gaffelbandsskada

P

pandan

har blitt erbjuden en häst där gaffelbandsfästet är av? heter det så eller nåt därikring är helt av.om jag nu ska ta denna häst vill jag veta lite mer vad jag sak göra vissa säger vila 7 månader vissa säger lugn träning. ska man linimentera och kyla osv och hur ska man göra. hur pass allvarligt är det? vill ha hjälp från er kunniga travfolk.

Sv: gaffelbandsskada

min älsklingshäst fick ganska rejäl blödning i gaffelbandet..vi använde DMSO på han och bandage..sen fick han enbart skritta ett par veckor sen började vi successivt träna han igen..men då började jag galoppträna han. det blev jättebra och han kom till start bara nån få månad efter...hoppas detta hjälper daj lite

pandan skrev:
har blitt erbjuden en häst där gaffelbandsfästet är av? heter det så eller nåt därikring är helt av.om jag nu ska ta denna häst vill jag veta lite mer vad jag sak göra vissa säger vila 7 månader vissa säger lugn träning. ska man linimentera och kyla osv och hur ska man göra. hur pass allvarligt är det? vill ha hjälp från er kunniga travfolk.

Haft massa gaffelband/böjsenor under årens lopp..

Om det är HELT av så är det absolut inget att satsa på. Men är det blödning/varning så kan det vara värt att kämpa med...

Det du måste göra här är att i samrådan med veterinär lägga upp schema å rådfråga... kommer iaf att kosta pengar kan du vara säker på...

fan han är ju så himla fin känns tråkigt att inte satsa på han så det är verkligen ingen ide alls?

pandan skrev:
fan han är ju så himla fin känns tråkigt att inte satsa på han så det är verkligen ingen ide alls?

Ta ultraljud! Kostar men är värt det...

pandan skrev:

Om det är som de säger och gaffelbandsfästet är av har de väl redan gjort ultraljud? :idea:

Och som montéryttare säger, men en så pass allvarlig skada tycker jag inte du ska satsa på honom om du tänkt att ha honom som travhäst.

Man får även ta med i beräkning hur man är som person om man börjar träna en så pass skadad häst, hur skulle DU känna om du kom igång med hästen och kör några jobb och gaffelbandet smäller igen? Klarar du det utan att få världens skuldkänslor??? Och vad gör du med honom OM det händer? Tar man en skadad häst så bör man sätta upp en tidsgräns för sig själv hur länge man orkar hålla på. Jag tycker även att man ska tänka över vad man ska göra med hästen om det inte fungerar.

/// ghost

Sv: gaffelbandsskad...Montéryttare

Hejsan,

Du skrev att du ahr haft en massa gaffelbandskador (alltså hästarna då :angel: ) Kan du berätta lite mer om hur det har gått för dem? Har själv en ponny (min dotters) som vi har haft i 4 månader och den står nu i sjukhage pga blödning i gaffelbandet. Har stått i 3 veckor nu och ska stå kvar där i 4 till. Sen är det ÅB på kliniken.

Berätta gärna allt du vet om gaffelbandskador/blödningar i gaffelbandet. Det var meningen att ponnyn skulle bli min dotters tävlingsponny (hoppning låg nivå max Lb/La= 90-100 cm). Finns det hopp att han kommer att hoppa igen? Berätta allt du kan och vill:) Har inte träffat många som kunde säga nåt av egen erfarenhet ..bara gissningar...hoppas du kan.

Mvh Jacky

Sv: gaffelbandsskad...Montéryttare

Har PMát åter.. Blev ett "litet" brev :D

Hoppas det ger lite svar...

Lycka till!

skulle du inte kunna skriva om det här så alla kan läsa?
Är nyfiken. Her en lättare senskada på pållen.

Senskada eller gaffelband? Från travet har jag träffat MASSOR av senskador.Själv tycker jag att det är kul att köpa och renovera trasiga hästar men sen och gaffelband skador är skador som jag aldrig köper.

Är det senskada på böjsenan så är det rörelse rörelse och rörelse som gäller, absolut aldrig stå i box utan ute dygnet runt i åtminston ett halvår.
En sena som går av av yttre våld har bätter prognos än en som blir skadad av slitage.
Kyl exakt 20 minuter var gång du motionerat den (skritt är bra) och använd gärna DMSO efteråt. Om du ska linda så använd gärna ett tjockt stycke skumgummi, minst 5 cm och gärna "gropigt. Deta lindar man förhållandevis hårt och effekten man får är trevlig massage av det tjocka vaddstycket. Man ska aldrig linda med vanliga tunna paddar.

Gaffelband bak är sämre än fram. Jag har haft otroligt bra effekt med magneter på gaffelbandskador, det ska vara både nord och sydmagneter åt samma håll och styrkan ska vara extremt hög, mindre eller bara tex nord hjälper inte.

Visst absolut... Här kommer delar av mailet:

Ja visst inga problem. Har haf många med det problemet, har jobbat i travet i 7år o med hästar i 15år. Hur pass alvarlig var blödningen?

Min kompis pass häst är det senaste fallet som fått blödning, *******... veterinären såg bara ett "moln" på ultraljudet och sa att det såg mörkt ut... men då det är en av Sveriges mest lovande travare så kommer dom att göra allt för att han skall komma tillbaka.

Vissa som haft lättare blödning, har kommit tillbaka och gjort några starter men dom blir till 98%(2% som kan tävla på elit nivå längre tid igen...) aldrig vad dom varit i senorna och hållbarhet.

Som Ponny har jag ingen erfarenhet, av allvarliga skador, eventuellt kommer hästen kunna hoppa lättare om inte gaffelbandet gått av helt.

Sen är orsaken till varför det gått av/fått en blödning viktigt? Är hästen svag i senor eller har dt vart felträning/skoning som orsakat det?

Vad sa veterinären o blödningen, var den allvarlig? Låter lite som det på konvalicens tiden!?!

Sen är det viktigt under tiden när skadan skall läka, och senare uppbyggnaden av styrkan en MYCKET viktig del i om hästen kommer att hålla samt att man hela tiden i framtiden är vaksam på att det är en häst med en tidigare skada så att man iaktar försiktighet innan hårt träning/tävling.

Jag har upplevt att Msn(tror jag det var..) kan göra underverk.. har tidigare vart 14dgrs karens men är nu fri släppt. Kan läka på mest magiska sätt med sånt pulver/salva... Kolla med veterinär!

Jag skulle aldrig ta emot en häst med gaffelbandsskador, har själv en häst med detta och han blir nog aldrig riktigt bra:( (men det finns säkert hästar som läker)

Hon har troligen fått en spark eller gått omkull. Hade ett rektangulärt pälsavskrap på baksidan, mot utsidan av hö bak högt upp, kanske 13 cm nedanför hasspetsen, och var måttligt svullen på insidan. och lite på baksidan av senan.

Det hände bara några dagar efter att vi släppt ihop dem...
Troligen travaren som jagat henne... Han har flyttat nu pga att han fortsatte att jaga vissa av hästarna.

Hur som, svullnaden la sig rätt snabbt men jag tycker fortfarande att hon är ngt tjockare på insidan, inte riktigt lika väldefinierad övergång mellan yttre böjsenan och djupa böjsenan.
Ringde ATG när jag upptäckte det för att fråga om de ville ultraljuda med en gång men hon som svarade sa att det gjordes först när svullnaden börjat lägga sig och sen var det inte mer med det. Har senare fått veta att man kan göra en hel del med färska senskador... Av vet. på ATG desutom :mad:
Så inget gjordes och hon är inte ultraljudad, eftersom vi tar det så himla lugnt ändå så jag har dragit ut på det.
Dom går fortfarande ute dygnet runt.

Har du vägarna förbi får du gärna kika in. ;)

Låter som djupaböjsenan! ULTRALJUD ultraljud ULTRALJUD!!!

Men då är det iallafall yttre våld och inte slitage om man ska se nått positivt i det hela.
Ska snart åka på smester, åker på lördag och har häcken full innan dess men sen kan jag gärna kolla på det. Tur att de går ute dygnet runt!!!!
Jag personligen brukar inte ultraljuda förrän efter några månader för att se hur det läkt. att göra det i början är bara att bekräfta nått jag redan vet finns. Men det är klart, är du osäker på om det verkligen är en senskada så kolla det.

Palpera senan både i upplyft läge och ståendes, känn och kläm för att utesluta att svullnaden inte bara är ett ödem utanför senan utan att det faktiskt är senan som är svullen (kan vara svårt ibland att känna skillnaden).

Behandla med kyla efter ridning och gärna DMSO efteråt.

Något som funkar väldigt bra på olika sorters senskador och svullnader är elterapi. Leta reda på en massör eller en equiterapeut som använder sig av metoden.

Ja du är hjärtligt välkommen när som :)
Hade varit intressant med ett allmänt uttlåtande ang. hennes snedheter och dyl. Vänster sida tar det emot mycket i.

Hoppas du får en trevlig semester!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka