Galen vid hundmöten. Hjälp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare iresha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 6 821
Sv: Galen vid hundmöten. Hjälp!

Fast om du skriker och tjoar och springer så är det ju DU som påkallar HENNES uppmärksamhet och inte tvärtom. Gömmer du dig utan ett ord, eller bara byter håll, då först krävs det att hon håller koll på dig.

Så du menar alltså, att när hunden skäller och drar mot en annan hund (som den här tråden handlar om) ska man bara gå iväg utan ett pip. Hah, den hunden har nog försvunnit åt andra hållet (mot den andra hunden då förstås) för länge sen.

Man måste få dens uppmärksamhet och sen tyst gå vidare.

Hej på dig!
jag har en jack russel på 6år. Han är kastrerad. Jag kastrerade han tidigt. Problemet för dig kan vara att hans beteende kan vara inpräglat,så att en kastrering inte hjälper detta problem. Men kan vara bra att kastrera ändå,om man inte ska avla på honom. Min russel funkar med alla hundar,men såklart,han är ettrig. Har du inget hundgäng du kan träffa? Där du vet att de hundarna har bra mentalitet. Då kan dom träffas lösa. Vi går ett par dag/vecka,ca 8 hundar.Det kommer in någon ny då & då i flocken,& det görs upp.Men går över snabbt med observanta hussar/mattar. Annars,har du testat att avleda honom. Alltså genom att vända om,el ta en annan väg. Jag vet hur det kan vara med en hund som man ej får kontakt med i ett sådant tillfälle. Annars passera hunden,bestämda steg,gå på bara. Försök att hitta någon du kan öva möten med! Lycka till...// Zluggos matte

Bra ide med bekant hundgäng att träffas och träna med, men låt inte hundarna själva "göra upp". Det är husse/matte som sköter den saken, det är inte hundens jobb. Det kan vara just det som din hund fått för sig, att det är hans jobb att "göra upp" eftersom han inte tycker matte fixar den biten särskilt bra! Menat till TS alltså.

Så du menar alltså, att när hunden skäller och drar mot en annan hund (som den här tråden handlar om) ska man bara gå iväg utan ett pip. Hah, den hunden har nog försvunnit åt andra hållet (mot den andra hunden då förstås) för länge sen.

.

Rimligtvis tränar man under arrangerade, ordnade former, MED lina. Det var väl inte kärnfysik att förstå?

Och ja, jag menar att mången hund skulle komma av sig då. En förare vid sin sida ÄR ett stöd för hunden.

Dessutom svarade jag på ditt inlägg om vad du gjorde när hunden stod och nosade i vardagssituationer, inte på vad du gjorde vid möten.

Jag delade bara med mig av mina erfanheter för att det skulle hjälpa, men tydligen har jag fått nån "gabbi" på halsen som ska kommentera det man fösöker hjälpa till med. Sluta kommentera mina råd och rikta dig direkt till hon som behöver hjälp istället.

Detta är ett diskussionsforum, man får vara beredd att förklara och diskutera sina egna råd om någon annan undrar varför du gör som du gör :)

Jag delade bara med mig av mina erfanheter för att det skulle hjälpa, men tydligen har jag fått nån "gabbi" på halsen som ska kommentera det man fösöker hjälpa till med. Sluta kommentera mina råd och rikta dig direkt till hon som behöver hjälp istället.

Tydligen har jag fått nån helt ny "kaffikakk" som inte känner till hur diskussionsforum fungerar på halsen. Det är ju här vi diskuterar träningsmetoder, och förklarar hur vi tänker. Kan man inte förklara sin egen metod, utan blir arg istället, så kanske den inte var så genomtänkt?

Kommentarerna angående dina råd riktar sig även till TS såklart.

Det är ju här vi diskuterar träningsmetoder, och förklarar hur vi tänker. Kan man inte förklara sin egen metod, utan blir arg istället, så kanske den inte var så genomtänkt?

Du har ju inte skrivit en enda metod?? Låt höra!

Har hon väl?

Men du får gärna utveckla hur du skulle få en redan blockerad hunds uppmärksamhet, och sen tyst gå vidare...

Det är endast vid hundmöten han inte gör som jag säger, så min "ledarskapsroll" är det nog inget fel på.

det måste det ju vara eftersom han inte lyssnar på dig vid dessa tillfällen. är du en sann ledare i din hunds ögon så skulle han inte göra något som du inte tillåtit.

vad har du själv för känsla i dig vid mötena, vad utstrålar du för energi?

grejen är ju att vara så uppmärksam på hunden att du kan bryta "spänningen" innan den växer sig till okontrollerbar.

Senast ändrad:

Min var likadan mot stora svarta hundar. Sökte hjälp, gick kurs, det enda instruktörerna kom fram till i slutändan var att han blir blockerad och det finns inget att göra.

Hade lagt märke till att han inte gjorde ett smack, om han satt fast i exempelvis ett träd, när dessa sååå förfärliga svarta hundar kom. Så jag började helt sonika med att snabbt knyta fast honom i första bästa stolpe, träd, you name it...när han flippade. Sa att: -Beter du dig så där så får du stanna här. Sedan gick jag iväg en bit. Tog ca tre dagar och sedan var det bara att påminna honom om vad som skulle hända när han började blåsa upp sig och då blev han lugn och brydde sig inte ett skvatt i den andra jycken.

Kanske inte det mest pedagogiska man kan göra men det fugerade!

det måste det ju vara eftersom han inte lyssnar på dig vid dessa tillfällen. är du en sann ledare i din hunds ögon så skulle han inte göra något som du inte tillåtit.

grejen är ju att vara så uppmärksam på hunden att du kan bryta "spänningen" innan den växer sig till okontrollerbar.

Det håller jag med om, har hunden redan fått ett psykbryt så har jag misslyckats.
Då är det bara att bita ihop, släpa sin hund därifrån och bestämma sig för att nästa gång ska jag inte låta det gå så långt.

Om nu hunden blivit attackerad och skrämd även när matte var med så är det inte ledarskap som saknas enligt mig. Han är rädd och behöver lära sig att hundar inte är farliga så att han slipper känna att han måste göra sina utfall för att skrämma bort dom.

Någon skrev om någon träff där många hundar träffades, det kan vara en bra ide även det :)

Jag hade börjat med att avbryta beteendet med rolig/are aktivitet innan hunden hunnit reagera på den mötande hunden.

Om nu hunden blivit attackerad och skrämd även när matte var med så är det inte ledarskap som saknas enligt mig. Han är rädd och behöver lära sig att hundar inte är farliga så att han slipper känna att han måste göra sina utfall för att skrämma bort dom.

Någon skrev om någon träff där många hundar träffades, det kan vara en bra ide även det :)

vet inte riktigt om jag kan hålla med helt.. om jag som ledare vid plötsliga hundmöten har tanken: shit! nu kommer en annan hund.. ånej nu blir det inte bra osv osv. då utstrålar man ju den energin och hunden plockar upp den.
om jag däremot som ledare visar att jag är säker och att det inte är något farligt då följer hunden med.

om hunden har blivit attackerad när ledaren var med och är rädd i senare situationer så visar det ju att hunden inte har fullt förtroende för sin ledare.

vet inte riktigt om jag kan hålla med helt.. om jag som ledare vid plötsliga hundmöten har tanken: shit! nu kommer en annan hund.. ånej nu blir det inte bra osv osv. då utstrålar man ju den energin och hunden plockar upp den.
om jag däremot som ledare visar att jag är säker och att det inte är något farligt då följer hunden med.

om hunden har blivit attackerad när ledaren var med och är rädd i senare situationer så visar det ju att hunden inte har fullt förtroende för sin ledare.

Om jag får tala för mig själv så kan jag säga att jag inte blir nervös eller orolig när jag möter andra hundar trotts utfallen. Dels eftersom jag orkar hålla min hund/har kontroll, och dels eftersom jag vet var gränsen för hans utfall går så innan han hinner känna sig så pressad att göra dom så går jag undan så han får ett säkert avstånd igen och den mötande hunden kan passera.

För mig handlar det inte om ledarskap i första hand i detta läget. Tänk dig när du var liten och skulle ha dom räliga vaccinationerna hos doktorn. Trotts att dina föräldrar var med (som jag hoppas att du litade på då) så var det ändå obehagligt och du stretade emot alt. kände att du absolut inte ville.
Min hund är just rädd och om jag då kan lära honom att få en positiv och trygg bild av hundmöten igen så får jag ju hans förtroende igen i dessa lägen.

Vi menar säkert samma sak, men jag kallar det förtroende/tillit och du ledarskap.

Liknande trådar

Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Jwoe
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 931
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 043
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka