Funderingar Hingstvalstråd 2014

@Dressyren På jobbet fick vi en fölunge efter Carlton Hill förra året. Maken till fölunge! Otroligt vacker och rörde sig helt fantastiskt fint. Fick fina poäng på fölvisningen med!

Mitt sto ska semineras med Dalwhinnie förhoppningsvis nu i veckan. Jag har ingen reservhingst som alla pratar om att man ska ha.. Finns det fler dressyrhingstar med levande föl avg.?
Jag hade Dalwhinnie som första handsval förra året när det var dags för seminering. Hade också missat detta med reservhingst och ville ha med levande fölavgift. Det blev Bocelli - han har levande fölavgift iår också. Kan det vara ett alternativ?

För min del blev det ett Dalwhinnieföl i alla fall :D

/Lizzie

Tack för snabba svar! Har någon här erfarenhet av hästar efter carlton Hill?
Mitt sto ska i år ha föl efter Carlton Hill, mitt sto's mor har redan ett halvsyskon e Carlton Hill som är 3år i år, är min hästs uppfödare som till stora delar rekommenderade honom som hingstval till mig. Ska vara uppfödarens bästa föl mentalt; modig, orädd, framåt, social och lätt att ha att göra med. Såldes som föl som hingstämne till Carlton Hill's uppfödare.
Carlton Hill- Metall - Darwin 3år:

Jag kastar ut en fråga till er som kan, jag hörde att Johnson (Jazz- Flemmingh) lämnar ganska stort, stämmer det? Stoet i fråga är 167 cm.

Jag kastar ut en fråga till er som kan, jag hörde att Johnson (Jazz- Flemmingh) lämnar ganska stort, stämmer det? Stoet i fråga är 167 cm.

De flesta jag har sett har varit 168-169cm och sedan finns ju ett par jättar som Bretton Woods m.m. så över lag lämnar han över medel. Men med stammen i åtanke så tror jag knappast att han lämnar Briar-stort. Brukar också vara väldigt fin typ på avkommorna.

Min kompis har en tvåring efter Johnson, mamman var väl 170 cm. Han kallas för Putte för att han är så putteliten.
Jättefin och rör sig väldigt lätt och luftigt med mycket knän, men stor är han inte. :) Det är verkligen ett lotteri.

Tack @IronWill, det var vad jag ville höra ;) Även om jag inte vill ha ngn. minihäst men den behöver inte gärna dra iväg över 170 cm, fast vad gör det egentligen en bra häst har väl varken ngn. specifik färg eller höjd men om man får önska.. :)

Jag har också en som inte är så stor efter Johnson, fast där är mamman bara 161 cm. Tror att denna blir större, runt 165 el. kanske strax under. Rör sig med väldigt mkt knän, väldigt fin galopp, är snygg och trevlig i skallen.

Jag hade inte tänkt betäcka om i och med att min är beräknad ganska sent (11 juni) med årets föl. Jag är dock väldigt sugen och funderar på om vi skulle köra på om hon inte går över för mycket. Hon tog sig lätt förra året så förhoppningsvis kan hon göra samma i år.

Så jag vill ändå ha tänkt på en hingst eller två. Jag har varit så säker på Coventry, som jag fortfarande älskar. Det som gör mig osäker är att han är så pass oprövad och jag behöver storlek på min. Vill helst inte ha en liten plutt utan något som lämnar stort då mamma endast är knappa 160.

Så tips på hingstar som kan passa, hopphingst med bra gångarter som lämnar stort. Det som finns att förbättra på stoet är att ge henne lite bättre/lättare front då hon är aningens byggd i nedförsbacke och även om det är försumbart vill vi ändå förbättra det om det går, och en hingst med mycket god galopp. Annars är hon korrekt i ben, fin överlinje med ganska mycket massa e.acacio ue. Cordon bleu, kvick och spänstig i sin hoppteknik. Gått 130 hoppning som 6-åring innan de totalt förstörde hennes psyke och har hos mig gått msv dressyr/lätt hoppning/debutant fälttävlan.

Gärna hingst med bra villkor iom att vi är sena men vi är öppna för det mesta.

@Miiikaela_ Bravour kanske vore något? Bör lämna stort med sin stam, kanonhopp, riktigt bra galopp och såpass bra gång att han blev 3:e bästa i dressyr på sin kvalitetsvisning som 4:åring. Det har ju dessutom gått väldigt bra för hans 3:åringas som visats i år hittils. Har enligt mig bra villkor också.

Han har lite längre bakben, men dressyr-uppförsbacke är ju inte riktigt prio hos en hopphäst kan jag tycka..?

@Miiikaela_ Bravour kanske vore något? Bör lämna stort med sin stam, kanonhopp, riktigt bra galopp och såpass bra gång att han blev 3:e bästa i dressyr på sin kvalitetsvisning som 4:åring. Det har ju dessutom gått väldigt bra för hans 3:åringas som visats i år hittils. Har enligt mig bra villkor också.

Han har lite längre bakben, men dressyr-uppförsbacke är ju inte riktigt prio hos en hopphäst kan jag tycka..?

Kan vara något. Skall kika på det. Nej absolut ingen dressyr-uppförsbacke men lite lättare front hade jag önskat och att den inte är tung/byggd i nedförbacke. Men skall kika på honom. Tror jag hade honom på listan förra året.

Tillägg: minns genast varför han föll bort, han är skimmel. Min är också skimmel och jag vill helst ha chans att få något annat men färgen är inte alls å andra sidan!

Kan vara något. Skall kika på det. Nej absolut ingen dressyr-uppförsbacke men lite lättare front hade jag önskat och att den inte är tung/byggd i nedförbacke. Men skall kika på honom. Tror jag hade honom på listan förra året.

Tillägg: minns genast varför han föll bort, han är skimmel. Min är också skimmel och jag vill helst ha chans att få något annat men färgen är inte alls å andra sidan!

Ja att ha en skimmel kan ju vara en riktig sorgehistoria när man skall tävla och ständigt inser att nu är den brun/gul/grön -fläckig igen :)

Coventry är snygg, galoppen är bra men traven är riktigt riktigt dålig, något att ha i åtanke.

Kikat på Canterbury? Han har ju lätt front, bra kropp och både hoppar och rör sig bra. Lämnar nog inga jättehästar men de borde bli normalstora. Lämnat riktigt bra huvud hals och bål samt galopp på sina fölungar och hans årgång 2012 var bland de högst bedömda det året.

@Wine-tee ja det är ju det. Jag är så himla trött på att tvätta vit häst ;) men samtidigt kan jag ju inte berhålla alla själv heller. Jag får dock känslan av att ingen gillar vita hästar, inte så lättsålt kanske ;)

Jo det är ju det. Jag hade kunnat chansa på det om jag visste att jag fick storlek.

Canterbury är hon dräktig med i år. Så det var ju roligt att du nämnde honom. Får väl se, blir ungen strålande får jag väl göra en repris men det hade varit kul att prova något annat.

@Miiikaela_ Ja jag tänkte att han borde ha det du sökte efter ;) Hoppas på en fullträff tycker jag man alltid gör. Förstår dock tanken i att prova annan kombination också.

Baltimore är kanske värd att kolla på? Bra front, inte så hög bak, lämnar +1.5 på storlek och har ett bra blup-index. Lämnar genomsnittlig skritt och trav, vilket är ok på en ren hopphäst men det beror på vad man vill ha för avkomma.

Niveau lämnar ju faktiskt bra hästar av god storlek som hoppar och rör sig väl. Men man bör ha ett välbenat sto då han gärna ger inåttåade avkommor. Just inåttå är jag lite reserverad mot då det sliter på benen, och är väldigt vanligt.

Typiskt att Common Sense är så liten och lämnar så litet, han har ju i övrigt allt man kan önska....

Törs jag säga Sir Oldenburg? :P Han är ju faktiskt hopp/allroundstammad och har det du letar efter. Här i sverige är hans stam inte så känd och han marknadsförs ju lite som en gångartshingst, men stammen säger hopp och typ/gångartsförbättrare. Lite lustigt egentligen. AVN rekommenderar honom till "sporthästaveln framförallt som typförbättrare". Sporthästavel blir ju både dressyr och hopp.

@Wine-tee

Han har definitivt vad jag söker. Svårt också att se om det blir en fullträff redan som föl. Men visar den sig bli bra kan det mycket väl bli en till. Jag gillar honom. Skulle dock vara kul med något annat.

Jag har hört att baltimore och tillhörande avkommor kan vara ganska tittiga/stirriga med ganska mycket temperament? Om man ser till vanlig trevlig hobby/tävlingshäst för en vanlig ryttare så att säga. man vill ju alltid föra aveln framåt givetvis men jag vill gärna ha trevligt psyke på kommande ungar.

Niveau gillar jag. Stoet själv har väldigt korrekta och fina ben. Så man kanske skulle våga det, det är ju dock alltid en chansning i alla fall.

Common Sense är bara :love: men som sagt tyvärr för liten för att jag skall våga chansa. :banghead:

Det vågar du, har själv kikat lite på honom faktiskt. Jag tycker han är läcker och verkar lämna bra av vad man kunnat se. Kan vara något! :up:

@Miiikaela_ Nej tittiga hästar vill man inte ha och de är inte lätta att sälja. Så honom skulle jag räkna bort med det i åtanke.

Och ja det är alltid en chansning med benen. Exteriörmässigt tycker jag dock att modern ofta förvärvar sig ganska starkt, det är sällan man ser avkommor som är helt olika sin moder. Så har stoet riktigt bra ben skulle jag våga chansa på en hingst som är lite inåttåad eller lite vinklad i hasen osv. Tycker också att Niveau är fin i övrigt. Tror tyvärr att han tävlar i år, hittar honom inte på språngrulla..

Hm, Balou tror jag har det du söker. Han är stor, har bra front och är till och med byggd i uppförsbacke. Hoppar riktigt bra, 10 på sin galopp och rör sig väl på en film jag hittade någonstans... hm. Har språng + 90 dagarsavgift och är inte fasligt dyr. Det enda jag kan anärka på är att han har både lite Cor-blod och lite Almé Z precis som ditt sto. Men han tillför också Landgraf, Ramiro Z och Ladykiller blod.

webimageloader.ashx

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka