Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

Om någon är mer "aggresivt" signalerande är det den vita (i mina ögon) när den ska galoppera.
Men det kan också vara så att det är en hingst, vilka kan bli en aningens förnärmade och känna sig hotade och då visar upp detta beteende, eller så kan det vara så att den vita är mer tydlig.

Nu har jag inte sett filmerna utan hoppar bara in:angel: Men öron bakåt kan vara defensivt, särskilt ston kan göra så. När en som står över ber dem tex flytta sej åker öronen bak men utan offensivt ifrågasättande av den andres rang.

Hingstar sonm lägger öronen bakåt är alltid mer ifrågasättande av rang än vad ston som gör det behöver vara.

Hoppas det gick att förstå:)

Norrland, jag förstår inte varför du hoppar med på vagnen när din tråd sporar ut. :confused:

Frågan från början var väl om NH-folk på något sätt tränade hästen att kunna bära sig och gå i form på rätt sätt(?) och inte bara från marken.

Nu har detta som alla andra NH-trådar blitt en definitions-diskussion om vad NH egentligen är och om det inte bara är samma som bra hästhantering och sunt förnuft. Det har vi väl sett många gånger innan att det inte går att komma överens om.

Vad var det du ville med tråden egentligen?

Det har du rätt i! Att god hästhållning är det, vare sig det handlar om NH eller sk "traditionell hantering".

Men det jag reagerar på, som sagt, är föreställningen att NH är så mycket mer sunt och naturligt och "ickevåld" och "icketvingande" än vanlig hantering
. Jag tycker även att NH:n som företeelse tappar en stor del av hästeriet, nämligen att rida och arbeta hästen korrekt. Att lägga vikt vid att hästen använder sin kropp rätt.

Norrland

Ja det håller jag med om, och det är tråkigt att folk anser detta. Jag rider western, och "vi" har väldigt mycket fördommar emot oss, om dålig hästhantering, våld och avtrubbade hästar. Jag önskar så att folk ville sätta sig in i det hela lite mer och se fakta istället för fördommar.

Att NH på något sätt skulle vara BÄTTRE än det vi vill kalla sund hästhållning styrker jag inte. Det finns som sagt folk som kallar sig NH-människor som inte alls behandlar sina hästar på ett bra sätt.

Jag känner inte många som säger sig hålla på med NH. Om de inte rider sina hästar och arbetar dom i rätt form osv är det väldigt tråkigt. Lika tråkigt är det när folk börjar säga att Bett, sadlar och sporrar är djurplågeri. All utrustning kan vara plågsamt om den används på fel sätt. Rätt använt är bett inget annat än en hjälp till kommunikation. Jag rider min häst till 90% i en arbetande form och jobbar på som "vanliga" hästar och människor. De resterande 10% leker jag utan träns eller från marken.

Anledningen till att jag rider utan träns ibland är inte för att jag är emot bett. Inte häller är det för att jag tycker det är naturligare. Jag gör det för att jag tycker det är roligt! Och min häst lider absolut inte av att jag fjantar runt utan tyglar ;) :D

Jag svarar för att okunskap sprider falska budskap...
Så sant så. Bara att läsa TS första inlägg. Om det nu beror på okunskap??

Hur kan man ha så många negativa åsikter om Natural Horsemanship och samtidigt mena att dess utövare inte rider i form etc? När faktum är att det även bland oss finns dom som tävlar (även om det kanske inte alltid är det väsentligaste i vårt liv med häst) och till och med har travverksamhet och kör tävlingar!
Okunskap??

Men jag har en :idea: !
Låt anti-Natural Horsemanship-gänget ha den här tråden ifred och skriva vad dom vill, så kan vi som är för ha våra NH-trådar för oss själva (givetvis är även alla nyfikna och intresserade välkomna dit!) och där diskutera och ventilera allt som hör till Natural Horsemanship. På så sätt blir alla nöjda, tror du inte?

LIA

flash, kan inte du jämföra de två filmerna jag snackar om? Hade varit intressant att höra din åsikt.

Jag tycker inte nån av dom är aggressiva i sina signaler utan lyssnande, sen kan jag tycka att det är cirkuskonster med fuxen och det är väl inget fel i det egentligen, många cirkusartister gör ju sånt med hästarna.

Den vita fäller öronen mest i galopp på liten volt runt honom, tror den laddar lite i fattningen och lite som dom kan göra om dom rivstartar lösa (med kroppen, halsen o öronen) men den drar ju inte iväg, jag ser det mest som gester som har med just galoppen (som måste hållas ihop på den lilla volten runt honom) att göra, annars är den ju väldigt lyssnande på honom.

KL
Ang NH osv behövs ju inte såna övningar för att åstadkomma detta, det är ju bara en fråga vad man väljer att lära en häst, precis som en hund så går det det att "dressera" dem till mycket. Det krävs naturligtvis mycket träning och tålamod, det är inget som kommer för att man råkat göra lite nh-övningar, precis.
Att få hästen att följa så är inte svårt, det har nog många uppptäckt med sina hästar. Vissa saker kräver förstås mer jobb, egentligen är det ingen skillnad när det gäller inlärningen av det och andra saker man lär dem. Det är samma inlärningsprinciper, tålamod, genomtänkt i steg för steg. Allt är en fråga om vad man vill lära dem och varför.

Men var har jag skrivit det? Jag ser det inte alls så, men många kommenterar alltid de bakåtstrukna öronen som så. Därav min första kommentar öronspel/kroppspråk (ej slickade öron, jag mera hela öronspelet + att jag skrev /kroppspråk) och sedan kommenterade jag att filmen jag gillare oxå innehåll bakåtstrukna öron, med det menade jag att jag "skiter i vilket" om de har bakåt slickade öron eller inte, jag ser helheten och jag tycker mig se en skilland på Blahakillens fux (jag kan inte stava namnet :o) och den vita.

Tror det blev lite missförstånd här ;)

Jag tycker att folk tolkar bakåtstrukna öron lite som de tolkar katter som spinner och hundar som viftar på svansen. Det betyder inte alls alltid samma saker, så.
Jag ser skillnad på filmerna, men ingen direkt negativ skillnad.

Men jag har en :idea: !
Låt anti-Natural Horsemanship-gänget ha den här tråden ifred och skriva vad dom vill, så kan vi som är för ha våra NH-trådar för oss själva (givetvis är även alla nyfikna och intresserade välkomna dit!) och där diskutera och ventilera allt som hör till Natural Horsemanship. På så sätt blir alla nöjda, tror du inte?

LIA
Om du tycker att det är jäv kan jag meddela att jag har startat en tråd i gammal hederlig hantering o fick den raderad illa kvickt.
Så fort det startas en tråd om en häst som inte lyder- rekommenderas det NH för att den inte respekterar ledarskapet- inte för att människan agerar helt fel:mad:

"NI" har ju PNH-tjatter mm. Det kan väl bli en AR-tjatter oxå - för likasinnade.

Så fort det startas en tråd om en häst som inte lyder- rekommenderas det NH för att den inte respekterar ledarskapet- inte för att människan agerar helt fel:mad:

Pga att det är ett bra sätt för folk, som agerar fel, för att dom har lärt sig fel från början, att ta itu med problemet. En del NH-riktningar har ju ganska välutvecklade utbildningssytem, som gör det lättare att lära sig.

NH fokuserar ju på hästens språk och att försöka förstå varför hästen reagerar som den gör. Har man missat det från början och börjar att få problem är det inte så lätt att ställa sig om till "bra hästhantering och sunt vett" (eller vad vi ska kalla det) utan någon form för hjälp. Den hjälpen kan man få genom NH (som kanske i grund och botten är samma sak, men som oftast har ett mer strukturerat utbildningssystem).

Re: Sv: Funderingar på NH...

Om allt som Ella_99 och andra folk skriver om NH är God Hästhållning i dina ögon, kan vi inte då dra slutsatsen att NH är god hästhållning och alla som håller på med god hästhållning håller på med NH och vice versa?

Folk verkar otroligt rädda för att ha något som hällst att göra med NH, eller så är de helt inne på NH.

Natural Horsemanship . I mina öron låter det som ett naturligt sätt att hantera hästen på ett bra sätt. Eller?

Att lära hästen stegra, buga, ligga etc är inte NH. Det är trick.

Det håller jag med om. Det är precis vad jag tänkte när jag har läst denna tråden under de senaste dagarna.

*KL*

Folk säger att oss NH folk (ja, jag gav in till sekten:eek:) är fanatiker, men vad kalla folk som startar tråd för klanka ner andras tro? Bullies? eller...Icke NH-Fanatiker! Jag vet att det är mycket i dressage som jag har sett som jag tycker inte om men jag vet för lite om ämne för att "Challenge" det. Visst smyger jag runt och läser och frågar andra om detta ämne för att lära mig mer. Men fan om jag sitter i Dressyr forumet och säger vad ett gäng korkad, elaka, vanliga hästhanterare de är. För det tycker jag inte heller. Jag för en är inte rädd att folk är annorlunda än mig. Det är bara att vad de gör är inte vad jag gör och jag vet för lite i ämne för att lägga in med mina åsikter. Jag tom vill ta lektioner (with a open mind) bara att lära mera om tekniken.

Jag tycker inte om ryssare filmar, så jag titta inte på de. Jag tycker inte om låg nivå dressage så jag titta inte på det heller. Jag tycker inte om jakt man fan om jag gifte mig i den mest hög koncentrerad jakt området som finns i Dalarna, men jag gå inte på jakt. Det jag vill säga är om man inte tycker om eller för de flesta (I read between the lines) inte har kunskap i ämnet, låt det bli. Titta inte och för helsiki inte försöker övertala andra att det är bara dumheter bara så att ni mår bättre om sig själv.

Konstig nog att NH hjälper de flesta som ta den stunden att lära vad det innehåller och gå ut på. Men lika med mycket andra saker många inte stanna kvar. Folk kommer med ett eller två problem, fixa det och vill inte längre för det är för svårt eller obekväm att lära nåt nytt. Sen vända de om och direkt tillbaka till deras "normala" liv. Men det är lika med många andra delar i häst hantering. Folk kommer upp och säger de har tränat NH i 2-3 år men kan inte mer än de basics.:eek: Synd, men det är inte NH's fel det är den som vill inte gå vidare.

Samma i dressage, jag har haft folk här som har ridet dressage i "flera år" men dem kan ingenting om hur hästens kropp rör sig och hur vi påverkar den up på ryggen. Och jag vet det är en viktig del i dressyr lika med hopp och western, men igen det är inte western eller dressyr som är problemet. Problemet sitter mellan tygglar och sadeln.:idea: Och NH kommer/spridas i alla dessa grenar positivt och negativt, beror på den som gör det.

Ett annan tänkte också...varför ska NH finnas? Jo, inte alla människor i världen är inte född med den gåva som så många av er i denna tråd har som säger att NH är bara vanlig god hästhantering/kunskap. Jag älskar piano men jag var född med ton döv öron och vad känns som 10 tå på händer istället för finger men jag ta lektioner för att kunna gör nåt som jag älskar och med tid så lära mig den gåva som så många är bara född med. NH är ett program att följa så att hästhantering handikapad männsikor kan hitta ett sätt att utföra deras dröm. NU DET ÄR BARA EN DEL av NH men det är vad jag tycker är en stor del. Jag hade ingen problem med mina hästar innan NH men jag vill har ett starkare förhållande med mina hästar och vill lära mer om kommunikation med hästen utan att det är baserad om räddlar, skrämsel eller mekaniskt, så here I am.

Sv: Re: Sv: Funderingar på NH...

Vet du CS? Jag tänker buga och bocka för dig här!

Vi brukar ofta vara oense om saker, men jag håller helt med dig i det du just skrev!!

*bow*

tackar :bow:men du och jag är inte så olika som du tror. Vi säger/vill samma saker till slutet men vi bara säger/göra det på ett annat sätt kanske.:laugh:

Jag ser skillnad på filmerna, men ingen direkt negativ skillnad.

Vilka skillnader ser du då? Hur hade du velat hantera din häst, som på ena, båda eller ingen av filmerna (om man ser till hästens uttryck, inte vad som görs rent praktiskt)? Mao, vilken häst tycker du ser mest nöjd ut?

Jag få som sagt mer robotkänsla över fuxen, är jag ensam om det :confused:

alla som rider dressyr, hoppning eller kan packas ihop i någon annan gren gör väl inte på exakt samma sätt allihopa heller, eller?

Tävlingsridning definieras väl av TR.

Jag anser fortf att det finns antingen BRA hästhållning eller DÅLIG. Och att NH är överflödigt. Men det är ju vad jag tycker :) Jag har dock inte uppfattat så stora skillnader att jag skulle skilja NH från god hästhållning, vilket vissa som svarat i tråden heller inte verkar göra (Elanor?) så varför då kalla det NH?

Pga att det är ett bra sätt för folk, som agerar fel, för att dom har lärt sig fel från början, att ta itu med problemet. En del NH-riktningar har ju ganska välutvecklade utbildningssytem, som gör det lättare att lära sig.

NH fokuserar ju på hästens språk och att försöka förstå varför hästen reagerar som den gör. Har man missat det från början och börjar att få problem är det inte så lätt att ställa sig om till "bra hästhantering och sunt vett" (eller vad vi ska kalla det) utan någon form för hjälp. Den hjälpen kan man få genom NH (som kanske i grund och botten är samma sak, men som oftast har ett mer strukturerat utbildningssystem).

Det är DÅ jag gillar NH-tränare! Jag tror många har mycket att hämta av att lära sig hantera sin häst utifrån hur hästen reagerar (många verkar ju ha dålig hästkänsla alltså). Men jag tycker det är helt fel att säga att alla som inte utövar NH inte hanterar sin häst på ett bra sätt. För det mesta hästvettet får man faktistk från att lära sig av andra på ett tidigt stadium och sedan av att vara uppmärksam själv på hästen.

Svårare än så är det inte, Dock missar de flesta den första biten (icke hästkunniga hem) och då behöver man ta hjälp utifrån i de felsta fall.

Varför kalla ni det hästhantering? Är det inte BARA ett ord? Ett ord som folk kan tolka som de vill? Ni kalla det en lastbil, jag kalla det för en truck eller Big Rig och de från England kalla det för en Lori. Det är samma sak just ett annat namn på det.
Men jag tycker det är helt fel att säga att alla som inte utövar NH inte hanterar sin häst på ett bra sätt
Vem säger det? Ingen som jag vet. Men tyvärr har vi folk som kalla sig för NH folk som har inte den första aning om vad det innebär och de har inget med bra hästhantering att göra med heller.

Svårare än så är det inte, Dock missar de flesta den första biten (icke hästkunniga hem) och då behöver man ta hjälp utifrån i de felsta fall.
just det, och varför är det fel att de flesta stora NH tränare har paketerat det i video eller clinics för de som har kanske missat nåt.

Det finns alldeles för få duktiga NH-instruktörer för att det ska ge en bra utbildning.
Vem som helst kan idag säga sig vara kunnig.

Alla behöver en ständig mentor som korrigerar i den dagliga hanteringen i början o sen mer sporadiskt.En clinic eller helgkurs- utan egen häst ger inte så mkt. 14 dagar borde de ligga på..

en video är inte mkt mer hjälp än en bok.
Förmodar att det inte ens är svensk text:confused:
Man kan lätt tro att man gör rätt o att felet ligger hos hästen.

Det skulle vara mer inriktat på hur människan ska agera o läsa hästen- än övningar- för hästen.:mad:

Om metoden skulle vara helt fläckfri- varför är det kunniga Nh- människor som har sett så många hästar som är helt knäckta?

Detta är helt klart en metod som kan göra osäkra hästar till ännu mer missförstådda. Ingen tillit!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
21 295
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 283
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 656
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka