Gaalen ponny :(

S

soft_sensation

Jaa hur ska jag börja? Men de känns som om jag inte klarar av min ponnyplutt längre! :cry:
Hon kan vara värdens underbaraste och göra allt jag ber henne om, men hon är gryymt känslig. Hon är 8 år och jag tävar med henne i moppning. Jag har haft henne sedan hon var 4 år.

Men i alla fall så är hon en mycket känslig dam som gärna vill göra rätt men som kan bli väldigt hettsig. NÄr jag hoppar äre inga problem men såfort jag kanske ska sakta av henne eller att hon vägrar så bara snurrar de i hjärnan på henne, hon står bara och hoppar små stegrar och vägrar gå fram så kan hon göra fast hon har långa tyglar, sen när hon väl går framåt går det i 180! Så gör jag en halvhlat och de är samma sak bara hoppar på bakbenen.

I Dressyren så kan hon gå jätte bra tills man ska galopper och hon tål inte att man läger på skänkeln i galoppen då menar jag bara snudda vid hennes sidor hon far iväg sen när manska stanna så hoppar hon på bakbenen men de är mkt lättare och få henne lugn igen här...

När jag rider ut så kan hon vara väldigt piss osv.. jag är van.. Men idag då orkade jag inte längre..

Jag skulle rida på en väg och har skrittat och travat lite smått och jag betämde mig att hon skulle få gå lite i galopp.. Men hon stiker iväg som en kanon och jag tycker inte att de är okej att hon ska skena med mig så jag lyckas stanna henne då hon genast blir trottsig och steppar och snurar runt och springer i dikerna efter ett tag lugnar hon ned sig och jag vänder. sen efter ett tag kortar jag tyglarna och nu blir hon verkligen trotsig och hoppar på bakbenen hit och dit och tänker sticka iväg. men jagg håller i henne så hon hoppar ut i skogen på sidan rakt över en skiit stor sten och sen in i värdens stenigaste skog och jag får ingen kontroll så jag hoppar av. jag fattar inte hur hon lyckades ta sig ut där utan att ha brytit ett ben eller något.. sen styr jag ur henne på vägen och leder henne en bit sen hoppar jag upp igen. Hon lunkar på men så fort jag vill att hon ska stanna ellr något så äre bara trasseltrassel så jag bestämmer mig ´för att inte krågla med henne. sen när vi var nästan hemma så skulle jag trava lite för att se vad som hände och de gick jätte bra! men sen när jag saktat av så kkrånglar hon igen och rakt in i en buske hoppar hon och håller på att gå omkull jag blir knockad och fick en fläskläpp så jag hoppade av och gick resten av biten hem..

Hur gör man mot sådant här beteende när hon inte tål att jag säger något åt henne. de börjar bli tröttsamt.. :crazy:

Sv: Gaalen ponny :(

DIn ponny var välldigt ung när du köpte den, så den kan inte ha gjort så mycket innan.

En bra början är nog att ta ut en NH.tränare så ni kan förbättra er kommuniktion från marken och när det fungerar ta hjäp av en tränare så ni kan få till en trevli kommunikation även när du rider. Då får nog både du och din häst roligare och trevligare stunder tillsammans.
Lycka till!

min första tanke är att hon har överskottsengergi!!

min valack gör exakt sådär när han inte fått ladda ur på ett tag. Nu känner jag honom mkt väl, och vet när det är dags att låta honom galoppera ur sig. Andra människor skulle ta hans bocksprång och "skuttningar" som ett tecken på olydnad/trotsighet. Men det enda som är, är att han har så mkt överskottsenergi och vet inte vart han ska göra av allt. Så då letar jag reda på en låååång skogsväg, helst med uppförslut och så släpper jag honom, i början är det bara full fart men sen så lugnar han ner sig, och nöjdare häst när vi skrittar tillbaka går inte att hitta :)
Det som kan vara svårt, är att VÅGA släppa iväg hästen. Jag gissar på att du blivit lite rädd när hon uppfört sig sådär.
Eftersom jag känner min skrotpelle utan och innan så vet jag att det här fungerar på HONOM. Men kan inte garantera att det fungerar på din häst.

Så inte tror jag att din ponny är galen inte.

hej . du skriver inte hur du reagerar när din ponny beteer sig såhär.det verkar som hon stressar upp sig när det blir missförstånd. är du en koncekvent ledare? annars har jag en teori begrundat på en egen erfarenhet. har en b ponny som betett sig på exakt samma sätt. hon har tidigare farit illa så jag trodde att d kunde vara en förklaring men icke.. det visade sig att hon hade en muskelinflammation på ena sidan ryggen som blev påtagligt kännbar i just galoppen. detta upptäcktes av en equiterapeut.massage o vila gjorde susen. nu har hon slutat springa ifrån i galoppen och hon stressar inte längre upp sig. hoppas du hittar en lösning på ditt problem. ta ut tränare o en equiterapeut..;)

Ja överskotts energi har hon så de räcker och blir över...
Igentligen har jag inga problem att låta henne släppa loss hon gör de ganska glatt men då måste jag galoppea väldigt länge jag kan tex galoppera i 10 min men de är när jag ska sakta av som problemet uppstår...

Hon får regelbundna besök hos massör. Och hon är på något sett aldrig spänd eller har ont i ryggen hon har faktiskt en ovanligt bra rygg för att vara hoppponny.. Så jagkan iaf vara 99% på att hon är okej där.. :)

Du har ju ipricncip ridit in / till hästen själv. Har den varit så hela tiden?

Ta hjälp av en duktig tränare och börja om från början. Det beteende hästen har har du lärt den och den onda cirkeln måste du bryta.
Se till att alltid bete dig på samma sätt. Låt den inte ibland "busa" utan det får aldrig vara tillåtet!!
Och se till att alltid rida så lugnt som möjligt. Provocera inte fram dessa beteenden genom att "testa att trava" som du gjorde igår.
Jag tycker du ska ta och skritta ut låååånga skritturer och bara låta hästen slappna av, på lång tygel då givetvis.
Det gäller att du som ryttare hela tiden är 100% lugn, koncekvent och pålitlig så hästen inte stressar upp sig och börjar hoppa runt. Är den på väg att börja "dumma sig" så se till att göra något som får den att tänka på något annat.

Vad har du för bett? Är hästen kollad i munnen?

Om hästen knockar dig så sätt på en martingal tills du får bukt med problemet.

Om hästen inte bättrar sig inom två veckors lugn ridning (Lugn som i lugn ryttare, lugn miljö, undvika stressande situationer osv) tycker jag du ska ringa en veterinär så det inte är något fel på ponnyn.
Den BÖR kunna lugna sig på två veckor. De hästar jag ridit som varit liknande har gjort klara förbättringar på bara ett par dagar.

Ta hjälp av en duktig tränare(kanske unghäst), och börja så att hon lyssnar på allt från marken.
En NH-tränare kan vara bra, det blir lite annorlunda...
Lycka till!:D

Nja asså hon vär väldigt känslig det är de som är problemet..
Jag rider henne på ett 2 delat tjock gummibett med fasta ringar de är igentligen ett unghäst bett.. Men jag kan säga att problemet inte är där även fast hon är känslig i munnen, jag red på ett vanligt 2 delat förut men de blev förskarp så känslig är hon..

Sätter jag på martingal blire värre kan knappt rida med hjälprtyglar alls. När jag hoppar har jag dock martingall men den går nästan enda upp till öronen när man sträker den är den kortare så går hon inte fram..

Man kan också säga att beteendet går i perioder jag har ridit lugnt med henne i kanske ett r men de fungerar inte i lägden för när vi väl kommer in på banan så måste hon acceptera att jag kanske måste skänkla lite ibland så ska jag bara skritta i skogen på långa turer så måste jaga också se till att hinte nudda med skänkeln och mina skänklar står redan så långt ut..

Asså de är jätte svårt att beskriva hur hon är.. Men jag tycker att de låter som en bra ide att ta hjälp med lite NH så hon lär sig acceptera mig som ledare också!

Okej. Men om hästen är så pass känslig även med ett milt bett så kan det nog vara bra om du tänker på hur DU är i handen.
En häst ska inte gå i taket för att man tar lite i munnen, då är man förmodligen för hårdhänt.
Vad säger din tränare om saken?
Många ryttare som har känsliga hästar börjar rida med alldeles för raka armar, vilket tyvärr leder till att man blir MER hård/stum i handen.
Du säger även att du sitter med "skänklarna står långt ut", det kan även det göra att du omedvetet driver hästen framåt. Se till att ha dem omslutna mot hästen.

Saken är den att om man tar det ett steg i taget (börjar luuuugnt) så ska det inte bli sådär, för då gör man fel nånstans och det är ju lite tråkigt att behöva börja om hela tiden. Försök hitta var grundproblemet ligger (Dvs vad Du gör för fel)

Martingal är ingen hjälptygel och att det absolut inte går att ha en låter lite lustigt :confused:
Är du säker på att den sitter rätt? Den ska ju bara sitta så att hästen inte kan knocka dig, och det bör inte störa hästen på något sätt.
De enda hästar jag sett bete sig så är med ryttare som bromsar på tok för mkt med handen. Jag säger inte att det är så, men en välanpassad martingal ska som sagt inte störa hästen.

Kolla munnen, prova något bettlöst, och var jättemild i handen.
Kolla ryggen m.m. också för säkerhetsskull.

Alla TRÄNARE säger att jag är för klen och att jag måste våga ta i mera!

SÅ jag kan inte det och jo maartingalen sitter rätt så de är inget problem med utrusting eller något sånt!

När jag sitter med känklarna rakt ut är för att när jag har dem längst hennes sidor blir hon upphedtsad!

Jag kan kolla hästen om och om igen men problemet sitter i huve på na.

Men somsagt jag tror att de med NH blir en rätt bra lösning eftersom hon inte riktigt vill acceptera mig som ledare vist vi har bra komunikation men hon är vääldigt smart om man säger så hon är också vääldigt raghög..

Är TÄNDERNA kollade? Det låter nästan som något gör ONT när du tar i henne, iom de extrema reaktionerna?

Annars, om allt är kollat och okej, så får du helt sonika börja om. Rida in henne på nytt. För då är det grundläggande problem, och då måste du börja om, och lära henne slappna av, ta det lugnt och acceptera skänkel och tygelkontakt. Alt lämna bort till någon duktig.

Men ska man hårddra det, så en häst som inte tolererar att skänkeln ligger emot, den är inte ridbar, då man aldrig kan komma till ridning på den.

Det är dock inget ovanligt, och brukar om det inte är smärtrelaterat bero på brister i grunden/inridningen. Av okunskap och inte ignorans/elakhet. Been there, done that (och reparerat eländet, men det tog tiiiiid)

Alla TRÄNARE säger att jag är för klen och att jag måste våga ta i mera!
Kanske är så att du helt enkelt inte ger hästen tillräckligt med stöd då?!

Jag kan kolla hästen om och om igen men problemet sitter i huve på na.
Nej, problemet sitter i din ridning!! (Om nu häsetn är helt frisk och utrustningen helt passande)
Med tanke på att du haft henne så pass länge så måste du ju se till att få bort alla problem. Eller kanske helt enkelt inse att ni inte passar ihop.
DU har (iprincip) ridit in hästen, DU har frambringat dessa problem och om du ska ha kvar den är det DU som måste åtgärda dem. (Antingen själv genom att få hjälp, eller genom att be någon annan rida till den)
Lyssna på din häst lite bättre, den berättar ju alla fel du gör..

Men somsagt jag tror att de med NH blir en rätt bra lösning eftersom hon inte riktigt vill acceptera mig som ledare vist vi har bra komunikation men hon är vääldigt smart om man säger så hon är också vääldigt raghög..

Så du menar att du har problem även på marken?

Btw; Har du ens kollat igenom hästen hos veterinär, bett ngn kolla utrustning (Sadel hos en duktig sadelprovare etc), tänderna osv?

jajajajaja till och med med värmekamera! jag har utprovad sadel och får hjälp av en os ryttare!

Jag gör i princip inget för att framkalla hennes stress, när jag ber henne göra något eller försöker rätta till henne så uppstår dem. Alla tycker att vi passar så bra ihop m.m jag har ju utbildat henne upp till MSV i hoppning!

NEj hon är hur trevlig som helllst på marken men hon är väldigt uppsnoffsig av si och vääldigt envis. på maken asså.. Visst jag är inte värdlens bästa ryttare med just de här problemet tror jag inte beror på min ridning.

Som tex ibland på hoppbanan allt kan gå skitbra tills hon tycker att jag bestämmer för mkt då sätter hon mig på plats genom att tex stanna(de kan vara mitt på banan och inte framför hinder) och hoppa omkriing. de är lixom som när jag bestämmer för mkt och att hon är känslig över de..

Håller nog ändå med Vita_N. Det är aldrig hästens fel för det är ryttaren som vill ha hästen att göra en massa saker och därför ryttarens ansvar att hästen gör rätt - och trivs med det.
Och det låter precis som om hon har ont i munnen. Provat bettlöst? (på inhägnat område). Om det funkar och blir bättre vet du ju att det är munnen.

Asså tro ig jag har kollat och provat men hon trivs inte alls med det och varför tror du att de sitter i munnen?

Jag påstår inte att de inte är mitt fel jag säger bara att jag inte framkallar beteendet..

Jag har låtit vissa andra rida henne..

Med en kompis så stack hon rakt in i skogen med..
Men en ganska duktig ryttare gick hon kanppt fram..
Och hon har kastat av min dressyr tränare..

Ta först och främst reda på om din häst har ont ngn stans tkr jag! ring en hästmassör eller en kiropraktor som kan kolla på din ponny. Kolla om hon inte gillar sadeln tex. sitter en och trycker någonstans? ogillar hon bettet? Om de inte säger ngt så ( jag vet det an vara vidskepelse) men du kan alltid ta ut en hästviskare, det låter knäppt, men det är värt ett försök! Jag hade för något år sedan en ungefär likadan c-ponny som du verkar ha och jag red då akademiskt på honom. Ett tips ffrån mig att testa en lektion i akademiskt . ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 262
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka