Gå ut med er hund?

Sv: Gå ut med er hund?

Det är ganska så intressant att så många har svarat nekande. Jag kommer ihåg från när jag var lite att man sprang ut med alla hundarna i kvarteret. Det är en del här som också har gjort det. Vad är det som är skillnad mot nu och då?

Fast samma fenomen finns ju i hästvärlden också. När man var liten så var hästägarna bara glada om de fick lite avlastning. Idag är det få som ens vågar låta någon annan borsta hästen. Kanske är det samma fenomen där?

Mvh

Tora

Mina föräldrar har en lugn och snäll westie. Själv har jag en ung och vild dalmatiner inte kan uppföra sig i koppel än ;), ser det som en säkerhetsrisk att släppa ut henne med någon oerfaren.

Nej, jag låter bara nära vänner, min lillebror och min mamma gå ut med min hund förutom jag.

Däremot får gärna barn leka med honom när han är lös, när jag är närvarande såklart.

Då är du snällare än jag. Leonbergern får inte barn leka med pga att hon är för burdus av sig när hon leker & lätt kan fälla dem (vill inte bli strypt av nån ilsken familjefar, eller att de ska komma & säga hon e farlig å annat trams) även om hon bara vill så väl.

Vavvan får bara äldre barn leka med under hård bevakning då min förra vavva blev upp-plockad & tappad i asfalten på en sekund, jag hann inte ens börja säga "sätt ner.." eller rusa dit :( (Och det var en VUXEN..hu)

Så tja det enda de får göra är väl att hälsa på mina. Lejonet e för stark för barn & lillen för stöldbegärlig & tappbar.

/Surkärring-Lenis :o som fick rasta folks hundar när hon va liten.. men då var det settrar å annat lagomstort

Grannbarnen brukade gå ut med våra förra hundar (Golden& Cocker) nu var båda väldigt snälla att ha att göra med så det var inga problem.

Min nuvarande hund är bara 5 månader, så honom skulle jag nog inte släppa iväg med ngn som inte tillhör familjen/Vänner som är hundvana och vågar säga till honom att gå fint.

Om någon ringer på er dörr och frågar om de får gå ut med er hund, vad svarar ni då? Det kan tex vara några barn eller ungdomar från området. Skulle ni släppa ut er hund med någon annan?

Nej.

Tog ett bra tag innan ens sambon fick ta med henne ut själv.

Riskerna är större. Kommer det en knashund och hoppar på min vill jag att en vuxen ska finnas till hands. Barn fixar inte en sådan situation. Det är också fler bilar, mer folk, mindre hundkunskap och mycket annat som kan bidra till olyckor

Min hund är inte allt för säker vid möten med andra hundar. Hanterar man henne inte rätt då så får man sig en flygtur när hon rusar fram till den andra hunden. Så nej, inga barn skulle få gå ut med min hund. Leka med henne när jag var med, självklart!

*kl*
Nej jag skulle mest skratta om ett barn kom förbi och ville promenera 100kg rottis :D...nu bor jag visserligen en bra bit ifrån civilisationen så jag skulle väl mest bli chockad över att någon sig sig hit.

Det är ganska så intressant att så många har svarat nekande. Jag kommer ihåg från när jag var lite att man sprang ut med alla hundarna i kvarteret. Det är en del här som också har gjort det. Vad är det som är skillnad mot nu och då?

Fast samma fenomen finns ju i hästvärlden också. När man var liten så var hästägarna bara glada om de fick lite avlastning. Idag är det få som ens vågar låta någon annan borsta hästen. Kanske är det samma fenomen där?

Mvh

Tora

Ja, jag gick själv ut med grannarnas hundar när jag var liten. Jag var väl en tvärhand hög och den ena hunden var till hälften newfoundland och stor och busig. Nu i efterhand kan jag knappt fatta att de släppte iväg mig med honom men, men :angel: , var väl kanske lite "grannsämjan" som hjälpte till lite där, jag var ju ändå "grannens dotter". De andra hundarna jag rastade i princip varje dag var övervägande jakthundar - stövare, kanske inte heller den mest lämpliga rasen att sätta i händerna på ett barn men tack och lov var det ingen hund som stack till skogs när jag var ute med den :angel:

Nu när jag har flyttat så har jag allt som oftast sett en liten tjej här i byn vara ute och rasta en bordercollie (som jag vet att hon/familjen inte äger), eller man kanske ska säga att hunden rastar tjejen? :angel: , dit den drar följer tjejen med för hon orkar inte hålla emot...har flera gånger hört henne utbrista "åhhhh! :mad:" på flera meters håll när hunden har släpat ner henne i diket och hon i prinicip har legat vågrätt med sin tyngd i andra änden av kopplet :crazy: .
Fasar för den dagen vovven bestämmer sig för att dra över vägen och det kommer en bil.

Jag har ju en liten och "enkel" hund att handskas med och hon skulle gladerligen följa med någon annan än mig i koppel. Men jag har nog för stort "kontrollbehov" och är för rädd om min hund för att lämna iväg henne till vem som helst. Speciellt barn kan ju vara väldigt impulsiva så rätt som det är kan de ju få för sig nåt som varken gynnar hunden eller mig i slutänden.

Senast ändrad:

Nej, absolut inte!

Jag låter inte barn leka med hunden under uppsikt, ens. Jag är rädd att hon faktiskt kan bita om ett barn blir för hårdhänt eller får för sig att lyfta upp henne.
De får på sin höjd hälsa lugnt på henne.

Jag minns att jag och e kompis gick runt hela byn dagarna i ända och frågade om vi fick gå ut med folks hundar. Det fick vi aldrig :cry:

Vi var sju år så det var väl rätt så vettigt.
:D

Kommer förövrigt i håg när grannens barn fick promenera med våran tax som vi hade då, många år sen, det slutade med gråt och tandagnissel då taxrackarn drog omkull ungarna.
:D :angel:

*kl*

nej jag skulle inte tillåta det, min hund är alldeles för stor för barn tror inte att dom skulle orka hålla honom om det skulle händ något, skulle jag därimot bo långt bort från vägar och liknande så skulle dom gärna få gå en sväng i skogen..

Okänd människa - aldrig! Däremot kompisar och så.

Om någon ringer på er dörr och frågar om de får gå ut med er hund, vad svarar ni då? Det kan tex vara några barn eller ungdomar från området. Skulle ni släppa ut er hund med någon annan?

Visst får barn från byn gå ut med hundarna.
Hund anpassas efter person, så att det känns bra för alla parter :cool:

Jag förutsätter att vi pratar om barn som åtminstånde går i skolan..

Senast ändrad:

jag följer med ut och går med minina så får de gå med loke :). det brukar de nöja sig med och jag har förhoppningsvis fått fler barn att älska hundar.

de enda som får gå ut med dem utan att jag är med är personer som jag vet har stor hundvana/som känner hundarna väl.

Senast ändrad:

Fast det beror väl på var man bor någonstans? I Fjärås tex ,där jag är uppvuxen, är det givetvis mer trafik och människor än när jag var liten men det är fortfarande ingen storstad. Problem med att hundar attackerar varandra är inte större nu än vad det var då.

*allmänt*
Det verkar som om alla har så "jobbiga" hundar. Finns det så få snälla och väluppfostrade hundar idag? Våran gamletik (6 år) är min brorson ute och promenerar med och han är bara 4 år (nu går de inte mer än några 100 m men ändå).

Av alla de som har svart här är det bara två som kan tänka sig att släppa ut någon annan än en själv med sina hundar. Vissa var till och med tveksamma till att släppa ut sambon med hunden.

Jag förstår om man bor i en stor stad att man inte släpper ut vem som helst med hunden men om man bor ute på landet som jag gör så känns det inte som om riskerna skulle vara ens i närheten.

Jag förutsätter också att det är barn i skolåldern.

Mvh

Tora

Jag skulle inte släppa iväg hunden med något okänt barn, men barnen i stallet får gärna gå ut med min hund om de vill!

Min hund är lydig, lugn och snäll och tittar knappt åt hundar hon möter, så det är aldrig några problem.

Det enda jag inte vill att någon annan gör är att ge hunden en massa kommandon, lydnaden blir så okonsekvent och "urlakad" då.

Jag tycker att det är ganska intressant att så många inte vill att andra ska gå ut med deras hundar. Självklart vill jag veta vem som går ut med min hund, men jag skulle också känna att någonting blivit fel om inte "vem som helst" klarade av att gå en koppelpromenad med henne.

Aldrig i livet!!

Jag skulle inte släppa iväg hunden med något okänt barn, men barnen i stallet får gärna gå ut med min hund om de vill!

andra ska gå ut med deras hundar. Självklart vill jag veta vem som går ut med min hund, men jag skulle också känna att någonting blivit fel om inte "vem som helst" klarade av att gå en koppelpromenad med henne.

Så tänker jag också. Kan det vara så att folk inte känner varandra på samma sätt idag som för bara 20 år sedan? Idag så kan man ju bo brevid någon utan att ens hälsa på varnandra. Kanske är det det som är en bidragande faktor?

Mvh

Tora

Om det var en grannunge som jag kände och litade på - absolut! Bara roligt för dem och hunden att göra något nytt.

Men då ska det ju vara personer som jag vet lyder mina order och regler och som också har hundvana. Jag vet bara en person idag som jag skulle lita på.

Men nu har ju jag då en hund som går lös i området ibland, känner hundar och folk i området (vi bor i skogen) och som adrig varit aggressiv och dessutom är förarvek och därför är ganska lätt att kontrollera.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka