Gå ut med er hund?

Sv: Gå ut med er hund?

nänä, absolut inte!!

min hund är snäll men överlämnar honom inte till främlingar. :crazy:

Om någon ringer på er dörr och frågar om de får gå ut med er hund, vad svarar ni då?
"Nej".

Skulle ni släppa ut er hund med någon annan?
Det händer att familjemedlemmar tar honom på en promenad. Jag skulle lämna honom till vuxna, ansvarsfulla och väl utvalda människor. Inte till barn eller ungdomar.

Valpis är inte helt lätt att promenera med och är dessutom stark som en oxe.

Senast ändrad av en moderator:

Mina föräldrars gamla hund, ja. Har några granntjejer som lånar henne ibland på somrarna och det tycker hon bara är kul.

Min egna hund, aldrig!

Nej det hade jag inte gjort. Jag gick ut med en gammal tants hund när jag var liten, hon bodde bakom oss, och även om hon var halvt senil, så visste hon vilka vi var.

För det första har jag en rottweiler-hane, väldigt lydig, men som sagt en stor, regäl och mycket stark hund. Den andra vovvan är 3,5 månader gammal, en trotsig liten apa för tillfället :smirk:, och nej henne hade jag aldrig släppt ut för den delen heller.

Anser att jag har hund för att jag själv vill gå ut med och fostra, inte släppa iväg med andra. Sambons syster hjälper oss ibland med valpen, när vi är borta och jobbar fler än 2 timmar, så kommer hon upp och går ut med henne, och kanske tar med henne upp till sig, hpn bor i trappuppgången brevid och är 23 år gammal.

Min hund är livrädd för barn, så nej:D
Och om det hade varit en vuxen person som frågade något sånt så hade jag förmodligen tänkt att den var lite skum och sagt nej pga det.

En kollega till mig har två döttrar som jag också känner genom ridskolan och de får låna min hund och gå ut med henne när jag är på jobbet. Behöver jag hundvakt brukar de ställa upp också, hela familjen har blivit engagerad i min valp:) Men annars låter jag knappt folk klappa henne... hon är ingen allmän egendom

Nej jag skulle absolut inte låna ut min hund. Finns två personer som jag skulle kunna låna ut henne till, båda är mina vänner och har egna hundar! ;) 30 och 19 år!

Om någon ringer på er dörr och frågar om de får gå ut med er hund,

vad svarar ni då?
Nepp

Skulle ni släppa ut er hund med någon annan?
Jadå, en liten tjej som bor granne med mina föräldrar brukar få gå en liten sväng med Harley om hon frågar snällt. För övrigt skulle jag inte låta någon gå ut med honom..Ja förutom familjemedlemmar då.

Min hund gillar inte vare sig folk eller hundar, så hon är inte någon lämplig barnhund.

Barn och hundar ska inte vara ute och gå ensamma alls enligt mig. Händer det något kan barnen sällan reda ut det på egen hand.

Absolut inte!

Låter enbart ett par personer som jag och sambo känner väl få gå ut med honom (svärmor, syster och min mamma - andra litar jag inte på)..

Jag har låtit ett par klasskompisar till mina barn låna min golden för promenader, men inte de andra hundarna. Töserna var då 12 år (idag är de 16). Men så bor vi i ett litet samhälle också.

Men nu mer säger jag blankt nej. Golden ska inte gå så långa promenader (gammal med reumatism) och de andra vågar jag inte släppa iväg med okända.

Om några barn från mitt område skulle fråga så skulle jag svara ja utan att tveka (alltså sådan jag känner). Jag har enkla okomplicerade hundar som är lätta att ha att göra med.

Mvh

Tora

Det är ganska så intressant att så många har svarat nekande. Jag kommer ihåg från när jag var lite att man sprang ut med alla hundarna i kvarteret. Det är en del här som också har gjort det. Vad är det som är skillnad mot nu och då?

Fast samma fenomen finns ju i hästvärlden också. När man var liten så var hästägarna bara glada om de fick lite avlastning. Idag är det få som ens vågar låta någon annan borsta hästen. Kanske är det samma fenomen där?

Mvh

Tora

Det är ganska så intressant att så många har svarat nekande. Jag kommer ihåg från när jag var lite att man sprang ut med alla hundarna i kvarteret. Det är en del här som också har gjort det. Vad är det som är skillnad mot nu och då?

När jag var liten gick jag ut med pudlar, westies, spaniels, dobermans och några blandraser. Westiena och pudeln kan jag förstå att de släppte ut mig med, de övriga inte.

I dagsläget har jag en yster 8 månaders schäfer som vi JUST tränat bort utfallen på, och som gärna drar i koppel och allmänt busar. Inte en chans att jag skulle utsätta en unge för henne eller utsätta henne för en unge. Typ, "Tack för den roliga promenaden, tant. Nu gör din hund utfall igen, btw!"

Jag kommer inte ihåg vilka raser det var. En och annan labbis och golden och så några diverse blandraser. Vad jag kommer ihåg så var det inga valpar. Kanske en och annan unghund, men jag minns inte så bra. Det var ju över 20 år sedan (suck vad man börjar bli gammal) Kommer ihåg att det hända att vi hade 8 hundar på två personer. Det var lite spännande.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka