Galen eller rädd för liten omväg in till stallet.....?ihhh hjälp

MonikaH

Trådstartare
Igår blev jag rädd för min häst f första gången. Hon kom till oss i juli i .Världens snällaste häst.Andalusier 10år.

Jag skulle jag ta en liten omväg till stallet för att luncha henne. Hon är en sådan där otroligt matglad flicka.
Anledningen var att hon är lite halt och har inte gått på ca en vecka och jag tänkte att hon behövde komma ut lite och inte bara se hage o stall.(går i hagen m andra 5-6 tim/dag)
Snacka om vildhjärna:confused: hon dansade, brallade och tom stegrade 2 ggr.
Jag provade att med jämna mellanrum stanna henne med rösten och sen säga "kom" när hon skulle gå igen. (Det har vi tränat på) Igår lyssnade hon sisådär på det. Min första tanke var att hon var skärrad för vi inte har gått där så ofta (men hon gick på sommarbete där) Jag tyckte tom synd om henne och talade lugnande. Men tvärstanna för att beta - det vågade hon.
Senare hemma på kvällen blev jag för**skad* på hästskrället för jag tror hon rätt och slätt protesterade mot en annan väg när hon var hungrig. Borde jag nu ta den ca 100 meter längre vägen in till stallet för att få bestämma över kusen ? Skall jag ta i med hårdhandskarna ? En skräckslagen häst - vill den beta ?
Nämnas bör att hon normalt är mkt osäker på att ridas ut själv, hon har alltid gått på turridning både i sitt nya stall och i Spanien där hon bodde för 2,5 år sedan.
Argh...jag är så upprörd över det här så jag kunde inte somna om och hoppas på lite tips från er kära Bukefalister.
 
Sv: Galen eller rädd för liten omväg in till stallet.....?ihhh hjälp

Hej!

Okej, din häst är lite halt men får gå i hagen 5-6 timmmar. Det betyder att hon har minst 18 timmar i boxen då hon inte gör någonting alls. Förutom äter på bestämda tider. Naturligtvis blir hon pigg. Pigg, sprallig, mer rädd, mer nyfiken, ja lite mer av allt helt enkelt.

Vet du hur hon har levt i Spanien? Har hon överhuvudtaget stått på stall eller har hon bara gått i stor hästflock?

Om det nu är så att din häst måste stå på stall i minst 18 timmar, så får du ge henne mental sysselsättning när du nu inte kan rida henne.
T.e.x. PET-flaskor med lite morotsbitar i, bollar, rep att bita i och dylike leksaker, är helt okej att ha i boxen. Sedan kan du ju göra lite olika stillsamma NH-övningar med henne, trots att hon är halt. Eller varför inte sätta upp lite kläskiga saker i padocken och sedan låta henne få promenera runt där med stöd av dig.

Lycka till!
 
Sv: Galen eller rädd för liten omväg in till stallet.....?ihhh hjälp

Tack för ditt svar.
Idag gick det mycket bättre. Nu har hon blivit sysselsatt med lite lätta NH uppgifter och pressenningar mm i paddocken. Ja det är ju helt sant att det blir många timmar i boxen när man behöver vila sitt lilla ben. Promenaden i grimman gick bra den med.

Kanske att jag överreagerade lite men jag blev minst sagt förvånad över hennes lynne. Kontentan av det hela är ju att jag har lärt mig att se hennes behov bättre. Fiffiga djur som inte bara finner sig i allt :p
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 002
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp