Funderingar Hingstvalstråd 2014

@Fenestra Vi tappar och lämnar sen direkt till postcentralen i Malmö på söndagar så det är framme måndag. Det måste vara fler (Skåne-)hingstar än Luxus som kan göra så?

Jag måste passa på att tacka lite extra för servicen ni och vissa andra hingstägare ger!
Mitt sto tog med ett jätteägg i onsdags, det brann i knutarna så Luxus tappades och en löpare hämtade, nu kanske han normalt tappas på onsdagar också, men det kändes superskönt att inte missa ägget (som iofs hängde kvar stort som ett strutsägg på fredagen).

Algot (Cardento-corland) står på Eklunda! Ser jättefin ut, men liten. Någon som har lite info om honom? Lämnar han smått? Mitt sto tog sig inte på första försöket, ska åka på försök två m Magic Park imorgon. Behöver nog en plan B- hingst om det inte tar sig. :)

Ingen i klubben för inbördes beundran som kan förklara varför mitt inlägg plockades bort???
Visst är det irriterande att inlägg bara plockas bort enligt eget tyckande och att dem som gjort det inte kan motivera sig så man vet vad man gjort för fel ...!

Har tyvarr ingen aning om varfor, tyckte det var markligt ocksa att inlagget forsvann.

Jag fattar det inte, först skrev jag att han var skadad och sen svarade jag ju bara på frågan om vad som hänt med Niveau, det kan ju knappast bryta mot några regler.
Men det verkar inte som personen som gjorde det vågar stå för varför

Lånar senaste knappen.

Hur halshuggen blir man här om man vill lägga en dressyrhingst på ett hoppsto?

Jag är nybörjare på det här med avel, men har blivit erbjuden att få låna ett sto att betäcka, stoet i fråga är e: Cortus, med en riktigt trevlig stostam bakom sig.
(vill inte avslöja för mkt eftersom inget är definitivt, har dock ägarens tillåtelse att posta här)

Stoet har lämnat ett par stycken trevliga föl efter olika hingstar, hon har goda gångarter själv, taktmässiga och över medel, framförallt galoppen är bra, skritten behöver förbättras, bra typ, högrest med väl ansatt hals, inte för lång rygg, korrekt i benen och allt som allt en trevlig modell. Avkomman får gärna komma upp lite till fram dock, stoet är ca 170 cm, men jag räds inte en avkomma med lite storlek. Gärna ingen mastodonthingst som lämnar mycket massa dock, vill jag sälja det tilltänkta fölet så ska hästen inte bara passa mig...

Som den dressyrnörd jag är så vill jag såklart tillverka en gångartsbebis... mina funderingar går till Dalwhinnie och Canterbury som jag förstått kan hoppa tillfredsställande bra också, dvs dressyrhingstar som även kan hoppa.
Tänker jag helt tokigt?

Ägaren kommer givetvis med råd också, men hen har gett mig fria tyglar att välja hingst dock.

Alla synpunkter, tips och råd är välkomna, även de som eventuellt sågar mig vid fotknölarna...

@Eloise Host ,harkel Canterbury är en hopphingst som rör sig bra.
Sen finns ju Sir oldenburg.

Jag är ju nybörjare! ;) men jag tycker han rör sig väldigt trevligt också...
Tänker mig att med stoet + Canterburys gång kan ge en häst som kan prestera i msv. Jag är långt ifrån världscup-ryttare...

Sir oldenburg har jag faktiskt kikat lite på också! Tack för input :)

@Eloise
Som regel ar det ett stort "No no" att korsa grenar bara for att det sto man rakar ha inte ar i den gren man vill rida sjalv.

Chansen att fa en avkomma som inte ar bra pa nagot alls ar mycket storre da eftersom man avlar bort fran de egenskaper som avlats in i stoet genom manga generationer.

Vill du avla en dressyrhast sa tacka da nej till Cortus stoet och forsok lana ett dressyrsto att betacka, alt. kop ett fol. De tar mitt rad.
Sedan kan du ju betacka detta stoet med en hopphingst med god gang. Pa det viset far du bara med fordelar. Om avkomman inte blir det du vill kan man alltid salja en gott stammad ung hopphast. Att forsoka salja en ung hast med blandad stam som ror sig mediokert och hoppar likasa gar ju ocksa men till ett mycket (!) lagre pris.

Tips pa hopphingstar med bra gang och som bor lamna lite storlek pa avkomman:

- Sir Oldenburg tror jag kan sitta som en smack i detta fallet. Mycket hopp i stammen men gangartsforvarvningen ar anda mycket stark. Lamnar bra typ ocksa.

- Canterbury hade en riktigt bra forsta folargang. Bor lamna ganska latta avkommor av god storlek.

- Bravour behover inte skammas pa dressyrbanan trots sin hoppharstammning. Lamnr storlek men ger ocksa mer massa an de tidigare namnda sa han passar pa ston av latt typ. Skulle dock inte ta honom om jag ville forbattra skritt.

- Magic Park ar en fin hingst med bra gang, hopp och interior/temperament. Bor ocksa lamna normalstora avkommor.

Det finns tva till jag vill namna, de ar lite mindre och lamnar lite mindre an de ovan men da ditt sto ar ganska stort bor avkomman inte bli liten anda med dessa fader.

- Common Sense ar en latt och adel hast som bevisigen lamnar avkommor som hoppar och ror sig bra. Har aven hort att de har bra temperament.

- Hip Hop har ett av SWB's hogsta index i hoppning och ar den hopphingst i toppen som har hogst dressyrindex pa sina avkommor. Ger valdigt behagligt temperament pa sina avkommor ocksa. Den har hingsten skulle jag titta en extra gang pa till ett Cortus-sto pga. den goda forvarvningen.

@Eloise Jag gjorde den "kardinalsynden" för fem år sen och betäckte mitt Quite Easy-sto (därefter Tabac-Lambert) med Damino SD. Jag vann betäckningen och jag kan säga att folket härinne mest förfärades av kombinationen. Mitt sto var för gammalt i typen (lång och lågställd) och Damino var för mycket stridsvagn.

Ungen blev superfin! Blev klass I som föl med 46p och 8or rakt igenom på gången. Jag sålde honom som ettåring eftersom han skulle bli för stor 170+ men har stadig koll med ägaren. Han rör sig riktigt riktigt bra och är mycket ridbar och har ett fint lynne. Är nästan så att jag ångrar att jag sålde honom;).

Har man en sto med vettiga grundgångarter så tycker jag absolut man kan använda en gångartshingst även om stoet är hoppstammat. Man behöver väl inte ta en dressyrhingst som är rädd för hinder dock. Damino hade väl bara 5-5 men jag såg honom själv löshoppa och han hade verkligen mod och kastade sig över hinderna, men inte så mycket vett, sans och hinderkänsla:p.

38280_1429181741455_5451598_n.jpg

Fyra år:
10245427_588499671246748_8117648665302508044_n.jpg

Jag håller med @Fiorano !

Jag har själv ett sto med "blandad" stam (Cortez-Ceylon-Furidant) där alla hingstarna har lämnat både hopp och dressyr avkommor.
Jag tycker själv eftersom stoet i fråga har tävlat hoppning att det är hennes starka sida, men hon rör sig riktigt bra också och jag är inte alls främmad att lägga en dressyrhingst på henne någon gång.
Men då vill jag ha en dressyrhingst som även har goda hopp egenskaper :)

Att man får en avkomma som inte blir vad som är förväntat är ju ändå sånt som händer i avel... :o

Lånar senaste knappen.

Hur halshuggen blir man här om man vill lägga en dressyrhingst på ett hoppsto?

Jag är nybörjare på det här med avel, men har blivit erbjuden att få låna ett sto att betäcka, stoet i fråga är e: Cortus, med en riktigt trevlig stostam bakom sig.
(vill inte avslöja för mkt eftersom inget är definitivt, har dock ägarens tillåtelse att posta här)

Stoet har lämnat ett par stycken trevliga föl efter olika hingstar, hon har goda gångarter själv, taktmässiga och över medel, framförallt galoppen är bra, skritten behöver förbättras, bra typ, högrest med väl ansatt hals, inte för lång rygg, korrekt i benen och allt som allt en trevlig modell. Avkomman får gärna komma upp lite till fram dock, stoet är ca 170 cm, men jag räds inte en avkomma med lite storlek. Gärna ingen mastodonthingst som lämnar mycket massa dock, vill jag sälja det tilltänkta fölet så ska hästen inte bara passa mig...

Som den dressyrnörd jag är så vill jag såklart tillverka en gångartsbebis... mina funderingar går till Dalwhinnie och Canterbury som jag förstått kan hoppa tillfredsställande bra också, dvs dressyrhingstar som även kan hoppa.
Tänker jag helt tokigt?

Ägaren kommer givetvis med råd också, men hen har gett mig fria tyglar att välja hingst dock.

Alla synpunkter, tips och råd är välkomna, även de som eventuellt sågar mig vid fotknölarna...

Och sen skulle jag också vilja slå ett slag för Lambourghini!
Lämnar både hopp och dressyr, fin typ och är höjd till A på väldigt lite avkommor. :)

Han ligger dock på minus på storleken men jag har inte sett några pluttar efter honom och då har jag sett ganska många eftersom en av mina vänninor är en av dom flitigaste användaren av honom och jag har sett och ridit in flertalet av dom ;)

Idag var jag och tittade på Cover Boy S och han kommer helt klart att vara plan B om inte det funkar med den hingsten jag valt till hoppstoet. Shit vad snygg hingst och verkar dessutom otroligt trevlig i skallen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka