Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

Jag känner mig iaf inte personligen kränkt, jag vet att jag gör bra med min häst.
Däremot har jag nu sett så mycket bra grejer inom BRA NH att jag inte vill att folk blir bortskrämda för att folk har konstiga fördomar och uttalar sig om sådant de inte känner till.

Jag känner att det "vi" har gemensamt inom vår lilla "sekt" är att vi funderar mer, försöker läsa våra hästar mer och visa dem mer respekt. Inom den "klassiska ridningen" har jag upplevt mycket "så har man alltid gjort, så det är rätt, och det behöver vi inte ifrågasätta", Jag vill ifrågasätta, fundera och lära mig lyssna på och förstå min häst.

För jag vill rida, jag vill kunna rida som en tok, precis hur jag vill, och min häst ska vilja vara med mig och göra det jag vill. Jag söker glädjen från min häst i den här samvaron, och jag har hittat den.

Jag känner att NH-folk förstår det här, och andra ser bara ut som att jag är lite tossig... Kanske är det därför man drar sig mot likasinnade, jag har ingen lust att försvara och stå upp för det här hela tiden...

Och ärligt, hur många trådar har startats av Nh-folk för att racka ner på den vanliga hanteringen? Vi snackar faktiskt inte skit om er, det är icke-nh-folk som har dille på att starta trådar som ska ifrågasätta, stöta och blöta NH.

Tycker du att det är konstigt att vi vill "försvara" det vi tror är bra?

Jag känner mig iaf inte personligen kränkt, jag vet att jag gör bra med min häst.
Däremot har jag nu sett så mycket bra grejer inom BRA NH att jag inte vill att folk blir bortskrämda för att folk har konstiga fördomar och uttalar sig om sådant de inte känner till.

Jag känner att det "vi" har gemensamt inom vår lilla "sekt" är att vi funderar mer, försöker läsa våra hästar mer och visa dem mer respekt. Inom den "klassiska ridningen" har jag upplevt mycket "så har man alltid gjort, så det är rätt, och det behöver vi inte ifrågasätta", Jag vill ifrågasätta, fundera och lära mig lyssna på och förstå min häst.

För jag vill rida, jag vill kunna rida som en tok, precis hur jag vill, och min häst ska vilja vara med mig och göra det jag vill. Jag söker glädjen från min häst i den här samvaron, och jag har hittat den.

Jag känner att NH-folk förstår det här, och andra ser bara ut som att jag är lite tossig... Kanske är det därför man drar sig mot likasinnade, jag har ingen lust att försvara och stå upp för det här hela tiden...

Och ärligt, hur många trådar har startats av Nh-folk för att racka ner på den vanliga hanteringen? Vi snackar faktiskt inte skit om er, det är icke-nh-folk som har dille på att starta trådar som ska ifrågasätta, stöta och blöta NH.

Men hur är det nu?

Hade inte du och många andra problem o då sökte sig till NH?
så fattar jag det.

Har man inga problem- så behöver man ingen hjälp- solklart.

Det skulle aldrig ha fallit mig in att köpa en häst- än mindre en unghäst när jag har lite kunskap- vilket garanterat får följder.

Vad får dig att tro att du försöker läsa hästarna mer:confused: o är du rätt ute?

Är det svårt att förstå att det går utan kurser- att folk har känsla för djur- nästan vilket det än må vara?

Om du har haft flera goda o även kanske mindre god förbilder innan hästköpet så vet du redan vad du vill- med DIN häst.
Du har erfarenheter från olika håll- inte bara den där som var dum mot sin häst eller tvärtom.

Jag formar mina efter hur de måste fungera i min o deras vardag.

Här en video av en tjej som kan lite mer än det man ser här på bukes.
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg

Vad är NH i det där? Cirkuskonster återigen. Vi har diskuterat denna förr nånstans och den är för det första inte samlad, den arbetar inte i balans och igenom kroppen under ryttaren. Till det krävs mer.

Visst är hästen "lydig". Men varför blir man imponerad av det:confused: Hästar ska helst vara lydiga. Frågan är bara vad man väljer att lära dem. Har man varit med ett tag och haft några hästar så vet man att det går att rida så på vilken häst som helst som man går in för att träna på det sättet. Vissa lättare än andra naturligtvis. Allt är återigen en fråga om vad man tränar hästen för. Javisst går det att få en häst arbeta rätt ok utan sadel och träns om hästen är välriden för övrigt. Men det blir till en viss gräns. Vilket syns på filmen.

Vill man visa upp "titta vad duktig jag är - inga hjälpmedel" så visst, men blir man imponerad av det så förstår man inte inlärningsprinciper och man har inte tränat många hästar. Precis som hundar kan man lära dem väldigt mycket - vad är konstigt eller imponerande med det? Det är väl självklart? Det enda det säger är att människan har förmågan att träna hästar. Vem har inte som barn eller vuxen haft hästar som man kunnat rida utan sadel och träns:confused:

Så igen - vad är NH med det:confused:

Så vad är NH med det? Jag vet inte vad "rida som en tok" innebär för dej:confused: men att kunna rida sin häst så som man väljer, är det NH:confused: Vad tror du vi andra gör? Självklart ska hästen fås att tycka arbetet är roligt, och okej. Vad är NH med det?

Du säger också att det är du som behöver detta för att lära dej. Ja, men då är det ju kunskapsbrister hos människor det handlar om, inte att hästen hanteras BÄTTRE på det ena eller andra sättet. Du kunde lika gärna ha haft vanliga vettiga människor omkring dej som lärt dej bra hästhantering utan minsta bokstavskombination.

Jag tror många förväxlar sin egen okunskap och behov av att lära sig med vad HÄSTEN mår bäst av. Hästen mår bäst av människor som förstår sig på den och kan hantera den på ett respektfullt och bra sätt och hästen struntar nog i alla bokstavskomninationer och är nog helst utan alla "lärotrix" som såna kombinationer kan inebära, dvs ständiga dominansövningar för att människan ska känna sej säker på att verkligen vara ledare:crazy::cool:

Nu har jag inte läst alla inlägg så någon annan kanske redan har skrivit deta.
MEN, jag måste då säga att rida utan något eller med rep är dom första stegen inom ridningen, senare tillkommer det att rida med tex, bett men då ska man rida som om att man hade ett gummiband i munnen på hästen, sen så ska jag också säga att jag har sett många som kan rida sina hästar i en korrekt form med repgrimma och utan, jag har själv ridit klassiskt och skiftat imellan , men jag har bestämt mig för att NH, är det absolut bästa, det är då inte bara människan som har roligt, hästen får också ha ett ord i leken!
Jeanine

Re: Sv: Funderingar på NH...

Vad är NH i det där?
k022.gif

aaagghh. You just don't get it do you? Alltihopa var NH.

Jag frågade dig och din sidekick en gång förut, låt mig ser en video av dig att rida din häst utan hjälp medel i piaff, passage, spanska skritt, mm. Bareback and briddleless! Du kan inte kan du? Nej. Du har ingen clue av hur mycket jobb och samarbete det ta för att får hästen att göra så.

Om du är inte intresserad av såna saker, bra. Jag är det. Jag vill kunna rida och vet jag behöver inte dra i hästens mun med bett eller behöver andra mekaniska grejer för att får hästen till det jag vill. Givetvis finns så ger en bett mer finess i det hela men du har grunden utan bett tänk vad man kan med bettet i munnen med en häst som är så känslig att du bara behöver rör din lilla finger.
Cirkuskonster återigen.
Tycker du inte om Cirkus?;)

Vi har diskuterat denna förr nånstansNej vi har inte diskuterat. Du bara säger det och sen är det slut. Flashlight has spoken.:bow: och den är för det första inte samlad, den arbetar inte i balans och igenom kroppen under ryttaren. Till det krävs mer.
Alldeles rätt. täck när hästen är undersadel med bett. Men fan om det är inte fantastisk att man kan göra så utan. Vi har sagt "vi" är "Natural" inte freaken miracle workers. Bara att vi säger NH, du tror det ska vara nåt helt mirakulös, med harpar och änglar som sjunger och allt annat duger inte. Ingen har sagt att det ska ser ut perfekt (men det finns folk som kan) men det är sättet man kommer dit som är NH.

Visst är hästen "lydig". Men varför blir man imponerad av det
För säkert 98% av hästar i detta land är inte så lydig att kunna rida så.
Hästar ska helst vara lydiga.
Igen, är din häst så lydig. Vissa mig att du kan gör bättre än Karen.
Frågan är bara vad man väljer att lära dem.
Precis, Jag och många andra vill lära mer. Inte bara rider i rid banan eller tävla de samma mönster. Jag vill allt med mina hästar så länge den individen klara av det.

Har man varit med ett tag och haft några hästar så vet man att det går att rida så på vilken häst som helst som man går in för att träna på det sättet.
Lycka till. Bevisa att du är så duktig.

Allt är återigen en fråga om vad man tränar hästen för. Javisst går det att få en häst arbeta rätt ok utan sadel och träns om hästen är välriden för övrigt. Men det blir till en viss gräns. Vilket syns på filmen.
återigen...
k022.gif

Ingen har sagt annat. Men det är fortfarande imponerande (för mig och andra) för vi vill har en sådant förhållande med våra hästar. Kan du nåt av det i videon idag?
Vill man visa upp "titta vad duktig jag är - inga hjälpmedel" så visst, men blir man imponerad av det så förstår man inte inlärningsprinciper
:eek::eek:Vem är det som inte förstår inlärningsprinciper? Ge mig en lektion du som kan.

och man har inte tränat många hästar.
:rofl::rofl:

Precis som hundar kan man lära dem väldigt mycket - vad är konstigt eller imponerande med det? oh, boy. Du måste vara a hoot att vara runt. Det är nästan skrämmande att vad det är som kan imponera dig. Jag blir imponerad av andras hundar ner du ser att de har lagt ner tid och energi för att får deras hundar att gör konster. Eller vara lydig över huvudtaget sen det är så många som bry sig inte alls om detta.Det är väl självklart? Förklara vad är så självklartDet enda det säger är att människan har förmågan att träna hästar. Vem har inte som barn eller vuxen haft hästar som man kunnat rida utan sadel och tränsSJälv klart har många har haft hästar/ponnies så. Men av alla dessa hur många har ridet piaff och passage mm. Har du?

Senast ändrad av en moderator:
Re: Sv: Funderingar på NH...

Däremot tycker jag att det verkar som om nischen är smal, och att många utövare verkar vara enkelspåriga. Dvs inte kunna ta in influenser från andra håll.
Många blir enkelspårig men inte alla de flesta går vidare till mer avancerad ridning mm. Jag träna NH men rider Western. Jag också har dabblat i trav (men som sagt det var inte för mig) och när jag hitta rätt instruktör vill jag lära mig dressage. Men jag vill inte har en "enkelspårig" instruktör där heller. NH lära inte oss grenen bara hur vi kan lära hästen på ett annat sätt att förstår lättare våra önskningar.

Jag känner inte heller någon rid- eller körmänniska som håller på med NH
Det finns många faktiskt. Jag har många elever som kommer genom här och jag kan säger i år har de flesta vara dressage och klassikt ryttare. Jag även har några trav folk. Men det är många som känna sig mobbad av anti-NH människor nu för tiden och håller det till sig själv. Även jag själv kan håller ifrån med det jag gör och när folk frågar så säger jag "hästhantering och psykolgi" men det är NH i mina ögon vad än namn man ger det för namn. JAg vill inte behöver defend mig själv hela tiden. De som är intresserad får gärna lera sig nåt nytt och de som är inte intresserad får vara. Jag gärna ta frågor och gärna förklara till de som är skeptiskt men fundera över nåt. Men de som vill har en debatt stående i ridhus kan vara, Då är de inte "open minded" de är redan bestämd.

Jag tror en viktig del är inte predika till folk som ni säger att NH är det ÄNDA sätt (jag vet att de finns). Det är det inte det är en bra sätt (tycker jag) och MITT sätt. Vilken sätt man ta bara behöver att känna rätt till var och en. Som min man säger hela tiden alla sätt är bra, utom de dåliga.:idea:

Men hur är det nu?

så fattar jag det.
Jag hade problem med ena hästen och stod helt handfallen. Fick hjälp via NH och insåg då att jag inte gjort så bra med andra hästen heller. Även om han accepterat det och det gick OK för oss.

Det skulle aldrig ha fallit mig in att köpa en häst- än mindre en unghäst när jag har lite kunskap- vilket garanterat får följder.
Jag trodde inte att jag hade för lite kunskap, jag hade ridit i många år på ridskola och när jag köpte unghästen hade jag haft egen häst några år. Jag tror inte att någon skulle köpa häst om de VET att de har för lite kunskap. Men det är nog fler än jag som inte visste, innan. Såklart får det följder, har aldrig sagt annat.

Vad får dig att tro att du försöker läsa hästarna mer:confused: o är du rätt ute?
Jag har fått ära mig att läsa hästarna nu, det fick jag aldrig lära mig på ridskola och de andra duktiga hästmänniskorna jag haft omkring mig har heller aldrig pratat om det på det här sättet. Och när jag säger "mer" så menar jag inte "mer än DU" jag menar "mer än JAG innan, och mer än många i min omgivning". Jag vet att jag är rätt ute när hästen ger mig ett kvitto på det. När allt flyter på bättre och lättare än förut, då vet jag att det är mer rätt iaf.

Är det svårt att förstå att det går utan kurser- att folk har känsla för djur- nästan vilket det än må vara?
Nej, har jag sagt det? Har någon sagt det? Det finns massor med folk som har känsla för hur det ska vara. Och sedan finns det såna som jag som inte är född med det. Är DET svårt att förstå??

Om du har haft flera goda o även kanske mindre god förbilder innan hästköpet så vet du redan vad du vill- med DIN häst.
Du har erfarenheter från olika håll- inte bara den där som var dum mot sin häst eller tvärtom.

Jag vet inte vart du vill med ditt inlägg, det verkar nästa som att du inte läser de inlägg vi skriver?

Så vad är NH med det? Jag vet inte vad "rida som en tok" innebär för dej:confused: men att kunna rida sin häst så som man väljer, är det NH:confused: Vad tror du vi andra gör? Självklart ska hästen fås att tycka arbetet är roligt, och okej. Vad är NH med det?
Det är väl inget NH med det. Men inom andra "discipliner" har jag inte fått lära mig det som behövs för att kunna göra det. Jag vill kunna rida min häst fritt och med glädje, vi ska kunna rejsa med andra och busa utan att det någonsin känns osäkert. Det jag menade "som en tok".

Du säger också att det är du som behöver detta för att lära dej. Ja, men då är det ju kunskapsbrister hos människor det handlar om, inte att hästen hanteras BÄTTRE på det ena eller andra sättet. Du kunde lika gärna ha haft vanliga vettiga människor omkring dej som lärt dej bra hästhantering utan minsta bokstavskombination.
Ja?? Men det är ju det vi säger! Kan du inte läsa? VI behöver lära oss hur hästarna behöver bli bemötta. Och jag tror nog att hästen tycker att det är bättre när en människa visar att h*n förstår hästen och respekterar den, än när människan bara "kör på och kör över".
Jag säger inte att du gör så, men jag vet många som gör det.

Jag tror många förväxlar sin egen okunskap och behov av att lära sig med vad HÄSTEN mår bäst av. Hästen mår bäst av människor som förstår sig på den och kan hantera den på ett respektfullt och bra sätt och hästen struntar nog i alla bokstavskomninationer och är nog helst utan alla "lärotrix" som såna kombinationer kan inebära, dvs ständiga dominansövningar för att människan ska känna sej säker på att verkligen vara ledare:crazy::cool:

Ja, jag försöker hela tiden förklara bättre. Men oftast känns det som att "ni" inte ens vill lyssna och förstå...

NH handlar inte om att få hästen lydig, utan att få hästen med sig. :) det finns också många olika sett att tolka NH. den tränaren jag tränar NH för har tagit lite från Parelli och från andra tränare och utifrån sin egna uppfattning. hon tränar mycket att hästen ska vilja vara med dig och nära dig, men samtidigt för den inte "gå över dig". man försöker tala hästens språk för att den ska förstå. jag rider inte bara NH med repgrimma, utan tränar även dressyr och annat med t.ex. bett. det är just att min grundtanke ligger i NH och att man kan försöka sätta ihop det man gör på marken när man tränar eller bara hanterar hästen med vad man gör när man rider, eller tränar då t.ex. dressyr. vad gällande hur hästen går i form eller jobbar rätt så tror jag att hästen själv kan bära upp sig rätt, men att man bara "förfinar" det när man rider hästen i form. jag rider mest i skogen och min häst har finfina ryggmuskler :idea:

Jag känner precis som du "skuggi"! ;)

Oj vad du gick igång:rofl:

Jodå filmen har diskuterats om det var av dej eller inte har jag ingen aning om.

Nej jag har inget behov av att bevisa något varken för dej eller andra. Men visst ligger det jobb bakom, men framförallt ligger det RELATION bakom, det trodde jag du förstod i alla fall? Det är relationen som gör att man får en häst att utföra det man begär oavsett om det är med sadel och träns eller utan. Dina kommentarer visar din okunnighet. Allt hästen kan göra för dina signaler med sadel och träns, kan den även göra utan, eftersom hästen går på signalerna inte utrustningen:cool: men det kommer att bli den halvdana form som på filmen. Filmen visar relation, inget annat.

Ja jag kan rida så om det skulle roa mej att träna så, och jag har gjort det - på skoj. För att få utlopp för den barnliga sidan kanske, som vuxen, men som barn var det sport att visa varandra hur man kunde klara det, även hoppa utan, som fuxen gör. jag har tex ridit igenom dressryprogram på skoj på en av mina hästar, utan något alls, vad är det med det? Om du kommer dit inser du att det är ingen skillnad, hästen går på signaler, som sagt. Det är en fråga om inlärning och förtroende.

Mina ungar har gjort det också. På skoj. So what??? Jag sa att det är cirkus men jag sa inte att det saknades kommunikation, jag sa inte att det de gör är fel:confused: Var läser du in det? Jag skrev att hästarna på filmerna lyssnar på människorna om du läser innan du kastar dej in försvar.

Skrev jag att det var fel? Jag skrev att det inte har ett skit med NH att göra, det är något som man kan göra utan att ens ha hört talas om smarta amerikaners sätt att bli rika på folks okunnighet.

LÄS människa vad jag skriver:mad: ALLT är en fråga om vad man väljer att lära hästen Det ena går lika bra som det andra.

Jag vill kunna rida och vet jag behöver inte dra i hästens mun med bett eller behöver andra mekaniska grejer för att får hästen till det jag vill.
Och?
Tror du på fullt allvar att man sitter och DRAR i bett:eek: Det är inte vad bettet är till för kan jag i så fall upplysa dej om. Ja, i så fall är det nog bra om du lär dej rida dina hästar utan. För om något är det väldigt bra för balansen, för att få en så oberoende hand som möjligt, och det gör att man sen inte måste klamra sej fast i händerna och dra hästen i munnen. Med en bra balanserad sits behöver du inte dra hästen i munnen, du kommunicerar med handen som en del av kommunikationen, likaväl som du kommunicerar när du rider utan något alls:idea: "Ni" har totalt missförstått vad sadel och träns är till för överhuvdtaget.

Men ja, om du tror bett är för att dra och plåga hästen så rid utan för allt i världen:eek:

Som sagt, det är som att diskutera med Jehovas vittnen. Förvrängningar av verkligheten och allt som ligger utanför den egna sektens uppfattningar är bara djävulens verk:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

egentligen så är vi ju alla bara människor som älskar hästar, men tolkar det på olika sätt. jag tror att alla kan komma dit då man kan rida sin häst utan något varsomhelst, hursomhelst med eller utan NH, det är bara ett sätt man kan använda :D

Jag vill kunna rida min häst fritt och med glädje, vi ska kunna rejsa med andra och busa utan att det någonsin känns osäkert. Det jag menade "som en tok".
Men de är inga maskiner! Du får busa, men inte hästen:crazy:
De kan bli rädda, bocka o bralla- av glädje. DET är helt naturligt.

Skaffar man sig en unghäst o tror att man aldrig ska ramla av, så är man ute med cykeln.

NER kommer man alltid:bump:

Vi är nog väldigt olika.

Jag vill bara ha vardagslydnad- att de funkar i vardagen- även hund o katt.

Gick på brukshundsklubb ett tag, men insåg att man inte lärde sig det där.

Kommer inte ihåg vad tränaren sa- som hade 9 hundar. Han sa ngt i stil med- Du o jag har vardagslydnad på våra, men.....Övriga kunde inte ha lösa hundar på rasten o detta var en lite avancerad kurs i lydnad:rofl:

De som lär sina djur tricks via beröm o klicker är Ok, men att påstå att det är det som NH är till för:mad: Har mkt svårt att se att Parelli förordar nedläggning av hästen.:confused:

Det handlar om att lära sig att kommunicera på ett bra sätt o ha en så bra hästhållning som möjligt.
Inte att drilla hästen så den blir helt avtrubbad för att människan är rädd för om hästen tar minsta lilla skutt.

Ta hästen Shutterfly som är en extremt nervig häst. Den skulle aldrig prestera som den gör om man inte översåg med dens personlighet. Det kan bara en skicklig ryttare o en god ledare åstadkomma- som är trygg i sig själv. Att de blir ett Team- som är hela vitsen med hästmannaskap.

Inte att ha benhård kontroll.

Men hur är det nu?

så fattar jag det.

Skuggi:bow::bow::bow::bow:

Axel Jag har absolut ingen aning vart du vill komma med detta inlägg!:confused:

Men de är inga maskiner! Du får busa, men inte hästen:crazy:
De kan bli rädda, bocka o bralla- av glädje. DET är helt naturligt.

Skaffar man sig en unghäst o tror att man aldrig ska ramla av, så är man ute med cykeln.

NER kommer man alltid:bump:

Men suck... Det är ju det jag säger, att VI ska kunna busa, hästen och jag, utan att det känns osäkert. Han ska veta att han får busa och kuta, men då måste han också lyssna om jag någon gång begär att han ska sluta innan han är "klar".
Och då pratar jag inte om unghästen, så höga krav har jag inte på honom ännu, han får bralla av mig om han absolut vill.. ;P

Det känns som att du skriver för att säga emot fast du inget har att säga?

Så långt är väl alla överens!:confused:

Jag vet inte vart du vill med ditt inlägg, det verkar nästa som att du inte läser de inlägg vi skriver?
Ja, jag försöker hela tiden förklara bättre. Men oftast känns det som att "ni" inte ens vill lyssna och förstå...
Det är precis vad dom inte gör eller vill.
Varför kan man fråga sig, och jag tror att CS är på rätt spår med detta citat ur #85:
Det jag har synpukter på är inte det traditionella hästhantering här på det är det att folk kan vara "gameldags" och fortfarande följa gamla protokoll även om det är inte särskilt bra för hästens psyke. Lastning av icke NH människor: ta linor bakom röven, täcka över för ögon, vencha in den mm. Nu det finns massvis med många fina traditionella folk som kan hästar men det finns folk som kan ingenting och har hållet på med hästar i 20+ år. Det är inte vad vi kalla det för som är viktig det är vad vi gör.

Eller är det att folk som har hållet på med många år är rädd att hitta ett annat sätt att hantera hästar eller att de kan vidare utveckla på ett annat sätt eller är det att de är rädd att de ska känna att de möjligtvis var inte lika duktiga som de trodde. Att det kan finnas än enklare sätt att hålla på med hästen.
Förmodligen finns ännu tristare delorsaker, även sett ur hästarnas synvinkel. :(

Jag beundrar er som försöker och försöker trots att det står klart att dom där personerna inte skriver för att dom vill veta. Själv har jag tagit beslutet att inte ha något med dom att göra. Mår så mycket bättre nu. :)

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
21 295
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 284
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 661
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka