Re: Sv: Funderingar på NH...
Om allt som Ella_99 och andra folk skriver om NH är God Hästhållning i dina ögon, kan vi inte då dra slutsatsen att NH är god hästhållning och alla som håller på med god hästhållning håller på med NH och vice versa?
Folk verkar otroligt rädda för att ha något som hällst att göra med NH, eller så är de helt inne på NH.
Natural Horsemanship . I mina öron låter det som ett naturligt sätt att hantera hästen på ett bra sätt. Eller?
Att lära hästen stegra, buga, ligga etc är inte NH. Det är trick.
Det håller jag med om. Det är precis vad jag tänkte när jag har läst denna tråden under de senaste dagarna.
*KL*
Folk säger att oss NH folk (ja, jag gav in till sekten
) är fanatiker, men vad kalla folk som startar tråd för klanka ner andras tro? Bullies? eller...Icke NH-Fanatiker! Jag vet att det är mycket i dressage som jag har sett som jag tycker inte om men jag vet för lite om ämne för att "Challenge" det. Visst smyger jag runt och läser och frågar andra om detta ämne för att lära mig mer. Men fan om jag sitter i Dressyr forumet och säger vad ett gäng korkad, elaka, vanliga hästhanterare de är. För det tycker jag inte heller. Jag för en är inte rädd att folk är annorlunda än mig. Det är bara att vad de gör är inte vad jag gör och jag vet för lite i ämne för att lägga in med mina åsikter. Jag tom vill ta lektioner (with a open mind) bara att lära mera om tekniken.
Jag tycker inte om ryssare filmar, så jag titta inte på de. Jag tycker inte om låg nivå dressage så jag titta inte på det heller. Jag tycker inte om jakt man fan om jag gifte mig i den mest hög koncentrerad jakt området som finns i Dalarna, men jag gå inte på jakt. Det jag vill säga är om man inte tycker om eller för de flesta (I read between the lines) inte har kunskap i ämnet, låt det bli. Titta inte och för helsiki inte försöker övertala andra att det är bara dumheter bara så att ni mår bättre om sig själv.
Konstig nog att NH hjälper de flesta som ta den stunden att lära vad det innehåller och gå ut på. Men lika med mycket andra saker många inte stanna kvar. Folk kommer med ett eller två problem, fixa det och vill inte längre för det är för svårt eller obekväm att lära nåt nytt. Sen vända de om och direkt tillbaka till deras "normala" liv. Men det är lika med många andra delar i häst hantering. Folk kommer upp och säger de har tränat NH i 2-3 år men kan inte mer än de basics.
Synd, men det är inte NH's fel det är den som vill inte gå vidare.
Samma i dressage, jag har haft folk här som har ridet dressage i "flera år" men dem kan ingenting om hur hästens kropp rör sig och hur vi påverkar den up på ryggen. Och jag vet det är en viktig del i dressyr lika med hopp och western, men igen det är inte western eller dressyr som är problemet. Problemet sitter mellan tygglar och sadeln.
Och NH kommer/spridas i alla dessa grenar positivt och negativt, beror på den som gör det.
Ett annan tänkte också...varför ska NH finnas? Jo, inte alla människor i världen är inte född med den gåva som så många av er i denna tråd har som säger att NH är bara vanlig god hästhantering/kunskap. Jag älskar piano men jag var född med ton döv öron och vad känns som 10 tå på händer istället för finger men jag ta lektioner för att kunna gör nåt som jag älskar och med tid så lära mig den gåva som så många är bara född med. NH är ett program att följa så att hästhantering handikapad männsikor kan hitta ett sätt att utföra deras dröm. NU DET ÄR BARA EN DEL av NH men det är vad jag tycker är en stor del. Jag hade ingen problem med mina hästar innan NH men jag vill har ett starkare förhållande med mina hästar och vill lära mer om kommunikation med hästen utan att det är baserad om räddlar, skrämsel eller mekaniskt, så here I am.