Gå utan eksemtäcke nåra timmar?

Sv: Gå utan eksemtäcke nåra timmar?

5128.jpg

Börjes

Tibra skrev:
jaha okej.. men då har man ett till problem.. man har ju föräldrar som inte låter en tvätta hästgrejor i tvättmaskinen :mad:
Men herregud hon har väl inte pesten heller. Skölj ur masinen ett par gånger efter du kört täcket. Men dom kanske har bacillskräck. Det har inte jag , jag har tvättat hemma i flera år och jag har överlevt. Vad jag vet.

Nej kanske de inte har men det blir en jädra massa hästhår o det kanske är därför hon inte får tvätta dom. :angel:

Shettisar skrev:
Nej kanske de inte har men det blir en jädra massa hästhår o det kanske är därför hon inte får tvätta dom. :angel:
Det skrev jag ju , skölj ut efteråt.

Jag tvättar mitt Hööks eksemtäcke i tvättmaskin - skulle aldrig drömma om att handtvätta!!!

Ibland hjälper det tyvärr inte med att skölja 1-2 gg,därav troligen därför många drar för att tvätta i tvättmaskin.Det var så jag menade.
När vi tvättar hundarnas filtar så får man skölja ur ett antal gånger.
Är det då hennes föräldrar med som får göra det så är det väl extra känsligt.

Senast ändrad:

Roheryn skrev:
Jag tvättar mitt Hööks eksemtäcke i tvättmaskin - skulle aldrig drömma om att handtvätta!!!

Just, det går hur bra som helst. Jag har Boett-täcken o Höökstäcken o jag tvättar dem i maskin i såpa flera gånger i veckan. Nu har jag iofs många täcken o det ska man ha. Hööks täcken är billiga. Det blir inget hår i min maskin, jag vänder ut täcket o skakar av de mesta av håren o de följer med ut vid sköljningen.

TIBRA- Det KOSTAR mycket pengar att ha eksemhäst. Har du inte råd så gör dej av med hästen till någon som kan ge den vad den behöver. Den behöver minst två täcken att byta med o salvor o annat för att sköta om o stall att stå i o bra mat.

Precis som många andra har skrivit. Det går alldeles utmärkt att tvätta Hööks eksem täcke i maskinen. Eventuella hår borstar du bort innan. Jag har tvättat mina eksemtäcken ett antal gånger i år, minst en tvätt per vecka. Jag har tre stycken täcken att byta emellan. Själv har jag svårt att förstå hur man lyckas hålla täckena hela och rena utan att tvätta…

Till skillnad mot vad andra har skrivit så skall jag erkänna att jag låter min häst gå utan täcke ibland. Inte nu när vi börja närma oss slutet på sommaren och det börja bli fuktigt i luften. Men i mitten på sommaren när vi hade haft en lång torkperiod och endast mitt på dagen, så kunde min häst få gå utan täcke ett par timmar (vissa enstaka dagar). Utan att det resulterade i att han börja klia sig.
Men det är nog svårt att ge råd hur en häst reagera, vissa är nog mer känsliga än andra.
I år har nog min häst bara kliat svansen vid ett eller två tillfällen (som jag märkt), förra året gjorde han det vid ett ofantligt antal tillfällen… Den största skillnaden mellan dessa två somrar är (tror jag) att jag började täcka innan han fick klåda och att vi har haft en torr sommar.

Det enda konstiga som uppstått på min häst i år är att han för ngn vecka sedan började få sk hud avlagringar i pälsen på en yta stor som en knytnäve, dock ingen klåda. Någon som har någon idé på vad det kan bero på? Torr hud som luckras upp för att ersättas med ngt mjukare eller en allergisk reaktion mot medlet som jag använder?

Korven skrev:
Men herregud hon har väl inte pesten heller. Skölj ur masinen ett par gånger efter du kört täcket. Men dom kanske har bacillskräck. Det har inte jag , jag har tvättat hemma i flera år och jag har överlevt. Vad jag vet.

jo säj de till min mamma som typ städar varje dag :mad: jag tycker det är löjligt men ja.. kan itne göra så mycket åt det..

Tibra skrev:
Och en sista sak.. kommer knotten till de rena eller smutsiga hästarna?

Kan bara tala för hur 'våra' insekter beter sig. De föredrar skitiga hästar. De biter rubbet, men de som är skitiga har mer knott 'på sig och kring sig' än de rena. Insekterna hatar för övrigt äppeldoftande shampoo ;)

Såg STOR skillnad på hyperinsektskänsliga hästen om hon var badad och täcket nytvättat eller om både hon och täcke var skitigt.

Och jags kulle INTE våga dem gå utan täcke! Nu hade min inte eksem, hon hade en extrem överkänslighet mot insekter pga en autoimmun sjukdom. Men det finns bilder på min hemsida vad som hände när hon gick utan insektstäcke i 5 h i regn (och gick kanske 30 min utan i uppehåll). VARNING - det är inte trevliga bilder.

http://hem.passagen.se/xyplex/bringa.htm

Jag förstår för övrigt det där med hästgrejerförbud i tvättmaskinen. Pappa hade det, jag fick inte komma i närheten av tvättmaskinen med en hästpinal om jag så dammsugit och sköljt den innan. (Sen att jag smygtvättade både täcken och vojlockar där är en annan sak *s*). Mamma däremot tyckte det var okej sålänge det inte blev hår kvar. Men det kan vara ett HELSIKE att få bort håret. Jag tömmer silen, sköljer ur maskinen flera gånger, drar med vått papper längs trumman och tvättar sen en omgång av mina egna kläder i den. LIKFÖRBANNAT finns det hår kvar efter man tvättat täcken t ex..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 083
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt