Funkar det att silvertejpa hål i ensilageplast??

Sv: Funkar det att silvertejpa hål i ensilageplast??

Ja det är lite lustigt att man kan döma ut något utifrån färgen ;), det finns som sagt flera märken. Det viktigaste är att man snabbt lagar hålet, och använder de trasiga balarna först. Har man ingen specialtejp så är silvertejp ett bra alternativ. Att förvara trasig (lagade) balar längre perioder är inget att rekommendera i vilket fall som helst.

Och jag håller med och har aldrig sett att ensilageplasten har blivit dålig och upplöst av silver tejp ;)

Men jag tar ju bara 50 ensilage balar per år och det är ju inte ofta som jag behöver laga några hål ,men har det blivit hål på balen har jag lagat med silvertejp som fler bönder här även använt ?

Och den lagningen håller så man hinner använda balen innan den bli förstörd iallafall .

Och har man så mycket hål på 600 balars hantering så borde man se över hanteringen av ensilagebalarna ? Och då förstår jag att man måste ha ensilagetejp eftersom det tar tid innan man använt upp alla balarna . Sen tror jag att det är bättre att använda ensilagetejpen pga av att den är väderbeständing och håller längre än silvertejpen ,men att skrika att silvertejp inte går att använda är överdrivet och pållarna lär nog överleva att balen blev tejpad med silvertejp .

Mia

Oj, vem har så många som 600 balar med hål? Det låter ju helt vansinnigt!!

I de fall jag sett silvertejp på balar har det varit dels vid reklamationer men också när vi stått inackorderade och stallägarna inte riktigt har den omtanken som krävs, utan tar det som finns (silvertejp) och hoppas på det bästa.

Vem har problem med 600 balar?

Har också lärt mig att man alltid ska ha ensilagetejp.

Det har hänt att vi fått sorkhål i balarna och där har vi använt silvertejp och aldrig haft några problem. De balarna som blivit tejpade har vi använt först och kollat noga ifall något skulle ha hänt med dem, men icke.

:o Jag läste om dina 600-700 rullar och tog det som ensilagebalar :o:o Därav tyckte jag att har man fel på så många balar att man har fått så stor erfarenhet av att tejpa balar med silvertejp -kontra ensilagetejp så borde man se över sin hantering av balarna .

Ber om ursäkt Lovisenora för mitt klanteri . Rullarna var väll förstås Silvertejp ..

Du är ju alltså silvertejps expert :D

Mia

Fast usch har sorket varit i balarna skulle jag inte använda dom och hur vet man när sorken bitit sönder dom ?

Hålen skall ju lagas omgående ?

Usch j''kla odjur :eek:
Mia

Man får inspektera balarna helt enkelt. När vi fortfarande tog egen vall gick vi runt och inspekterade balarna regelbundet och tejpade igen minsta lilla hål. Hål från gnagare är sällan större än 3-4 cm och belägna nära marken. För att hålla fåglarna borta täckte vi balarna med finmaskigt nät, men många gnagare använder sig av tunnlar, så man kan inte gardera sig helt och hållet.

Om det var en gång in i balen så kasserades den, alt öppnades, kollades och gavs sedan till korna. De är inte lika kinkiga med maten som hästar, även om man självklart inte ska ge dem ensilage som möglat eller liknande. Men i 9 fall av 10 så var det dock ingen gång in i balen utan de hade gnagt hål på plasten och sen ätit av det som stack ut helt enkelt, och då fick det vara. På med tejp och sen användas först när det var dags.

Dock fick vi kanske gnagar-hål på 2-3 balar per år av ca 100 st, så något jätteproblem hade vi inte direkt.

Ja precis, att springa iväg och köpa en ensialgetejp för att laga 1-5 ensilagebalar om året känns klart som en överdrift. Men som allting annat så har man ett stort/regelbundet behov så ska man självklart köpa specialgrejor om de är märkbart bättre.

Vet du på ett ungefär hur länge balarna har stått efter att ni har tejpat dem tills ni börjat fodra med dem?

För min del känns inte det relevant, eftersom jag anser att man ser och känner på lukten om en hö/hösilage/ensilage bal är dålig. Använder själv bara sträckfilmstape, eftersom jag jobbar på Granngården och vi har den där, men förr kunde jag allt laga med både plast tape av olika slag samt silvertape, nu handlade det ju inte om särskilt många balar, och det gör det inte nu heller, men ändå. Jag brukar i regel alltid använda trasiga balar först ändå. De senaste åren har jag bara använt plastat torrt hö, där finns ju ingen process och därmed ser man ju om balarna blivit våta. Visst är riktig baltape klart bäst, men naturligtvis kan man använda silvertape på enstaka bal, bara man använder de balarna först och kollar kvaliten noga.

Klart jag kommer kolla hur balen är innan jag fodrar med den men tänkte bara det kunde vara intressant och veta hur länge en tejpad bal håller sig bra på ett ungefär eftersom jag har ingen koll på det.
Sen kommer vi inte börja fodra med vårat Hösilage än så då kanske tyvär denna balen redan är förstörd. Men får hoppas den kan hålla sig bra så vi kan fodra med den :)

Den håller sig till vintern under förutsättning att du såg hålet direkt och att tejpen blev tät iof beroende på hur stort hålet var . Mina balar har haft små hål när jag tejpat .

Oroa dig inte utan använd bara den balen först sen .

Mia

Vi har alltid slagit vall två gånger under sommaren, med första vallen någon gång i juni skulle jag tippa, lite beroende på hur säsongen är och hur bra det växt. Vi har haft så mycket bete att vi inte behövt börja fodra förrän i oktober (ibland början av november), verken kor, får eller hästar, så första tejpade balen kan ju ha stått från juni till oktober innan den öppnats. Vi har dock alltid gjort så att vi försökt använda de tejpade balar som varit från första skörden först, iom att de stått 1-2 månader längre än balarna från andra skörden.

Okej, så bra att dem håller sig så länge :) Jag tejpade hålet direkt, gick nog inte ens 5 minuter och hålet är cirka 5x5 cm.

iNHALE: Har också bete länge in på hösten så än är det inte dags och börja fodra med hösilage balarna, men du har alltså endast tejpat med silvertejp och dem har hållt sig bra? :)

Vi har bara kört med silvertejp ja och det har hållit sig bra, så länge man är noga med att tejpa ordentligt och så fort man ser hålet. Våra hål har aldrig varit mycket större än 4x4 cm eller liknande och där har vi tejpat över 3-4 lager med tejp så det säkert inte kan sippra in luft någonstans.

Okej, får hoppas det funkar lika bra för mig :)

*KL*

Men jag blir iaf lite fundersam när några skriver att man absolut INTE kan använda silvertejp och man måste ha tejp som är till för sån plast, sen skriver några att det funkar alldeles utmärkt med silvertejp och balen håller sig bra.

Tror absolut inte att någon ljuger så ni inte misstolkar mig fel nu men är intressant att man skriver olika och att det funkar lika bra med silvertejp som att använda ensilagetejp.

Intressant med olika åsikter ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar