funkar annonser här på buke?

R

Rut

En lite fråga. Vad har ni för erfarenheter av att annonsera ut/sälja hästar här på Bukefalos. Har ett hbl-föl som jag ska sälja. Brukar använda mig av ridsport, men i dessa internettider kanske man bör tänka om.....

Sv: funkar annonser här på buke?

Tycker att du kan använda båda sätten vad det gäller annonsering av uppfödningar/unghästar.

Min erfarenhet är att tidningen Ridsports annonser ger mer seriösa förfrågningar på de man säljer än vad internet annonseringar gör. Därför rekomenderas den annonseringen i första hand.

Jag tycker mig märka att det är ganska vanligt med småtjejer som sitter och läser annonser på intrenet och sedan därefter mailar sina frågor om de hästar som annonseras ut. :smirk: Sedan när man förklarar att det inte är en häst lämpad för dom så blir dom sura och undrar hur jag kan veta det :D

Hälsningar Helen

Det är ju väldigt snabb omsättning på annonserna här så de åker fort bort från de som är aktuella. Men de som seriöst letar häst använder säkert sökfunktionen.

Ridsport känns förvisso mer seriös, men jag tycker många av de annonser som är med där finns med nr efter nr. Så frågan är hur effektiv annonseringen är?

Jag sålde fyra hästar förra året; en åring, ett föl, en fyraåring och en tioåring. Alla utom fölet fanns ngt nummer i Ridsport, men det var via annonserna här som de blev sålda. Rätt många ringde iofs på Ridsport-annonserna också, men man kan ju vara mer intensiv här utan att det kostar skjortan.

Jag använder mig numera bara av internet. Varför betala pengar för att annonsera i Ridsport när det är gratis här? Jag har inget emot Ridsports annonsdel och tycker det är bra och framförallt seriösa människor som annonserar där, men jag klarar mig bra med internet.

Men har man annons ute på internet så är det ganska viktigt att ha tillgång till internet hemma eller på jobbet så man kan gå in ofta, då den (precis som athena sa) sjunker neråt ganska snabbt.

Ullis

Tack för svar!!

Ja, jag tror precis som ni att man bör använda sig av båda medierna. Men man är ju lite inkörd i gamla spår. Precis som någon sa så är jag lite rädd att risken för oseriösa svara är större här, men å andra sidan det är kanske smällar man får ta.... Det har ju ringt nårgra riktiga "tomtar" även vid annonsering i ridsport

Jo, det är ju så, och det är faktiskt bättre att få "för många svar" än för få. Man får lära sig att sålla helt enkelt. Men visst finns det fler dårar som svarar här...

athena skrev:
Men visst finns det fler dårar som svarar här...

Dessutom så har internet fler " dårar " som annonserar också :D

Hälsningar

Nej det var inte riktat till dig ! Jag tänkte på alla annonser under säljes och köpes som man ser här på internet ibland. Den ena är värre än den andra ibland - det verkar inte vara någon hej på vad man tillåts annonsera efter eller annonsera ut ibland :crazy:

Jag tror nämligen att det skulle behövas någon som sitter redigerar bland direkt oseriösa annonser som ibland läggs ut på en del köp och säljes sajter...

Hälsningar Helen

Hittade min häst på annons på Buke. Innan dess hade jag själv satt in en köpesannons och fått många svar både intressanta (som dock inte blev nått köp av) och mindre intressanta (fel ålder, storlek, pris osv). Man får var beredd på många samtal när man sätter in annons och det är nog bra om man är bättre än vad jag är på att avsluta snabbt om det inte verkar vara rätt, men effektivt är det bara man orkar sålla.

Jag har också köpt min häst via annons på nätet. Som nån annan sa så är ju annonserna väldigt uppdaterade här i och med att de är så lätta att lägga in/ta ned. Man kan ha koll och hitta annonser som lagts ut samma dag, osv, det tycker jag är bra som köpare.
som säljare så finns det ju som sagt alltid en del grådaskigt folk i periferierna, men man kan ju göra som många och skriva tex, ej mail svar, endast telefon nummer osv, så sållar man kanske lite. att även skriva utlånas ej kan ju vara ide i min erfarenhet för att ytterigare sålla...

lånar knapp

hittade oxå min nya häst här!
letade nästan bara på internet efter häst och jag vet många som gör det, så nog är det alltid värt att annonsera här på internet!
håller med tulip i övrigt, internetannonser är ju mkt mer tillgängliga än tex ridsport, så man får nog räkna med fler och mer oseriösa svar än annars..

lycka till!

I min köpesannons ångrade jag nästan att jag satt ut mitt mobil nr, hade varit bättre att kunna sortera ut alla hästar som var fel, dvs inte uppfyllde de önskemål jag hade i annonsen, via mail än att behöva bli uppringd och prata med dem.

Sålde min arab på Bukefalos förra året. Satte ut henne på onsdagskvällen och på sönadgen var hon såld. Och hon hamnade så seriöst en häst kan göra. Är jättenöjd. och nya ägearen är det oxå :) . det var säkert minst 35 st som ringde på henne. Och då var hon INTE billig.

Jag tycker det finnes ett par annonssidor på internet som är bra. Dels bukefalos, sedan tycker jag också att Hästannonser och Blocket är bra. Den enda nackdelen jag kan komma på är väll att det kan maila ett antal småtjejer som inte alls ska köpa häst
som frågar om man kan ge bort hästen osv. :crazy: Men det är oftast då man har med mailen i annonsen. Hänvisar man och vill att folk omb. höra av sig på telefon så blir det enklare tycker jag.

Så fördelen med tidningar som Ridsport t.ex. är väll att det är mer seriösa människor som Ska köpa häst som också svarar på annonserna i den och andra tidningar.

Men samtidigt är internet välldigt effektivt och bra på många sätt med. Annonsen kommer ut "på stört" och man får också svar snabbare, många gånger är det gratis att annonsera på internet medans flera tidningar tar ganska bra betalt för att ha med annonsen i deras tidning.

Man får överväga för och nackdelar och komma fram till vad man själv anser vara bäst och vad man har störst nytta av. Men jag tycker helt klart att du kan testa och annonera ut din häst på internet om du inte gjort det tidigare. Se bara till så att siterna också verkar seriösa. De finns ju de som verkar mer och mindre seriösa och man märker också att det fler oseriösa som besvarar annonser på vissa sidor mer än på andra. Men det märker du snabbt.

Jag har också använt både internet och ridsport när jag både köpt och sålt häst, tycker båda fungerar bra, men det på annonser på internet kommer många förfrågningar om bilder från folk som sen aldrig hör av sig mer...

Tulip skrev:
I min köpesannons ångrade jag nästan att jag satt ut mitt mobil nr, hade varit bättre att kunna sortera ut alla hästar som var fel, dvs inte uppfyllde de önskemål jag hade i annonsen, via mail än att behöva bli uppringd och prata med dem.

i och för sig, men samtidigt i och med mail möjligheten så får du MASSOR med oseriösa förfrågningar av folk som det helt enkelt är för smidigt för att slänga iväg frågor, jämfört med att ringa... tycker iallafall jag....men visst, det är ju inte kul när telefonen går varm och man inte kan tänka sig att överväga ringaren, men det är nog smällar man får ta dessvärre när man säljer.... :crazy:

Jag hittade min medryttarhäst genom annons här

De två senaste hästarna jag har sålt annonserade jag enbart ut på internet. Som många skrivit, man får ju många oseriösa svar, men tack och lov har de människorna nöjt sig med att maila och då kan man ju sålla själv. De som är seriöst intresserade brukar ju oftast ringa istället.

Jag har annonserat bland bukefalos annonser, på blocket, hästannonser och på hästnet. Den övervägande delen svar fick jag ifrån hästnet, det verkar vara den effektivaste sajten att annonsera på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
514
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar