Funkar det att silvertejpa hål i ensilageplast??

Mary91

Trådstartare
Har nu tyvär fått ett hål i en av balarna, så jag har nu tejpat några lager med silvertejp över hålet.

Men nu undrar jag om det verkligen funkar att endast ha silvertjep över eller ska man ha någon annan slags tejp?

Känner mig så dum att jag inte kolla upp detta innan...

Men hoppas ni bukare har bättre koll än mig :)

Sv: Funkar det att silvertejpa hål i ensilageplast??

Nej, silvertejp fungerar inte.
Finns speciell ensilagetejp.
// Linda

Nej, nej, nej - absolut inte silvertejp. Som ovan säger: ensilagetejp är det enda som gäller.

Silver tejp fungerar visst för en kortare period men den är inte väderbeständig som ensilage tejpen . Huvudsaken är att det blir tätt .

Använd den här balen först , och jag förutsätter att du såg när du fick hålet ?

Mia

Kan man förstöra nåt med silvertejp?

Undrar det samma. Det som hjälper är att stoppa syret att komma åt sillagen, och så vitt jag vet så klarar silvertejp det utmärkt (och funkar det inte skulle det inte funkat med någon annan tejp heller), åtminstone så länge tejpen håller.

Undrar det samma. Det som hjälper är att stoppa syret att komma åt sillagen, och så vitt jag vet så klarar silvertejp det utmärkt (och funkar det inte skulle det inte funkat med någon annan tejp heller), åtminstone så länge tejpen håller.

Jag funderar på om det kan va så att klistret i silvertejpen löser upp plasten. Då är det ju riktigt illa.

Det tror jag inte, jag har använt silvertejp i många sammanhang och inte sett någon tendens till det. Det finns för övrigt flera tillverkare, lla har inte samma lim direkt. Vad som händer på lång sikt är dessutom ointressant, det är väl det normala att man använder de skadade balarna först.

Silvertejpen löser enligt uppgift upp plasten, det är därför man inte ska använda det ens för kortare tid.

Jag använder sträckfilmstejp eller en annan plasttejp vi har som vi testat och fungerar bra. Silvertejp har jag hört inte är bra. Men såklart fungerar det för en kortare period, och det ´är på enstaka balar och du använder dom först.

Det är samstämmiga uppgifter från årtal av foderföreläsningar, möten för foderproducenter, plastleverantörer etc.

Alla är rörande överens om att det enda som ska användas är ensilagetejp, för att inte riskera fodrets hygieniska kvalitet. Jag vill minnas att en av föreläsningarna var i SLU´s regi.

Plastleverantörer låter intressant, de levererar väl även den speciella tejpen som de anser behövs.

Undrar just hur många av dessa som verkligen testat? Och var uppgiften kommer ifrån från början? Som sagt jag har använt silvertejp (som vanligen är plastöverdragen vävtejp) utan den minsta tecken till att plasten förstörts i ett otal sammanhang. Och hade tejpen löst upp plast så hade den löst upp delar av sig själv redan i rullen.

Jag har sett exempel på där sol i kombination med silvertejp förstört plast, så nog påverkar det på något sätt. Om det sedan endast är i kombination med sol, eller under tid även utan den inverkan kan ju vara osagt.

Eftersom silvertejp inte är särskilt väderbeständigt ö h t och dessutom tillåter visst luftgenomsläpp med tid så tycker jag inte det är något lämpligt alternativ, när ensilagetejp finns, är för ändamålet framtaget och inte kostar skjorta direkt.

Japp, jag såg direkt när det blev ett hål och ska använda den så fort som möjligt.

*KL*

Tack får era svar, ska inhandla sån tejp snarast :)

Jag har sett exempel på där sol i kombination med silvertejp förstört plast, så nog påverkar det på något sätt. Om det sedan endast är i kombination med sol, eller under tid även utan den inverkan kan ju vara osagt.

Eftersom silvertejp inte är särskilt väderbeständigt ö h t och dessutom tillåter visst luftgenomsläpp med tid så tycker jag inte det är något lämpligt alternativ, när ensilagetejp finns, är för ändamålet framtaget och inte kostar skjorta direkt.

Ja det är lite lustigt att man kan döma ut något utifrån färgen ;), det finns som sagt flera märken. Det viktigaste är att man snabbt lagar hålet, och använder de trasiga balarna först. Har man ingen specialtejp så är silvertejp ett bra alternativ. Att förvara trasig (lagade) balar längre perioder är inget att rekommendera i vilket fall som helst.

Måste fråga vart man hittar ensilagetejp?
Har hört talas om det innan, men vet som sagt inte vart man hittar sån att köpa.

Jag kan säga vävtejp om det känns bättre för dig. Vi förbrukar runt 600-700 rullar varje år, så vi har hunnit med ett antal olika tillverkare av produkten. Jag är därför väl medveten om skillnaderna mellan olika tillverkare, men det är fortfarande inget jag tycker har något som helst berättigande i närheten av foder, särskilt inte till ensilageplast. Var och en gör som den vill, men som sagt: med vetskap om egenskaperna - inget att rekommendera. Och det verkar ju som andra insatta (foderproducenter, plastproducenter, etc) är på samma linje. Och tror knappast det är en konspiration för att sälja mer ensilagetejp.

Vi köper vår ensilagetejp på Granngården.

Den silvertejp jag köper är plastbelagd vävtejp, inte vävtejp.

Även med ett plastlager är det fortfarande vävtejp. Men låt oss inte fördjupa oss i ämnet, jag anser inte att produkten har något att göra i foderhantering, du har avvikande åsikt. Låt oss lämna det där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar