• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mardley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 142
  • Visningar Visningar 8 576
Sv: Fy...

För att man tror att man gör den en tjänst? Man vet inte bättre?
Så kan det gå med oseriösa uppfödare som inte tar sitt ansvar att låta sådana hundar somna in direkt vid födseln... (som är det enda rätta enligt mig iaf...)

En liknande historia var uppe på Oprah för nåt år sedan.
En valp som föddes utan framben, tiken struntade i valpen och en "räddande" familj tog hand om den.
La ut massor av pengar på veterinärkostnader och "kärleksfulla" som dom var struntade dom i veterinärenas råd att låta avliva valpen.
Dom hyllades som hjältar och alla var helt överväldigade av den kärlek man kan visa till ett stackars skadad djur :grin:

En liknande historia var uppe på Oprah för nåt år sedan.
En valp som föddes utan framben, tiken struntade i valpen och en "räddande" familj tog hand om den.
La ut massor av pengar på veterinärkostnader och "kärleksfulla" som dom var struntade dom i veterinärenas råd att låta avliva valpen.
Dom hyllades som hjältar och alla var helt överväldigade av den kärlek man kan visa till ett stackars skadad djur :grin:

men... är det inte samma hund??! jag kände igen den direkt från något program jag sett på tv tror de var oprah

Jag måste säga att jag är av en annan åsikt...
Första tanken när jag såg filmen va att det såg jobbigt och ansträngande ut, att behöva gå på 2 ben hela tiden, men när man tänker efter så är ju den här hunden född med detta, han vet inget annat, för han har gått på det sättet hela sitt liv och jag tror inte att han lider en sekund av det.
Hade han däremot mist benen senare i livet och inte ha blivit född med det, så skulle chansen direkt blivit minimal att få en lycklig hund. För då vet han vad han förlorat och skulle förmodligen aldrig heller lyckas lära sig gå på 2 ben.

Jag tror inte HUNDEN lider rent mentalt av det eftersom den inget annat vet.
MEN rent fysiskt så borde det ju inte vara helt bra att vara hund och gå på bakbenen hela tiden. Ryggen är ju alltid helt rak och bakbenen får ta hela kroppens tyngd.
Men jag vet inte.
Men jag hade ALDRIG velat ha en hund som den.
Jag hade valt att tagit bort den istället.

Denna däremot verkar ju vara en glad skit och han är ju fortfarande korrekt i sin kroppshållning eftersom han inte går på bakbenen.
Ser mer hälsosamt ut trots att även denna saknar 2 ben.
http://www.youtube.com/watch?v=TOcLfrGp3-c&feature=related

Det är en svår sak vad som är moraliskt och etiskt i den här frågan. Hade detta vart en hund som fötts i det vilda hade den, allt enligt naturens lag, inte överlevt. Men nu gjorde den ju detta tack vare en familj som ville väl och var villiga att ge den en chans. Men är det moraliskt och etiskt rätt? När naturens lag inte hade gett hunden den chansen? Frågor som "poppar" upp i mitt huvud när jag ser detta. Det gör ont i mig att se hunden, men ändå så ser den glad ut? Vet att jag hade haft jätte svårt att ta ett sådant beslut. :confused:

Glad? Jag tycker hunden ser ansträngd ut, givetvis har den accepterat läget ändå, alla djur har överlevnadsinstinkt. Detta ska dock inte utnyttjad i den mening att det gynnar oss själva. Jag blir chockad och ledsen när jag ser videon, tycker det är in i absurdum detta. Jag kan inte för mitt liv se sundhet i den kroppen...jag undrar hur länge det håller och om hunden har ont.
Uscha mig :(

Hur mycket beror din och andras tveksamhet på ovana vid att se det som inte är perfekt och funktionellt?
Utan att jämföra i övrigt, så undrar jag hur man ser på en dubbelt benamputerad eller neurosedynskadad människa? Hur estetisk är den kroppen?

Hunden verkar klara sig bra och visar inga tecken på att må dåligt eller känna sig begränsad. Alltså är det människans åsikter som bestämmer hur mycket fel ett djur får ha och ändå tillåtas leva.

Det är korrekt som du säger att en sådan valp inte tillåtits överleva i det vilda. Men å andra sidan, hur många etablerade hundraser skulle klara det? Är det skillnad på missfoster som "kommer naturligt" och sådana vi medvetet framavlar? Förresten, vad säger att inte får se en hundras utan framben, framavlad av några puckon som eftersträvar det extrema? :crazy:

Ska vi vara sakliga, så är inte vi människor heller gjorda för att gå på två ben. En gång i framtiden kommer utvecklingen säkert att ha ställt om våra skelett mm helt för tvåbensdrift, men där är vi inte ännu.

LIA

Det första som slog är hur fanken gör hunden sina behov :confused:
Sen tycker jag inte att det är shysst att behålla en hund , Med ett sådan handikapp

Tesora

Jag tycker att det ser förskräckligt ut!
Undra hur länge kroppen håller för att hoppa runt sådär...:mad:

Du vet om att vi en gång för länge sedan var konstruerade för att leva i vatten, och än tidigare var encelliga varelser?

Är vi inte gjorda för att vara flercelliga?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 969
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur...
Svar
16
· Visningar
594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka