Jag förväntar mig nog att folk faktiskt har lite styr på sina hundar, speciellt om de är helt rabiata och far längs staketet och låter riktigt illa. En hund som skäller ett par skall och sen inte mer tycker jag är helt okej.
Nu bor vi på landet men skulle jag gå i stan och komma nära ett hus med hundar som beter sig så där så skulle jag nog byta sida, för både de hundarnas och mina hundars skull.
Vi har grannar som har två hundar modell mindre, den ena var inte speciellt skällig när han var ensam men sen tillkom hund nr. 2 och nu är det ett helt galet liv när man passerar. De bor några hundra meter från oss men då vi har rätt begränsat med promenadrundor här under tiden åkrarna är odlade (dvs. vår - sommar - tidig höst) betyder det att vi rätt ofta måste gå förbi deras hus. De har hägnat in en del av sin tomt (resten är mest äng) och den inhägnade delen ligger kanske 20-25 meter från vägen men hundarna blir helgalna när något passerar, framför allt promenerande människor med eller utan hund och det vrålskälls en god stund. Har noterat flera gånger nu att det räcker att de får vittring på oss och hundarna så drar de direkt igång, utan att ens ha behövt se oss.
Deras staket är högt nog för att hundarna inte ska ta sig över och våra hundar bryr sig inte speciellt alls, men jag får erkänna att jag tycker det är tröttsamt med detta vrålande. Och nej, jag tycker inte att det är ok bara för att det är på landet. Ljud bär ju hur långt som helst. Är det vindstilla eller när vinden ligger på från "fel" håll så hör vi dem tydligt hem till oss när vi är ute eller har ett fönster öppet. Sommartid har vi rätt mycket mer aktivitet i närområdet pga många sommarboende och det är ju förstås då hundarna är som mest ute i trädgården och det skälls många gånger per dag. De skäller i flera minuter i sträck, även när de som passerat hunnit en bit förbi.
Grannarna har faktiskt frågat mig en gång vad man kan göra åt skällandet, när jag berättade hur de kunde jobba med det (se till att bryta beteendet eftersom hundarna får vinst varje gång genom att de "jagar bort" allting, betinga passerande hundar/människor/bilar med något positivt, typ godis hos matte) så verkade de tycka att det var för mycket jobb. De hade kanske hoppats att jag, som instruktör, skulle komma med någon "supertips" som löste det hela på 5 minuter? Jag vet inte, men det kändes lite så.
Tidigare brukade de i alla fall försöka stoppa hundarna men nu senaste gångerna som vi gått förbi så har det inte ens kommit ut någon, tror till och med att det var någon/några personer ute i trädgården nån gång också men de lät tydligen bara hundarna vråla på. De har en rätt lång bit staket längs med vägen, kanske 50 meter, så hundarna har gott om utrymme att rusa fram och tillbaka som dårar, vilket de också gör.