GA! hämta öl i kylen

Sv: GA! hämta öl i kylen

vadå? är det bara jag som är slav under mina djur? agge have masters, the dogs have staff. eller vänta, hur var det nu?

Jag slänger in en annan klickerfråga! Min tik har fattat vad klicker innebär, men nye hanen är jag osäker på, han har inte alls samma tydliga kroppsspråk. (Och så har jag förstås inte lärt mig läsa honom ännu.)

Så hur vet jag att han har fattat konceptet? Just nu är vi fortfarande på nivån klicka-ge godis.

när han släpper allt annat och kommer för att hämta sin belöning är han väl inklickad. det tar oftast inte många minuter innan de fattar grejen. börja med enkla saker som trick/matta/targeting innan du går vidare till moment som måste vara precisa.

Hmm, jag behöver nog exempel här... Tiken snappade ju på en gång, så hon är mycket lättare att träna, men jag tror att när han väl fattar kommer mycket att lossa.

Vore en bra övning att helt enkelt säga hans namn och klicka när han tittar på mig?

Hehe, nejdå. Här i huset är det nog en intressant balansgång ibland, med Kisses klor på ena sidan och vetskapen om att han inte får gå upp i vikt på den andra... :D Någon hund att försöka passa in i rangordningen har det ännu inte blivit, men det kommer...när jag och sambon kommit överens om vilken ras vi ska ha alltså.

GaurdianAngel skrev:
Ja, även en vuxen hund som ändå är relativt van med att använda hjärnan blir mycket fort trött. När jag gick en kurs för Hallgren så visade han på en vuxen hund hur snabbt de egentligen blir trötta. Han tog en vuxen hund som kunde tass. Han använde inte klicker, men sträckte ut handen mot hunden som genast slängde dit tassen. Hunden fick belöning. Sedan la den tassen i Hallgrens hand igen så fort den kom fram .Det tog nog mellan 6-9 gånger innan hunden självmant tog en paus.
När hunden var redo fortsatte Hallgren med handen fram. Denna gång orkade hunde slänga dit tassen ca 5 ggr. Sedan tog den återigen paus.

Och detta på något som den redan kan.

Idag körde jag jyckarna mkt intensivt på lydnadsplan. Tio minuter var och med varierade moment. Några som de kan mycket väl och några lite nyare. Båda kom hem och snarkade i soffan. :D

Så egentligen, det är inte såå svårt att aktivera en hund hjärnmässigt. Man behöver faktiskt bara några minuter här och där under dagen. Reklampauserna på tv är utmärkta. Då hinner vovven vila emellan och man själv slipper missa sin favoritfilm. :D

Det låter verkligen extremt lite med bara 6-9 gånger,därför testade jag detta med mina två hundar, varav den ena knappt kan vacker tass. Den första klarade 19 repetitioner utan paus, och den andra klarade 23! Jag avbröt alltså när tassen inte direkt hamnade i handen. Och den senare hunden ville fortsätta efter en halv sekund, men då var jag less ;)

Normalt sett däremot tränar jag bara i korta pass, men det är för att de inte ska lessna på momentet, orkar gör de...

Anders kollade in alla trötthetstecken hunden gjorde och räknade utifrån dem. Sedan är det ju väldigt individuellt. Blir ju även jobbigare för hunden när en främmande testar den.

En halv sek är även det en paus. Paus behöver inte vara att man avbryter övningen och sätter sig och vilar. Att hunden tittar bort är även det en paus för den.

vissa hundar (som min ena) är så high-tech att de har en autopilot. noll koll i skallen, men kroppen reagerar och gör vad den ska. försök lära in och det blir plötsligt uppenbart hur trött hunden egentligen är.

Alla labbar är inte matvrak :smirk:

Jag är uppvuxen med jaktlabradorer och våran som bodde hos oss hade alltid mat liggande i sin skål och han var alldeles lagom i hullet, går inte att jämföra med alla stora feta labbar man ser idag.

Däremot så hade han en dotter som var väl glad i mat :angel: men om man glömde säga varsegod när man ställt fram maten så kunde hon sitta i timmar och bara titta på maten och vänta på ett varsågod. då tyckte man faktiskt synd om henne när man kom på att man glömt :o :D

cillamuffins skrev:
äh en labbe skärper sinnet. du tvingas hålla reda på att dörrar ska vara stängda, att godiset ska plockas ur träninsväskan, att plocka undan tallrikar efter dig, hålla reda på andra ätanden så de inte använder semlor som pekpinnar rakt över labbens näsa (min kära mors briljanta idé) etc etc. nästan som att lösa korsord. jag lovar dig att labbeägare är smartare och har bättre simultanförmåga än övriga hundägare.

Då måste jag som springer spaniel ägare vara tre gånger så smart som labbe ägare :smirk:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 816
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar