Gå ut med er hund?

Sv: Gå ut med er hund?

Inte till någon jag inte känner. Visst kan jag känna att det vore skönt med någon som går ut med min hund ibland men inte vem som helst.

Så tänker jag också. Kan det vara så att folk inte känner varandra på samma sätt idag som för bara 20 år sedan? Idag så kan man ju bo brevid någon utan att ens hälsa på varnandra. Kanske är det det som är en bidragande faktor?

Mvh

Tora

Det beror nog på i vilket område man bor i. Min hund är gudasnäll ocg skulle aldrig göra någon illa. Han är lätt att gå ut och gå med. Däremot springer här en massa hundar lösa i området som INTE är snälla. Min hund har blivit överfallen minst 3 ggr i området och då har jag kunnat få bort den stora hunden och det har slutat ok. Vad hade hänt om ett barn varit ute med honom denna gången? Detta är en av de största anledningarna till att jag inet släpper ut honom med dem.Tänk om de själva blir bitna då de försöker få bort andra hunden eller om de blir rädda och släpper min hund.

Min hund är jättesnäll och väluppfostrad. Liten är hon också, så risken att hon skulle dra kopplet ur handen på ett barn, eller dra omkull är liten.

Men barn "glömmer" lätt vad som gäller. När jag låtit barn leka med hunden har jag fått påpeka om och om igen att dom får INTE krama och lyfta upp hunden. Hon tycker inte om det. Och likt förb****t är de där och hänger över och lyfter. Detta har varit barn i skolåldern. Hittills har hunden motvilligt funnit sig i situationen, men den dagen kommer när hon faktiskt blir förbannad.

Jag litar på hunden, men inte på barnen.
Naturligtvis ska barn få lära sig hur man handskas med djur på rätt sätt, men jag är i dagsläget inte beredd att låna ut min hund som träningsobjekt. Det räcker med den egna bebisen och brorsbarnen.

*lånar*

Har inte haft den frågan från barn på området, men nej, ingen okänd får gå ut med min hund. Tänk om hon gör nåt (risken känns minimal, men det är ju ändå inte en robot vi talar om), med tanke på ansvaret man har som ägare.
Nej, endast familj + närmaste vännerna (har varit hundvakt nån gång) får gå ut med henne.

Gammellabben har vi dock haft en granntjej som gått ut med förut, hon är (var i alla fall då, när hon hörde bra) hur följsam och lätt att göra med som helst. Nu är hon lite mer gammel-envis.

Jag släpper gärna ut mina hundar med grannarnas barnbarn. De är bara här på sommrarna (sommarstuga) och de tycker det är så roligt att pyssla med våra djur på sommarlovet. Vi bor långt ut i skogen så jag är inte orolig för olyckor. De får ha båda hundarna kopplade, med koppel som är "snälla" mot halsen.

Jag ser faktiskt hellre att de går ut och går med hundarna, i början var de mycket i trädgårn o lekte med dom. Men dels så litar jag inte på vår russell eftersom hon är MYCKET bytesmedveten. Dels så stressar ungarna halvt ihjäl vår golden som alltid vill vara till lags vem som än ropar. Så de har fått vissa förhållningsregler att följa, bl.a. inte kasta saker, inte ropa namnen hela tiden och absolut inte ta ifrån russelln en leksak om hon har den.

japp.. beroende på hur gamla dom är
vi har redan två tjejer som går ut med våran hund ibland.. dom kommer å ringer på och så får dom gå ut med henne..
hon är ju så otroligt snäll med barn och dom gillar henne (dom är så pass stor så dom har vett i hur man handskas med hundar)

men då brukar det komma små barn på typ 5-10 år.. och dom får inte gå ut med henne.. och det säger jag till dom också, att hunden är för stark..

kl

Näpp never inte ens praktikanterna får gå ut med honom.
Vi har aldrig låtit barn eller tonåringar gå med nån av våra hundar nånsin. Det kan hända så mycket.

Själv gick vi med hundar och lekte med dom när jag var liten.:)

Om det var en grannunge som jag kände och litade på - absolut! Bara roligt för dem och hunden att göra något nytt.

Men då ska det ju vara personer som jag vet lyder mina order och regler och som också har hundvana. Jag vet bara en person idag som jag skulle lita på.

Men nu har ju jag då en hund som går lös i området ibland, känner hundar och folk i området (vi bor i skogen) och som adrig varit aggressiv och dessutom är förarvek och därför är ganska lätt att kontrollera.

Problemet är att man inte kan kontrollera yttre faktorer. En annan lös hund som anfaller - och barnen kan hamna emellan. En valp på ett annat forum råkade KVÄVAS på sin promenad när den åt en barkbit.
Tänk hur ett barn hade mått om det var den som hade hand om hunden.

Själv släpades jag runt av kvarterts hundar. Hur nån vågade släppa ut oss barn med de där hundarna begriper jag inte. Det är rena undret att inte någon kom till skada.

Själv släpades jag runt av kvarterts hundar. Hur nån vågade släppa ut oss barn med de där hundarna begriper jag inte. Det är rena undret att inte någon kom till skada.

Det där har jag också tänkt på. Vi hade en otroligt snäll labrador när jag var liten, men såg hon en boll blev hon som förbytt. Trots det släpptes både jag och mina syskon glatt ut med henne. Det hände aldrig någonting värre än att min syster en dag kom hem efter deras promenad, totalt dyngsur med löv över hela kroppen. Då hade jycken sett hur grannbarnen lekte med en boll, och bestämt sig för att springa dit och leka. Min syster som lärt sig att man inte under några omständigheter fick släppa kopplet hade släpats efter hunden genom ett dike innan hon nådde sin slutdestination. :angel::D

Som svar på TS fråga, jag skulle aldrig släppa ut mina byrackor med ett barn. Helt enkelt för att jag inte litar tillräckligt mycket på mina hundar. Om jag är med kan dock min lillebror på 9år kunna få gå med den yngre, och det har även hänt någongång att han fått gått ut själv för en kissrunda med honom. Med min äldre är det dock otänkbart, han är alldeles för stark och för speciell när det gäller hundmöten för att det skulle bli lyckat.

Det är ganska så intressant att så många har svarat nekande. Jag kommer ihåg från när jag var lite att man sprang ut med alla hundarna i kvarteret. Det är en del här som också har gjort det. Vad är det som är skillnad mot nu och då?

Fast samma fenomen finns ju i hästvärlden också. När man var liten så var hästägarna bara glada om de fick lite avlastning. Idag är det få som ens vågar låta någon annan borsta hästen. Kanske är det samma fenomen där?

Mvh

Tora
Jag med, och speciellt grannens golden retrievers var populära.
En gång var jag och en kompis ute och ringde på en granne som ingen av oss kände och frågade om vi fick promenera med deras grand danois och engelska mastiff:rofl:. Svaret var tvärt nej och vi fattade verkligen inte varför (9 bast gamla kanske). Ang min hund får främlingar inte gå ut med honom av den anledningen att han inte är speciellt förtjust i främlingar och speciellt inte barn. Han är löjligt snäll men jag ser hur osäkerheten dyker upp så fort ngn annan ska hantera honom. Min förra hund (tax) finns det inte en chans att jag skulle släppa ut med ett barn eller okänd person..dom hade med stor sannolikhet fått smaka på taxtänder:crazy:

Kl

Jag hade inte släppt iväg min hund, men det är för att han är rädd för vissa karlar som har inte känner och han är rädd för en del saker man har i händer. Grepar eller flugsmällare med mera. Vill inte utsätta min hund för det. Ett barn tänker inte efter på samma sätt så även om jag berättar det så är det risk att vovven blir rädd och då kan han sticka. Han är en ganska stor hund och föredetta draghund så han hade med lätthet kunnat dra iväg med ett barn.

Nej det skulle jag aldrig våga. Mest för att barn oftast inte vet hur man beter sig om det till exempel kommer en annan hund. Dessutom så vill min pinscher gärna hoppa upp och hälsa på folk, vilket han också får för mig. På mig, eller på folk jag känner och vet att de tycker det är okej. Men hoppar han upp på ett barn så lär de åka i backen ganska fort. :D
Dessutom så hårdtränar vi nu på det här med att gå i koppel, han har gärna lite bråttom och vill dra. Så helst låter jag inte någon annan gå med honom över huvud taget just nu medan han lär sig. :)

*kl*

När jag var 10-11 gick jag ut med en dalmatiner samt två collies (inte alla tre samtidigt). Ensam eller med min storasyster. Var aldrig några problem trots att den ena collien var väldigt rädd av sig.

Men jag har själv fått förfrågan av barn, och jag säger nej. Om inte jag själv drar på mig kläder och går med ut. För trots allt, jag har själv blivit attackerad ett flertal gånger av andra hundar. Jag vet hur jag ska reagera i en sådan situation, ett barn vet inte!

Dessutom är min lilla phalene lite rädd av sig, och cavaliern är ruskigt stark (ett muskelknippe). Och båda två gör gärna utfall mot andra hundar, utfall alltså, de skulle aldrig anfalla.

Så mina hundar anser jag inte vara barnsäkra. Så det är vi i familjen som sköter promenaderna.

Lånar ut min äldste till min sjukskrivna granne ibland. Nu var det iofs jag som sa att hon fick ta med honom på sina promenader från början. Hon tycker det är kul så hon tar honom ibland. Skulle nog inte låna ut honom till något barn som jag inte kände om det kom nåt och knackade på. Men stalltjejerna som är här får så klart låna honom om de vill! Jag är inte så oroloig eftersom han alltid går lös och inte jagar något olämpligt. Inte ens sallkattern tar honom på allvar :D

Den yngre vill jag inte att nån annan går ut med, han jagar bilar och allt annat som rör sig och kan vara opålitlig ibland.

Nej, jag gör det inte. Min inneboende släppte ut mina hundar med grannungarna några gånger utan att jag visste. Eller trots att jag sagt ifrån.
Men jag vill inte släppa ut dem med andra även om det säkert går bra. Händer det något skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Nej. Mina hundar är lite speciella (Då främst salukin) så det hade aldrig gått.

Jag skulle inte släppa iväg något barn om jag så hade världens snällaste hund. Händer det något vill jag att personen som håller i kopplet ska kunna hantera det. Ett barn har ingen chans om hunden får för sig att dra på en hare.

Även okomlicerade och snälla hundar märker när det finns möjlighet att göra som man vill.

Om någon ringer på er dörr och frågar om de får gå ut med er hund, vad svarar ni då?

Nej!

Skulle ni släppa ut er hund med någon annan?

Kanske om jag känner barnet/ungdomen väl och att personen ifråga har hanterat min hund förut och det gått bra. Sen beror det givetvis även på var de har tänk gå. Om det handlar om en promenad när vi är ute på landet skulle jag definitivt låta grannungarna gå ut med hunden. Men inte där jag bor nu. Detberor mest på trafiken, andra hundar och människor. På landet finns inga bilar om man går upp på grusvägarna vid huset och knappt andra hundar. Sen beror det väl lite på vad man har för hund också. Min hund är så himla enkel att jag nog skulle våga låna ut henne om omständigheterna stämmer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka