Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*kl*

Någon som vet om cellestial finns att få tag på??
Har googlat men hittar bara gammalt om honom..

Vem tog in på honom när han fanns i Sverige innan?

Jag har försökt få ta in på honom i två säsonger nu men de på stationen pratar bara tyska och är motvilliga till att skicka till Sverige med alla problem som kan uppkomma så jag har gett upp. För två år sedan sa de "hör av dig nästa år" och förra året sa de att han redan betäckte så mkt att Sverige inte var aktuellt. För mig konstigt att tänka så men inget jag kan göra nåt åt. Men tråkigt på en superhingst!

Tråkigt... :(

Jag funderar på att betäcka med honom ändå om jag har råd nästa år. Jag ett sto som inte fölar nästa år så henne kan jag ju köra över till tyskland om det är det som krävs. Jag bor ju i skåne så resan är nog inte det värsta, det är värre med att hitta en station i tyskland när man inte pratar/läser tyska :o

Vi får väl se lite hur det löser sig här hemma, jag har ett svargt ögonblick lånat ut magen på det ena stoet nästa år till en kompis.
Hennes egen häst har skadat sig och eftersom han är hingst så vill hon såååå gärna ha en avkomma efter honom (inga komentarer tack ;) ) så om det blir så så har jag själv isf bara ett sto att betäcka och kan kanske ha råd med både resa. uppstallning och hingstkostnader :sneaky:

Men, tiden får utvisa :D

men om det blir så så blir isf avkomman "linje avlad" på fullblodshingsten Frontal

Har hon några föl sen tidigare?

Sir Oldenburg är en fin hingst, jag var väldigt förtjust i honom första året. Men sen började jag jämföra honom med andra hingstar och tänkte mig honom som helbrun utan tecken och då var han inte lika intressant längre ;) Jag har själv ett sto som är "dubbeltalang" med dressyrpappa och hoppmorfar. Och jag betäcker hellre med hopphingstar som rör sig bra än med dressyrhingstar som marknadsförs som dubbeltalanger, just för att hopphästar ändå ska ha bra gång också, medan vissa dressyrhingstar knappt löshoppas inför 3-års testen (;))

Kort fattat, min uppfattning är att gångarterna är viktigare på en hopphingst än vad hoppningen är på en dressyrhingst.
Om jag hade haft ditt sto hade jag lagt en ädlare hopphingst med bra gångarter och som typar avkommorna bra, gillar tex Canterbury väldigt mkt men även Armani code ser väldigt fin ut, fick 6.5, 8.5, 8.5 i gångarter.

Av de hästar jag sett efter Sir Oldenburg så har det varit ganska varierande typer, alltifrån ädla till grova.

Senast ändrad:

kl
Jag ska ev betäcka Dahlia redan nästa år, och undrar om ni här har något förslag till henne?
e.Cashmir u.Grandezza(elit) ue.Grannus-Carprilli

Viktigt hos henne är en välansatt hals, hon har lite grov hals. Eftersom pappan är dressyr kanske man ska fortsätta på det... Har funderat på Dalwhinnie, Hampton, Shooting Star, o ev Sezuan...

Har så många kandidater på intresselistan till mina sto nästa år... Och än kommer det säker in fler av intresse.:p Man är lite galen när man håller på med Avel, man hinner knappt få sina sto dräktiga fören man börjar leta efter nästa kandidat O_o Men det är väl det som är charmen :d.
På önskelistan just nu(Sitter och försöker kombinera ihop dom med det sto som kan passa bäst tillsammans med dom) är...
Plot Blue(Hoppas det fortfarande finns något fryst kvar på honom i Sverige)
Zirocco Blue ( Är bokad men vet inte säkert VEM av stona jag vill sätta honom på)
Red Hot Chilli ( Om den går igenom på bruksprovet)
Favorit Ask
Diamant De Semilly
Warrant (Dock såld till USA så vi får väl se om man kan trolla fram strå från honom på något sätt)
I'm Special de Muze (Vilken Stam -Och en jädra bra dräktighets%)

Alltså jag har fler kandidater så listan kan göras lång ;)

Har som ni säkert förstår ett stort projekt framför mig

Senast ändrad:

En hel drös:D
Bla. Efter
Robin Z
Chicago (Absolut Horses)
Wolfgang
Hip Hop
Voltaire
Montgomery
Martini
Bocelli
:D

Har du sett Favorit Ask och I'm Special de Muze röra sig ?
Jag är väldigt sugen på att ta nån av dem till mitt sto, men jag vill gärna att hingsten har lite gång också.

Vad har du dräktigt med iår ?
Min är dräktig med Toulouse

+ Tramp

Tack för era svar, började känna mig bortglömd. :p

Olivia har enligt uppgift fått ett föl som ung men det finns inte registrerat.

Lustigt, jag har också försökt tänka så. Tänka honom brun för att se om han är lika vacker då:D och jag har också funderat på om det är galet att lägga en dressyrhingst på ett hoppstammat sto.:crazy: Jag har hört gott om hans temperament och det lockar mer eller ialla fall lika mycket som färgen.:p
Men Olivia har tävlat högre klasser i dressyr än hoppning och det jag vill göra, 120 hopp och Mvs dressyr (dvs samma som Olivia har gjort, dock ej med mig)borde väl rent krasst egentligen fungera med en dressyrhingst också? En ko kan hoppa en meter som en tränare en gång sa till mig..:D
Det absolut viktigaste för mig är temperamentet är bra. Jag vill ha en bussig kompis. Nästa föl (om allt går bra) kommer jag nog tänka annorlunda och mer vågat.
Mitt val är inte skrivet i sten och jag är öppen för förslag.
Jag tror att jag håller på att bli galen av detta hingstvalet! Ena dagen är jag tvärsäker andra dagen tvekar jag och går igenom hela språngrulla igen.
Jag har skrivit upp alla hingstarna i ett block, deras stam och meriter. Sen har jag internetforskat vad folk säger om deras temperament och deras avkommers temperament. Efter det har jag skrivit "intressant", eller "ej intressant" på dem. Är detta normalt beteende? O_o Eller är det för att det är första gången och det blir lättare sen? Eller är jag bara otroligt velig? Vill att det ska bli perfekt ju..
Här är alla som inte är bortvalda:
Aerline H
Canterbury
Ci Ci Senjor Ask
Click and Cash
Corriendo Tau
Crelido
Favorit Ask
Fetcher N
Fighting Alpha
Hasard
Heartbeat
Last Liberty
Sir Oldenburg

Utöver det är några av dessa mer intressanta än andra då de står på överkomlig reslängd.
Eftersom jag inte vet hur Olivia tar sig så tänker jag att det måste vara säkrast att jag lämnar henne på en station där hingsten finns?
Oj, det här blev en novell med mina tankar runt det här.. Min sambo är less på mig och föreslår att jag ringer en vän i stället när jag drar igång med mitt spånande..:D Hoppas att ni har råd och åsikter!

Om du vill ha en häst med hög fertilitet så är i alla fall Sir Oldenburg ett bra val. Han har hög dräktighet. Jag har också tänkt mig SO som helbrun utan tecken och tycker fortfarande han är väldigt snygg och kompletterar i alla fall mitt sto bra ;)

Men jag funderade en del på Last Liberty innan jag bestämde mig, gillar den hingsten och tycker han har härlig galopp och typ. Men efter lite diskussioner här på avelsforumet så ändrade jag mig, vet dock inte om jag valde rätt men var ju tvungen att bestämma mig någongång.

Såg I'm Special hos joris, tyvärr bara i box. Var intresserad då, men han var större än jag trodde, stod ensam inne med kedjor runt sig :-\

Det gör ju att han känns ännu mer aktuell. Dessutom står han på överkomlig resväg här ifrån, inte jättenära men överkomligt.
:)

Även Canterbury har ju bra fertilitet. Valde honom själv delvis därför. Min betäcktes i år för första gången och tog sig direkt på första semineringen. Så jag är än så länge mer än nöjd :) Beror ju på lite vad man vill ha. Jag hoppas ju på att förädla typen på min lite. Vilket jag tror Canterbury kommer göra bra :) sen gillar jag hans temprament väldigt mycket.

KL
Får jag lov att ställa en liten fråga?
Ni som betäcker om era ston samma år som de fölar,
hur är det med smittorisk osv, när man ställer stoet på station med föl vid sidan?
Har inte tänkt att betäcka om redan till våren, men är nyfiken på hur det fungerar. Väntar man helst till fölet är lite större och har bättre motståndskraft eller vill man helst ta på fölbrunsten?

Kl

Nu har jag faktiskt suttit och kikat på en "ny" hingst, alltså ny på intresse listan ;)
Så tänkte höra lite vad ni har för erfarenheter av Niveau?
Vilka ston passar han till?
Hur är han/avkommorna i munnen?
Ridbarhet? Kapacitet?

Det jag är ute efter är hans blodslinjer och började läsa eftersom han har Voltaire som morfar.
Emmerton har jag faktiskt också kollat på men backat på det pga att han är ganska grov i typen och kanske inte helt enkel och det vill jag inte ha till just det tilltänkta stoet ;)

All info ta tacksamt emot :)

Alla Niveau-hästar jag sett har varit otroligt homogena, han präglar avkommorna mycket. De brukar ha stor kapacitet och hoppa väl. Väldigt fin hingst men har han alls varit i avel de senaste åren - kanske fryst?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka