Galen häst.....

D

daelma

Hej!har ett problem som jag verkligen behöver hjälp med.Har tagit hem ett varmblod på 7 år från en familj som miss skött den .har själv haft flera innan men inte som den här damen.Hon e inte klok att rida på.Stegrar sig o kör ner huvudet o kastar ur tyglarna ur händerna på mig.Hon reds tydligen på ett pessoa bett som jag ALDRIG använt till mina hästar,men jag börjar jäkla fundera på att göra det nu:mad:har försökt med halter o halv halter,markarbete o horsemanship.vad ska man göra,några tips?Har funderat på ett pelhambett,men är lite anti till det me,så snälla hjälp mig innan jag får krupp på denna hästen.p.s har kollat hennes rygg o ben så hon inte har ont.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galen häst.....

Hur är hon när du inte rider? Hur länge har du haft henne? Kollat munnen också?

tror inte de spelar någon roll vad du har för bett på hästen..hästen ska inte bete sej så endå.
men kolla munnen om du inte gjort de och är de inga problem där så tömmkör bettlöst och rid bettlöst..då är de iallafall ingen risk att du rycker hästen i munnen.

sen är de ju alltid bra att ha en bra tränare som kan hjälpa till..och har du inte haft hästen så länge så kanske du kan släppa den på bete och börja om sen till hösten..eller bara jobba och umgås med den från marken i sommar.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har kollat i munnen och det ska inte vara några problem.Pratade med en tjej som hade haft henne på foder ett tag,och hon var livrädd för hästen!beskrev henne likadant.Jag ubdrar om det inte är dumheter från hästens sida som hon kommit undan med???!!Men vet liksom inte vad jag ska hitta på mer med henne...

ja,det är nog ingen dum ide att vänta med henne:)Får nog göra så för just nu känns det hopplöst!tack!

Om hon varit misskött som du skriver så vet du ju egentligen inte vad hon varit med om i ridningen heller. Jag håller med Uddatyper. Låt henne gå och bete i sommar och jobba lite med ledarskapsövningar från amrken. Sedan i höst när du sätter igång henne så börja från början som om hon inte alls var riden innan.

Lycka till!

Vill bara påpeka att bettlöst är PRECIS lika skarpt som bett. Jag tycker att det är viktigt att man talar om detta när man rekomenderar bettlöst till någon efter som att detta ofta missuppfattas. Ett bettlöst träns trycker ffa på ett parti på nosryggen där enormt många nerver går förbi. Där är hästen jättekänslig, precis som i munnen. En hackamore trycker även på en andra punkt, en mycket känslig punkt i nacken som man, enligt mig, egentligen absolut inte ska lägga tryck på på det sättet, efter som att det kan skapa jättestora spänningar hos hästen.

Innan du övht börjar fundera på vilket bett du ska använda bör du kunna hantera hästen helt utan huvudlag.

Arbete från marken kan vara väldigt olika saker men ändå påstås vara samma sak. NH är tex ingenting som jag vill förknippas med trots att många gör det. Det idag är sällan vad det påstås vara. Därför undrar jag vad ditt "horsemanship"-arbete som du använt dig av är? Hur gick du tillväga? :)

Hej!hon är som ett ljus så fort jag hoppar ur sadeln!står lugnt o stilla o man kan pyssla i evigheter med henne.knepigt va?

Hej!hon är som ett ljus så fort jag hoppar ur sadeln!står lugnt o stilla o man kan pyssla i evigheter med henne.knepigt va?

Tycker detta snarare säger vädldigt mycket....

Hästen tycker ju troligen att där är något som är väldigt obehagligt med sadel/ryttare/ridning. Varför är din uppgift att ta reda på ;)

Hur är hästen när du jobbar denna vid hand?

japp!det är öättare när man rider själv med henne ska jag väl tillägga än när man rider flera!

Tycker ändå att du ska jobba med lite ledarskap från amrken och sedan helt börja om från noll när det gäller ridningen. Även om det nu fungerar ganska bra när ni rider själva.

Rid själv då och korta ner ridpassen och kraven så mycket som möjligt.

När man försöker jobba henne och ställer lite krav så blir hon tokig.Bockar o kör ner huvudet.

När man försöker jobba henne och ställer lite krav så blir hon tokig.Bockar o kör ner huvudet.

Rid lite kravlöst ett tag då. Se till att hon tycker det är kul. Börjar hon bocka direkt när du ställer krav eller efter ett tag?

Var bor du? Har du hjälp av någon tränare?

Vet du varför hon bockar?
Vill hon inte jobba? (varför i så fall?)
Testar hon dig?
Tycker hon det är tråkigt arbete?
Verkar det som om hon har ont?

Och vad är det du gör när du "börjar ställa krav"?

Det finns bettlösa som int trycker över nosryggen utan nacken och sidorna = Bitless Bridle. Vilket är super! varenda häst jag testat det på har gått betydligt bättre på det än något bett. Beror nog främst på att man slipper "orosmomentet" bett, vilket befriar hästen från obehag i munnen där de är så otroligt känsliga.

Till TS:
Så rekomenderar jag också att prova bettlöst (ej hackamore), kasnke bäst att prova i en paddock om du int är van vid bettlösa träns, då det kräver andra signaler osv. Då slipper du det att hon rycker tyglarna ur handen på dig, eftersom hon int kan bita tag i bettet och rycka ned.
Kan hända att stegringarna orsakas av bettet med, har ridit ett par som stegrar så fort man tar i bett men som int visat en enda stegring med bettlöst. Annars så får du själv eller ännu bättre be någon titta och analysera vad som orsakar att hon stegrar, kan ju vara när du tar ett visst tygeltag, sätter skänklarna på något sätt osv.
Kan hända att hon testar dig med, på det du skrev verkar det som om folk har blivit rädda och gett upp henne när hon gjort så, du kanske bara behöver visa att du int skräms av henne.

Rid lite kravlöst ett tag då. Se till att hon tycker det är kul. Börjar hon bocka direkt när du ställer krav eller efter ett tag?

ja hon drar igång så fort jag börjar jobba lite med henne tex volter o dyl.

Det finns bettlösa som int trycker över nosryggen utan nacken och sidorna = Bitless Bridle. Vilket är super! varenda häst jag testat det på har gått betydligt bättre på det än något bett. Beror nog främst på att man slipper "orosmomentet" bett, vilket befriar hästen från obehag i munnen där de är så otroligt känsliga.
DET var ngt nytt. Men då en fråga. På vilket sätt inverkar detta på hästen? För att sätta tryck där hackamoret trycker i nacken är inget jag skulle rekomendera. Men som sagt, detta måste forskas närmre i. :D Berätta gärna!

Själv rider jag också på bettlöst så att det är ett bättre alternativ tvivlar jag inte alls på. Bekvämare för hästen. Men inte mindre skarpt tyvärr.

Liknande trådar

Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 332
Senast: cirkus
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama