Fyrverkerier. Ja? Nej?

Som rubriken säger. Är ni för eller emot?

Jag är helt emot. Hatar fyrverkerier vad det gör mot naturen, vilda och tama djur osv... ser verkligen INGET positivt med det...?

Jag hatar eländet. Detsamma gäller Khom Loy-lampor, de är en riktig brandrisk plus att metallen i dem riskerar att hamna i foder och ge en smärtsam död för det djur som äter det :cry:

Möjligtvis kan jag gå med på att föreningar/organisationer kan få ha fyrverkeri på begränsade tider då enbart auktoriserade fyrverkeriansvariga får smälla av raketerna.
 
Va, vad är det för konstigt resonemang? Varför skulle det vara "fine" att husdjur blir rädda...?

Fyrverkerier är ett satans jävla otyg. Förbjud skiten.
För att husdjur kan få lugnande, man kan åka till Arlanda typ eller ut på landet o.s.v.
Säger inte att det är bra såklart, haft en ponny som var helt livrädd.
Men djuren i skogen kan vi inte hjälpa alls.
 
Om jag tyckte jaså om fyrverkerier innan, så blev jag rabid NEJ-förespråkare när min hund Jessie kom in i mitt liv, och jag fick uppleva hur hysteriskt rädd hon var för dessa saker.

Under nio nyår anpassade jag mina firanden efter hennes problem.
 
För att husdjur kan få lugnande, man kan åka till Arlanda typ eller ut på landet o.s.v.
Säger inte att det är bra såklart, haft en ponny som var helt livrädd.
Men djuren i skogen kan vi inte hjälpa alls.

Det är verkligen inte så enkelt! Lugnande kan inte ges till alla djur och att åka bort är verkligen inte ett val alla med djur har. Till det kommer alla hästar och jordbruksdjur, de flyttar man inte på hur som helst.

Plus att medicinera ett djur när det egentligen inte ska behövas... det om något är oetiskt!
 
Min pappa och sambo satt hela förra nyår på arlanda i någon terminal eller hall.
De har testat åka till ”fyrverkerifria och tysta hotell”. Inget har varit tyst nog. Utan hunden får panik.
Det enda stället som var helt tyst från fyrverkerier var terminalen på Arlanda.

SÅ glad att både min hund och häst är obrydda!
 
Självklart nej! Finns ingen anledning i världen att hålla på med något sådant. Vill man se vackra ting finns det en oändlig massa andra saker som är vackra och som varken skadar individer eller miljön. Endel städer har lasershow istället. Inte helt toppen för miljön det heller men bättre än fyrverkerier iallafall.

För privatpersoner borde det vara förbjudet att köpa, sälja, handha och inneha fyrverkerier och straffen ska såklart vara kännbara.

Hade tidigare en hund som var vettskrämd för fyrverkerier och nu har jag en häst som är vettskrämd. Inget av det är enkelt att hantera men att hästen är så rädd känns för mig värre. Hunden kunde jag göra så mycket mer för att han inte skulle vara vettskrämd än vad jag kan göra för hästen.

Det som gör mig mest förbannad är folks nonchalans. Trots att de vet hur rädd grannens djur är står de gladeligen och skjuter utanför men nåde den som gör något som riskerar att skada deras egna djur. Då är djurens väl och ve plötsligt viktigt. Än värre är såklart de djurägarna som inte bryr sig om de egna djurens rädsla heller utan skjuter själva. Vad jag tänker om sådana lämpar sig inte i skrift.
 
Håller med om att det borde avskaffas helt. OM det varit genomförbart att det Endast fick skjutas fyrverkerier av godkända, centrala arrangemang precis vid tolvslaget hade det möjligen fungerat för många, men jag ser inte att det skulle funka. Så fort skiten ens finns tillgänglig så kommer folk att skjuta flera dagar innan och efter vilket är helt vedervärdigt för de som vill kunna hålla sig och sina djur undan.

Bäst vore att avskaffa skiten helt. Jag ser ingenting som skulle väga upp lidandet och miljöpåverkan det ger. Om gemene man och samhället så skiter i djuren så är det i vilket fall helt obegripligt för mig att det inte skänks en tanke på alla traumatiserade krigsoffer vi har i det här landet.
 
Jag tycker att fyrverkierier för gemene man borde förbjudas helt (även tårtor och liknande) men att några (få) aktörer kunde få tillstånd att skjuta vid midnatt på nyår. (och minska antalet tillstånd från år till år).

Jag tror på det som ett steg mot totalförbud, tyvärr är det så att vissa personer är väldigt bakåtsträvande, speciellt när det kommer till tradtioner som innehåller alkohol och som de anser sig ha rätt till. Baby-steps.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 435
Senast: Skjøldur
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 563
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp