Gå i form/mer framåt

C

Calippo_

Jag undrar av er alla nu, min häst är lite tråkig i dressyren han är inte så framåt i den och ja har ni några tips hur man ska få han att tycka det är någolunda kul ? :smirk:

Och så skulle jag vilja veta hur man liksom får han och gå på tygeln i form ? han kan det vet jag för han har gjort det tidigare men han har tappat mycke muskler och kondis under sommarn !? :( :)
 
Sv: Gå i form/mer framåt

för mig hjälper det mkt å gå i skogen å lyfta fötter å grejja... hästen tycker att det är roligare, å det blir gratis-uppmjukning...

beröm mkt, halvhalter, halter, trav, avsaktning osv, så hästen blir allert!

testa att tömköra, han kanske har svårt att bära sig emd ryttare???
spänn inte in honom, låt han hitta formen själv!!!

hoppas det hjälpte lite *är ingen stjärna my self* ;)
 
Sv: Gå i form/mer framåt

En massa övergångar hela tiden, tänk på att du är mjuk mjuk i handen och rider mycket framåt. jobba mest i skritt, då är det inte så mycket tatt tänka på och hästen kan koncentrara sig på att jobba och du på att känna efter vad som ska göras utan att behöva skumpa fram i trav. Tänk inte så väldigt mycket på hur man gör så att säga, utan försök att koncentrera dig på att känna och låta hästen röra dig framåt. Det brukar funkar för då slappnar man av och hästen spänner sig inte.
Håller med föregående skribent, rid mycket i skog och mark. Klättra, galoppera, rid serpentiner i skogen, hitta nya ridvägar... Allt möjligt som gör det skoj att rida. och så lägger du in övergångar och halter och halvhalter mm så kommer han nog till arbete pch börjar att bygga muskler.
Håller också med om att du inte ska spänna in honom. Lycka till!;)
 

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 637
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp