FY FAN! Och ÅH så ledsen och arg jag blir av att se detta!!!

Sv: FY FAN! Och ÅH så ledsen och arg jag blir av att se detta!!!

NH gone to far säger jag.

Jag har sett detta innan förespråkarna säger att det är en "lydnads övning" tycker bara det är vidrigt och ja det sliter nog en hel del...
Snälla CV, kan du inte lägga av med dina angrepp på NH? Måste vara jobbigt att vara så enögt negativ hela tiden.
För dom flesta av oss finns inte tanken på att jämställa NH med det vi ser på dom här videorna. Avståndet emellan dom kunde inte vara större.
Vad vi ser är förskräckliga exempel på att utnyttja och plåga hästar. Om man tror att detta är NH, har man bevisat sin totala okunnighet i vad NH är.

LIA

Snälla CV, kan du inte lägga av med dina angrepp på NH? Måste vara jobbigt att vara så enögt negativ hela tiden.
För dom flesta av oss finns inte tanken på att jämställa NH med det vi ser på dom här videorna. Avståndet emellan dom kunde inte vara större.
Vad vi ser är förskräckliga exempel på att utnyttja och plåga hästar. Om man tror att detta är NH, har man bevisat sin totala okunnighet i vad NH är.

LIA

Klart det inte gör här i lilla skyddade sverige.:grin:
Men vad är begreppet utomlands?
Det PP gjorde i vissa videor där ÄR vad NH är i USA tex.

NH är inte alls vad vi har gjort det till i sverige, eller snarare vad vi vill tro att det är.
Om du inte vill se det så slipper du, men jag ser vad som händer när det går för långt.
Detta är en underkastelse och förnedring utan dess like, en ren och skär lydnads övning. Alltså NH gone to far.

Som jag tidigare sagt jag gillar (läs älskar) grunden till NH men den tunna röda linjen som skilljer mellan vad som är okey och vad som snuddar på djurplågeri är hårfin. :cool:

Det du kallar okunskap kallar jag erfarenhet.
Jag utbildar mig inom häst hela tiden och kommer alltid att göra det. Jag tar med mig mina erfarenheter i allt jag lärt mig och kommer lära mig men NH när det går över grunden i det är inte okey i min bok. Vare sig du vill höra det eller inte Lia.

//Civil.

Den personen kan ju inte veta hur man hanterar och tar hand om en häst! Djurplågeri! :(

Men!...
Borde vi inte kämpa för att ersätta den negativa synen på NH med en bra syn?

För trotts allt så är det ju vi själva, dvs vi människor, som kan säga vad ett ord innebär.
Det är lite orätt att säga att något är NH när det egentligen inte är det. De tränare som håller på med nedbrytning och sedan väljer att kalla det NH borde tas ner på jorden.

Hur NH är i USA behöver inte vara hur NH är i sverige.

Som jag skrivit många gånger så kan NH ses som ordet Dressyr.

Under dressyr finns en massa olika inriktningar, precis som inom NH.

Dressyr
Akademisk
Barock
Engelsk (vanlig dressyr som det tävlas i)
Classisk
osv osv

NH
PNH (låt diskutionen om hans vara eller icke vara, vila)
Trickträning
Pignon
Jaana Heinola.
osv osv...

Därav så anser jag att man kan spåna vidare.

Dressyr i USA är inte som dressyr i sverige (även om de tävlar mot varandra).
Anki rider dressyr, men många inom dressyrvärlden vill inte ens veta av hennes sätt att rida, nu har hon ju gått från Rollkür, till Hyperflexion, och Helt plötsligt så rider hon LRD... (läste att hon skulle stämma en journalist som skrivit rollkür... :S )

Så hur NH är i USA ska inte påverka hur det är i sverige. Istället ska vi försöka gallra bort alla de dåliga tränarna.
Så skit i USA, de gör lika mkt rätt som de gör fel. Precis som i sverige, men vi kan påverka i sverige, inte i USA (så mkt).

Du är konstig. Oavsett vad du tror är NH, hur kan du få till kopplingen? :confused:
På Nyhets-sidan kan man läsa om olika djurplågare, bilar som kör in i hästekipage, osv. I din värld, är det också NH:s fel?? Förmodligen tycker du det.

För din information, så har jag upplevt duktiga amerikanska NH-instruktörer både i Sverige och i USA, och det är inga avgörande skillnader på dom och mptsvarande svenska. Vad som individuellt skiljer är upplägg på de teoretiska och praktiska planen vad gäller själva utbildningen, men grunduppfattning och mål med hela NH-filosofin är desamma. Jag har dessutom i USA på flera ställen upplevt hur "riktiga" NH-människor på gräsrotsnivå fungerar i vardagen. Det finns också periodisk litteratur att läsa för den som är intresserad av hur folk inom NH fungerar däröver.

Det du vräker ur dig om dessa människor är både orättvist och förolämpande.

Kritisera gärna dom missförhållanden vi ser på videos här, men sluta använda dina inlägg till att ovidkommande smutskasta NH. Vill du ha någon slags trovärdighet och respekt när du diskuterar hantering etc runt hästar, så skärp dig och försök hitta en smula objektivitet i ditt tänkande.

LIA

KL

JAg kan verkligen inte se någon som helst koppling till NH i dessa visade videos... inte ens när NH är som värst:eek:

Dessa videosnuttar visar enbart dåligt beteende rakt av, elaka, okunniga, plågare som helt utan hänsyn och känsla behandlar ett djur illa blott för sitt eget nöje skull... Beklagligt, ledsamt och hemskt....

Människan när den är som sämst, helt enkelt:crazy:

ååh.. var det värsta jag har sett... :(

usch en idiot till.. tryckte på ogilla knapppen..

Håller helt med dig.

OCH..

Sedan, varför haka upp sig på ordet NH hela tiden? Detta är en hästhantering, vidrig hästhantering. Om han gjorde detta i USA eller i Sverige skit samma denne karl har inget sunt förnuft eller hjärta. Jag börjar tröttna på att folk ska klaga och gnälla hela tiden över vart NH är på väg o.s.v

Det där är väl inte NH?? Det är ju plågeri!

En vettig människa vet vad som är rätt och fel och vart gränserna går.

*KL*

Det killen utövar är inte ens i närheten av NH. Det är en iberisk häst i en typisk spansk miljö där man tränar sina hästar. Killen ser även sydländsk ut.

Det han sysslar med är ren show, något coolt att visa upp, rent ut sagt bara för att han kan lära hästen det.

Har som sagt ingenting alls med begreppet NH att göra, utan snarare ren förnedring av sin häst.

Väldigt klokt sagt Spirit.

*KL*

Det killen utövar är inte ens i närheten av NH. Det är en iberisk häst i en typisk spansk miljö där man tränar sina hästar. Killen ser även sydländsk ut.

Det han sysslar med är ren show, något coolt att visa upp, rent ut sagt bara för att han kan lära hästen det.

Har som sagt ingenting alls med begreppet NH att göra, utan snarare ren förnedring av sin häst.

Ja exakt...

Sen vet inte jag om den här övningen hade ett syfte i "gamla krig" som levad, capriole, piaff osv....

Men fan va sjukt, vilket kvalificerat djurplågeri.

Inget jag känner igen att det skulle vara något man använt sig av i strids sammanhand.

Möjligen att man lärt hästen lägga sig ned för att döja sin närvaro.

Men anser fortfarande att det som visas på filmen inte är ok oavsett syftet om det nu skulle vara en gammal stridsmanöver.

Nu går jag utanför ämnet kanske men rodeo har ju nämnts i tråden. De verkar hållas med en rad "trevliga" förströelser/tävlingar vid sidan av. Detta är så elakt, varför ska man stressa stackars små föl och deras mammor på det här viset? Och hur i helvete kan man behandla dem så hårdhänt och respektlöst?
http://www.youtube.com/watch?v=mhyofMr44TU&feature=channel

Nu går jag utanför ämnet kanske men rodeo har ju nämnts i tråden. De verkar hållas med en rad "trevliga" förströelser/tävlingar vid sidan av. Detta är så elakt, varför ska man stressa stackars små föl och deras mammor på det här viset? Och hur i helvete kan man behandla dem så hårdhänt och respektlöst?
http://www.youtube.com/watch?v=mhyofMr44TU&feature=channel

Det här gör mig galen. Har sett några klipp på hur de slår, sparkar, biter, ger elstötar, har av ben och nackar på hästar och kalvar...och detta sitter folk och tittar på!!!
Helt jävla otroligt. Jag blir så vansinnigt arg att människan (som ser sig själv som mer intelligent än andra varelser) behandlar djur precis hur som helst! Fy fan.

Det här är ju sjukt. Hade det varit i Sverige så hade han förhoppningsvis blivit anmäld och kanske inte blivit av med hästen men iallafall fått något sorts straff.
Det märks ju att andra länder ligger långt efter i djurfrågan än vad vi gör. Förjävligt. Går det inte att anmäla videon på något sätt??

Läste slutet på tråden nu och hur kan ni påstå att något av det här har ens lite med NH att göra? NH är ju helt totalt motsatsen till misshandla sin häst. Tror att alla som verkligen har satt sig in och använder NH håller med.
Jag använder det till mina hästar och aldrig i livet att jag skulle komma i närheten av sån här djurplågeri.

KL
Nej detta är inte NH-hantering o troligen kommer de ridna hästarna från sydamerika där konstiga idéer är kulturella arv är främmande för oss.

Tittar vi däremot på fölracet från US, så är det även deras krassa syn på hästar. Glöm inte att NH kommer därifrån. De ser på hästar som vildhästar o de ska inte vänjas vid saker, utan tämjas o dompteras i deras machokultur.

Det är det vi nu ser här.:crazy:

*KL*

Den där med fölen, kollar man i högerkanten där vad samma anv lagt ur för fler bilder från samma rodeo, så blir det riktigt riktigt otrevligt =/

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V