad VARFÖR man gör som man gör, huvudsaken är väl att det fungerar!

Min hund reagerar jätte bra på det där. Och visst leker jag med henne varenda gång hon kommer till mig, jag brukar undvika att använda godis, eftersom jag vill att hon ska komma till MIG och inte till GODISET... :laugh:

Det är sant, håller med dig att det är lättare att träna om utfallen försvinner. Men eftersom du ska vika av innan hunden hinner göra utfall så slipper du dem ändå. Dessutom tror jag att det kan skada mer än hjälpa att träna bort beteendet aversivt när det handlar om just rädsla. Då känner jag att det är mycket bättre för hunden att ta tag i problemet direkt så att beteendet ändras. Bestraffar man hunden när den redan känner obehag så blir obehaget till den mötande hunden ännu större.
Det allra bästa är att träna med en figurant som bara dyker upp lite fort i horisonten de första gångerna så att hunden inte hinner bli rädd och känna att han måste försvara sig.

Ett tips är:

Jack Russell hundar, speciellt hanar, är mer envisa än tikar och har ibland (verkar det som) ingen aning om deras storlek, de kan ge sig på vad som helst, så tuffa är de.
Jag har själv en Jack Russell tik på 5 månader, så inte är jag nån expert på uppfostran, men jag vet att "springa ifrån och ropa"- metoden fungerar utmärkt på min valp! T.ex När hon är "upptagen" med annat, som att nosa och undersöka, och inte lyssnar på mig, brukar jag skrika glatt, sjunga vad som helst och sen springa därifrån så gruset sprätter, sitta och gömma mig bakom en bil / buske / vad som helst. Väntar på att hon ska söka efter MIG, inte jag som ska hålla koll på HENNE. HON ska HELA tiden kolla var JAG finns.

Testa i alla fall, du har ju inget att förlora.

Lycka till!n :D

Precis så gör jag med vår JR-tik som är 4 månader, funkar utmärkt!

TS: lycka till!

T.ex När hon är "upptagen" med annat, som att nosa och undersöka, och inte lyssnar på mig, brukar jag skrika glatt, sjunga vad som helst och sen springa därifrån så gruset sprätter, sitta och gömma mig bakom en bil / buske / vad som helst. Väntar på att hon ska söka efter MIG, inte jag som ska hålla koll på HENNE. HON ska HELA tiden kolla var JAG finns.

:D

Fast om du skriker och tjoar och springer så är det ju DU som påkallar HENNES uppmärksamhet och inte tvärtom. Gömmer du dig utan ett ord, eller bara byter håll, då först krävs det att hon håller koll på dig.

Skit skillnad VARFÖR man gör som man gör, huvudsaken är väl att det fungerar!

:

Själv tycker jag grunden i all hundträning är att man funderar över varför något fungerar/inte fungerar. Först då kan man tillämpa det i andra situationer.

Liknande trådar

Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Jwoe
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 930
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka