Fungerar Nix?

Men nu blir det ju larvigt. För mig funkar de väldigt bra som det är avsett. Något annat har jag aldrig väntat mig. Om man trodde att Nix skulle stoppa Malisamtal så visste man inte vad Nix var, helt enkelt.
Nej precis vad jag skrev i förra inlägget dvs jag förväntade mig inte heller att det skulle fungera på Mali samtal. Men det är ju fortfarande relevant att veta om man undrade hur bra Nix fungerar på oönskade samtal.

Du förväxlar dem inte med de som faktiskt får ringa trots Nix?

”NIX-Telefonspärr gäller inte för marknadsundersökningar, samhällsinformation, religiös upplysning eller politiska kampanjer. Sådant som anses ha ett samhällsintresse helt enkelt och därför kan du bli uppringd i detta syfte, trots att du har spärrat ditt nummer.”

”Har du ett etablerat kundförhållande med ett företag så få dem ringa dig och via telefon lämna ett erbjudande om samma sorts varor eller tjänster som ditt avtal med dem gäller. Detta gäller även om du för en tid sedan har sagt upp ditt avtal, minst sex månader men inte mer än ett år.”

https://nix.nu/sparra-ditt-telefonnummer-for-telefonforsaljare/
Jag läste ovanstående med intresse, eftersom jag ofta får anledning att undra om Nix alls fungerar. Jag blir nämligen ideligen uppringd av bankliknande företag som vill hjälpa mig att lägga om mina sms-lån och dylikt, trots att jag är Nix-registrerad. Jag har definitivt inte haft med dem att göra tidigare och jag har inga lån utöver studielån och bolån, så det finns inte någon för mig uppenbar koppling till de här bolagen, utöver att jag som student är låginkomsttagare.

Intressant att läsa att det fungerar för så många!

Alla dessa telefonsamtal från försäljare driver mig till vansinne. Numera svarar jag aldrig på mobilen utan att först ha kollat upp numret (om det inte är bekant). Jag tänker skaffa Nix - men vill inte betala för nåt som inte fungerar. HUR fungerar Nix? Är det upp till de olika företagen att respektera ens önskan att inte bli uppringd? Inget annat?

Har nix och det har fungerat bra. Har ett oregistrerat kontantkort i mobilen dock och har aldrig fått ett säljsamtal på den någonsin har nog haft samma mobilnummer i minst 15 år. Men på hemnumret har nix fungerat bra skaffade det för flera år sen.

Jag ringde numret på nix hemsida för att (äntligen ta tag i det) med då sa rösten att numret på var ur bruk.
Que? Är det någon som vet något mer?

Har fungerat bra för mig.
Att tänka på är att spärren försvinner om man byter operatör. När man fått sitt nummer aktiverat på det nya sim-kortet behöver man ringa igen för att aktivera spärren.

Jag har ett väldigt offentligt nummer. Finns på Eniro och har haft samma nummer så länge jag kan minnas. Gör alltså inget för att hålla det hemligt.

Nixade mig för ett antal år sedan och får aldrig försäljarsamtal. Det funkar med andra ord strålande för mig.

Du förväxlar dem inte med de som faktiskt får ringa trots Nix?

”NIX-Telefonspärr gäller inte för marknadsundersökningar, samhällsinformation, religiös upplysning eller politiska kampanjer. Sådant som anses ha ett samhällsintresse helt enkelt och därför kan du bli uppringd i detta syfte, trots att du har spärrat ditt nummer.”

”Har du ett etablerat kundförhållande med ett företag så få dem ringa dig och via telefon lämna ett erbjudande om samma sorts varor eller tjänster som ditt avtal med dem gäller. Detta gäller även om du för en tid sedan har sagt upp ditt avtal, minst sex månader men inte mer än ett år.”

https://nix.nu/sparra-ditt-telefonnummer-for-telefonforsaljare/
Nej.

Alla dessa telefonsamtal från försäljare driver mig till vansinne. Numera svarar jag aldrig på mobilen utan att först ha kollat upp numret (om det inte är bekant). Jag tänker skaffa Nix - men vill inte betala för nåt som inte fungerar. HUR fungerar Nix? Är det upp till de olika företagen att respektera ens önskan att inte bli uppringd? Inget annat?
Om du är företagare fungerar det inte, då får de ringa i alla fall. /Luttrad med enskild firma.

Jag tror - och hoppas - att detta med telefonförsäljare kommer att minska ordentligt då vi sedan 181001 har den nya lagen om dokumentationsplikt IDD. Jag jobbar på ett försäkringsbolag och vi svär ve och förbannelse över alla dokument vi måste skicka ut till kunderna. Men syftet är att stoppa alla dessa telefonförsäljare som terroriserar folk. OBS! vi ringer inte ut till folk som inte har kontaktat oss själva innan.

Installera appen Truecaller så ser du i det flesta fall om det är telefonförsäljare, då visar appen det efter några sekunder när samtalet kommer in.

Installera appen Truecaller så ser du i det flesta fall om det är telefonförsäljare, då visar appen det efter några sekunder när samtalet kommer in.
Jag hade den ett tag för några år sedan. Men dels tyckte jag inte att den funkade särskilt bra, dels blev det lite väsen kring att appen samlar in alla mina kontakters uppgifter. Och det hade jag inte lust att bidra med så jag slängde den. (Det är möjligt att det numera går att välja bort, jag har inte kollat det)

Bortsett från annan problematik som truecaller och andra liknande appar har - så släpps fortfarande samtal igenom. Irriterande bara det.

Så med andra ord skulle jag lika gärna kunna ta bort nix helt? Många vänder sig till privatpersonen men då får de alltså ringa oavsett om man har företag :meh:
Mm, så illa brukar de påstå att det är, strax innan jag frågar om de tror att jag kommer att köpa något, när jag börjar med att påpeka att jag har NIX.

Jag tror många förvirras om vad nix innebär. Som tidigaste sagts i tråden, det omfattar inte marknadsundersökningar (har jobbat med det och fick ibland arga person som skrek om nix). De jag ärligt blev irriterad på var de som deltog i SCB:s stora arbetsmarknadsundersökning. Man blir uppringd åtta gånger på två år för att följa trenderna på arbetsmarknaden. Mycket av arbetsmarknadspolitiken baserar sig på SCB:s siffror och att svara på frågor om arbete/studier osv en gång i kvartalet, (tar ca 7-10 minuter) känns ändå ganska viktigt. Urvalet är noggrant baserad på ålder, kön, utbildning, geografi osv men individen själv är helt anonym och ointressant. Och att efter att man svarat sex gånger, den sjunde gången börja gorma om polisanmälningar och nix är frustrerande.

En av de mest intressanta siffrorna som baseras på just SCB och ofta tas fram i samhällsdebatten idag är hur många jobb AF förmedlar direkt och hur många får jobb andra vägar.

Mm, så illa brukar de påstå att det är, strax innan jag frågar om de tror att jag kommer att köpa något, när jag börjar med att påpeka att jag har NIX.
Ah ok. Synd att det inte funkar för de med enskilda firmor. Jag är så totalt ointresserad av allt med tvättmedel, hårfärg (O_o), telebolag, fibrer osv osv som de erbjuder

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 405
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 681
Senast: Derivata
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 800
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka