@Eloise
Som regel ar det ett stort "No no" att korsa grenar bara for att det sto man rakar ha inte ar i den gren man vill rida sjalv.
Chansen att fa en avkomma som inte ar bra pa nagot alls ar mycket storre da eftersom man avlar bort fran de egenskaper som avlats in i stoet genom manga generationer.
Vill du avla en dressyrhast sa tacka da nej till Cortus stoet och forsok lana ett dressyrsto att betacka, alt. kop ett fol. De tar mitt rad.
Sedan kan du ju betacka detta stoet med en hopphingst med god gang. Pa det viset far du bara med fordelar. Om avkomman inte blir det du vill kan man alltid salja en gott stammad ung hopphast. Att forsoka salja en ung hast med blandad stam som ror sig mediokert och hoppar likasa gar ju ocksa men till ett mycket (!) lagre pris.
Tips pa hopphingstar med bra gang och som bor lamna lite storlek pa avkomman:
- Sir Oldenburg tror jag kan sitta som en smack i detta fallet. Mycket hopp i stammen men gangartsforvarvningen ar anda mycket stark. Lamnar bra typ ocksa.
- Canterbury hade en riktigt bra forsta folargang. Bor lamna ganska latta avkommor av god storlek.
- Bravour behover inte skammas pa dressyrbanan trots sin hoppharstammning. Lamnr storlek men ger ocksa mer massa an de tidigare namnda sa han passar pa ston av latt typ. Skulle dock inte ta honom om jag ville forbattra skritt.
- Magic Park ar en fin hingst med bra gang, hopp och interior/temperament. Bor ocksa lamna normalstora avkommor.
Det finns tva till jag vill namna, de ar lite mindre och lamnar lite mindre an de ovan men da ditt sto ar ganska stort bor avkomman inte bli liten anda med dessa fader.
- Common Sense ar en latt och adel hast som bevisigen lamnar avkommor som hoppar och ror sig bra. Har aven hort att de har bra temperament.
- Hip Hop har ett av SWB's hogsta index i hoppning och ar den hopphingst i toppen som har hogst dressyrindex pa sina avkommor. Ger valdigt behagligt temperament pa sina avkommor ocksa. Den har hingsten skulle jag titta en extra gang pa till ett Cortus-sto pga. den goda forvarvningen.