Funkar det att silvertejpa hål i ensilageplast??

Sv: Funkar det att silvertejpa hål i ensilageplast??

Nej, det är inte alls konstigt. Det råder ju väldigt skilda meningar om vad som är dåligt foder också, bara att titta runt här på forumet. Vissa stallägare anser att mögel, värme och lukt fortfarande inte diskvalificerar ett foder utan att det är tjänligt att ge hästar.

Hur ska något så lättviktigt som vad som fungerar att tejpa med kunna nå någon form av enighet när det råder så stora skillnader i viktiga och lättbevisade ämnen? (jag har själv skickat in hygienanalys på det en stallägare ansåg tjänligt, det visade sig vara farligt t o m för människor som hanterade det, enligt analyssvaret)

Jag kan inte säga vilken tejp som funkar bra eller dåligt, men jag har svårt och tro att dem som har skrivit att det funkar bra att använda silvertejp skulle fodra med dåligt foder som har varit silvertejpat och sen även skriva ut här att det går bra att använda silvertejp.

Kanske är så att folk tyvär har så dålig koll på vad som är bra/dåligt foder :crazy: Men det hoppas jag verkligen inte för våra hästars skull!

Det går att ha tur, det går att ha otur. Det är stor skillnad mellan olika tejp, det är skillnad hur man förvarar, hur man tejpar. Det är jättemycket som spelar in.

Jag vet att ett par av de stallägare jag stått hos som inte är så noga med kvalité finns härinne på Buke, vilket ju givetvis ger en viss färg till somliga diskussioner.

Då måste dem som skrivit att silvertejp går bra att använda måste haft tur och använt bra tejp :)

Men eftersom ensilagetejp finns att köpa så måste ju ändå det vara det bästa att använda som du och andra redan har skrivit.
För varför skulle det annars finnas och köpa om det inte skulle vara det bästa? ;)

Nej, det är inte alls konstigt. Det råder ju väldigt skilda meningar om vad som är dåligt foder också, bara att titta runt här på forumet. Vissa stallägare anser att mögel, värme och lukt fortfarande inte diskvalificerar ett foder utan att det är tjänligt att ge hästar.

Hur ska något så lättviktigt som vad som fungerar att tejpa med kunna nå någon form av enighet när det råder så stora skillnader i viktiga och lättbevisade ämnen? (jag har själv skickat in hygienanalys på det en stallägare ansåg tjänligt, det visade sig vara farligt t o m för människor som hanterade det, enligt analyssvaret)

Jaja, så använder man silvertejp som man har tillhands så har man inte förmågan att avgöra om fodret är mögligt? Är det det du vill säga? Var det inte väl långtgående slutsatser?

Och tror du balen klarar sig bättre om dem får stå otejpad någon dag eller två för att man ska hinna köpa rätt sorts tejp? Eller att det blir bättre om man tejpar tillfälligt, river upp och tejpar på nytt med den nya rätta tejpen?

För mig är det prio ett att laga hålet så lufttätt som möjligt, så snabbt som möjlig. Vad jag lagar med kommer i andra hand.

Det handlar ju som sagt om att tejpa ordentligt. Två små tejpbitar i kors över ett hål skulle jag inte vilja säga är "bra" tejpning. Håller dock med Lovisa om att riktig baltejp är det bästa, dock funkar silvertejp utmärkt om man som sagt tejpar ordentligt.

Du får använda precis vad du vill, ha vilka åsikter du vill och uttrycka dem ungefär som du önskar.

Det fråntar inte mig samma rättigheter.

Självklart är inte skälet till att det finns ensilagetejp att någon vill tjäna pengar utan att det finns en marknad - ett behov.

Att det finns en marknad=det finns pengar att tjäna.
Det är det sällan oavsett vara.
Nej du det är ingen idealist som tillverkar ensilagetejp i något slags ideelt syfte.

Självklart handlar det om att tejpa ordentligt när man använder silvertejp.

Och jag håller med både dig, Lovisa och många andra att ensilagetejp måste vara det bästa att använda när det gäller att tejpa igen hål på hösilageplast.

*KL*

Eftersom jag aldrig har tejpat med ensilagetejp så måste jag fråga, hur mycket ska man tejpa när man använder det? Ska man tejpa flera lager eller räcker det att tejpa så att själva hålet inte syns?

Finns det en marknad finns det ett behov. Inget behov - inga pengar. Så enkelt är det.

För att någon vill tjäna pengar. Det är huvudskälet till att varor över huvudtaget är till salu.

Visst vill dem tjäna pengar. Men ensilagetejp borde väl ändå vara bäst att använda om kan välja mellan att köpa det och silvertejp?

Visst vill dem tjäna pengar. Men ensilagetejp borde väl ändå vara bäst att använda om kan välja mellan att köpa det och silvertejp?

Självklart är ensilagetejpen bättre eftersom den består av väderbeständingplast !

Men att skrika i högans sky för att någon använt silvertejp som fungerar i ett par3-4 -5 månader innan den börjar vittra sönder DET reagerade jag på .

Att man absolut inte skulle använda silvertejp .

Är en bal trasig så tar man vad man har och silvertejpen fungerar då alldeles utmärkt .

Mia

Håller med dig i att silvertejp funkar nog bra men i det stora hela så kanske man ska försöka använda sig av ensilagetejp för att då inte riskera att få en dålig bal :)

Förmodligen, tror att jag skrev det ovan, men jag skulle inte åkt iväg och köpt en om jag haft något alternativ som var godtagbart, om inte annat för att man bör laga hålet snarast. Ett par timmar extra utan lagning, lär släppa in mångfalt mer syre än eventuellt läckage vid flera lager silvertejp under några veckor eller månader.

Senast ändrad:

Jag är övertygad om att riktig sträckfilmstejp är bäst, och testad för att fungera, men jag har även använt silvertejp och det har fungerat det med. Har dock inte låtit dom balarna stå länge alls. Det viktiga är ju att man använder ögonen och näsan när man öppnar balarna så att de inte blivit dåliga.

KL
Jag har jobbat en del med plast o tycker inte det är speciellt konstigt att vissa tejper inte fungerar på vissa plaster.
Har själv tittat på en bal som är tejpad med silvertejp i mitten av juni. Ovansidan av silvertejpen släpper från underdelen. Man ser även påverkan på plasten där tejpen är klistrad.
Ni som är nöjda med silvertejp ska ju givetvis fortsätta. Men jag tycker inte man ska rekommendera att det går lika bra som ensilagetejp.
// Linda

Är det någon som rekommenderat silvertejp?

Flera skriver att det duger i brist på bättre, det fenomen du beskriver har jag aldrig sett dock. Låg balen i solen tro?

Ja plaster är olika, men jag har inte sett silvertejp lösa upp någon plast alls inklusive ensilage plast. Och hur var det, vem har rekommenderat silvertejp i denna tråden?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar