Funderingar Hingstvalstråd 2014

@Wine-tee åhhh! Det är allt jag har att säga. Det där kan ha varit mitt i prick. Får väl se hur nära allt blir men det blir ju en ganska avlägsen linjeavel. Galoppen är ju verkligen fantastisk. Otroligt snygg dessutom. Synd bara att det stod att han var väldigt attraktiv i hela europa och ston seminerade på Hästak prioriteras. Men om man bara har en back-up så kan man ju hoppas! Tack snälla för all din tid och engagemang. Om du kommer på någon mer så säg gärna till.

@Miiikaela_ Ja en riktig wow-hingst är det. Jag tror dessutom att han kommer bli dyr i framtiden när han visat sig lite mer så vill man är det nog ekonomiskt att ta honom nu.
Själv skulle jag inte hänga upp mig alltför mycket på det hästak skriver, de är såklart angelägna om att man skall stalla upp hos dem så de får in pengar. De skriver till och med "hör med oss innan du kör till en annan station". Tycker det är lite ful marknadsföring faktiskt, försöka diskret pressa folk till att åka till dem.
Är Hästak väldigt långt bort för dig? Kan ju vara så att betäcker man lite senare i säsongen har värsta rushen lagt sig så konkurrensen är mindre. De flesta etablerade uppfödarna vill ju ha tidigare föl så de hinner växa till sig mer inför tester och visningar.

Hur som helst kan man höra med dem och ha en back-up hingst redo ifall det fallerar :)

@Miiikaela_ Bravour kanske vore något? Bör lämna stort med sin stam, kanonhopp, riktigt bra galopp och såpass bra gång att han blev 3:e bästa i dressyr på sin kvalitetsvisning som 4:åring. Det har ju dessutom gått väldigt bra för hans 3:åringas som visats i år hittils. Har enligt mig bra villkor också.

Han har lite längre bakben, men dressyr-uppförsbacke är ju inte riktigt prio hos en hopphäst kan jag tycka..?

Åh Bravour, han är skitsnygg! Träffade honom hemma på stallplanen i fredags och vilken läckerbit han är! :love:

@Wine-tee Jo men lite så. Skall säkert inte vara några problem. Jag blev också lite så kinkig på det. Känns som du säger lite fullt. Men jag hoppas också på att det är så att efter högsäsong så kan det vara lite enklare att få tag på. Tror också han kommer bli dyr!

@WBanna oh ja snygg är han! Riktigt snygg. Det är det där med skimmel, har så svårt för det. (säger hon med en skimmel i stallet). Får se om jag kan se förbi det ;)

Tillägg: minns genast varför han föll bort, han är skimmel. Min är också skimmel och jag vill helst ha chans att få något annat men färgen är inte alls å andra sidan!

Även med två skimmelföräldrar har du 25 % chans på icke-skimmel. I övrigt har jag tyvärr inget att komma med när det gäller ridhästavel. :)

@WBanna Haha jo att den skall vara ren är ett problem ;) min är aldrig ren, verkligen aldrig. Så länge den är grå är det väl en sak, men vit! Om jag får välja, helst inte. Efter 5 år av evigt tvättade så är jag ganska trött på det. Sen kan jag hålla med om att det är snyggt, just när dom är rena. Vilket är aldrig! ;)

@thoora jag vill ha så stor chans som möjligt ;) 25% är lite med min otur!

Jag är lite bitter över att jag har ett litet sto. Det är helt vetenskapligt att Common sense lämnar ganska litet eller? Om den bara blir runt 165 blir jag nöjd men det kanske ändå är för stor chansning med ett sto på knappa 160? Ni som vet, han lämnar smått eller som han själv? Jag tycker han är så fin!

Jag läste i någon gammal tråd om rekommendation om Landgraf-blod på hästar med Corde-blod, att det brukar bli en trevlig kombination. Vad finns det för aktiva hingstar med Landgraf-blod som ni skuller rekommendera?

Cartier står ju på Eklunda och har Landgraf blod nära. Hans gångartsförvärvning är ju inte så stark - den brukar mig veterligen inte bara det inom den hingstlinjen - men den är helt ok och han har lämnat en del bra hästar. Törs inte uttala mig mycket om humöret, bara sett honom live en gång på Eklunda men han såg sansad ut där.

Det var trist att höra spagan, hoppas att han återhämtar sig helt.

Jag måste ha plan b hingst till Donna, dessa förbenade lördagsskick. Jag kommer inte kunna åka o hämta i kalmar i år heller. Det är som det är med företag, barn och avstånd.

@Fenestra Vi tappar och lämnar sen direkt till postcentralen i Malmö på söndagar så det är framme måndag. Det måste vara fler (Skåne-)hingstar än Luxus som kan göra så?

Jag delar på hemmastona i år, ett går till Kalmar om hon betäcks och ett till ön. Hon till ön är pga att vi lånade ut henne som sällskap i vinter och hon har där inte visat brunst samt den hästen hon gick som sällskap till skulle iväg..

Vi ville inte ta hem henne till högdräktiga ston, smittorisk och stress, för att sen köra igen utan valde att ta stationen på ön där hon kan bo tills hon är klar, tror det passar henne allra bäst då hon är en lite känsligare tjej och där är det lite mindre omsättning på hästar och möjlighet både till box och eller bete. På Kalmarstationen finns inte samma möjlighet att ha henne kvar så det blev smidigast såhär. Nu hade vi 100% dräktigt ifjol och hoppas givetvis på samma tur i år :)

@AW , smart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka